2019-06-16, 18:36
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Vad domaren tror är avgörande. Om han inte tror på de bevis och vittnesmål som läggs fram blir det fel domslut. Du ska inte döma innan du har hört eller förstått alla bevis. Du har en förutfattad mening när du påstår att ett alternativ inte är ett val.

Bevis kräver ingen tro. Bevis är bara att acceptera oavsett vad man tror eller inte.
Citera
2019-06-16, 18:38
Medlem
Citat:
Vad domaren tror är avgörande. Om han inte tror på de bevis och vittnesmål som läggs fram blir det fel domslut. Du ska inte döma innan du har hört eller förstått alla bevis. Du har en förutfattad mening när du påstår att ett alternativ inte är ett val.
Ja, att inte tro på bevisen är en sak. Då gör domaren det jag påstod, nämligen följer bevisen.
Och jag hoppas att domaren är som jag, att den dömer efter bevisen, och inte ”bara väljer att tro något”.
Citera
2019-06-16, 18:41
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Men du kan inte bevisa att Gud inte existerar. Och Gud uppenbarar sig inte för en liten trolös skit som du. Vi klarar oss utan dig.

Du vet alltså vem gud uppenbarar sig för och inte? Arrogant.
Om jag hade varit gud hade jag hellre uppenbarat mig för de som inte tror än att predika för de redan frälsta.
Citera
2019-06-16, 18:41
Medlem
Citat:
Men du kan inte bevisa att Gud inte existerar. Och Gud uppenbarar sig inte för en liten trolös skit som du. Vi klarar oss utan dig.
Jag kan nog inte bevisa att någon gud existerar av alla jag hört talas om. Att tro på saker för att de inte är motbevisad är idiotiskt.
Citera
2019-06-16, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Du tror inte på tomten för att du inte kan få dig själv till att göra det. Det är inget val. Lika lite som man kan välja vem man blir kär i, vad man gillar för musik eller vilka filmer man tycker om. Det är processer bortom viljans räckvidd, något alla utom du begriper.
Jag trodde på tomten tills jag fick höra att han inte fanns på riktigt. Det var ett val baserat på en lögn. Det beror väl på varför du blir kär i någon. Det kan vara utseende, men också personlighet eller skicklighet, en duktig förare eller fotbollsspelare. Jag kan inte se det som bortom viljans räckvidd. Du avväger för- och nackdelar, och upphöjer vissa till gud, så som Fadern gjort med Jesus. Det var alltså Sonens gärningar och Faderns vilja som gjorde Jesus till Gud.
Citera
2019-06-16, 18:44
Medlem
Citat:
Bevis kräver ingen tro. Bevis är bara att acceptera oavsett vad man tror eller inte.
Det är inte så enkelt när bevis, ofta motstridiga, läggs fram från båda parter. Då är det trovärdigheten som avgör.
Citera
2019-06-16, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, att inte tro på bevisen är en sak. Då gör domaren det jag påstod, nämligen följer bevisen.
Och jag hoppas att domaren är som jag, att den dömer efter bevisen, och inte ”bara väljer att tro något”.
Du vet inte vad du snackar om. Det finns många som blir friade i högre instans, trots fällande dom i lägre instans.
Citera
2019-06-16, 18:47
Medlem
Citat:
Det är inte så enkelt när bevis, ofta motstridiga, läggs fram från båda parter. Då är det trovärdigheten som avgör.
Vilket inte gör det till ett val. Jag själv ”måste” tro på det jag anser är sant. Något annat alternativ finns inte för mig.
Citera
2019-06-16, 18:50
Medlem
Citat:
Du vet alltså vem gud uppenbarar sig för och inte? Arrogant.
Om jag hade varit gud hade jag hellre uppenbarat mig för de som inte tror än att predika för de redan frälsta.
Inte vem, utan vilka. Gudsförnekarna. Du förnekar den högsta Guden och kallar mig arrogant? Guds vishet är större än din. Han vet redan att ni förnekar honom, och som Jesus sa själv: de kommer inte ens att tro om någon uppstår från de döda. Vissa är alltså omöjliga att övertyga.
Citera
Medlem
EasyClapss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vilket inte gör det till ett val. Jag själv ”måste” tro på det jag anser är sant. Något annat alternativ finns inte för mig.
Skulle du säga att du närmare att tro på Gud eller längre ifrån efter dina snart 22K inlägg i forumet?
Citera
Medlem
Citat:
Du vet inte vad du snackar om. Det finns många som blir friade i högre instans, trots fällande dom i lägre instans.
Japp. Och? Det är fortfarande en bevisfråga, samt om folk godkänner bevisen.
Det har inte med tro att göra. Hoppas jag i alla fall, för då gör de inte sitt jobb. Däremot kan ju deras tro bygga på bevis, men då är det inget val. Antingen blir man övertygad av bevisen eller inte.
Citera
2019-06-16, 18:51
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jag trodde på tomten tills jag fick höra att han inte fanns på riktigt. Det var ett val baserat på en lögn. Det beror väl på varför du blir kär i någon. Det kan vara utseende, men också personlighet eller skicklighet, en duktig förare eller fotbollsspelare. Jag kan inte se det som bortom viljans räckvidd. Du avväger för- och nackdelar, och upphöjer vissa till gud, så som Fadern gjort med Jesus. Det var alltså Sonens gärningar och Faderns vilja som gjorde Jesus till Gud.

Du har tydligen aldrig varit kär. Man blir inte kär i någon för att den är en bra fotbollsspelare.
Det finns mycket som inte viljan råder över. Kan du välja att inte tycka om någon du tycker om?
Kan du välja att ogilla din favoritmusik? Kan du välja dina känslor överhuvudtaget? Nej det kan du inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in