Ja precis så, det tolkar du rätt. Polisen har rätt när det gäller mordutredningar tänker jag, det var tydligen precis lika aningslöst som alltid av mig! Så bra att du har din uppfattning klar, jättebra! Om du har rätt vet jag ju inte förstås men det kanske någon kan assistera med här?
Flashback lämnar inte ut info om användare och polisen kan inte genom husrannsakan eller på annat lagligt sätt få ut uppgifter eftersom servrarna inte finns i Sverige. Jag tror ändå inte att man ska vara alltför säker på att man är anonym.
Nu när MH har kommit upp i tråden och jag läser bloggen igen (jag har sparat vissa delar) så kanske en del fokus ska läggas på henne som alternativ gärningsperson? Eftersom du inte vill se SD som skyldig så undrar jag vilka funderingar du har om MH?
Vet någon om hon har förhörts av polisen?
Det jag fetat är en allvarlig missuppfattning!
Min "huvudkandidat" till att utses till LW:s mördare har redan från Dag 1 varit SD.
Men när Polisen inte lyckats bindas honom till brottet, måste man (åtminstone jag) börja se sig omkring. Bredare. Vidare.
Att jag ses som "SD-kramare" hänger nog ihop med att jag varit tydlig med att jag anser det vara fel att hänga ut folk som mördare, påstås vara utrustade med grisögon o likn kränkningar. Odömda personer skall inte dömas av en uppretad Flashback-mobb, för då -om SD förblir odömd av rättsväsendet- kan det bli så att han resten av livet förblir dömd av pöbeln. Det är inte ett sånt samhälle jag vill se.
Aktar mig därför från att offentligt värdera MH som "mördarkandidat". Det är tydligt att hon inte mått bra hela livet och att hon varit väldigt aversiv, men vi är många som blivit tilltufsade (no pun) av livet.
Eller hur?
Jag är definitivt en av dom som har klagat mest, det innebär inte att jag tror att SD är oskyldig.
Men efter ett års ut och invändande på honom utan att man har lyckats hitta bevis så har min misstanke mot honom minskat.
Men som sagt, han är kvar på min lista.
Man får absolut ha invändningar mot utredningen om man tycker att det ligger till så. Att det inte skulle ha jobbats brett finns det ingenting som pekar på dock enligt vad jag vet. I så fall får man gärna förklara varför och komma med något mera konkret än att enbart klaga på att fallet inte är löst.
Det vore konstigt om inte någon lokal grävande journalist har rotat i detta fall där myndigheten tycks ha prioriterat sina arbetsrättsliga lagar före utredningen. Den interna kommunikationen mellan de olika avdelningarna kan inte ha varit optimal från SOS-samtalet om skriken fram till att Lena hittas. Därefter byte av spaningsledning, semestrar, långa väntetider från NFC och kanske intern problematik som påverkat takten i utredningen.
Eftersom locket ligger på, vet ingen utan insyn något om hur brett de jobbat. Att vissa inte har förhörts kan betyda att de inte är intressanta för utredningen.
Åklagaren håller SD som fortsatt misstänkt drygt 1 år efter mordet. Hans advokat har inte protesterat med överklagan till högre instans. Varför?
Inte ens du, som säger att du känner SD, har verkat övertygad om hans oskuld.
Jag hoppas fortfarande att mordet på LW får en rättslig lösning och att utredningen har skötts bra under den långa tid som förflutit.
En utopi är att den skyldige erkänner.
Ang det jag fetat:
Det står ansvarig utredare fritt att ha uppfattningen att en viss person p g a sakliga skäl "förtjänar" att vara misstänkt.
Det är ju inget överklagningsbart beslut.
Det finns därför enl mig inget adv IB kan överklaga. SD är ju inte belagd med några som helst restriktioner, för då hade adv IB kunnat anföra besvär.
Aktar mig därför från att offentligt värdera MH som "mördarkandidat". Det är tydligt att hon inte mått bra hela livet och att hon varit väldigt aversiv, men vi är många som blivit tilltufsade (no pun) av livet.
Eller hur?
I min bok är det mycket normalt att bli hatisk efter att man blir lämnad. Det är inte heller så konstigt att i stundens hetta skriva elaka kommentarer i sociala medier.
Men att så utstuderat och under så lång tid fylla en hel blogg med hat och slå åt alla håll ligger långt utanför de normala gränser jag känner till. Någon liknande har jag aldrig sett bland normala människor. Då börjar i alla fall jag att undra om hon saknar de gränser andra personer har.
I min bok är det mycket normalt att bli hatisk efter att man blir lämnad. Det är inte heller så konstigt att i stundens hetta skriva elaka kommentarer i sociala medier.
Men att så utstuderat och under så lång tid fylla en hel blogg med hat och slå åt alla håll ligger långt utanför de normala gränser jag känner till. Någon liknande har jag aldrig sett bland normala människor. Då börjar i alla fall jag att undra om hon saknar de gränser andra personer har.
Jag delar din uppfattning i att det är sällan man ser så mycket ilska/förtvivlan/besvikelse/hat/frustration i en och samma blogg under såpass lång tid, men av det kan i alla fall inte jag dra några slutsatser.
Vår vän Rosamund skulle säkert kunna hålla med mig i att det där ilskna skrivandet kan ha varit en sorts terapeutisk ventil som gjort henne gott, visserligen då på bekostnad av andra. Det är förstås inte bra att hon på det vis som hon gör, hänger ut folk och som jag nyss skrev så ogillar jag det beteendet. Särskilt när det kommer från en själasörjare. Men även om vi skall vara Guds avbilder, är vi inte helt lyckade, inte nån av oss.
Man får absolut ha invändningar mot utredningen om man tycker att det ligger till så. Att det inte skulle ha jobbats brett finns det ingenting som pekar på dock enligt vad jag vet. I så fall får man gärna förklara varför och komma med något mera konkret än att enbart klaga på att fallet inte är löst.
I och med att man anhöll SD endast några timmar efter att det blev känt
att LW var försvunnen, samt att dom själva gått ut med att det bara finns en
misstänkt, så har jag sagt att jag tvivlar på att dom har jobbat brett, jag
har sagt att jag inte tror att dom har jobbat brett.
Jag har aldrig påstått att jag är säker på att det är så, en viss skillnad va.
Säker kan man möjligen bli om det släpps ett FUP, vilket jag är nästan säker
på att så inte kommer att ske.
Va man ens säker på att det hade begåtts ett brott första gången SD anhölls.
Jag kan bara applådera
Åklagarens och utredarnas jobb borde ha granskats för länge sedan.
Jag såg en artikel i höstas, tror jag, att Örebro kommun inte var så glada att inget hände i fallet.
Hoppas på omtag av kvalificerad personal. Varför inte NOA.
Det är bara att krypa till korset, åklagare och utredare, och erkänna alla misstag ni har gjort.
Jag håller med, utredare utifrån rekommenderas varmt, samt ny ÅK så klart.
Först och främst bara. Mitt tidigare inlägg var inte på något sätt enbart vinklat mot dig. Utan till tråden i största allmänhet.
För de som vet vilka hot och trakasserier SD utsatte LW för så är det självklart att det är åt det håller man börjar titta. Allting annat hade varit tjänstefel. Och med tanke på hur det såg ut i lägenheten samt andra omständigheter så var det nog enkelt att utgå ifrån att ett brott hade begåtts.
Anledningen till att man enbart har en misstänkt skulle ju också kunna vara att det inte finns någon annan det pekar emot och/eller att SD faktiskt är skyldig. Verkar onödigt att gå ut med en annan misstänkt GM i det läget.
Det var genomgående i hela bloggen. MH var den som visste, kunde och förstod allting. Trots att hon var en sådan fantastisk människa så blev hon orättvist lämnad.
Inte att anledningen till skilsmässan fanns hos LW utan att MH ansåg att LW orsakade skilsmässan. MH måste ju hitta en syndabock eftersom ingenting någonsin var hennes eget fel. Hon verkar helt oförmögen att se sina egna brister.
Om det verkligen har gjorts en orosanmälan så är det rimligt att tro att det var MH som gjorde den som en del i hämnden.
Jag var nog lite otydlig i min text.
Jag menade förstås att det var MH som ansåg att LW var orsaken till skilsmässan.
Det är förstås omöjligt för oss att veta vad som skedde inom familjerna och vad som ledde till skilsmässan i slutänden.
Man kan nog även som inblandad i något ha svårt att se klart på sin situation, och självklart är alla partiska i konflikter. Det gäller nog alla mer eller mindre. Inte konstigt att det behövs familjerådgivnining för att man lättare ska kunna prata och lyssna och se saker ur ett större perspektiv. Man brukar ju säga att det inte är ens fel att två träter.... vilket vanligtvis stämmer.
I konflikter tenderar också människors sämsta sidor att komma fram.
Nu har vi bara ett brottsstycke av en text, som vi inte vet ens om den är äkta. Och även om den är äkta (vilket den kan vara) så är den också skriven av en person som har blivit djupt sårad. Hur man känner, det kan ingen ta ifrån en. Men man kan reagera ganska primitivt i utsatta situationer, för att sedan kunna bearbeta och hantera det hela på ett bättre sätt senare.
Vi vet inget om hur LW eller UW hanterade situationen heller.
Men (ja, det kom ett men), det är ändå väldigt starka ord, mycket hat och hemska anklagelser som denna människa lägger ut för andra att läsa. Saker som de flesta ändå väljer att hålla för sig själv om man nu tänker liknande. Och om man ventilerar sådant, så är det till en mycket begränsad krets av mycket nära personer.
Jag hoppas att MH fick hjälp att hantera sin situation och att hon på riktigt kunnat komma vidare från sin bitterhet och att även kunna ta till sig sin del i det hela.
Det betyder inte att jag tänker att UW och LW inte har någon del i den konflikt som uppstått. Om bloggen är på riktigt skriven av MH, visar det ändå på en person med en personlighet som absolut kan ha bidragit mycket till att det har uppstått konflikter som har varit svåra att klara ut, särskilt som att barnen verkat vara mycket fokus på och kanske också har använts som vapen i konflikten (vilket tyvärr händer ibland i skilsmässor).
Jag tycker också att det perspektiv som MH utmålade när hon skrev om LWs död (som jag tolkade det), verkar otäckt. Det finns ett läskigt fokus på att det är hon som dras in i deras cirklar mot sin vilja, även om hon säger att det inget är mot hur det är för barnen.
Detta perspektiv känns starkt osunt.
--------------------------
Vad gäller orosanmälningarna(?) så kan det absolut vara så att det har gjorts sådana. Men jag tycker inte att man behöver dra några hårda växlar på dom om det skulle finnas några. Vi vet ju inte så mycket om det.
Ungdomsåren kan vara jobbiga för många unga. Det ska revolteras och kraven idag är stora på unga. Det kan vara svårt att växa upp i en miljö där det å ena sidan ställs hårda krav, å andra sidan en framtid som inte är lika förutsägbar som förr. Yrken som funnits försvinner, nya som vi inte ens vet om kommer att finnas. Lilla Sverige kommer att ändras mycket de närmaste hundra åren, med Kina och andra länder som utvecklas i rekordfart. Ungdomsarbetslösheten gapar med sitt stup. Örebro har stora utmaningar med kriminalitet.