2019-06-14, 06:01
Medlem
Det kanske kommer någon artikel i pressen inom kort. En reporter har tydligen granskat och fiskat i fallet och är väldigt konfunderad över hur det skötts. Tydligen funnit massa tveksamheter i hantering på flera nivåer. Inriktningen är alltså inte vem som kan vara GM eller försvara SD, utan hur polisen och åklagaren har hanterat fallet. Arbetssättet och arbetsordningen har tydligen inte följt praxis så bra.
När reportern började försöka ställa frågor så vart det än mer murbyggande runt åklagaren.

Inifrån polishuset har syrliga kommentarer fällts och huvud har skakats. Det som ifrågasatts mest är "jobba brett". Om SD inte är gärningsman, så har dom tappat allt och står på ruta 1.
Än idag har inte alla i LW:s bekantskapskrets, som träffat henne i närtid, förhörts.
Citera
2019-06-14, 06:34
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Det kanske kommer någon artikel i pressen inom kort. En reporter har tydligen granskat och fiskat i fallet och är väldigt konfunderad över hur det skötts. Tydligen funnit massa tveksamheter i hantering på flera nivåer. Inriktningen är alltså inte vem som kan vara GM eller försvara SD, utan hur polisen och åklagaren har hanterat fallet. Arbetssättet och arbetsordningen har tydligen inte följt praxis så bra.
När reportern började försöka ställa frågor så vart det än mer murbyggande runt åklagaren.

Inifrån polishuset har syrliga kommentarer fällts och huvud har skakats. Det som ifrågasatts mest är "jobba brett". Om SD inte är gärningsman, så har dom tappat allt och står på ruta 1.
Än idag har inte alla i LW:s bekantskapskrets, som träffat henne i närtid, förhörts.

Det var på tiden. Det är ju liknande funderingar som flera av oss i tråden har haft.

Det ska bli intressant att läsa artikeln, om det stämmer att en journalist har granskat turerna kring utredningen. Vet du om det är lokal media eller riksmedia?
Citera
2019-06-14, 07:10
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det var på tiden. Det är ju liknande funderingar som flera av oss i tråden har haft.

Det ska bli intressant att läsa artikeln, om det stämmer att en journalist har granskat turerna kring utredningen. Vet du om det är lokal media eller riksmedia?

Det va goda nyheter, om det nu stämmer, har hoppats på det ganska länge nu, att någon journalist ska få tummen ur.

Från dag ett hade dom kikarsiktet på SD, så det där med att söka brett har
jag aldrig trott på.
Hoppas det är en av drakarna som tar upp det, slår hårdare då.
Senast redigerad av CarlJanne75 2019-06-14 kl. 07:13.
Citera
2019-06-14, 07:30
Medlem
Citat:

Jag kan bara applådera
Åklagarens och utredarnas jobb borde ha granskats för länge sedan.
Jag såg en artikel i höstas, tror jag, att Örebro kommun inte var så glada att inget hände i fallet.
Hoppas på omtag av kvalificerad personal. Varför inte NOA.

Det är bara att krypa till korset, åklagare och utredare, och erkänna alla misstag ni har gjort.
Citera
2019-06-14, 07:51
Medlem
Citat:

Bra att det granskas. Att det inte skall ha ”jobbats brett” är nog förmodligen dock en skröna som uppstått här i tråden utav de som inte vill tro att SD kan vara skyldig. Det är ganska givet att han blir första person att granskas tycker du inte? Och sedan verkar man inte ha kunnat avfärda honom på något vis trots alla förhör och grundligt kontrollerande utav detaljer.
Citera
2019-06-14, 07:51
Medlem
Citat:

Håller med övriga skribenter, mycket positivt att det äntligen händer
något, att en reporter/tidning reagerat och agerat över hur hela den
här mordutreningen har skötts/ misskötts från allra första början.

Bara det att alla i LW:s bekantskapskrets som träffade henne i närtid,
ännu inte har förhörts, låter väldigt underligt.

Hoppas att det är en journalist som har grävt riktigt djupt och brett.
Citera
2019-06-14, 08:16
Medlem
Citat:

Det är för mig alldeles övertydligt att Örebropolisen inte alls jobbat "brett". Precis som skribenten 'CarlJanne75' skriver, så har man hela tiden inriktat sig på SD. Vilket allvarligt utredningshaveri ett sånt snävt perspektiv vad gäller en mordutredning kan leda till, illustreras av den älg jag har presenterat här i tråden. Att kontot 'Netherworld' generar sig själv genom att visa att h*n inte förstår vad mitt exempel illustrerar, illustrerar att det ibland kan vara svårt att hänga med i svängarna. Särskilt när man blir äldre.

Det andra jag fetat är synnerligen tankeväckande. Jag betvivlar inte för ett ögonblick att det är precis som du skriver.
Enl uppgifter i tråden arbetade LW under åtta års tid med ensamkommande unga/män. Redan tidigt i tråden förde jag in en tanke om att det skulle kunna vara en man ur denna grupp (det som i tråden har benämnts som "kreti-och-pleti") som grovt missuppfattat LW:s öppna stil. Det har i tråden framgått att LW:s lite flirtiga stil, extroverta personlighet, hennes "omedelbarhet" etc, har fått många män att bli attraherade av henne -ja, flera har blivit förälskade i henne. Det är inte alls otänkbart att LW har trivts med den situationen; det är trevligt att vara efterttaktad.
Men om man kommer från en helt annan kultur än den som är den förhärskande i Sverige, säg den afghanska kulturen, så skulle LW:s naturlighet kunna tänkas feltolkas av en ung man.
Så mina frågor här nedan riktar sig till kontot 'MoralensVäktare':
Har Örebropolisen undersökt alibit för varenda en av alla de män som under åtta års tid har mött LW och kunnat bli förälskad i henne?
Om inte: Varför inte?
Senast redigerad av Carinah78 2019-06-14 kl. 08:21.
Citera
2019-06-14, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Håller med övriga skribenter, mycket positivt att det äntligen händer
något, att en reporter/tidning reagerat
och agerat över hur hela den
här mordutreningen har skötts/ misskötts från allra första början.

Bara det att alla i LW:s bekantskapskrets som träffade henne i närtid,
ännu inte har förhörts, låter väldigt underligt.

Hoppas att det är en journalist som har grävt riktigt djupt och brett.
(det fetade)
Vill inte vara en 'party pooper' och jag betvivlar inte de uppgifter som EGT lämnade här på morgonen, men det är ett stort steg från att kartlägga/klarlägga till att få nåt smaskigt/viktigt att bli publicerat. Det kan finnas starka krafter som väljer att i många lägen skydda myndigheter/myndighetspersoner framför att sanningen skall komma ut.

Här, vad gäller mordet på LW, har en polisutredning i princip inte rört sig ur startblocken på ett år, men de lokala tidningarna VLT resp NA fortsätter att gulla med åkl och Polisen.

Journalisters och tidningshusens ovilja att granska och rapportera även väldigt spektakulära moralisk-juridiska övertramp, märks genom hur man tiger om Özz Nujen och hans familjs utnyttjande av svart arbetskraft (t ex terroristen Akilov). Finns en tråd om detta:
(FB) Familjen Nujens penningtransaktioner med Rakhmat Akilov (utbrutet)

Låt oss hoppas att den journalist som EGT berättar om, inte bara granskar ordentligt utan också får möjlighet att publicera det material h*n så småningom får sammanställt.
Till den journalisten skriver jag:
Lycka till!
Citera
2019-06-14, 08:52
Medlem
Honan6s avatar
Citat:

Det vore konstigt om inte någon lokal grävande journalist har rotat i detta fall där myndigheten tycks ha prioriterat sina arbetsrättsliga lagar före utredningen. Den interna kommunikationen mellan de olika avdelningarna kan inte ha varit optimal från SOS-samtalet om skriken fram till att Lena hittas. Därefter byte av spaningsledning, semestrar, långa väntetider från NFC och kanske intern problematik som påverkat takten i utredningen.

Eftersom locket ligger på, vet ingen utan insyn något om hur brett de jobbat. Att vissa inte har förhörts kan betyda att de inte är intressanta för utredningen.

Åklagaren håller SD som fortsatt misstänkt drygt 1 år efter mordet. Hans advokat har inte protesterat med överklagan till högre instans. Varför?

Inte ens du, som säger att du känner SD, har verkat övertygad om hans oskuld.

Jag hoppas fortfarande att mordet på LW får en rättslig lösning och att utredningen har skötts bra under den långa tid som förflutit.

En utopi är att den skyldige erkänner.
Citera
2019-06-14, 09:03
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Från Ozzies inlägg, citat från Mallans blogg:

"När skilsmässan var ett faktum så sa våra vänner att dom inte
kunde släppa tanken på att pappan var för svag och modern för
dominant och att detta bidrog till att jag ratades. För att jag var
för rak och klarsynt.
"

https://www.flashback.org/p67839758#p67839758

Den här meningen är lite talande hur hon tolkar situationen.
Hon själv skulle inte ha någon som helst del i att det blev skilsmässa?
Mer än att hon själv var den enda som såg hur allt låg till?
Det var genomgående i hela bloggen. MH var den som visste, kunde och förstod allting. Trots att hon var en sådan fantastisk människa så blev hon orättvist lämnad.

Citat:
På det viset kan jag ana att det kanske var svårt att kommunicera med henne. Att skilsmässan enbart har kommunicerats via sms, det är lite svårt att tro. Kan det varit så att det inte riktigt gick att nå fram med budskapet, att sms konversationen var en del av en kommunikation i frågan?

Man kan ju läsa mellan raderna att anledningen till skilsmässan låg på LW.
Inte att anledningen till skilsmässan fanns hos LW utan att MH ansåg att LW orsakade skilsmässan. MH måste ju hitta en syndabock eftersom ingenting någonsin var hennes eget fel. Hon verkar helt oförmögen att se sina egna brister.

Citat:
Kanske (???) gör hon en orosanmälan eller talar illa om dig inför barnen?
Om det verkligen har gjorts en orosanmälan så är det rimligt att tro att det var MH som gjorde den som en del i hämnden.
Citera
2019-06-14, 09:09
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Här i tråden finns en majoritet som har agendan att allt fokus skall ligga på SD och ingenting annat. Det är synd. Polisen är duktiga på att lägga pussel, så det kan finnas ett värde i att låta tusen blommor få blomma.
Just saying.
Nu när MH har kommit upp i tråden och jag läser bloggen igen (jag har sparat vissa delar) så kanske en del fokus ska läggas på henne som alternativ gärningsperson?
Eftersom du inte vill se SD som skyldig så undrar jag vilka funderingar du har om MH?

Vet någon om hon har förhörts av polisen?
Citera
2019-06-14, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Bra att det granskas. Att det inte skall ha ”jobbats brett” är nog förmodligen dock en skröna som uppstått här i tråden utav de som inte vill tro att SD kan vara skyldig. Det är ganska givet att han blir första person att granskas tycker du inte? Och sedan verkar man inte ha kunnat avfärda honom på något vis trots alla förhör och grundligt kontrollerande utav detaljer.

Jag är definitivt en av dom som har klagat mest, det innebär inte att jag tror att SD är oskyldig.
Men efter ett års ut och invändande på honom utan att man har lyckats hitta bevis så har min misstanke mot honom minskat.

Men som sagt, han är kvar på min lista.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in