Citat:
Ursprungligen postat av
Nordiad
Det finns klara direktiv om vad som krävs för RH-tillstånd. Problemet vid kontroll är att det inte existerar något register att kontrollera mot mer än varje kommuns beslutsprotokoll. Det innebär att för att kontrollera krävs det att du vet vilken kommun som utfärdat tillståndet, sedan söka rätt på ett nummer dit, slutligen hoppas på att det finns någon handläggare tillgänglig som kan svara. Kvälls- och helgtid alltså helt omöjligt.
Vilken instans som utfärdar i andra länder vet jag inte, så där ska det mycket till innan någon kontroll utförs. Ambassaden kan kanske upplysa om just det, alltså vilken myndighet som är aktuell, sedan är det inte säkert att du kommer längre ändå.
Det kan jag flika in, utfärdas av läkare på vårdcentraler.
Jag gjorde en djupdykning i ett sådant för något år sedan, utfärdat i Polen.
Den tid och möda jag la ner var inte värd pengen, jag har talat med ansvariga på mitt företag om dessa och de tycker att vi ska skriva en anmärkning oavsett, jag är ytterst tveksam till om Hojab, eller vilka det nu är, i sin tur gör några vidare utredning och efterforskningar på att få tag i de slantarna för besväret.
Och polisen skiter fullständigt i det vad jag erfarit. (När det rört sig om solklara fall av förfalskning, och det kan man ju förstå, om än bedrägerier av detta slag internationellt med falska RH kort är vida känt).