2019-06-13, 08:47
Medlem
HK 416 & Hk 417 är som sagt det mest realistiska alternativet men är inköp från Ryssland helt uteslutet? Deras nya AK-12 / AK-15 ser intressant ut och vi köpte ju faktiskt ett gäng BMP:s av dem på 90-talet.

https://en.wikipedia.org/wiki/AK-12
Citera
2019-06-13, 08:54
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
HK 416 & Hk 417 är som sagt det mest realistiska alternativet men är inköp från Ryssland helt uteslutet? Deras nya AK-12 / AK-15 ser intressant ut och vi köpte ju faktiskt ett gäng BMP:s av dem på 90-talet.

https://en.wikipedia.org/wiki/AK-12

Köp från Ryssland har alltid varit och är politiskt uteslutet.. Den ryska utrustning Sverige har/hade kom från andra fd warzawapaktsländer, främst Östtyskland.

AK12 ser jag i övrigt inget speciellt med. Den är som en AK74 med mindre osmidiga lösningar för rails och montage av optik. Den tillför knappast något särskilt.
Citera
2019-06-13, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Köp från Ryssland har alltid varit och är politiskt uteslutet.. Den ryska utrustning Sverige har/hade kom från andra fd warzawapaktsländer, främst Östtyskland.

AK12 ser jag i övrigt inget speciellt med. Den är som en AK74 med mindre osmidiga lösningar för rails och montage av optik. Den tillför knappast något särskilt.

Du menar nog köp av militär materiel för vi handlar ganska friskt av Ryssland om du nu inte visste det. För övrigt vet jag inte vad som skulle vara så "osmidigt" med AK-12/AK-15, jag tror att du mest snackar skit.
Citera
2019-06-13, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Under ww2 var det en generell brist på många vapen och synnerligen kpistar. Så många funktioner fick nöja sig med pistoler. Det var därför tyskarna skaffade vapen från flera länder som de invaderade och anpassade dem för sig.

Då skulle jag nog hellre ha en kompakt kpist i stället för dagens glock. Nu kan man köpa magasin som rymmer upp till 31 skott för glock. Men det blir då lite otympligt i hölstret. Piplängden byggs in i vapnet mot vår kpist m/45. Skillnaden i piplängd är bara 3,5 cm 180 mot 215 mm om man jämför med MP7 som försvaret har köpt. Vid bärande kunde man använda ett magasin för 20 skott.
https://www.heckler-koch.com/en/products/military/submachine-guns/mp7a1/mp7a1/overview.html
MP7 skjuter ju en gevärspatron så den borde kallas för mikro-ak och inte kpist . Kpist utmärks av att den skjuter en pistolpatron vilket ger den dess dåliga prestanda och samtidigt mindre genomslag vilket uppskattas av det civila samhället.
Citera
2019-06-13, 11:33
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Vi har väl olika källor som vi tar del av.
Är det modellerna RK54 och RK54 TP som du säger är Polska licenser och som andra hävdar är ryska? Ska man tolka att de köpte in 600 stycken?
https://en.wikipedia.org/wiki/File:7,62_RK_54_Kalasnikov.JPG
Mängden RK 62 och RK95 varierar beroende på var man läser.

Vissa hävdar att Norico type 56-2 också är en Ak47 då Sovjet nekade en AKM licens men kompatibel med vissa AKM funktioner.
http://www.military-today.com/firearms/type_56_2.htm
Angående kvalité på vissa kopior som exempelvis Rumänsk exportversion tillverkad 1986 som jag sett. Så hävdar vissa att Type 56 är av sämre kvalité än ryska varianter och är mer känsliga för korrosion. Så det har väl med Finland att göra.
Nej, inga licenser har skaffats. RK är gjorda via reverse engineering och eget utvecklingsarbete. Mekanismen är den samma som AK-47, men en hel del andra lösningar är annorlunda. Förbättrade piratkopior helt enkelt.

RK-54 och RK-56TP (taittoperä = vikbar kolv) är ryska Kalasnikovs. Som jag noterade, har dessa kommit i mindre mängder.

Norincon torde vara av typ 56-II, d.v.s. en AKM-klon, tillverkad från 1980-talet framåt.

Poängen var ju att anskaffa vapen där själva vapenmekanismen är samma som RK-62/95, vilket betyder att man inte behöver omskola reservisterna att plocka isär och ihop mekanismen. SAmtidigt anskaffade man också en otrolig mängd patroner från Östtyskland, vilka blir gamla på 2030-talet.

-----

Men detta ovan är OT. Vad inte är OT, är att anskaffningen av AK6 har att göra med ammunition, och huruvida 5.56 kommer att vara frmtidens amerikansak kaliber.
Citera
2019-06-13, 11:35
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det infördes rotation på utrustning exklusive stamfordon runt 1990.
Så att AK5 slets speciellt mycket förstår jag inte.
Med tanke på den snabbt krympande FM och övningsverksamhet som rådde tills för några år sedan så borde det finnas gott om vapen i hyfsat skick.
Så skulle man tro, men det jamas mycket om att de är slitna.
Citera
2019-06-13, 12:19
Medlem
Det anrika företaget Steyr verkar ha teamat ihop sig med nåt amerikanskt företag vid namn Vilcox, och man har presenterat en ”MLU” för HK G36.

https://www.thefirearmblog.com/blog/2019/06/11/could-spains-g36s-be-upgraded-by-steyr-arms/

Lite intressant...
Senast redigerad av Macke85 2019-06-13 kl. 12:22.
Citera
2019-06-13, 12:22
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Du menar nog köp av militär materiel för vi handlar ganska friskt av Ryssland om du nu inte visste det. För övrigt vet jag inte vad som skulle vara så "osmidigt" med AK-12/AK-15, jag tror att du mest snackar skit.

Jag syftade på köp av handeldvapen specifikt. För närvarande ligger Ryssland under sanktioner vilket omöjliggör det hela ytterligare. Att vapnen dessutom i nuläget bara finns i 5,45 och 7,62x39 gör också att dom faller bort då Sverige valt NATO-standard för länge sedan.

AK12/15 är inte osmidiga, men dom tillför inte direkt något heller. Grovt hugget är det en AK74 som man kan montera optik på lika enkelt som en modern västerländsk AK. Den främsta anledningen att ens Ryssland valt att köpa in ett mindre antal av dom nu är för att rädda Kalashnikovkoncernen, som innan det var så gott som konkursad.
Citera
2019-06-13, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Jag syftade på köp av handeldvapen specifikt. För närvarande ligger Ryssland under sanktioner vilket omöjliggör det hela ytterligare. Att vapnen dessutom i nuläget bara finns i 5,45 och 7,62x39 gör också att dom faller bort då Sverige valt NATO-standard för länge sedan.

AK12/15 är inte osmidiga, men dom tillför inte direkt något heller. Grovt hugget är det en AK74 som man kan montera optik på lika enkelt som en modern västerländsk AK. Den främsta anledningen att ens Ryssland valt att köpa in ett mindre antal av dom nu är för att rädda Kalashnikovkoncernen, som innan det var så gott som konkursad.

Du visar tydligt att du bara gissar vilt och nu tar du tom tillbaka det du tidigare sade om att den var "osmidig". För det första är AK12/AK15 inte en AK74 utan en ny plattform baserad på prototypen AK-400 och för det andra så har den ryska försvarsmakten beställt 150000 AK12/AK15 som levereras 2019-2021 vilket knappast är "ett mindre antal". Allvarligt talat, sluta snacka en massa skit om sånt du inte vet något om din tomte.
Citera
2019-06-13, 12:41
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Du visar tydligt att du bara gissar vilt och nu tar du tom tillbaka det du tidigare sade om att den var "osmidig". För det första är AK12/AK15 inte en AK74 utan en ny plattform baserad på prototypen AK-400 och för det andra så har den ryska försvarsmakten beställt 150000 AK12/AK15 som levereras 2019-2021 vilket knappast är "ett mindre antal". Allvarligt talat, sluta snacka en massa skit om sånt du inte vet något om din tomte.

Suck. Jag skrev att AK74 (och andra tidigare Kalashnikovs) hade osmidiga lösningar (bla sidomontage) för att montera optik. AK12 är i allt väsentligt en AK74 som moddats med massa aftermarketlösningar för att komma förbi Kalashnikovens allmänna tillkortakommanden, men som gjorts så från fabrik vilket gör att lösningarna blir bättre. Det gör dock inte vapnet till någonting revolutionerande.

150 000 vapen är "ett mindre antal" eftersom det inte handlar om någon total ombeväpning av deras väpnade styrkor vilka uppgår till omkring 1 miljon man aktiv personal.

Men om du vill sitta framför datorn och runka över tanken på en ny rysk AK ska jag inte hindra dig, det är fritt fram.
Citera
2019-06-13, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
MP7 skjuter ju en gevärspatron så den borde kallas för mikro-ak och inte kpist . Kpist utmärks av att den skjuter en pistolpatron vilket ger den dess dåliga prestanda och samtidigt mindre genomslag vilket uppskattas av det civila samhället.
Så då är väl det en bra lösning för försvaret med Mp7. Men jag är inte främmande för att man även köper in en kompakt kpist för 9x19 från ex B&T och har de som ett komplement för glock.
Citera
2019-06-13, 13:13
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Det är uppenbart att det inte är lönt att diskutera med dig då du fabulerar vilt. Skaffa kunskap innan du kommenterar så slipper du göra bort dig nästa gång.

Berika oss med din kunskap då. Varför skulle AK12/15 vara så passande för Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in