2019-06-17, 23:10
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Pratar du om dig själv och ditt ohederliga debatterande?
...
För att du ska förstå vad jag menar ger jag dig tre exempel på dåliga manliga egenskaper: begå sexualbrott och våldsbrott, kvinnohat (av den sort som florerar hos snubbar av din sort).
Nu gjorde du en moment22. Du anklagade mig för något som du själv gjorde i ditt eget inlägg.
Citera
2019-06-17, 23:10
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Om de har en dragning till rosa så har det att göra med att vuxna har pådyvlat detta.

Du har inga belägg för detta påstående, det är bara vad du vill tro.
Citera
2019-06-17, 23:11
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Nu är du verkligen ute och seglar i det blå med dina bristande kunskaper i matematik. Det du beskriver nu är medianen (det fetade). Inte genomsnittet. Jag noterar att du inte kan se skillnaden på median och genomsnitt (medelvärde). Och du ska föreställa matematiker.
Självklart beskrev jag hur man hittar genomsnitts-svensken i schack genom att ta medianen. Hur skulle du hittat honom? Genom att låta alla svenskar möta alla svenskar i schack?
Citera
2019-06-17, 23:18
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Fast det fanns åtminstone fem kvinnor som var verksamma topparkitekter under 1900-talets första hälft och skapade arkitekturhistoria:

1. Lina Bo Bardi (1914-1992)
2. Sophia Hayden Benett (1868-1953)
3. Marion Mahony Griffin (1871-1961)
4. Eileen Gray (1878-1976)
5. Norma Merrick Sklarek (1928-2012)
Jag har aldrig hört talas om en enda av dem. Inte du heller. Du kan på rak arm inte säga ett enda hus de ritat.

Jag kan nämna säkert 50 manliga arkitekter bara i Stockholm, t.ex Östbergs Stadshus, Hedquists Per Albin-radhus, Asplunds bibliotek, Bobergs Posthuset, Tessins palats, de la Vallees Riddarhuset, Lindhagen som skapade ljus och luft, saluhallen av Kasper Salin osv. Män är bättre arkitekter än kvinnor.
Citera
2019-06-17, 23:21
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
En teori är att kvinnor som var samlare då våra instinkter skapades sökte efter röda/rosa/lilla frukter bland det gröna, och därmed skapade en preferens för sådana färger. En till faktor kan ha varit att kvinnor behövde vara bättre på att tyda känslor, och när exempelvis barn eller annan kvinna fick rosafärgade kinder så signallerade det exempelvis att någon var sjuk (kvinnor var omhändetagare i stammen) eller att någon ljuger - på tal om saker som kvinnor är bättre på: de är generellt mycket bättre på att både skådespela och se igenom skådespel.

Män å andra sidan vandrade långa vägar i jakt och ifall de såg någon blå flod i distans så var det ofta signal att det fanns bra jaktbyte och fisk där (samt vatten). Annars ås är blå en färg som båda könen gillar enligt studier, antagligen för att det är färgen på himmelen och vattnet, och allt det goda i livet.

En intressant studie som gjordes kring färgen rosas påverkan på män visar att den minskar mäns testosteron, och man använde det genom att radikalt minska våldet i ett fängelse genom att måla väggarna i rosa:

http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.631.8721&rep=rep1&type=pdf

Det gör dock även män svagare och mindre energiska.

Slutligen tycks män ogillar rosa i det mesta, förutom när det gäller kvinnor! Det har dock visat sig att röda läppstift attraherar män i snitt något mer (jag personligen faller mer för rosa).

Varför har rosa sådan effekt på män kan man fråga sig? Den nära besläktade röda färgen har visat sig vara kopplad till höjd testosteron och är ju färgen som kopplar till passion, aggression, blod, etc.:

https://psychcentral.com/news/2013/05/17/color-red-linked-to-high-testosterone/54934.html

Men vad är det med rosa som män så instinktivt skyr (finns ingen annan färg i hela spektrumet som något kön så mycket undviker). Jag har inte riktigt funnit svar på det, förutom att män kanske instinktivt måste söka sig bort från allt som känns avmaskuliniserande. En feminin man har ju mindre chans att sprida sina gener än en maskulin kvinna, därmed att kvinnor har större spelrum och "pojkflickan" accepteras bättre än en tjejig pojke.
Jag tycker det låter vettigt. Det är uppenbart att "marinblå" är en färg för mig och "rosa" en färg för lupac. Historiken är säkerligen komplex, men intressant att nysta i.

Så lustigt att rosa kan sänka testosteronhalten. Jag tänker på lupac igen av någon anledning.
Citera
2019-06-17, 23:23
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är en märklig ting det där, för så såg inte leksaksaffärerna ut när vi var unga... killarna hittade till bilar och tjejerna till dockor ändå, de behövde inte färgkoder.

Vad jag vet är det väl bara amerikanska Toy's R us som körde med det... amerikaner är traditionella, men till och med jag reagerade på stereotypen när jag gick in i affären första gången.

Det är bara en färgkod tror jag och det hade lika gärna kunnat vara gult och grönt så hade ungarna lärt sig det.

Själv klär jag mig gärna i starka färger som rött och blått a la lapiz lapuli.

Rosa och mingtgrönt under den period på 80-talet då både killar och tjejer kunde ha det....
Det var inte alls färgkodat på 1970-talet t.ex. Men det var lika enahanda, bilar och metall till killarna, dockor kläder och djur till tjejerna. Jag tror nog att leksakstillverkarna är mer vetenskapliga nuförtiden, så de har helt enkelt mätt fram att rosa säljer ut allt till små tjejer. Därför är det mer rosa nu.
Citera
2019-06-18, 00:17
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Här har Lupac helt rätt, supermodeller ser androgyna och konstiga ut. Homosexuella modeskapare är det som bestämmer skönhetsidealen i den branschen, vilket skapar en hel del förvirring bland kvinnor som söker följa standarden som de sätter.
Men det kan också bero på att kläder ligger snyggare och säljer bättre om modellen inte ser kvinnligt kurvig ut utan som en pojke. Kvinnor är bättre catwalk-modeller än män, men bara om de ser ut som pojkar.

Notera att manliga catwalk-modeller ska vara manliga och gärna muskulösa. Inte feminina.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-06-18 kl. 00:40.
Citera
2019-06-18, 00:54
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
OM? Halva leksaksaffären är fylld med bara rosa. Är du i förnekelse nu igen?

Det är rimligen du, som påstår något motsatt till en verklighet som vem som helst kan iaktta, som ska bevisa att tjejer INTE har en fallenhet för rosa? Eller tjejgissar du nu igen?

Lustigt nog kan man tydligt utläsa att du nu tydligen håller med mig om att tjejer gillar rosa? Har en dragning till rosa? Har en fallenhet för rosa? Men för 5 minuter sedan var jag världens största idiot för att jag skrev det? PMS eller svårt att förstå det svenska ordet Fallenhet För?

Du har uppenbarligen svårt att förstå att det handlar om så kallade sociala konstruktioner. Hade det varit färgen lila eller grönt så hade flickorna som dras till rosa likväl kunnat dras till dessa färger. Det handlar om vad de vuxna präntar in i skallen på ungarna, omedvetet. Du verkar faktiskt helt bakom flötet, eller så trollar du. Tråkigt är det i vart fall.
Citera
2019-06-18, 00:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Du har uppenbarligen svårt att förstå att det handlar om så kallade sociala konstruktioner. Hade det varit färgen lila eller grönt så hade flickorna som dras till rosa likväl kunnat dras till dessa färger. Det handlar om vad de vuxna präntar in i skallen på ungarna, omedvetet. Du verkar faktiskt helt bakom flötet, eller så trollar du. Tråkigt är det i vart fall.
Vad har orsaken med något att göra? Och vad har du för fakta som styrker din åsikt om orsaken? Och skrev du inte precis att vi inte skulle ha en massa åsikter?

Det enda vi diskuterade var om små tjejer gillar rosa eller inte. Du blev asförbannad när jag påstod det. Nu håller du med. Måste vara jobbigt att svaja så i sin personlighet.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-06-18 kl. 00:59.
Citera
2019-06-18, 00:57
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du har inga belägg för detta påstående, det är bara vad du vill tro.

Du har uppenbarligen inga belägg för motsatsen.
Citera
2019-06-18, 00:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Nu var det ju du som kom med ett tvärsäkert påstående om detta som du inte kan styrka.
Citera
2019-06-18, 01:00
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Löjligaste kommentaren hittills i denna löjliga tråd. Du tog upp ämnet, så du bevisar din tes. Annars är det en tjejgissning. Vi är inte dina google-betjänter. Skriv inte om saker du inte vet något om, om du vill slippa bli kritiserad och framstå som okunnig tjejgissare.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-06-18 kl. 01:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in