2019-06-16, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det där har redan motbevisats flera gånger då du kan flytta på fordonet och köra mååååånga varv runt kvarteret utan att du som P-flisa märker att den är flyttad.

Sedan finns det inga seriösa P-bolag, det vet vi alla som jobbar inom trafiken. Helst inte Carpark/Q-park som själva står på lastzoner och ger kontrollavgifter på lastbilar som står och lossar vid sidan av, då lastzonen är upptaget av just P-flisan.

Om det är på just ett områdes förbud (typ framför dörr till lägenhet) så har vi som krav att vi alltid har bilen i sikte, vi ska helt enkelt sitta och titta på den. Annars kan vi ju missa att någon kommer iy och sätter in lådor eller dyl. och då lastar/lossar dom ju.

En sådan händelse som du pratar om när vakten tar platsen som du behöver (vilket kan hända när det inte finns någon annan plats, vi vill inte lämna vår bil utom synhåll) men då måste vakten självklart ha hänsyn till att platsen du behöver är upptagen, av just vakten.
Citera
2019-06-16, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Vilka förändringar i regelsystemet tror du är på gång (Kanske talar ni om det i fikarummet). En sådan jag tänker på är hur djupt ni undersöker tvivelaktiga handikapptillstånd. En annan varför ni inte ser till att bogsera bort målvaktsbilar etc med större skuldberg. En tredje är vari ängslan för klampning består här i landet.

Rh tillstånd som du pratar om är svåra att undersöka djupare då varje kommun kan ge ut dom lite som dom vill. Sen finns det som någon annan kommenterade många utländska tillstånd som är svåra att verifiera, då ska oftast det landets ambassad kontaktas för att få ut den korrekta informationen.

Jag jobbar på tomtmark, där bogseras inte några bilar bort om inte markägaren uttryckligen bett om det. Sen är det svårt att bogsera bort en bil bara för att den inte ägs av föraren, så länge bilen följer reglerna alltså. Den mäste däremot stå väldigt länge för att bli bort bogserad (tomtmark) då under processen gång kommer bil att flytta sig 10 meter och så måste processen börja om.
Citera
2019-06-16, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wieslander
Tror du ditt yrke kommer automatiseras av robotar/drönare/kameror inom en snar framtid? Vilka utmaningar ser du med att automatisera ditt jobb?

Där finns redan idag teknologi för scanna av och fota bilar mha drönare, mitt företag gjorde ett test på detta för ett tag sen, men kände att det är inte tillräckligt bra i dagsläget för att använda. Jag tror absolut att en del saker kommer automatiseras mer och mer, men att vi vakter kommer använda det som hjälpmedel mer än utbytas av dom.

Det är svårt att kunna ta ordentliga bilder i rätt vinklar med en drönare, och även då behöver någon styra den. En drönare kan inte torka rutan från regn, skrapa den från frost eller sopa bort snö. Skyltar behöver fortfarande sättas upp, maskiner kontrolleras, kvittorullar bytas osv.
Citera
2019-06-16, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wieslander
Förekommer det provision inom branschen? Alltså att man får högre lön ju fler man lappar?

Nej, nej, nej och åter nej. Det är ett rykte som gått runt i gud vet hur många år, men det stämmer inte.
Citera
2019-06-16, 10:43
Medlem
Access-Denieds avatar
Som du kanske känner till har man nuförtiden rätt att få ut namnet på den p-vakt som bötfällt en. Vad tycker du om det?
Citera
2019-06-16, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bumbelbee
Det där är inte heller helt korrekt, står du på ett områdesförbud så har vi just 6 minuter och vi räknar med att om man aktivt lastar/lossar så ska man vara tillbaka vid bilen var 6e minut. Är den sen så att man misstänker lastning/lossning så lappar man ju inte den bilen. Typ en öppen baklucka, upp ställd dörr och bilen full med banankartonger, eller en lastbil med med öppen lastlucka.

Står man däremot på ett p-förbud typ vändplats så räknas lastning/lossning enbart att du plockar ut saker från bilen samt sätter in saker från bilen, men inte att du går iväg och hämtar/lämnar sakerna
Du kan lasta och/eller lossa gods hur länge som helst, det finns ingen tidsgräns, men det skall ske utan uppehåll, inte bära in en kartong och öppna den eller ta kaffepaus under tiden bilen står kvar. Kontentan är att 6 minuter i flertalet fall är tillfyllest, men inte utanför porten till en byggnad med åtta våningar exempelvis, då kan 10 minuter vara i underkant.

Ditt andra stycke, hur motiverar du det? Rätten att lasta/lossa är inte annorlunda där generellt, kan vara om det är olämpligt för trafiken.
Senast redigerad av Nordiad 2019-06-16 kl. 13:16.
Citera
2019-06-16, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Access-Denied
Som du kanske känner till har man nuförtiden rätt att få ut namnet på den p-vakt som bötfällt en. Vad tycker du om det?
Delvis felaktigt. Det har förekommit något fall där detta konstaterats korrekt, men detta gäller inte alls på vakter inom civilrättsligt område. Det har alltid varit möjligt i samband med en rättegång om vakten kallats som vittne, men det är inte så ofta. Många rättegångar om kontrollavgifter sköts helt av någon extern trafikjurist, så ingen från aktuellt bolag är med alls.
Senast redigerad av Nordiad 2019-06-16 kl. 13:00.
Citera
2019-06-16, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bumbelbee
Rh tillstånd som du pratar om är svåra att undersöka djupare då varje kommun kan ge ut dom lite som dom vill. Sen finns det som någon annan kommenterade många utländska tillstånd som är svåra att verifiera, då ska oftast det landets ambassad kontaktas för att få ut den korrekta informationen.

Jag jobbar på tomtmark, där bogseras inte några bilar bort om inte markägaren uttryckligen bett om det. Sen är det svårt att bogsera bort en bil bara för att den inte ägs av föraren, så länge bilen följer reglerna alltså. Den mäste däremot stå väldigt länge för att bli bort bogserad (tomtmark) då under processen gång kommer bil att flytta sig 10 meter och så måste processen börja om.
Det finns klara direktiv om vad som krävs för RH-tillstånd. Problemet vid kontroll är att det inte existerar något register att kontrollera mot mer än varje kommuns beslutsprotokoll. Det innebär att för att kontrollera krävs det att du vet vilken kommun som utfärdat tillståndet, sedan söka rätt på ett nummer dit, slutligen hoppas på att det finns någon handläggare tillgänglig som kan svara. Kvälls- och helgtid alltså helt omöjligt.
Vilken instans som utfärdar i andra länder vet jag inte, så där ska det mycket till innan någon kontroll utförs. Ambassaden kan kanske upplysa om just det, alltså vilken myndighet som är aktuell, sedan är det inte säkert att du kommer längre ändå.
Citera
2019-06-16, 14:01
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det finns klara direktiv om vad som krävs för RH-tillstånd. Problemet vid kontroll är att det inte existerar något register att kontrollera mot mer än varje kommuns beslutsprotokoll. Det innebär att för att kontrollera krävs det att du vet vilken kommun som utfärdat tillståndet, sedan söka rätt på ett nummer dit, slutligen hoppas på att det finns någon handläggare tillgänglig som kan svara. Kvälls- och helgtid alltså helt omöjligt.
Vilken instans som utfärdar i andra länder vet jag inte, så där ska det mycket till innan någon kontroll utförs. Ambassaden kan kanske upplysa om just det, alltså vilken myndighet som är aktuell, sedan är det inte säkert att du kommer längre ändå.

Det kan jag flika in, utfärdas av läkare på vårdcentraler.

Jag gjorde en djupdykning i ett sådant för något år sedan, utfärdat i Polen.

Den tid och möda jag la ner var inte värd pengen, jag har talat med ansvariga på mitt företag om dessa och de tycker att vi ska skriva en anmärkning oavsett, jag är ytterst tveksam till om Hojab, eller vilka det nu är, i sin tur gör några vidare utredning och efterforskningar på att få tag i de slantarna för besväret.

Och polisen skiter fullständigt i det vad jag erfarit. (När det rört sig om solklara fall av förfalskning, och det kan man ju förstå, om än bedrägerier av detta slag internationellt med falska RH kort är vida känt).
Citera
2019-06-16, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsallalie
Det kan jag flika in, utfärdas av läkare på vårdcentraler.

Jag gjorde en djupdykning i ett sådant för något år sedan, utfärdat i Polen.

Den tid och möda jag la ner var inte värd pengen, jag har talat med ansvariga på mitt företag om dessa och de tycker att vi ska skriva en anmärkning oavsett, jag är ytterst tveksam till om Hojab, eller vilka det nu är, i sin tur gör några vidare utredning och efterforskningar på att få tag i de slantarna för besväret.

Och polisen skiter fullständigt i det vad jag erfarit. (När det rört sig om solklara fall av förfalskning, och det kan man ju förstå, om än bedrägerier av detta slag internationellt med falska RH kort är vida känt).
För att bli ett fall för polisen krävs att personen är identifierbar också, att bilen parkerats med tillståndet framme bevisar ju inte att det var "rätt" person som körde dit den, och även om så vore, hur hantera detta?
Hojab gör givetvis en bedömning om det är meningsfullt att forska i efter vad man eventuellt kan få ut, därför alltid dåligt utfall på utlandsregistrerade bilar, även om de tar hand om en del.
Citera
2019-06-16, 14:38
Medlem
endymions avatar
Fattar mig inte på folk som hatar p-vakter. Det är ju väldigt sällan dom inte har rätten på sin sida.

Du som parkerat fel/inte betalat som har gjort fel. Du vet mycket väl att du gör fel och att om du blir påkommen så kostar det pengar, men börjar ändå grina när bötern väl kommer?

Skulle inte p-vakterna finnas så skulle det stå bilar tamigfan överallt.

Har plockat på mig ett gäng pböter under min bilkarriär men alla är ju faktiskt befogade. Ofta klara man sig när man chansa, ibland strök man med!
Citera
2019-06-16, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endymion
Fattar mig inte på folk som hatar p-vakter. Det är ju väldigt sällan dom inte har rätten på sin sida.

Du som parkerat fel/inte betalat som har gjort fel. Du vet mycket väl att du gör fel och att om du blir påkommen så kostar det pengar, men börjar ändå grina när bötern väl kommer?

Skulle inte p-vakterna finnas så skulle det stå bilar tamigfan överallt.

Har plockat på mig ett gäng pböter under min bilkarriär men alla är ju faktiskt befogade. Ofta klara man sig när man chansa, ibland strök man med!

Du har såklart rätt i det. Men det är få länder som så tydligt använder parkeringsböter som ett sätt att dra in pengar. Tanken borde enligt mig vara att se till att staden är säker för alla trafikanter och ge alla en rimlig chans att parkera. Inte att mäta centimetrar eller minuter av obetald parkering samt att älska jaga böter på ställen där det är uppenbart otydligt.

Det borde finnas gråskalor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in