2019-06-16, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Ja, om det finns bevis för att den religionen är sann och den guden är levande så...
Så då hade du kunnat valt att inte tro? Även fast det fanns bevis?
Citera
2019-06-16, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Du menar att du med din vilja skulle kunna korrumpera ditt intellekt så pass att du skulle kunna tro på tomten? Mästare i självbedrägeri alltså. Men det behövs väl om man ska vara religiös.
Nej, det behöver jag inte göra, för jag tror ju inte på tomten. Du är inte mästare i någonting, inte ens självbedrägeri, för du är lätt att genomskåda.
Citera
2019-06-16, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så då hade du kunnat valt att inte tro? Även fast det fanns bevis?
Ja, möjligheten finns, för det finns många guds/klimat/förintelseförnekare som du.
Citera
2019-06-16, 18:18
Medlem
Citat:
Men om du inte tror på tomten har du redan gjort ett val. Du hade två val från början, tro eller inte tro, och du valde att inte tro.
Fast det ena var aldrig ett val Har sagt det tio ggr nu, jag och många andra kan inte välja vad vi tror på. Vi behöver bli övertygade.
Citera
2019-06-16, 18:19
Medlem
Citat:
Ja, möjligheten finns, för det finns många guds/klimat/förintelseförnekare som du.
Så du tror på alla påstådda gudar?
Eller är du också en ”gudsförnekare”?
Citera
2019-06-16, 18:26
Medlem
Citat:
Fast det ena var aldrig ett val Har sagt det tio ggr nu, jag och många andra kan inte välja vad vi tror på. Vi behöver bli övertygade.
Du har alltid två val, tro eller inte, fria eller fälla när du börjar granska bevis. Du skulle som jag sagt 10 gånger nu aldrig bli en bra domare för du börjar granska bevis med en förutfattad mening. Inte en chans att han inte är mördaren! Inte en chans att Gud finns! Så du har redan gjort ditt val INNAN du börjat granska bevisen, för det finns inte en chans att en rättfärdig domare skulle säga att en friande dom inte är ett alternativ eller val. Så du lurar bara dig själv.
Citera
2019-06-16, 18:27
Medlem
Citat:
Så du tror på alla påstådda gudar?
Eller är du också en ”gudsförnekare”?
Nej, det gör jag inte. Nej, jag är ingen gudsförnekare om gudarna inte existerar.
Citera
2019-06-16, 18:29
Medlem
Citat:
Du har alltid två val, tro eller inte, fria eller fälla när du börjar granska bevis. Du skulle som jag sagt 10 gånger nu aldrig bli en bra domare för du börjar granska bevis med en förutfattad mening. Inte en chans att han inte är mördaren! Inte en chans att Gud finns! Så du har redan gjort ditt val INNAN du börjat granska bevisen, för det finns inte en chans att en rättfärdig domare skulle säga att en friande dom inte är ett alternativ eller val. Så du lurar bara dig själv.
Vad en domare tror ska vara irrelevant. Domaren ska följa bevisen, om den gör sitt jobb rätt. Domarens tro har inte med saken att göra i den frågan.
Och ja, det finns två alternativ, men det betyder inte att det är ett medvetet val. Jag kan INTE tro på det jag inte tror är sant.
Citera
2019-06-16, 18:29
Medlem
Citat:
Nej, det gör jag inte. Nej, jag är ingen gudsförnekare om gudarna inte existerar.
Precis.
Citera
2019-06-16, 18:31
Medlem
Citat:
Vad en domare tror ska vara irrelevant. Domaren ska följa bevisen, om den gör sitt jobb rätt. Domarens tro har inte med saken att göra i den frågan.
Och ja, det finns två alternativ, men det betyder inte att det är ett medvetet val. Jag kan INTE tro på det jag inte tror är sant.
Vad domaren tror är avgörande. Om han inte tror på de bevis och vittnesmål som läggs fram blir det fel domslut. Du ska inte döma innan du har hört eller förstått alla bevis. Du har en förutfattad mening när du påstår att ett alternativ inte är ett val.
Citera
2019-06-16, 18:33
Medlem
Citat:
Precis.
Men du kan inte bevisa att Gud inte existerar. Och Gud uppenbarar sig inte för en liten trolös skit som du. Vi klarar oss utan dig.
Citera
2019-06-16, 18:34
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Nej, det behöver jag inte göra, för jag tror ju inte på tomten. Du är inte mästare i någonting, inte ens självbedrägeri, för du är lätt att genomskåda.

Du tror inte på tomten för att du inte kan få dig själv till att göra det. Det är inget val. Lika lite som man kan välja vem man blir kär i, vad man gillar för musik eller vilka filmer man tycker om. Det är processer bortom viljans räckvidd, något alla utom du begriper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in