Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-06-11, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Ja det verkar ganska troligt med en global nedkylning, just nu där jag befinner mig är det kallare ute än i kylskåpet. Fjortondagarsprognosen visar att man får sitta ute med täckjacka på midsommarafton och käka sill med nubbe. Temperaturen i resten av landet ser också ut att bli ganska mycket kyligare än de föregående åren. Jag kollade temperaturen på en karta och det är kalt på många ställen under -28:e breddgraden samt över den 40:e breddgraden.

Vad säger ni miljömuppar om det här?

Att du inte förstår skillnaden på klimat och väder.
Citera
2019-06-11, 20:15
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Att du inte förstår skillnaden på klimat och väder.

Klimat är en beskrivning av vädrets långsiktiga egenskaper mätt med statistiska mått. Nästa fråga?
Citera
2019-06-11, 20:46
Medlem
Citat:
Klimat är en beskrivning av vädrets långsiktiga egenskaper mätt med statistiska mått. Nästa fråga?

Exakt!
Vad blir det för klimat på midsommar?
Citera
2019-06-11, 20:55
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Men då måst du förstå att det inte är någon större mening i att kolla på en karta och finna platser som är kalla.

Det är förmodligen lika lätt att göra tvärtom, så nu kollar jag på Sydney.

Oj, medelvärdena för max- och mintemperatur under juni är 1,6 respektive 1 grad över de långsiktiga värdena.

Allt enligt https://www.weatherzone.com.au/nsw/sydney/sydney

Vi verkar gå mot varmare tider
Citera
2019-06-11, 21:03
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Exakt!
Vad blir det för klimat på midsommar?

Svårt att veta när detta utspelar sig i framtiden. En kvalificerad gissning skulle vara rund 20 Celsius (där jag kommer att befinna mig på midsommarafton). Bor man väldigt lång norrut så tippar jag på drygt 10 Celsius.

Den globala uppvärmningen har tyvärr avstannat helt och återgått till en global nedkylning.

Stackars lilla Greta som snart blir arbetslös.
Citera
2019-06-11, 21:44
Medlem
Citat:
Den globala uppvärmningen har tyvärr avstannat helt och återgått till en global nedkylning.
Bevis för detta!
Citera
2019-06-12, 02:32
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Svårt att veta när detta utspelar sig i framtiden. En kvalificerad gissning skulle vara rund 20 Celsius (där jag kommer att befinna mig på midsommarafton). Bor man väldigt lång norrut så tippar jag på drygt 10 Celsius.

Stackars lilla Greta som snart blir arbetslös.
Det enda man kan vara säker på är att alla avsteg från godtycklig ”normal”nivå (inklusive avkylning) beror på global uppvärmning, bland annat påstås det att extremväder beror på klimatförändringar. Inga jag upprepar: INGA belägg talar för detta... jag är redo att förlöjliga varenda person som tror att extremväder bevisat beror på koldioxidutsläppp.
Citera
2019-06-12, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig
Det enda man kan vara säker på är att alla avsteg från godtycklig ”normal”nivå (inklusive avkylning) beror på global uppvärmning, bland annat påstås det att extremväder beror på klimatförändringar. Inga jag upprepar: INGA belägg talar för detta... jag är redo att förlöjliga varenda person som tror att extremväder bevisat beror på koldioxidutsläppp.
Det är OK, vi andra är beredda att förlöjliga PixelGuy och tydligen också dig som tror att man kan säga något om global uppvärmning beroende på taskigt väder där man bor en dag. För att inte tala om hur vi skrattar åt dig för din tro på evighetsmaskiner.
Citera
2019-06-12, 09:07
Medlem
humanlifes avatar
Klimatet och naturen måste räddas samtidigt! Planeten är i kris och det är bara vi människor som kan lösa problemen.

In the Fight Against Climate Change, Humans and Wildlife Are Allies

Scientists say we must fight the biodiversity crisis and climate change at the same time.

Planet Earth is in crisis, and we’re all in it together.

One million species could soon face extinction. Climate change is accelerating at a breakneck pace, already affecting about half of all threatened mammal species and a quarter of threatened birds. And according to a study published in Science last year, if nothing is done to curb our carbon emissions, nearly 50 percent of the planet’s insects, which make up the foundation of food webs all over the globe, could disappear by the end of the century.

https://www.nrdc.org/onearth/fight-against-climate-change-humans-and-wildlife-are-allies
Citera
2019-06-12, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Tur att man inte bodde i Kina på 1930-talet. Då kunde man snacka om översvämningar!
Utvecklingen har ju lett till vissa förbättringar som större förmåga att göra prognoser för översvämningar och evakuera folk.
Citera
2019-06-12, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
2 miljoner människor sägs nu vara drabbade:

https://weather.com/news/news/2019-06-11-south-china-flood-storms-guangxi-zhuang
Arma människor. 1931 räknade man med 25 miljoner drabbade. Men på den tiden visste man ju inte hur farligt det var med koldioxid.

https://en.wikipedia.org/wiki/1931_China_floods#Death_toll_and_damage
Citera
2019-06-12, 16:01
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Arma människor. 1931 räknade man med 25 miljoner drabbade. Men på den tiden visste man ju inte hur farligt det var med koldioxid.

https://en.wikipedia.org/wiki/1931_China_floods#Death_toll_and_damage

Men är det sant? Man kan notera att där står government, och det vet man ju vilka government är.

Tänk Trump, Koch, big oil. Förmodligen är det bara planterade "fake news" för att vi inte skall oroa oss, utan istället fortsätta använda oss av fossila bränslen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in