2019-06-17, 19:03
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
OM? Halva leksaksaffären är fylld med bara rosa. Är du i förnekelse nu igen?

Det är rimligen du, som påstår något motsatt till en verklighet som vem som helst kan iaktta, som ska bevisa att tjejer INTE har en fallenhet för rosa? Eller tjejgissar du nu igen?

Lustigt nog kan man tydligt utläsa att du nu tydligen håller med mig om att tjejer gillar rosa? Har en dragning till rosa? Har en fallenhet för rosa? Men för 5 minuter sedan var jag världens största idiot för att jag skrev det? PMS eller svårt att förstå det svenska ordet Fallenhet För?

En teori är att kvinnor som var samlare då våra instinkter skapades sökte efter röda/rosa/lilla frukter bland det gröna, och därmed skapade en preferens för sådana färger. En till faktor kan ha varit att kvinnor behövde vara bättre på att tyda känslor, och när exempelvis barn eller annan kvinna fick rosafärgade kinder så signallerade det exempelvis att någon var sjuk (kvinnor var omhändetagare i stammen) eller att någon ljuger - på tal om saker som kvinnor är bättre på: de är generellt mycket bättre på att både skådespela och se igenom skådespel.

Män å andra sidan vandrade långa vägar i jakt och ifall de såg någon blå flod i distans så var det ofta signal att det fanns bra jaktbyte och fisk där (samt vatten). Annars ås är blå en färg som båda könen gillar enligt studier, antagligen för att det är färgen på himmelen och vattnet, och allt det goda i livet.

En intressant studie som gjordes kring färgen rosas påverkan på män visar att den minskar mäns testosteron, och man använde det genom att radikalt minska våldet i ett fängelse genom att måla väggarna i rosa:

http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.631.8721&rep=rep1&type=pdf

Det gör dock även män svagare och mindre energiska.

Slutligen tycks män ogillar rosa i det mesta, förutom när det gäller kvinnor! Det har dock visat sig att röda läppstift attraherar män i snitt något mer (jag personligen faller mer för rosa).

Varför har rosa sådan effekt på män kan man fråga sig? Den nära besläktade röda färgen har visat sig vara kopplad till höjd testosteron och är ju färgen som kopplar till passion, aggression, blod, etc.:

https://psychcentral.com/news/2013/05/17/color-red-linked-to-high-testosterone/54934.html

Men vad är det med rosa som män så instinktivt skyr (finns ingen annan färg i hela spektrumet som något kön så mycket undviker). Jag har inte riktigt funnit svar på det, förutom att män kanske instinktivt måste söka sig bort från allt som känns avmaskuliniserande. En feminin man har ju mindre chans att sprida sina gener än en maskulin kvinna, därmed att kvinnor har större spelrum och "pojkflickan" accepteras bättre än en tjejig pojke.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2019-06-17 kl. 19:06.
Citera
2019-06-17, 19:12
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är bara en färgkod tror jag och det hade lika gärna kunnat vara gult och grönt så hade ungarna lärt sig det.
.

Tror inte det, verkar finnas en unversal preferens för rosa bland kvinnor från alla kulturer, och studier visar på att kvinnor verkligen reagerar helt instinktivt på färgen:

https://www.scientificamerican.com/article/women-prefer-pink/

https://www.psyarticles.com/intellect/pink.htm

Däremot kan naturliga instinkter amplifieras av kulturen, något vi antagligen har sett på senare år. Storkapitalet har även blivit bättre på att förstå hur man attraherar småflickor att köpa produkter.

Ideologer söker ständigt ignorera att vi är apor med stora hjärnor, våra instinkter är fortfarande kvar på apnivån, men storkapitalet har ju inte råd att ignorera vilka vi egentligen är, och anpassar sig ständigt efter senaste vetenskapliga fynden (eller så går de under).

En ideolog ver ju inte hur man fångar pojkars och flickors uppmärksamhet, men de behöver inte det då de har säkerställda jobb genom staten och ungar tvingas utsättas för ideologens experiment, marknaden måste däremot tävla om att verkligen få barns uppmärksamhet i konkurrens mot tusen andra konkurrenter. Att ignorera vad pojkar och flickor verkligen vill ha skulle innebära att man går under.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2019-06-17 kl. 19:20.
Citera
2019-06-17, 20:41
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Nu har du nämnt hennes namn i minst 15 inlägg på FB. Det finns ingen som inte säger att hon var en bra arkitekt. Jag kan nämna minst 50 mer kända manliga arkitekter som betytt mer för arkitektur, men det är en annan sak.

Men ärligt, det känns inte lite tunt att dra upp hennes namn 15 gånger? Du tycker inte att det är ett slags mot-bevis att "kvinnor kan", att du måste göra copy and paste på dina gamla inlägg hela tiden?

Jag är nästan 100% säker på att du aldrig hört talas om henne tidigare, innan din google-era inspirerad av oss män på FB började.

Faktiskt i bara 7 inlägg som jag nämnt hennes namn. Första gången jag hörde talas om henne var för ca 20 år sedan. Då var du inte så mycket äldre än fem år.

Jag förstår att det kliar i tangentfingrarna på dig att knacka ner namnen på 50 kända manliga arkitekter från 1000-talet till början av 1900-talet då det fanns noll eller nästan noll kvinnliga arkitekter. T ex Christopher Wren.

Fast det fanns åtminstone fem kvinnor som var verksamma topparkitekter under 1900-talets första hälft och skapade arkitekturhistoria:

https://www.arch2o.com/5-female-architects-who-shaped-the-history-of-architecture/

1. Lina Bo Bardi (1914-1992)
2. Sophia Hayden Benett (1868-1953)
3. Marion Mahony Griffin (1871-1961)
4. Eileen Gray (1878-1976)
5. Norma Merrick Sklarek (1928-2012)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Women_in_architecture
Citera
2019-06-17, 20:47
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Du bkan inte svenska eller har en totalt falsk världsbild, du tänker inte ett dugg, du är i någon slags bubbla. Träffar du ens andra människor? Om du är geomsnitts-svensk, jag tänker mig att man ställer alla svenskar i rad efter kompetens inom ett område och tar den mittersta 4.5 miljonte personen. Hans kunskap i vilket ämne som helst, schack, fotboll, rockgitarr, matematik är försumbar. Genomsnitts-svensken kan inte schackreglerna, kan inte laga mat utom korv, kan inte namnet på alla partiledarna, kan inte spela gitarr, kan inte sjunga, kan inte de enklaste matematiska regler som Pythagoras sats. Han kan leva ett bra liv, han vet hur han sköter sitt jobb och sin familj. Men kunskap inom ett specifikt ämne? Nära noll.

Nu är du verkligen ute och seglar i det blå med dina bristande kunskaper i matematik. Det du beskriver nu är medianen (det fetade). Inte genomsnittet. Jag noterar att du inte kan se skillnaden på median och genomsnitt (medelvärde). Och du ska föreställa matematiker.

Citat:
Noterar att ditt enda riktiga motexempel till Beatles Jimi Hendrix Les Paul musikformen Blues är att Carole King skrivit tre hitlåtar. Det är sant. Neil Sedaka skrev är kärlekslåt till henne Oh Carol som är bättre än allt hon skrev och som sålde mer än alla hennes låtar. Och det är väl ungefär där du alltid slutar i dina google-exempel. Men en ynklig pinne.

Sveriges mest framgångsrika kvinnliga låtskrivare:

https://www.sydsvenskan.se/2019-03-08/kvinnliga-latskrivarna-som-lyckades-bast-2018

https://www.celebritynetworth.com/richest-celebrities/singers/carole-king-net-worth/ Carole King 70 miljoner USD

Jämfört med Neil Sedakas 100 miljoner USD, fast det är småpotatis i förhållande till Rihannas 300 miljoner USD och Madonnas 850 miljoner USD.

https://www.celebritynetworth.com/richest-celebrities/singers/rihanna-net-worth/ Rihanna

https://www.celebritynetworth.com/richest-celebrities/singers/madonna-net-worth/ Madonna

Googla på ”Neil Sedaka” och sedan ”Carole King”. Vem får flest träffar, tror du?

Jag håller med dig om att andelen kvinnor är mindre än män i musikbranschen. Men hur är det man brukar säga? Ja just det, kvalitet går före kvantitet.
Citera
2019-06-17, 20:53
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Allt som är kvinnligt, eller manligt, är inte bra. Det kvinnliga sättet du för debatt, genom att förtala folk, göra allting till identitet, ljuga med fakta, inte ta till dig när du gör fel, är förskräckligt. Om Sveriges statsminister eller ens DN debatterade som du skulle Sverige gå under. Men FB är inte viktigt som tur är. Du kan få vara här och skämma ut kvinnorna.

Pratar du om dig själv och ditt ohederliga debatterande?

Då kanske du kan berätta för mig vilka kvinnliga respektive manliga egenskaper som är bra respektive dåliga. Bortse från de rent reproduktiva som graviditet, barnafödande och amning samt befruktande av kvinnors ägg. De egenskaper som jag efterfrågar är de egenskaper med mindre överlappning än 30 % för vardera könet. T ex kroppslängd och muskelstyrka. Men nu är det inte just de jag är intresserad av utan andra egenskaper som kvinnor respektive män huvudsakligen (minst 70 %) besitter. Ange vilka av dessa egenskaper som är bra eller dåliga.

För att du ska förstå vad jag menar ger jag dig tre exempel på dåliga manliga egenskaper: begå sexualbrott och våldsbrott, kvinnohat (av den sort som florerar hos snubbar av din sort).
Citera
2019-06-17, 21:05
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Apropå ingenting så använder Bibi Rödöö rosa lappar för kvinnor och blåa för män:

Rödöö som ensamt skjutit SRs publikmagnet "Sommar" i sank genom att kvotera in urtråkiga kvinnor. Sommar var till 90% manligt när jag var liten och Sveriges mest älskade radioprogram. Nu är det nära att bli Sveriges mest hatade. Man ska aldrig låta kvinnor med feministisk världssyn ta över.

Googling ger åtskilliga träffar som tydligt visar att ”Sommar” i P1 har haft flera lyssnarsuccéer med Rödöö som programchef. Enligt vad som står i Wikipedia har ”Sommar”programmen sen hon övertog ansvaret stigit i popularitet. Jag kan alltså inte se att hon kört ”Sommar” i sank. Det är isåfall din egen iakttagelse av din egen verklighet, det vill säga den som bara finns i fablernas värld.

Är det bättre att låta män med konservativ, kvinnofientlig och högerextrem världssyn ta över? Tror du att sådana mossiga gubbar kan få lyssnarsiffrorna att skjuta i höjden?

Urtråkiga gubbar har ”kvoterats in” av andra likasinnade gubbar sedan 1959 fram till någon gång i slutet av 1960-talet då fler kvinnor började göra intåg som radiopratare.

https://www.expressen.se/noje/de-hade-flest-lyssnare-sommar-med-p1/

Det finns kvinnor bland de fem mest lyssnade på, både i direktsändning och podcast. T ex Dagny Carlsson, Bianca Ingrosso, Sarah Sjöström och Eva Rydberg.

Årets ”Sommar”-pratare av kvinnligt kön blir bl a Isabella Löwengrip, Grynet Mollvig, Stina Wollter, Sissela Kyle och Maria Borelius.

Så fort du hör en kvinnlig stämma i ”Sommar” oavsett vem den kommer ifrån, byter du omedelbart radiokanal. Inte sant?
Citera
2019-06-17, 21:08
Medlem
lupacs avatar
Citat:
jag bryr mig inte om rosa, eller gult, eller lila. Har ingen aning om varför du fascineras så över färger, du verkar ha för mycket fritid. Till skillnad från dig har jag barn, så jag vet vad barn gillar för färger utan att googla.

Du kan dock få förklara varför det inte finns några rosa bilar. Det har jag alltid undrat över.

Det var du som började med ditt raljerande över färgen rosa, som en barnslig reaktion mot mitt koncisa svar (länk) på Flickfotografs inlägg i vilket hen efterfrågade bevis på att rosa var en manlig färg.

För mig var ämnet om färgen rosa slutdiskuterat redan när jag besvarade hens inlägg.

Eftersom du i egenskap av en ensamstående slacker har alltför mycket fritid, så kan du själv ta reda på varför det finns så få rosa bilar. Min tid är alltför värdefull för att slösas bort på att göra jobbet åt dig.

PS. De enda barn du har finns i din uppdiktade värld.
Citera
2019-06-17, 21:11
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Tjejer kan inte ens få sexpack utan särskild diet och superhård träning, eller manlig doping. Så gulligt att tjejer försöker bli män även till kroppen. Vi män är alltid målet som det verkar?

Den som är observant ser att alla kvinnliga modeller på catwalken, de som anses vara vackrast i världen, ska sakna kurvor, bröst, vara superlånga och smala, inte le utan vara buttra. Alltså efterlikna pojkar så mycket som möjligt. Manliga kvinnor är tydligen finast.

Du missade att jag faktiskt skrev ”fast mage och antydan till sexpack”. Om du inte vet vad antydan betyder, så slå upp det i något ordlexikon. Om jag hade vetat redan från början att ditt ordförråd befinner sig på en femårings nivå, då hade jag använt synonymerna ”aning” eller ”skymt” istället.

Det är homosexuella modeskapare med läggningen hebefili som kräver att kvinnliga mannekängers kroppar ska se ut som prepubertala tonårspojkar. Gängliga och magra. Mer om det kan du läsa i den här artikeln. Dessutom har de uppfattningen att deras kläder sitter bättre på en mager modell än på en kvinna med kurvor och bröst.

Nu har du fått ytterligare en nyttig lektion.
Citera
2019-06-17, 21:17
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Du missade att jag faktiskt skrev ”fast mage och antydan till sexpack”. Om du inte vet vad antydan betyder, så slå upp det i något ordlexikon. Om jag hade vetat redan från början att ditt ordförråd befinner sig på en femårings nivå, då hade jag använt synonymerna ”aning” eller ”skymt” istället.

Det är homosexuella modeskapare med läggningen hebefili som kräver att kvinnliga mannekängers kroppar ska se ut som prepubertala tonårspojkar. Gängliga och magra. Mer om det kan du läsa i den här artikeln. Dessutom har de uppfattningen att deras kläder sitter bättre på en mager modell än på en kvinna med kurvor och bröst.

Nu har du fått ytterligare en nyttig lektion.

Här har Lupac helt rätt, supermodeller ser androgyna och konstiga ut. Homosexuella modeskapare är det som bestämmer skönhetsidealen i den branschen, vilket skapar en hel del förvirring bland kvinnor som söker följa standarden som de sätter.
Citera
2019-06-17, 23:05
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Eftersom det är viktigt för dig förtydligar jag mitt påstående till "Tjejer kan inte ens få ANTYDAN till sexpack utan särskild diet och superhård träning."
Citera
2019-06-17, 23:06
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det var du som började med ditt raljerande över färgen rosa, som en barnslig reaktion mot mitt koncisa svar (länk) på Flickfotografs inlägg i vilket hen efterfrågade bevis på att rosa var en manlig färg.

För mig var ämnet om färgen rosa slutdiskuterat redan när jag besvarade hens inlägg.

Eftersom du i egenskap av en ensamstående slacker har alltför mycket fritid, så kan du själv ta reda på varför det finns så få rosa bilar. Min tid är alltför värdefull för att slösas bort på att göra jobbet åt dig.

PS. De enda barn du har finns i din uppdiktade värld.
Då är Rosa lagt till handlingarna. Vem tar ens upp en analys av "rosa" i en tråd som heter "Är kvinnor bättre än män på något?"... Lupac!
Citera
2019-06-17, 23:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Så fort du hör en kvinnlig stämma i ”Sommar” oavsett vem den kommer ifrån, byter du omedelbart radiokanal. Inte sant?
Jag slutade lyssna på P1 kring 1995.

Jag har inga åsikter om Sommar efter ca 1980. Jag bara refererade till Expressen-artikeln där Schulmann beskriver Sommar som ett sjunkande skepp.

Bara äldre tanter lyssnar på P1. lupac t.ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in