2019-06-16, 17:03
Medlem
Vill gärna arbets som p-vakt (tomtmark) men det är så svårt att få ett arbete, hur går man tillväga?
Citera
2019-06-16, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalalMuscle
Vill gärna arbets som p-vakt (tomtmark) men det är så svårt att få ett arbete, hur går man tillväga?
Kontaktar de bolag som finns på aktuell ort. Utbildning oftast inom företaget.
Citera
2019-06-16, 18:06
Medlem
endymions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodan78
Du har såklart rätt i det. Men det är få länder som så tydligt använder parkeringsböter som ett sätt att dra in pengar. Tanken borde enligt mig vara att se till att staden är säker för alla trafikanter och ge alla en rimlig chans att parkera. Inte att mäta centimetrar eller minuter av obetald parkering samt att älska jaga böter på ställen där det är uppenbart otydligt.

Det borde finnas gråskalor

Jo, vissa ställen skulle ju såklart behöva se över prissättning.
Men privata bolag vill ju också tjäna pengar...vilket jag förstår, så blir lite kluven i vad jag ska tycka faktiskt.
Men finns ju som sagt ställen där det är överdrivet dyrt!

För att återgå lite.

Man kommer ju alltid ihåg dom gånger man fått böter även fast man var borta en snabbis. Man glömmer alla dom sjuttielva gånger man klarat sig!
Citera
2019-06-16, 18:07
Medlem
Fanndiss avatar
Om man vintertid har en p-biljett/p-skiva på instrumentbrädan men rutan är så täckt med snö och/eller frost att den inte syns, hur agerar ni då? Rengör rutan med isskrapa eller snöborste?
En larmad bil kan ju börja tjuta om man skrapar rutan på den.
Och hur gör ni om den inte syns pga imma på insidan?

Och en till fråga på samma ämne; vintertid brukar jag även ha ett frostskydd, dvs en duk som täcker framrutan och sidorutorna i framdörrarna. Hur placerar jag bäst en p-biljett/p-skiva då? I en synlig sidoruta?
Jag hoppas att den inte måste sitta just i framrutan för att vara giltig?
Citera
2019-06-16, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endymion
Jo, vissa ställen skulle ju såklart behöva se över prissättning.
Men privata bolag vill ju också tjäna pengar...vilket jag förstår, så blir lite kluven i vad jag ska tycka faktiskt.
Men finns ju som sagt ställen där det är överdrivet dyrt!

För att återgå lite.

Man kommer ju alltid ihåg dom gånger man fått böter även fast man var borta en snabbis. Man glömmer alla dom sjuttielva gånger man klarat sig!
Det är respektive kommun som beslutar om nivån på avgifter vid felparkering. Syftet i grunden är givetvis att bringa ordning på de områden där bilar parkeras samt att markera genom kontrollavgift för de vilka ej följt de bestämmelser som det skyltats om. Privata bolag måste fullt ut följa detta också, kan inte lappa bilar godtyckligt, det finns städse en instans (minst) ovanför som kan undanröja betalningsansvar om det bedöms att lappen inte är korrekt.
Citera
2019-06-16, 18:42
Medlem
Var på Arlanda och lämnade Syrran med hennes två små kids körde vagnen fram till entrén så hon kunde hålla ungarna i handen gick alltså inte in i terminalen var borta typ 1 min när jag vänder mig om ser jag en lapplisa 900:- fanskapet körde iväg direkt när han såg mig.

Verkar inte bara vara jag som är irriterad över deras hur nitiska dom är där tydligen får man inte ens lämna fordonet levde i tron att lastzon och på/avstigning var 5min max men tji fick jag

Får hamna på lärdomskontot
Citera
2019-06-16, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Var på Arlanda och lämnade Syrran med hennes två små kids körde vagnen fram till entrén så hon kunde hålla ungarna i handen gick alltså inte in i terminalen var borta typ 1 min när jag vänder mig om ser jag en lapplisa 900:- fanskapet körde iväg direkt när han såg mig.

Verkar inte bara vara jag som är irriterad över deras hur nitiska dom är där tydligen får man inte ens lämna fordonet levde i tron att lastzon och på/avstigning var 5min max men tji fick jag

Hur var det skyltat där bilen parkerats? Vilken överträdelse blev den rapporterad för?
Slutligen: "Typ 1 minut" skall det tolkas som "cirka 5 minuter" kanske? På en minut hinner man inte mycket.
Senast redigerad av Nordiad 2019-06-16 kl. 19:39.
Citera
2019-06-16, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bumbelbee
Det där är inte heller helt korrekt, står du på ett områdesförbud så har vi just 6 minuter och vi räknar med att om man aktivt lastar/lossar så ska man vara tillbaka vid bilen var 6e minut. Är den sen så att man misstänker lastning/lossning så lappar man ju inte den bilen. Typ en öppen baklucka, upp ställd dörr och bilen full med banankartonger, eller en lastbil med med öppen lastlucka.

Står man däremot på ett p-förbud typ vändplats så räknas lastning/lossning enbart att du plockar ut saker från bilen samt sätter in saker från bilen, men inte att du går iväg och hämtar/lämnar sakerna

Du får som sagt lasta och lossa på obestämd tid och du får givetvis gå och hämta/lämna grejorna. Det enda undantaget är om du står ivägen eller att det är stoppförbud. Som sagt får yrkestrafiken ta dessa diskussioner för jämnan, främst nu när t.ex. Stockholms Stad gör om alla lastzoner till uteserveringar.

En specialare brukar dessutom vara P.flisor som STÅR på en lastzon och sedan lappar lastbilar som lossar eller lastar bredvid. Iditionen har alltså ställt sig på den plats som transporterna skall ha.
Citera
2019-06-16, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Du kan lasta och/eller lossa gods hur länge som helst, det finns ingen tidsgräns, men det skall ske utan uppehåll, inte bära in en kartong och öppna den eller ta kaffepaus under tiden bilen står kvar. Kontentan är att 6 minuter i flertalet fall är tillfyllest, men inte utanför porten till en byggnad med åtta våningar exempelvis, då kan 10 minuter vara i underkant.

Ditt andra stycke, hur motiverar du det? Rätten att lasta/lossa är inte annorlunda där generellt, kan vara om det är olämpligt för trafiken.

Precis, att lossa låt säga 10 pall och dra varje pall låt säga 50 meter till hänvisad plats (kanske långt in i ett personbilsgarage som exempel) tar betydligt mycket mer än 6-10 minuter.

Ingen yrkeschaufför tar en kaffepaus mitt i lossning eller lastning.
Citera
2019-06-16, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar

Här överklagar du då du har lossat god och personer och att du dessutom eskorterade barnen för barnens bästa. Enligt rådande internationella konventioner och grundlagar samt Föräldrabalk och Socialtjänstbalk skall alla beslut och alla handlingar utgå från barnets bästa. En förälder kan inte släppa ett barn för att P-flisan inte vill att bilen skall stå där.
Citera
2019-06-16, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endymion
Fattar mig inte på folk som hatar p-vakter. Det är ju väldigt sällan dom inte har rätten på sin sida.

Du som parkerat fel/inte betalat som har gjort fel. Du vet mycket väl att du gör fel och att om du blir påkommen så kostar det pengar, men börjar ändå grina när bötern väl kommer?

Skulle inte p-vakterna finnas så skulle det stå bilar tamigfan överallt.

Har plockat på mig ett gäng pböter under min bilkarriär men alla är ju faktiskt befogade. Ofta klara man sig när man chansa, ibland strök man med!

Bara ett fåtal av alla anmärkningar man har fått har varit befogade. Resten har varit felaktiga anmärkningar gjorda av skumrask som inte kan någonting om sitt jobb. Min favorit är att ställa mig på lastzoner eller stopp/parkeringsforbud som är tidsbegränsade - det är alltid någon P-flisa som inte kan skilja på vardagare och dag före en helgdag,
Citera
2019-06-16, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Här överklagar du då du har lossat god och personer och att du dessutom eskorterade barnen för barnens bästa. Enligt rådande internationella konventioner och grundlagar samt Föräldrabalk och Socialtjänstbalk skall alla beslut och alla handlingar utgå från barnets bästa. En förälder kan inte släppa ett barn för att P-flisan inte vill att bilen skall stå där.
Beror förstås vad det mer exakt stod på skylten där bilen parkerat, stoppförbud, då går det inte vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in