2019-06-12, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Borde Gud beordra folk att döda andra? Jag kan tänka mig tillfällen då detta vore ok. Självförsvar, t.ex. Eller om det gäller farliga människor.
Fint, det var ungefär det jag ville påvisa tidigare.
Om Gud beordrar att eliminera det som är farligt/skadligt borde detta väl ses som ren godhet.

Citat:
Men att ta slavar och våldta känns som överkurs, även om det gäller farliga människor. Att straffa i flera generationer ser jag heller ingen rättvisa med.
Fast är det verkligen så eländigt att vid krig ta slavar? Om alternativet är att dessa annars kanske dör pga att de inte kan försörja sig eftersom de starka ur deras folk dog i kriget?
Citera
2019-06-12, 19:42
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
1 Nja, det finns onda saker som juridiken inte har med att göra. Om det fanns bara ett fåtal människor på jorden, och inga lagar, så skulle det ändå gå att göra onda eller goda gärningar. Anser jag.

2 Ja, det kan vara så att de kristna skönmålar bibeln, och därför drar förhastade slutsatser.

1 det går självklart utelämna dem om man vill,
man behöver inte diskutera etik, moral, rätt och fel öht

2 så är det,
tex hävda att den säger att gud älskar alla..
Citera
2019-06-12, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Fint, det var ungefär det jag ville påvisa tidigare.
Om Gud beordrar att eliminera det som är farligt/skadligt borde detta väl ses som ren godhet.

Fast är det verkligen så eländigt att vid krig ta slavar? Om alternativet är att dessa annars kanske dör pga att de inte kan försörja sig eftersom de starka ur deras folk dog i kriget?
Ja, om Gud höll sig till det så vore det ok.

Det går att ta hand om folk utan att göra de till slavar och äga dem. Det går även att låta bli att våldta.
Citera
2019-06-12, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
1 det går självklart utelämna dem om man vill,
man behöver inte diskutera etik, moral, rätt och fel öht

2 så är det,
tex hävda att den säger att gud älskar alla..
2. Eller hävda att bibeln beskriver en god och rättvis Gud.
Citera
2019-06-12, 21:07
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Hur förklarar du då sedvanor där man "alltid gjort som man gjort" utan att härleda den från något absolut?

Om du menar moralistiska sedvänjor så är ju sanningen att de är totalt påhittade och meningslösa, om ingen absolut auktoritet deklarerar dess moraliska värde.
Citera
2019-06-12, 21:23
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
2. Eller hävda att bibeln beskriver en god och rättvis Gud.

precis,
välj fritt..
Citera
2019-06-12, 21:38
Medlem
Citat:
precis,
välj fritt..
För mig är det inget val.
Citera
2019-06-12, 21:44
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ja. Att få religiösa att följa en annan religion kan därför vara svårt. Så på ett sätt är det lika svårt att få religiösa att följa en viss moral.

Vem har sagt att de måste byta religion? När jag talar om en religiös morallära menar jag naturligtvis den morallära som anhängare av en viss religion följer.
Citera
2019-06-12, 22:28
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
För mig är det inget val.

ah,
vi är på det humöret..

ok, vi leker vidare;

förklara ordet val/välja
Citera
2019-06-12, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vem har sagt att de måste byta religion? När jag talar om en religiös morallära menar jag naturligtvis den morallära som anhängare av en viss religion följer.
Ja, den är det lätt att få anhängarna att följa, eller i alla fall försöka följa. Men det säger ju sig självt.
Citera
2019-06-12, 23:40
Medlem
Citat:
ah,
vi är på det humöret..

ok, vi leker vidare;

förklara ordet val/välja
Ett val för mig är att jag med medveten vilja kan välja mellan minst två alternativ.
Det kan jag inte när det gäller vissa saker. Jag kan till exempel inte välja vad jag ska tro på.
Jag kan heller inte välja vad jag tycker är ont eller gott.
Jag kan alltså inte välja att inte tro att Tyskland ej existerar, eller tro att jag spelar i Real Madrid. Det är belägg som avgör dessa frågor, inte vilja.
Citera
2019-06-12, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Om du menar moralistiska sedvänjor så är ju sanningen att de är totalt påhittade och meningslösa, om ingen absolut auktoritet deklarerar dess moraliska värde.
Vilket ingen hittills gjort. Men även om någon skulle göra det, så betyder det inte att det är värt att följa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in