2019-06-15, 00:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Lite mera om det inträffade :

Iranian boat fired missile at US drone prior to tanker attack, US official says

Washington (CNN)In the hours before the attack on the two tankers in the Gulf of Oman on Thursday, the Iranians spotted a US drone flying overhead and launched a surface-to-air missile at the unmanned aircraft, a US official told CNN.
The missile missed the drone and fell into the water, the official said.
Prior to taking fire, the American MQ-9 drone observed Iranian vessels closing in on the tankers, the official added, though the source did not say whether the unmanned aircraft saw the boats conducting an actual attack.

Still, it is the first claim that the US has information of Iranian movements prior to the attack.
CNN has not seen any imagery from the US drones.

https://edition.cnn.com/2019/06/14/politics/us-drone-tracked-iranian-boats/index.html

Få se om det släpps ut någon video på att raketer har blivit skjutna mot dronen.., skulle kunna ge mer klarhet i saken.

Och de säger de först nu över ett dygn senare? Helt jävla sanslöst. Vem fan försöker de ens lura?

Men nu kommer väl "bevisen" på detta snart också.

De ger sig inte. Dessa äckliga, krigshetsande psykfall ger sig inte. De ska ha sitt krig. Till varje pris.
Senast redigerad av torstenferdinand 2019-06-15 kl. 00:36.
Citera
2019-06-15, 00:34
Medlem
EnGodForlorares avatar
Något som kan nämnas om israeliska samhället är att militären åtnjuter enormt mycket både makt och inflytande. Här i Sverige är hela fm samt säkerhetstjänsten underställd regeringen. Så funkar det inte i de flesta länderna i Mellanöstern och inte i Israel heller. Istället är precis som i Turkiet så att säkerhetstjänsten och armén opererar relativt autonomt.

Detta är ett upplägg som passar Israel mycket bra eftersom det ger premiärministern "plausible deniability". Om en skandal inträffar finns det inga bevis som leder till hans kontor. Han kan enkelt komma undan genom att skylla på underhuggare, offra de närmast inblandade och omplacera dessas chefer. Dessa upplägg ger säkerhetstjänsten enormt mycket mer handlingsutrymme eftersom regeringen riskerar så lite.

Nackdelen är att säkerhetstjänsten, Mossad i Israels fall, ibland kan gå för långt. Attackerna mot fartygen kan ha utförts utan varken premiärminister Netanyahus godkännande eller vetskap. Kanske förstod man inte hur svårt det skulle bli att lägga skulden på Iran, eller hur orimligt det skulle vara för Iran att attackera japanska skepp när deras premiärminister är på statsbesök?

Eller kanske man tänkte sig att det inte spelar så stor roll, utan syftet med attacken var att varna Norge och Japan? "Vi vet att ni vet att det var vi som gjorde det, men nu vet ni hur det går när man samarbetar med våra fiender!" Vilka länder skulle våga bryta mot sanktionerna när man vet att man, nästan bokstavligen, kommer hamna på kollisionskurs med USA+Israel?
Citera
2019-06-15, 00:41
Medlem
Igni-ferroques avatar
Blir bara trött. Så folket på båten ser flygande föremål. Ett amerikanskt fartyg är tillräckligt nära för att plocka upp folk från båten.

Sedan påstås Iran ha "lurat" världens mäktigaste flotta och tagit sig fram till båten för att avlägsna bevis i form av en mina.

Dock finns det ett antal problem. Skadan är över vattenlinjen. Minor flyger inte...

Och hur tar sig Iran förbi USA:s flotta?

Och varför är Iran så extremt korkade att de skickar en båt som garanterat kan identifieras som just en Iransk båt...

Hur vet Iran att det finns "bevis" kvar? Varför tror de det? Och varför ta risken att bli avslöjade när man vet att USA redan har skepp i området??

Jag tror att USA, KSA , kanske även Israel har gått i allians och vill se ett krig. Tror att Trump vill ha ett krig nära 2020-valet.

Krig brukar gynna sittande president, iaf initialt. KSA har varit aggresivt efter att man fått en ny stark ledare. Israel fruktar ett Iran med kärnvapen.

Starkt av de japanska ägarna att säga vad man sett. Troligen har man den japanska staten i ryggen som inte vill se ett krig.

Ironiskt nog tror jag att de som kan stoppa ett krig är om Putin har Trumps kulor( i dubbel bemärkelse ) i ett så hårt grepp att han kan avstyra ett angrepp.

Hoppas verkligen inte det blir krig, blir en katastrof för Irans folk. Många,många kommer dö. Europa kommer att få rollen som humanitär stormakt. Vilket också gynnar Trump då EU sprungit om USA ekonomiskt. Att skyffla över en stor ekonomisk kostnad på EU i form av flyktingvåg m.m misstänker jag att Trump skulle se som en bonus.
Citera
2019-06-15, 00:43
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Och de säger de först nu över ett dygn senare? Helt jävla sanslöst. Vem fan försöker de ens lura?

Men nu kommer väl "bevisen" på detta snart också.

De ger sig inte. Dessa äckliga, krigshetsande psykfall ger sig inte. De ska ha sitt krig. Till varje pris.

Ett krig tror jag inte på, men en reaktion på det hela. Får se bara när och hur. Visst skulle Trump, Saudi, Israel önska ett regimskifte.., men ett krig är en annan sak. Fruktansvärt dyrt med oklart slut. Lägg även till en amerikansk befolkning som säkert är genomtrötta på att skicka sina döttrar och söner att dö i ett meningslöst krig, till ett ställe där de inte ens kommer att bli betraktade som "befriare".

Sedan så får man ju komma ihåg att Iran nog har använt sig av Hormuz-sundet tidigare, dvs det som skett är ju inget nytt.
Senast redigerad av Snapcount 2019-06-15 kl. 00:53.
Citera
2019-06-15, 00:47
Medlem
Vad är det som händer egentligen?

Menar man seriöst att Iran missar en amerikansk drönare, och då i vetskapen att man är under övervakning av drönare så attackerar man oprovocerat ett japanskt och norskt oljetanker med hjälp av torpeder och... minor vid vattenytan? What?
Snälla säg att jag har missförstått allting.
Senast redigerad av Hellobbq 2019-06-15 kl. 00:49.
Citera
2019-06-15, 00:49
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Och så börjar teatern från demokraternas sida. Den där lagen från 2001 röstade demokrater som republikaner överväldigande för:

https://en.wikipedia.org/wiki/Authorization_for_Use_of_Military_Force_Against_Te rrorists

Det här är alltså samma lag Obama använda för att lägga näsan i blöt i Jemen. Var var dessa demokrater då? Vart var dessa demokrater när Obama-administrationen och NATO bombade Libyen tillbaka till stenåldern? Nä just det. Det var ju en president ifrån "rätt" parti som sprang krigshökarnas och bank-kartellernas ärenden den gången.

Tröttsamt och uddlöst godhetssignalerande. Hyckleriet gör mig spyfärdig.
Jag var inte intresserad utav amerikansk politik på den tiden, så jag visste inte att det är samma lag som då. Tack för den infon. Där ser man alltså. Ett enda stort teater allt.
Citera
2019-06-15, 00:52
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Det kan POTUS definitivt göra. Om jag minns rätt så krävs dock angrepp på amerikansk mark, egendom eller militär för att få igenom det utan kongressens godkännande.

Det är just därför allt gny om "false flag" i det här fallet blir larvigt, ville man ha igång ett krig finns det snabbare sätt att iscensätta det än att angripa 3:de parts tankers.
Men det kommer knappast hindra er virrpannor från att skylla allt elände på USA, Israel, rymdödlor eller valfri kombination av uppräknade.
Det här med rymdödlor fungerade för några år sedan, såsom att stämpla kritiker utav invandringen för rasister. Det kortet är överanvänt och är numera bara pinsam att dra. Men tro du på allt som Usa säger, och låt oss andra som har dragit lärdom utav tidigare lögner och spel ifrån Usa att vara kritiska. Mvh
Citera
2019-06-15, 01:00
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ett krig tror jag inte på, men en reaktion på det hela. Får se bara när och hur. Visst skulle Trump, Saudi, Israel önska ett regimskifte.., men ett krig är en annan sak. Fruktansvärt dyrt med oklart slut. Lägg även till en amerikansk befolkning som säkert är genomtrötta på att skicka sina döttrar och söner att dö i ett meningslöst krig, till ett ställe där de inte ens kommer att bli betraktade som "befriare".

Sedan så får man ju komma ihåg att Iran nog har använt sig av Hormuz-sundet tidigare, dvs det som skett är ju inget nytt.

Någon reaktion lär det bli. Lite annorlunda läge om det nu var en attack. Dessa iranska hemmabyggen till patrullbåtar brukar ju annars bara komma lite nära för att provocera.

Vi får se vad det leder till. Finns inget direkt intresse för någon part att det skulle bli några strider men det kanske inte är världens bästa yrke att vara matros i iranska sk flottan just nu.
Citera
2019-06-15, 01:01
Avslutad
Citat:

Missta mig inte. Jag överreagerade lite. Blir bara så jävla förbannad över det här. Självklart tror jag heller inte vare sig Trump, Israel eller Saudi vill ha krig. Fast å andra sidan har du psykfall som Bolton.
Citera
2019-06-15, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Varför skulle man valt att göra attacken just när en spionsatelit passerar över området?

Dessa rör sig i omloppsbanor kring jorden, de följer inte ett specifikt område, något en satellit bara kan göra just vid ekvatorn.

Vet du hur många satelliter som far omkring där uppe?
De har säkert tillgång till 1000 satelliter som kan spionera.

https://www.allinallspace.com/wp-content/uploads/2019/03/Satellites-Orbiting-Earth.jpg
Citera
2019-06-15, 01:07
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Något som kan nämnas om israeliska samhället är att militären åtnjuter enormt mycket både makt och inflytande. Här i Sverige är hela fm samt säkerhetstjänsten underställd regeringen. Så funkar det inte i de flesta länderna i Mellanöstern och inte i Israel heller. Istället är precis som i Turkiet så att säkerhetstjänsten och armén opererar relativt autonomt.

Detta är ett upplägg som passar Israel mycket bra eftersom det ger premiärministern "plausible deniability". Om en skandal inträffar finns det inga bevis som leder till hans kontor. Han kan enkelt komma undan genom att skylla på underhuggare, offra de närmast inblandade och omplacera dessas chefer. Dessa upplägg ger säkerhetstjänsten enormt mycket mer handlingsutrymme eftersom regeringen riskerar så lite.

Nackdelen är att säkerhetstjänsten, Mossad i Israels fall, ibland kan gå för långt. Attackerna mot fartygen kan ha utförts utan varken premiärminister Netanyahus godkännande eller vetskap. Kanske förstod man inte hur svårt det skulle bli att lägga skulden på Iran, eller hur orimligt det skulle vara för Iran att attackera japanska skepp när deras premiärminister är på statsbesök?

Eller kanske man tänkte sig att det inte spelar så stor roll, utan syftet med attacken var att varna Norge och Japan? "Vi vet att ni vet att det var vi som gjorde det, men nu vet ni hur det går när man samarbetar med våra fiender!" Vilka länder skulle våga bryta mot sanktionerna när man vet att man, nästan bokstavligen, kommer hamna på kollisionskurs med USA+Israel?
Mycket bra inlägg. Jag håller med dig om det du säger om att man vill sända ett meddelande till Japan och Norge. Det är troligtvis därför man sköt mot dom fartygen. Gillar ditt stycke där du skriver: -Vi vet att ni vet att det var vi som gjorde det, men nu vet ni hur det går om ni samarbetar med våra fiender.

Klockrent!
Senast redigerad av tauceti 2019-06-15 kl. 01:11.
Citera
2019-06-15, 01:11
Medlem
Jag hatar sannerligen inte USA, jag tror Amerikanska folket oftast vill väl.

Nu måste jag dock ställa mig frågan om vi bevittnar en PsyOps så klantigt genomförd att den inte ens kan leda till krig.
För inte är väl mullorna så här djävla galna? Hur ser internoppositionen i Iran ut? Minns att Danmarks största pådrag sen Hitler officiellt berodde på 'arabiska terrorister från Iran'.
Senast redigerad av gottmooos 2019-06-15 kl. 01:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in