Citat:
OM? Halva leksaksaffären är fylld med bara rosa. Är du i förnekelse nu igen?
Det är rimligen du, som påstår något motsatt till en verklighet som vem som helst kan iaktta, som ska bevisa att tjejer INTE har en fallenhet för rosa? Eller tjejgissar du nu igen?
Lustigt nog kan man tydligt utläsa att du nu tydligen håller med mig om att tjejer gillar rosa? Har en dragning till rosa? Har en fallenhet för rosa? Men för 5 minuter sedan var jag världens största idiot för att jag skrev det? PMS eller svårt att förstå det svenska ordet Fallenhet För?
Det är rimligen du, som påstår något motsatt till en verklighet som vem som helst kan iaktta, som ska bevisa att tjejer INTE har en fallenhet för rosa? Eller tjejgissar du nu igen?
Lustigt nog kan man tydligt utläsa att du nu tydligen håller med mig om att tjejer gillar rosa? Har en dragning till rosa? Har en fallenhet för rosa? Men för 5 minuter sedan var jag världens största idiot för att jag skrev det? PMS eller svårt att förstå det svenska ordet Fallenhet För?
En teori är att kvinnor som var samlare då våra instinkter skapades sökte efter röda/rosa/lilla frukter bland det gröna, och därmed skapade en preferens för sådana färger. En till faktor kan ha varit att kvinnor behövde vara bättre på att tyda känslor, och när exempelvis barn eller annan kvinna fick rosafärgade kinder så signallerade det exempelvis att någon var sjuk (kvinnor var omhändetagare i stammen) eller att någon ljuger - på tal om saker som kvinnor är bättre på: de är generellt mycket bättre på att både skådespela och se igenom skådespel.
Män å andra sidan vandrade långa vägar i jakt och ifall de såg någon blå flod i distans så var det ofta signal att det fanns bra jaktbyte och fisk där (samt vatten). Annars ås är blå en färg som båda könen gillar enligt studier, antagligen för att det är färgen på himmelen och vattnet, och allt det goda i livet.
En intressant studie som gjordes kring färgen rosas påverkan på män visar att den minskar mäns testosteron, och man använde det genom att radikalt minska våldet i ett fängelse genom att måla väggarna i rosa:
http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.631.8721&rep=rep1&type=pdf
Det gör dock även män svagare och mindre energiska.
Slutligen tycks män ogillar rosa i det mesta, förutom när det gäller kvinnor! Det har dock visat sig att röda läppstift attraherar män i snitt något mer (jag personligen faller mer för rosa).
Varför har rosa sådan effekt på män kan man fråga sig? Den nära besläktade röda färgen har visat sig vara kopplad till höjd testosteron och är ju färgen som kopplar till passion, aggression, blod, etc.:
https://psychcentral.com/news/2013/05/17/color-red-linked-to-high-testosterone/54934.html
Men vad är det med rosa som män så instinktivt skyr (finns ingen annan färg i hela spektrumet som något kön så mycket undviker). Jag har inte riktigt funnit svar på det, förutom att män kanske instinktivt måste söka sig bort från allt som känns avmaskuliniserande. En feminin man har ju mindre chans att sprida sina gener än en maskulin kvinna, därmed att kvinnor har större spelrum och "pojkflickan" accepteras bättre än en tjejig pojke.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2019-06-17 kl. 19:06.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2019-06-17 kl. 19:06.