Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-06-14, 18:32
  #1357
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Någon påstod att de förlorade pengar på varje såld bil och att fler sålda bilar skulle innebära större förlust. Men det är inte sant.

Det är precis som du säger. De gör stora investeringar för framtiden och kan inte täcka upp allt med vinster från bilförsäljningen. Alltså, säljer de fler och fler bilar så kommer de till slut att gå med vinst. Inte med större och större förluster.

Förstår du ens skillnaden?

Bilbranschen är extremt konkurrensutsatt och lider av kroniskt dålig lönsamhet. Om du tror att det går att göra några större vinster i framtiden så är du ute och cyklar.
__________________
Senast redigerad av borskungen 2019-06-14 kl. 18:36.
Citera
2019-06-14, 18:46
  #1358
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Bilbranschen är extremt konkurrensutsatt och lider av kroniskt dålig lönsamhet. Om du tror att det går att göra några större vinster i framtiden så är du ute och cyklar.

Klart det kommer gå att göra vinst. Tesla verkar på en extremt expansiv marknad och har flera jättestora fördelar gentemot konkurrenterna.
Citera
2019-06-15, 08:26
  #1359
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Klart det kommer gå att göra vinst. Tesla verkar på en extremt expansiv marknad och har flera jättestora fördelar gentemot konkurrenterna.
Vilka jättestora fördelar? Konkurrensen hårdnar och Tesla har svårt att ta betalt.
Det finns inget i nuläget som säger att Tesla kommer att få det lättare.
Citera
2019-06-15, 08:50
  #1360
Medlem
Nokia var tidigt ute på mobilmarknaden och ägde marknaden innan konkurrenterna kom ikapp. Nokia (och även ericson) hade ju ingen direkt fördel av att vara det häftigaste man kunde ha i fickan -98.
Jag tror också tesla för det svårt med sin lite underliga bil.
Citera
2019-06-15, 09:48
  #1361
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Nokia var tidigt ute på mobilmarknaden och ägde marknaden innan konkurrenterna kom ikapp. Nokia (och även ericson) hade ju ingen direkt fördel av att vara det häftigaste man kunde ha i fickan -98.
Jag tror också tesla för det svårt med sin lite underliga bil.

En bättre liknelse är Apple eftersom de tänker nytt.
Citera
2019-06-15, 09:49
  #1362
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vilka jättestora fördelar? Konkurrensen hårdnar och Tesla har svårt att ta betalt.
Det finns inget i nuläget som säger att Tesla kommer att få det lättare.

Är man insatt så förstår man att Teslas försprång är större än ni andra tror.
Citera
2019-06-15, 09:52
  #1363
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Är man insatt så förstår man att Teslas försprång är större än ni andra tror.
Kan man läsa bokslut så ser man att Tesla blöder pengar.
Citera
2019-06-15, 11:43
  #1364
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Kan man läsa bokslut så ser man att Tesla blöder pengar.

Men gud. Cirkelresonemang... Jag tror inte du är så vass på bokslut heller.
Citera
2019-06-15, 12:13
  #1365
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Men gud. Cirkelresonemang... Jag tror inte du är så vass på bokslut heller.
Tesla har varit ett förhoppningsbolag sedan start.
Det som var “ revolutionerande” är det inte längre. Tesla är ingen högkvalitetsbil, det är ingen unik produkt.
Samtidigt har Tesla stora problem med att få ordning på sin produktion. Den billigare modellen är inte lönsam.
Tesla går med förlust trots stora skattesubventioner. Det var skattepengar som gav Tesla sitt svarta kvartal som alla fanboys jublade över. Det skulle fortsätta enligt Musk, det vet vi var hans sedvanliga skitprat. Tesla fortsätter att blöda pengar och konkurrensen ökar hela tiden.

Det enda du och resten av fancluben kan göra är att tjats om att ” snart vänder det”.
Men det gör det inte, 2019 blir ännu ett förlustår.

Teslas möjligheter blir bara mindre, inte större.
__________________
Senast redigerad av Sonnenwende 2019-06-15 kl. 12:15.
Citera
2019-06-15, 12:43
  #1366
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tesla har varit ett förhoppningsbolag sedan start.
Det som var “ revolutionerande” är det inte längre. Tesla är ingen högkvalitetsbil, det är ingen unik produkt.
Samtidigt har Tesla stora problem med att få ordning på sin produktion. Den billigare modellen är inte lönsam.
Tesla går med förlust trots stora skattesubventioner. Det var skattepengar som gav Tesla sitt svarta kvartal som alla fanboys jublade över. Det skulle fortsätta enligt Musk, det vet vi var hans sedvanliga skitprat. Tesla fortsätter att blöda pengar och konkurrensen ökar hela tiden.

Det enda du och resten av fancluben kan göra är att tjats om att ” snart vänder det”.
Men det gör det inte, 2019 blir ännu ett förlustår.

Teslas möjligheter blir bara mindre, inte större.

Fast du har ju ingen koll. Tesla gör de enda elbilarna som fungerar på långresa utan att man ska behöva bli galen på laddningen. Det är verkligen så. Själv avskydde jag Tesla förr. Körde BMW och trodde väl aldrig att jag skulle byta märke. Jag har gjort en jävla resa de senaste 3-4 åren.

Som om det spelar nån roll vad jag skriver.. du är en SD-kille som hatar Tesla. Svårt att övertyga nån som är närmast religiös i sitt hat.
Citera
2019-06-15, 12:50
  #1367
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Fast du har ju ingen koll. Tesla gör de enda elbilarna som fungerar på långresa utan att man ska behöva bli galen på laddningen. Det är verkligen så. Själv avskydde jag Tesla förr. Körde BMW och trodde väl aldrig att jag skulle byta märke. Jag har gjort en jävla resa de senaste 3-4 åren.

Som om det spelar nån roll vad jag skriver.. du är en SD-kille som hatar Tesla. Svårt att övertyga nån som är närmast religiös i sitt hat.
Åker man på långresa så kör man diesel eller bensin.
Vad du har kört är helt ointressant, det som är intressant är om Tesla klarar av att tjäna pengar.
Teslas kvalitet är amerikansk, dvs sämre än europeiska premiumtillverkares.
Tesla hade nyhetens behag när de kom men inte längre.

Tesla har inga fördelar mot sina mogna konkurrenter, de klarar inte av att tillverka en produkt som är lönsam.

Sen om du tycker Reinfeldt är en hyvens kille och att Audi eller Volvo inte är ” bra” skiter jag fullständigt i.

Läs boksluten.
Citera
2019-06-15, 13:05
  #1368
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Fast du har ju ingen koll. Tesla gör de enda elbilarna som fungerar på långresa utan att man ska behöva bli galen på laddningen. Det är verkligen så. Själv avskydde jag Tesla förr. Körde BMW och trodde väl aldrig att jag skulle byta märke. Jag har gjort en jävla resa de senaste 3-4 åren.

Som om det spelar nån roll vad jag skriver.. du är en SD-kille som hatar Tesla. Svårt att övertyga nån som är närmast religiös i sitt hat.

Fast här diskuteras väl aktien, företaget. Vill du bara diskutera vilken bil du föredrar är bilforumet bättre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback