2019-06-15, 01:12
Medlem
Hela världen såg hur Saudi mördade en journalist på annan mark.
Vad är det som säger att de inte skulle försöka iscensätta detta?
Folk som hoppas på krig anar inte vilka konsekvenser detta skulle medföra för EU.

England som tydligen backar USAs påstående resonerar väl som så att en ny flykting våg inte påverkar dem tack vare Brexit.

USA. Saudi och Israel är ute på hal is. Detta kan inte sluta bra....
Citera
2019-06-15, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellobbq
Vad är det som händer egentligen?

Menar man seriöst att Iran missar en amerikansk drönare, och då i vetskapen att man är under övervakning av drönare så attackerar man oprovocerat ett japanskt och norskt oljetanker med hjälp av torpeder och... minor vid vattenytan? What?
Snälla säg att jag har missförstått allting.

Som om självaste Q hade ett finger med i spelet.

Sannolikt en mix av information, desinformation och avledande planterade "bevis" i soppan.
Senast redigerad av pjabas 2019-06-15 kl. 01:19.
Citera
2019-06-15, 01:19
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slitosleng
Vet du hur många satelliter som far omkring där uppe?
De har säkert tillgång till 1000 satelliter som kan spionera.

https://www.allinallspace.com/wp-content/uploads/2019/03/Satellites-Orbiting-Earth.jpg

Fast för att en spionsattelit ska vara användbar kräver det en mycket lägre omloppsbana än de flesta satelliter har. Den måste med andra ord vara dedikerad just som spionsattelit. Då talar vi inte om några tusentals satelliter utan en handfull var för de fåtalet länder som har sådana. Observerbara från jorden med amatörutrustning och snabbt identifierade av de som har stjärnskådning som hobby.

Chansen att en spionsatelit faktiskt har plockat upp någon värdefull information om detta är mimimal, om landet som har denna inte känt till saken i förväg. Även i det senare fallet är den rätt liten om attacken inte aktivt synkats just i syfte att uppfångas.
Citera
2019-06-15, 01:28
Medlem
Saab88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare

Eller kanske man tänkte sig att det inte spelar så stor roll, utan syftet med attacken var att varna Norge och Japan? "Vi vet att ni vet att det var vi som gjorde det, men nu vet ni hur det går när man samarbetar med våra fiender!" Vilka länder skulle våga bryta mot sanktionerna när man vet att man, nästan bokstavligen, kommer hamna på kollisionskurs med USA+Israel?

Vilka har hunnit filma så snabbt? Man undrar ibland vad USA tror om människornas intelligens.
Senast redigerad av Saab88 2019-06-15 kl. 01:33.
Citera
2019-06-15, 01:39
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
False flag!

De enda som tjänar på det här är Israel.

Och Trump, hans väljarsiffror har dalat kraftigt den senaste tiden och han behöver något stort som kan flytta fokus så att han kan elda patriotismen till hans fördel innan valet nästa år, det var samma med Bush och Irak 2003
Citera
2019-06-15, 01:49
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Och Trump, hans väljarsiffror har dalat kraftigt den senaste tiden och han behöver något stort som kan flytta fokus så att han kan elda patriotismen till hans fördel innan valet nästa år, det var samma med Bush och Irak 2003

Om det är så som du säger, varför har han inte slängt iväg 64 Tomahawk-missiler hittills..?

Tills nu iallafall visar Trump återhållsamhet.., vilket är klokt enligt mig.
Citera
2019-06-15, 01:57
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Om det är så som du säger, varför har han inte slängt iväg 64 Tomahawk-missiler hittills..?

För att han inte vart hyllad efter andra bombningen i Syrien, ovanpå att det egentligen är lite väl tidigt för ett krig, han vet (hoppas jag) att om man ska kasta bomba ett land som inte ligger i samma situation som Syrien eller Afghanistan så måste man skapa ett narrativ för att kunna elda patriotismens låga.
Citera
2019-06-15, 01:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Fyllde han inte år igår? Kanske inte orkar bry sig om sånt här då. Men det är uppenbart att Trumps krigskonst som gammal New York tycoon snarare ligger mer i cut throat förhandlingar, tullar och handelskrig istället för väpnade konflikter.
Citera
2019-06-15, 02:01
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
För att han inte vart hyllad efter andra bombningen i Syrien, ovanpå att det egentligen är lite väl tidigt för ett krig, han vet (hoppas jag) att om man ska kasta bomba ett land som inte ligger i samma situation som Syrien eller Afghanistan så måste man skapa ett narrativ för att kunna elda patriotismens låga.

Så då tror du att det blir krig då, i.o.m att han "sliter med opinionen", mm.. ?

(det tror inte jag)
Citera
2019-06-15, 02:06
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Fyllde han inte år igår? Kanske inte orkar bry sig om sånt här då. Men det är uppenbart att Trumps krigskonst som gammal New York tycoon snarare ligger mer i cut throat förhandlingar, tullar och handelskrig istället för väpnade konflikter.

Jodå, 73 år blev han. Hade säkert planer på att ta en tur på golfbanan, istället för att driva på med detta. Helt enig med dig om resten, Trump föredrar att göra "deals", istället för väpnande konflikter. Han har ju även klagat på kostnaderna i det militära, fler än en gång.
Citera
2019-06-15, 06:03
Medlem
Det japanska rederiet Kokuka Sangyos ordförande Yutaka Katada motsa USAs påståenden och hävdade vid en presskonferens att deras fartyg hade träffats av en projektil, inte av en mina. Skadan hade skett ovanför vattenlinjen.

The Japanese owner of one of the oil tankers attacked near Iran on Thursday said the vessel was struck by a projectile and not by a mine, which is what U.S. officials assessed as the source of the blast.

“We received reports that something flew towards the ship,” Yutaka Katada, president of Kokuka Sangyo, said at a press conference Friday. “I do not think there was a time bomb or an object attached to the side of the ship,” he said, adding that a projectile landed above the waterline.

https://www.cnbc.com/2019/06/14/oil-tanker-owner-disagrees-with-us-that-mine-caused-blast-near-iran.html?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

“Our crew said that the ship was attacked by a flying object,” Mr. Katada said of the incident on Thursday.

He said that the holes in Kokuka Courageous were well above its waterline. “There is zero possibility that they were torpedoes,” he added.

https://www.nytimes.com/2019/06/14/world/middleeast/oil-tanker-attack-gulf-oman.html
Citera
2019-06-15, 06:40
Medlem
Gabogibos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Säg så här: Skulle det bli ett krig mellan USA och Iran så vet jag ju var jag har min sympati.

- Antingen ett kvinnohatande patriarkalt samhälle, med mullor och män som styr allt och avrättar dig om om du har någon annan åsikt än Allahs rätta.

- Eller det mest frihetliga samhället någonsin, som står för alla våra dagliga uppfinningar, de du och jag använder för att skriva dessa ord.

Du väljer.

Visst, självklart. Men det sorgliga är visserligen att Irans befolkning inte har valt dessa mullor som styr och ställer, men ändå är det just befolkningen som drabbas hårt av både sanktioner och krig. Skulle hela Irans befolkning ha ställt sig upp samtidigt och utropat "den totalen krieg" hade de kanske varit med i leken och då skulle de få leken tåla. Verkligheten är dock mer komplicerad än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in