2019-06-12, 23:57
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vilket ingen hittills gjort. Men även om någon skulle göra det, så betyder det inte att det är värt att följa.

Tvärtom så gjorde man det i tusentals år. Den absoluta auktoriteten var Gud och hans uttolkare på Jorden, dvs. prästerskapet. Detta fungerade väldigt bra.

I det sekulära samhället har vi försökt ersätta Gud med olika mer eller mindre krystade källor till en moralfilosofi, men det har inte fungerat särskilt bra. För varje rationellt argument varför man som människa ska göra på det ena eller andra sättet finns det ofta ett rationellt motargument.

Det här med moral och etik är knepigt. Se tråden jag länkade till tidigare.
Citera
2019-06-13, 07:43
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ett val för mig är att jag med medveten vilja kan välja mellan minst två alternativ.
Det kan jag inte när det gäller vissa saker. Jag kan till exempel inte välja vad jag ska tro på.
Jag kan heller inte välja vad jag tycker är ont eller gott.
Jag kan alltså inte välja att inte tro att Tyskland ej existerar, eller tro att jag spelar i Real Madrid. Det är belägg som avgör dessa frågor, inte vilja.

då är din vilja är underordnad din vägran,
Citera
2019-06-13, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Tvärtom så gjorde man det i tusentals år. Den absoluta auktoriteten var Gud och hans uttolkare på Jorden, dvs. prästerskapet. Detta fungerade väldigt bra.

I det sekulära samhället har vi försökt ersätta Gud med olika mer eller mindre krystade källor till en moralfilosofi, men det har inte fungerat särskilt bra. För varje rationellt argument varför man som människa ska göra på det ena eller andra sättet finns det ofta ett rationellt motargument.

Det här med moral och etik är knepigt. Se tråden jag länkade till tidigare.
Själv tror jag att folk bara TRODDE att auktoriteten var Gud. Min poäng var inte att folk ej följt gudar, min poäng var att ingen ”absolut auktoritet dekkarerat dess moraliska värde”. (angående moral)
Jag tror alltså inte vi ersatt Gud, jag tror vi ersatt gudstro. Bara för att folk påstår att ett moralsystem kommer från Gud så behöver det inte vara sant.
Citera
2019-06-13, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
då är din vilja är underordnad din vägran,
Vilken vägran?
Jag kan inte välja att vägra tro på något.
Citera
2019-06-13, 08:49
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Vilken vägran?
Jag kan inte välja att vägra tro på något.

menar du att du består av 2 viljor,
en fri,
och en som är underordnad den fria..?
Citera
2019-06-13, 08:52
Medlem
Citat:
menar du att du består av 2 viljor,
en fri,
och en som är underordnad den fria..?
Jag har en vilja, men den kan inte välja allt. T.ex. kan jag inte välja att inte tro på det jag tror på.
Jag kan inte välja att tycka våldtäkt är gott, jag behöver belägg för det.
Citera
2019-06-13, 08:56
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
1 du frågade om gud kunde stoppas av din vilja,
och jag frågade vad det är du vill
Det är inte relevant. Om han vill att jag ska tro så hade jag trott, om han var allsmäktig.

Citat:
2 en logiskt möjlig värld så klart,
hela den här diskussionen rör ju en sådan,
Nu måste du förklara hur du menar.
Du skrev att naturlagar gäller bara i den naturliga världen.

Citat:
3 hjälper tyvärr inte vad du tycker det låter som,
utveckla gärna skälen till tvivlet..
Jag trodde det var självklart. Det innebär att slutsatsen är att gud gör allt på bästa sätt och allt annat kan omvärderas efter den önskade slutsatsen.

Citat:
4 nej,
då har hans existens inte ens varit logiskt möjlig,

något som aldrig funnits kan inte försvinna
Och det är min position också. Eftersom det är självmotsägande och ologiskt är det bara påhitt.
Citera
2019-06-13, 09:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
det är omöjligt att diskutera etik, moral, rätt och fel etc, utan juridiska aspekter

f.ö. skjuter den sig själv i foten, som hävdar att juridiska principer bara existerar som en deterministisk viljelös produkt av atomer i våra hjärnor; ingenting är rätt eller fel, allt är endast betydelselösa etiketter som bara är..
Vad existerar juridiska principer som produkt av i din mening då?

Citat:
när det gäller bibliska skildringar om död och förintelse, så är det fullt naturligt att dra förhastade slutsatser för den som vill,
Vad är en förhastad slutsats i att ex. påpeka att kollektiv bestraffning mot barn inte är moraliskt?
Citera
2019-06-13, 09:05
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Om du menar moralistiska sedvänjor så är ju sanningen att de är totalt påhittade och meningslösa, om ingen absolut auktoritet deklarerar dess moraliska värde.
Varför är de meningslösa om de är påhittade? Finns det inget praktiskt värde ändå?

Dessutom är påståendet om absoluta auktoriteter enbart från tredje part och oskiljbart från påhittade ditto.
Citera
2019-06-13, 09:09
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Jag har en vilja, men den kan inte välja allt. T.ex. kan jag inte välja att inte tro på det jag tror på.
Jag kan inte välja att tycka våldtäkt är gott, jag behöver belägg för det.

självklart och logiskt är det så;
om viljan kunde styras vore den inte fri,
Citera
2019-06-13, 10:10
Medlem
Citat:
självklart och logiskt är det så;
om viljan kunde styras vore den inte fri,
Och den är inte fri eftersom den är styrd av diverse saker. Logik, argument, bevis,o.s.v.
Citera
2019-06-13, 10:18
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz

1Det är inte relevant. Om han vill att jag ska tro så hade jag trott, om han var allsmäktig.

2 Nu måste du förklara hur du menar.
Du skrev att naturlagar gäller bara i den naturliga världen.

3 Jag trodde det var självklart. Det innebär att slutsatsen är att gud gör allt på bästa sätt och allt annat kan omvärderas efter den önskade slutsatsen.

4 Och det är min position också. Eftersom det är självmotsägande och ologiskt är det bara påhitt.

1 det är relevant i högsta grad,
ofrivillig tro är en oxymoron

om fri vilja manipuleras, är den inte fri

2 ja,
underförstått den fysiska
(har jag skrivit nåt annat så är det my bad..)

3 nej;
om det maximalt bästa möjliga kan omvärderas/förändras/justeras etc,
så var det inte det maximalt bästa möjliga,

4 korrekt,
påhitt kan vara både logiska och ologiska
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in