2019-06-12, 10:03
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Men kvinnor kan ju inte, i genomsnitt, spela varken harpa eller violin. Att det finns några få som kan det, riktigt bra, är väl knappast relevant?

De flesta män som jag hört testa att spela harpa klarade av det hyfsat, medan detsamma inte gäller för kvinnor. Det är ju en personlig anekdot och om det stämmer (inte säkert eftersom det inte är så ofta man får höra någon testa nya instrument) så har det väl att göra med att män i genomsnitt är mer musikaliska och kreativa av sig än kvinnor är.

Det finns massor av kvinnor som spelar harpa och violin både på amatörnivå och professionell nivå.

https://womenintheworld.com/2016/03/05/female-violinists-outnumber-men-in-competitions-and-orchestras-globally/

Sarah Chang är en annan violinist i det absoluta toppskiktet.

https://www.creativitypost.com/article/does_science_prove_men_are_more_creative_than_wome n

Både män och kvinnor är i genomsnitt lika musikaliska och kreativa.

P.S Var snäll bespara mig dina påhittade personliga anekdoter. De saknar relevans och är värdelösa som vetenskapliga bevis på kvinnors påstådda tillkortakommanden.
Citera
2019-06-12, 10:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmy.Ha
Jo det finns ett "men". När du skriver "alltså är män bättre än kvinnor" blandar du ihop utvalda prestationer och titlar med biologiskt betingad förmåga/potential. Gruppen män och gruppen kvinnor har inte tävlat mot varandra i schack. Det är inte vad topplistor står för.
Och vad ska du ha konceptet "nu tar vi och testar alla män mot alla kvinnor i schack" till? Det är både meningslöst och helt verklighetsfrämmande.

Anledningen till att bara män är schack-världsmästare beror på att miljoner män och kvinnor börjar spela schack i 3-8 års-åldern. Vem som helst kan spela schack, kvinnor män europeer afrikaner. Sedan utkristalliseras en elit genom 100.000-tals tävlingar. Och till slut står man med vinnaren, Världsmästaren. Och att han alltid är en man bevisar att det även på lägre nivåer alltid är män som slår ut kvinnor, antagligen ända ner "Emmy möter Lund" där jag skulle vinna överlägset. Jag är riktigt bra på schack.

Du är helt enkelt en dålig förlorare.
Citera
2019-06-12, 10:04
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Du menar att det är mest vita och asiater som bygger hus och teknik i Afrika och Mellanöstern och alltid har varit det?
Jag vet absolut ingenting om vem som bygger hus i Afrika. Gör du? För du skrev ett inlägg med något som lät riktigt likt "fakta" och som jag motsatte mig och begärde källa på. Tjejfakta?
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-06-12 kl. 10:07.
Citera
2019-06-12, 10:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Både män och kvinnor är i genomsnitt lika musikaliska och kreativa.
Jag föreslår att vi skippar det mediokra "genomsnittet", för ärligt talat vem bryr sig om lupac kan sjunga kreativt i badrummet.

Den yppersta kreativiteten inom musik tycker jag är att skriva musik som skapar en ny musikstil. Nämn några kvinnliga musikstilar som de kreativa kvinnorna skapat. Män har skapat barock, opera, jazz, symfonier, blues, rock, punkrock, disco, RnB som exempel.

Den yppersta kreativiteten inom musik är att nyskapa ett instrument eller ta det till nya nivåer. Nämn några kvinnor som vidareutvecklat ett instrument med sin kreativitet. Mitt favoritinstrument är elgitarren, skapat av en man Les Paul, och män som tagit den vidare är Jimi Hendrix, Ritchie Blackmore, Eric Clapton, Eddie van Halen, Brian May.

Den yppersta kreativiteten tillsamman med andra tycker jag är en pop- eller rock-grupp som skriver egna låtar. Nämn några hel-kvinnliga kreativa grupper. Manliga är t.ex Beatles, Rolling Stones, Deep Purple, Queen.

(kvinnor kan sjunga solo och det finns massor med bra kvinnliga sångerskor, men det är inte kreativt nyskapande som jag frågar efter i just det här inlägget)
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-06-12 kl. 10:17.
Citera
2019-06-12, 10:16
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Tror du får läsa på om kvantitet och kvalitet.

Zaha Hadids mest mästerliga byggnader, t ex de otroliga Mariners Cove Australia som kan få vem som helst att tappa andan av beundran. Ett futuristiskt mästerverk.

Lista över höga byggnader ritade av kvinnliga arkitekter

Den 81 våningar höga skyskrapan Aqua Hotel and Residence i Chicago ritades av arkitekten Jeanne Gang. Den fick titeln bästa skyskrapa 2009 och vann förstapriset i tävlingen Emporis Award. Visst är Aqua ett arkitektoniskt mästerverk! Det måste du väl ändå hålla med om.

Inget fel på kvaliteten som du säkert kan se.

Citat:
IQ-tester kräver inte språkkunskaper, de är speciellt utformade för att det inte ska krävas.

Självklart ska man inte behöva kunna fler språk än sitt eget modersmål. Det viktigaste är ju läskunnigheten. Men svält och infektionssjukdomar försämrar de kognitiva funktionerna vilket är vetenskapligt fastslaget.

För ytterligare information om afrikanska länders IQ får du gå till rasforskningsforumet och läsa mina inlägg där.
Citera
2019-06-12, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Och vad ska du ha konceptet "nu tar vi och testar alla män mot alla kvinnor i schack" till? Det är både meningslöst och helt verklighetsfrämmande.
Man behöver inte testa alla män mot alla kvinnor utan tillräckligt många slumpmässigt utvalda män och kvinnor som spelat schack i samma omfattning. Det är helt enkelt vad som krävs för att dra slutsatser om schack och biologiskt betingad förmåga hos könen. Eller så ser man till IQ-forskningen eftersom den också uppskattar logik och arbetsminne. Åtminstone om de egenskaperna är vad man i sitt huvud anser att schack är en mätning av (och inte andra egenskaper som en benägenhet att lägga sitt fokus i livet nästan uteslutande på en sak).

Citat:
Anledningen till att bara män är schack-världsmästare beror på att miljoner män och kvinnor börjar spela schack i 3-8 års-åldern. Vem som helst kan spela schack, kvinnor män europeer afrikaner. Sedan utkristalliseras en elit genom 100.000-tals tävlingar. Och till slut står man med vinnaren, Världsmästaren. Och att han alltid är en man bevisar att det även på lägre nivåer alltid är män som slår ut kvinnor, antagligen ända ner "Emmy möter Lund"

Du är helt enkelt en dålig förlorare.
Dålig förlorare? Vi har inte spelat annat än i din fantasi, och om vi ska mäta oss mot varandra på ett sätt som säger något om biologisk förmåga krävs att vi spelat lika mycket först.
Citera
2019-06-12, 10:22
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
..ändå bygger männen i dessa länder byggnader och teknik i större utsträckning än svenska kvinnor.
Kan du utveckla den tanken? Du menar att t.o.m. afrikanska män är bättre på att bygga än svenska kvinnor? Ja, det tror jag med.
Citera
2019-06-12, 10:23
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ja det är väl vad den här tråden handlar om, kvinnor är sämre än män på allt och får ge upp.
Kvinnor ÄR ju bättre på empati. Är inte det en verklig färdighet eller?
Citera
2019-06-12, 10:25
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Man behöver inte testa alla män mot alla kvinnor utan tillräckligt många slumpmässigt utvalda män och kvinnor som spelat schack i samma omfattning.
...och det är det som redan görs i 1000-tals schackrum i världen just nu. Och vinnaren blev åter en man. Sluta drömma.
Citera
2019-06-12, 10:27
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Kvinnor ÄR ju bättre på empati. Är inte det en verklig färdighet eller?
Kvinnorna i den här tråden har ingen empati för fem öre. Så hade jag varit lupac skulle säga att din teori är Busted.
Citera
2019-06-12, 10:28
Medlem
Statistiskt röstar fler kvinnor på extremvänstern.

Så man skulle då kunna hävda att kvinnor är bättre på att vara oförstående om fakta och resonemang men väldigt mottagliga för propaganda, rymdkramar och handhjärtan.
Citera
2019-06-12, 10:34
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Män gillar att titta på kvinnor och det gör kvinnor också, så är det. Däremot går svenska feminister fetbort och Madonna gjorde ett praktfiasko på eurovision så hon är för gammal.

Hur många tittar på J K Rowling på TV? Det är väl hennes karaktärer Harry Potter och och co som är de stora dragplåstren.

Jag kan inte se svenska feminister i mina länkade listor. Peka ut dem i så fall.

Mick Jagger och Bruce Springfield m fl är för gamla om jag ska vara lika fördomsfull som du om äldre människor. ”Praktfiaskon” i TV är det åtskilliga celebriteter av båda könen som har gjort i televisionens drygt 60 år långa historia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in