2019-06-14, 11:50
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Först och främst bara. Mitt tidigare inlägg var inte på något sätt enbart vinklat mot dig. Utan till tråden i största allmänhet.

För de som vet vilka hot och trakasserier SD utsatte LW för så är det självklart att det är åt det håller man börjar titta. Allting annat hade varit tjänstefel. Och med tanke på hur det såg ut i lägenheten samt andra omständigheter så var det nog enkelt att utgå ifrån att ett brott hade begåtts.

Citat:
Jag vet inte vilken information som är bekräftad, eller vad var och en anser är bekräftat, men det stämmer att det fanns paket som ej var färdigt inslagna samt att dörren stod öppen. Detta enligt flera säkra källor.

Det du nämner indikerar inte att hon nödvändigtvis har gått utanför huset emot sin vilja.

Det kan likaväl bero på att hon följde med någon ut, som kanske tom. redan befann sig inne i lägenheten, och på väg i riktning mot planket uppstod en situation som eskalerade och sedermera ledde till handgemäng.

Och exakt vilka omständigheter i dina påståenden (halvinslagna paket och öppen dörr) indikerar att det är just SD som är mördaren? Det kanske är just dylika snäva tankegång som utredarna snöade in på från början, och därför missade att lyfta blicken.
Senast redigerad av GilGrissom82 2019-06-14 kl. 12:15.
Citera
2019-06-14, 12:01
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Ja kyrkogården är i blickfånget när man cyklar förbi ,inte dold bakom murar, så den ger ett vackert blickfång när man ser alla gravar med blommor, en känsla utav harmoni och lugn som du just skrev.Ligger i en sluttande backe så det blir väldigt fint.

Och sen ligger ju Universitetet alldeles intill med alla små studentlägenheter, så det är ju lite fint för Lena som var en härligt vetgirig tjej.
Hon befinner sig bland ungdomliga människor, precis så ung och flitig som hon var.

Tyvärr inte särskilt harmonisk och lugn kyrkogård på sistone, som det verkar:

"Vandalisering på kyrkogård. Det upptäcks att det för andra natten i rad har välts gravstenar på Almby kyrkogård".

https://orebrotribune.se/2019/06/13/vandalisering-pa-kyrkogard/
Citera
2019-06-14, 12:01
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Kärlek, vänskap, hat eller en blandning av allt.
Oavsett vad så brukar det finnas starka band mellan personer som har varit gifta och har barn tillsammans.
Den ena är inte likgiltig om den andra dör.
Dessutom finns ju barnen och hur de påverkas som någon redan beskrev bra.

Efter allt negativt som MH skrev om LW så har MH ingen trovärdighet i den frågan.

Så för att MH skrev negativt om LW så
har hon ingen trovärdighet?

Det finns ingenting som visar att det hon
skrivit inte är sant.
Hon kände LW. Det gjorde väl inte du?

Varför tror du bara gott om LW
och bara ont om MH?
Om du inte känner/kände någon av dem?
Du kan väl inte veta om det hon skrivit
är sant eller inte?

Om det är hennes blogg så skriver hon
vad hon vill där. Självklart skriver hon ur
sitt eget perspektiv. Det hon anser är sanningen.
Hon har inte hängt ut någon eftersom hon
inte har skrivit några namn.

Bryr du dig inte alls om att barnen verkar
ha mått väldigt dåligt innan LW mördades?

Jag tror inte heller att UW är likgiltig till
att LW har mördats men att ta för givet
att han sörjer tycker jag är lite överdrivet.
Självklart bryr han sig om sina barns sorg
men det är inte samma sak.
SmartaMarta? tyckte synd om honom och
hoppades att han fick sörja. Det var det jag svarade på.
Citera
2019-06-14, 12:15
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Jag vet inte vilken information som är bekräftad, eller vad var och en anser är bekräftat, men det stämmer att det fanns paket som ej var färdigt inslagna samt att dörren stod öppen. Detta enligt flera säkra källor.

Är en av dina säkra källor JokerMannen?
Citera
2019-06-14, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det du nämner indikerar inte att hon nödvändigtvis har gått utanför huset emot sin vilja.

Det kan likaväl bero på att hon följde med någon ut, som kanske tom. redan befann sig inne i lägenheten, och på väg i riktning mot planket uppstod en situation som eskalerade och sedermera ledde till handgemäng.

Och exakt vilka omständigheter i dina påståenden (halvinslagna paket och öppen dörr) indikerar att det är just SD som är mördaren? Det kanske är just dylika snäva tankegång som utredarna snöade in på från början, och därför missade att lyfta blicken.

Vart skriver jag att det är SD som är mördaren? Vart skriver jag att det är dessa saker som pekar mot att SD är skyldig?
Citera
2019-06-14, 12:26
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det är en väldig skillnad på att bli ledsen och att sörja.
Speciellt att fortfarande sörja ett år efter
dödsfallet som SmartaMarta? förutsatte.
Ett år är en rätt kort tid när det gäller sorgebearbetning.

De personer jag känner som har förlorat sin livspartner har sörjt i minst två år.
Därefter har de börjat återhämta sig och blivit ganska normala.

Sorgen för ett barn som i barndomen förlorar sin förälder eller för föräldrar som förlorar ett barn måste vara ännu värre.
Citera
2019-06-14, 12:28
Medlem
allegragellers avatar
Ser att det finns uppgifter om en reporter som granskat polisens handhavande av utredningen. Hoppas att
det stämmer och att det isf blir publicerat!

Men oavsett ev. reportage så undrar jag om det inte är dags för örebropolisen att erkänna att man inte
kommer någonvart och plocka in andra utredare? Det som förut hette Rikskrim kallas nu för NOA. Finns det
exempel på när NOA kallats in för att förstärka i mordutredningar?
Citera
2019-06-14, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Och ytterligare ett av mina inlägg där citat finns med av
@Honan6 med fyra inlägg från MH:s blogg Rutsbok:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det vore konstigt om inte någon lokal grävande journalist har rotat i detta fall där myndigheten tycks ha prioriterat sina arbetsrättsliga lagar före utredningen. Den interna kommunikationen mellan de olika avdelningarna kan inte ha varit optimal från SOS-samtalet om skriken fram till att Lena hittas. Därefter byte av spaningsledning, semestrar, långa väntetider från NFC och kanske intern problematik som påverkat takten i utredningen.

Eftersom locket ligger på, vet ingen utan insyn något om hur brett de jobbat. Att vissa inte har förhörts kan betyda att de inte är intressanta för utredningen.

Åklagaren håller SD som fortsatt misstänkt drygt 1 år efter mordet. Hans advokat har inte protesterat med överklagan till högre instans. Varför?

Inte ens du, som säger att du känner SD, har verkat övertygad om hans oskuld.

Jag hoppas fortfarande att mordet på LW får en rättslig lösning och att utredningen har skötts bra under den långa tid som förflutit.

En utopi är att den skyldige erkänner.

Mycket viktig och bra reflektion att fundera på, tack Honan6
Citera
2019-06-14, 12:36
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Så för att MH skrev negativt om LW så
har hon ingen trovärdighet?

Det finns ingenting som visar att det hon
skrivit inte är sant.
Hon kände LW. Det gjorde väl inte du?

Varför tror du bara gott om LW
och bara ont om MH?
Om du inte känner/kände någon av dem?
Du kan väl inte veta om det hon skrivit
är sant eller inte?

Om det är hennes blogg så skriver hon
vad hon vill där. Självklart skriver hon ur
sitt eget perspektiv. Det hon anser är sanningen.
Hon har inte hängt ut någon eftersom hon
inte har skrivit några namn.
Enligt bloggen (i korthet) är UW konflikträdd, LW manipulerande, barnen utagerande och MH själv bara klok, medkännande och problemlösande. Från denna fantastiska person ville UW skilja sig. Låter det trovärdigt för dig?

Jag tror inte bara gott om LW. Hon var nog en vanlig person med både goda och dåliga sidor. Men att sida efter sida i den här tråden lyfta fram och tjata (jag syftar inte bara på dig) om hur dålig hon var kan inte stå oemotsagt.

Det är klart att MH skriver vad hon vill. Det är intressant att få en bild av henne, betydligt mer talande än om andra personer hade beskrivit henne. I och med att bloggen var offentlig så får hon också stå ut med att den kommenteras.
Citera
2019-06-14, 12:39
Medlem
Citat:
Det var genomgående i hela bloggen. MH var den som visste, kunde och förstod allting. Trots att hon var en sådan fantastisk människa så blev hon orättvist lämnad.

Inte att anledningen till skilsmässan fanns hos LW utan att MH ansåg att LW orsakade skilsmässan. MH måste ju hitta en syndabock eftersom ingenting någonsin var hennes eget fel. Hon verkar helt oförmögen att se sina egna brister.

Om det verkligen har gjorts en orosanmälan så är det rimligt att tro att det var MH som gjorde den som en del i hämnden.

Har tänkt precis som du om just de här meningarna. Men jag har förvisso inte läst något mer av det som MH skrev i sin blogg. Kanske är just de här meningarna som varit mest intressant eftersom de just diskuteras nu? Eller fanns det mer som någon sparat, som kan vara av värde för oss andra att få läsa?
Citera
2019-06-14, 12:51
Medlem
Citat:
Flashback lämnar inte ut info om användare och polisen kan inte genom husrannsakan eller på annat lagligt sätt få ut uppgifter eftersom servrarna inte finns i Sverige. Jag tror ändå inte att man ska vara alltför säker på att man är anonym.

Tack hoppsann, så skönt att du förklarade så sakligt, utan att nervärdera mig för att jag inte visste hur det låg till.
Tycker för övrigt att du alltid är saklig annars också.
Ja man borde inte kunna vara helt anonym, när man ändå valt att medverka tänker jag.
Citera
2019-06-14, 13:10
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Bryr du dig inte alls om att barnen verkar
ha mått väldigt dåligt innan LW mördades?

Från MH:s blogg den 13/8 2016:
Ikväll drunknar jag i bilder och minnen. Vår resa till Stockholm den där nyårsaftonen. Då vi visste att alla barn hade det bra med sina andra föräldrar, då U kunde slappna av och då vi åt och var på teater. Funderade på hur jag kände den där aftonen och inser att jag var lycklig. Oerhört lycklig. Han däremot var redan på väg från mig i tanken. Surrealistiskt att ta in detta så här i efterhand.
Först beskriver hon det som att barnen hade det bra med sina andra föräldrar. Några dagar senare kommer den hårda kritiken när det passar henne syften bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in