2019-06-11, 07:17
Avslutad
Hånler åt folk som försvarar bubblan och även svensk ekonomi, förstår inte hur folk kan ha ett uns av förtroende kvar för våra politiker och deras beslut. Det är skrattretande. Jag skulle lägga min framtid i många andras händer innan jag lägger dom i bank och stat.
Det är naivt och tro att bubblan är en enskild fråga, dumma politiska beslut kommer att påverka allt, en av besluten var att hjälpa 800k människor som kommer urholka statskassan från alla möjliga håll.
2019-06-11, 08:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Lägenheter i Stockholm är idag ur globalt perspektiv värderade som de var typ 2011/2012. Uppgången 2012 - 2016 var riktigt jävla extrem, så rimligen var ju fallet det också - och det gick mycket snabbare.

Detta är ju en kombination av att svenska värden (via kronan) och bostäderna isolerat tankade, men även om man bara tittar på bostäder i SEK så var fallet 2017 markant kraftigare än under finanskrisen.

Sen har du ju helt rätt att det är rimligt ställt mot uppgången, men det var ju också alltid det som var grejen. Utan den extrema värdestegringen tror jag inte den här tråden skulle blivit speciellt lång.

-----

Vad gäller varför jag med flera var arga på den här bubblan återstår ju dock att vänta på facit. Hela narrativet var ju alltid imkompetent styrning -> bostadsbubbla -> krasch -> ekonomisk kris. Även om man kan debattera bäst man vill hur mycket saker och ting borde falla så är det ju lätt att konstatera att det kraschade och gjorde det på egen hand, d.v.s. ingen global finanskris eller något som utlöste detta - bostadsmarknaden packade ihop under sin egen tyngd. Denna upp och nedgång bör (enligt oss/mig) få stora konsekvenser på den svenska ekonomin.

Narrativet är plockat från emperi - i modern tid är det ett klart mönster att bostadsmarknader kraschar och skapar ekonomisk kriser, snarare än att de kraschar för att det krisar ekonomist. Detta är väl ganska logiskt med tanke på den moderna aggressiva (samt inkompetenta) ekonomiska styrningen globalt och den fundamentala efterfrågan av just bostäder, men nu glider det iväg här..

Ingen här har vågat säga att de som sa att det var en bubbla år 2010 när tråden startade hade rätt. Så om ni inte anser att priserna ska falla betydligt under 2010 års nivå så har vi facit på det som påstods då.

Sedan säger du att det har varit en krasch men om det är en krasch att år 2017 sluta på samma nivå som år 2017 började och sedan stiga från den nivån till nu då kan man undra varför ni har ojat er så mycket under alla år.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2019-06-11 kl. 08:45.
2019-06-11, 08:33
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ingen här har vågat säga att de som sa att det var en bubbla år 2010 när tråden startade hade rätt. Så om ni inte anser att priserna ska falla betydligt under 2010 års nivå så har vi facit på det som påstods då.
Du har alltså återigen glömt bort att det enda som konkret påstods (tydligt gissades) skrevs för snarare ca 3 år sedan, och du var minst sagt inblandad när det skedde.

Vad ni sa eller inte sa till varandra 2010 kan ni ju roa er med. Jag kritiserade styrningen hårt 2010, men var inte på något vis övertygad om något prisfall och skrev antagligen inte ens om styrningen på just flashback.
Senast redigerad av Trillske 2019-06-11 kl. 08:36.
2019-06-11, 08:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Du har alltså återigen glömt bort att det enda som konkret påstods (tydligt gissades) skrevs för snarare ca 3 år sedan, och du var minst sagt inblandad när det skedde.

Vad ni sa eller inte sa till varandra 2010 kan ni ju roa er med.

Nej det är fel, det har påståtts att vi har en bubbla ända sedan tråden startade och frågan var om de som sa det i början av tråden hade fel eller om du tror att det ska rasa under de nivåerna som gällde då. Du skrev att vi inte har facit men det har vi om du utesluter att de hade rätt.

Och angående mina förutsägelser, har du ett enda konkret exempel på när något av det någonsin varit fel? Nu räcker inte dina tolkningar av det jag skrivit utan det jag faktiskt har skrivit så citat tack. Jag kan redan nu informera att inget har gått emot det jag sagt så du kommer givetvis inte kunna komma med ett citat där du motsäger det.
2019-06-11, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hmmmpfff
Undrar vad som händer med kedjehusen i Hammarbyhöjden i sthlm, som ska vara klara nu.

var förbi där i helgen, en del ser klara ut, men andra är tomma skal som verkar ha övergetts?
Och dessutom så ser det ut som att man förstört armeringsjärn och annat på dessa skal innan dem har övergetts?

Samma med de som står i Rissne. Åker förbi där rätt ofta och de ser helt klara ut men det ekar tomt. Inte en jävel kommer vilja flytta in där om man inte kommer från vischan, vill till Stöckhölm och har blivit ilurad att Rissne är Spånga/Bromma.

En annan iakttagelse är att jag åkte runt i barndomskvarteren i finare delar av Västerort och helvete vad det står Till Salu överallt. Varannan villa verkar ju ligga ute till försäljning på vissa gator. Misstänker att väldigt få säljs.
2019-06-11, 09:55
Medlem
longbow4ys avatar
På torsdag 13 juni är det planerat beslut om förslaget om åtgärder mot handel av hyreslägenheter.
Den som har köpt ett hyreskontrakt eller har försökt att sälja ett hyreskontrakt ska kunna förlora sin hyresrätt omedelbart. Straffen för att sälja och förmedla hyreskontrakt mot otillåten betalning ska bli hårdare. Det ska även bli brottsligt att köpa hyreskontrakt.
...
En hyresgäst med förstahandskontrakt som hyr ut sin lägenhet i andra hand ska inte få ta ut en hyra som är högre än hyresgästens egen hyra med eventuella tillägg för möbler och liknande. Den som tar ut en för hög hyra ska kunna förlora sitt förstahandskontrakt. Det ska även bli brottsligt att hyra ut en lägenhet i andra hand utan tillstånd till en för hög hyra.
...
De nya reglerna ska enligt förslaget börja gälla den 1 oktober 2019.
https://www.riksdagen.se/sv/aktuellt/2019/jun/4/civilutskottet-sager-ja-till-atgarder-mot-handel-med-hyreskontrakt/

Har varit uppe i tråden tidigare men nu är de nya reglerna på gång.
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Jag tror att detta kan vara en "svart svan" för bostadsmarknaden i Sverige som får ganska stora konsekvenser. Större än många förväntat sig.

Det är ganska hårda straff och konsekvenser föreslagna i propositionen och betänkandet. Exempelvis:
I propositionen föreslår regeringen att det ska vara straffbart att betala särskild ersättning för att hyra en bostadslägenhet eller för att förvärva hyresrätten till en sådan lägenhet. Straffet för brott av normalgraden ska vara böter eller fängelse i högst två år.
...
Regeringen föreslår att hyresrätten ska vara förverkad om hyresgästen upplåter lägenheten i andra hand och då tar emot en hyra som överstiger förstahandshyran med tillåtna tillägg för möbler och andra nyttigheter som ingår i upplåtelsen
...
Regeringen föreslår att det också ska vara straffbart att hyra ut en lägenhet i andra hand utan samtycke av hyresvärden eller tillstånd av hyresnämnden till en hyra som överstiger förstahandshyran med tillåtna tillägg för möbler och andra nyttigheter som ingår i upplåtelsen. Straffet ska vara böter eller fängelse i högst två år.
...
Möjligheten att byta en hyresrätt mot en bostadsrätt eller ett ägt boende ska tas bort.
...
Straffet för att begära särskild ersättning för upplåtelse av en bostadslägenhet eller för överlåtelse av hyresrätten till en sådan lägenhet ska skärpas. Det straffbara området ska även omfatta att träffa avtal om eller ta emot särskild ersättning. Ringa fall ska inte längre vara straffria. Även straffet för att begära, träffa avtal om eller ta emot otillåten ersättning vid förmedling av en bostadslägenhet ska skärpas. För brott av normalgraden ska straffet vara fängelse i högst två år. För ringa brott ska straffet vara böter eller fängelse i högst sex månader. Om brottet är grovt ska straffet vara fängelse i lägst sex månader och högst fyra år.
Denna straffskala får säkert många att tänka till.
Klart detta kommer få konsekvenser. Vilka återstår att se.

Detta kommer säkert att påverka bostadsmarknaden speciellt i Stockholm som har mängder med andrahandshyreslägenheter.

Jag tror det kommer resultera i dels ombildningar till BRF då privata ägare nu tappar möjlighet till extra incitament i form av svarta pengar. Dels kommer många tappa extrainkomster från till överpris svartuthyrda hyreslägenheter vilket i sin tur kommer påverka bostadsmarknaden.
Och det lär komma ut mängder med billiga hyreslägenheter på marknaden.

Vem vill riskera fängelse för en lägenhet man egentligen inte behöver utan bara är bra att ha och som man från 1 oktober inte får tjäna pengar på utan att riskera fängelse?

Kanske blir det prisras också på BR om det kommer ut mängder med billiga hyresrätter nu fram till 1 oktober.
Uppsägningstid hyreslägenhet är 3 månader. Det kan innebära att folk redan nu i Juni agerar.
Kanske blir det en enorm bytesrusch före nya lagen träder i kraft.
Det skall bli i vilket fall mycket intressant att följa utvecklingen.
Senast redigerad av longbow4y 2019-06-11 kl. 09:58.
2019-06-11, 10:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nej det är fel, det har påståtts att vi har en bubbla ända sedan tråden startade och frågan var om de som sa det i början av tråden hade fel eller om du tror att det ska rasa under de nivåerna som gällde då. Du skrev att vi inte har facit men det har vi om du utesluter att de hade rätt.

Och angående mina förutsägelser, har du ett enda konkret exempel på när något av det någonsin varit fel? Nu räcker inte dina tolkningar av det jag skrivit utan det jag faktiskt har skrivit så citat tack. Jag kan redan nu informera att inget har gått emot det jag sagt så du kommer givetvis inte kunna komma med ett citat där du motsäger det.
Priserna har sjunkit sedan år 2017, har du förutspått det menar du?
Att skulduppbyggnaden över tid inte kan växa snabbare än BNP eller lönerna är väl inte direkt hjärnkirurgi att fatta.
Men du som inte ens fattar hur inflation funkar har uppenbara problem.

En stor drivande faktor som fortfarande är i spel är de vinster som byggts upp under åren.
Men effekten av dessa kommer att klinga av.
Vidare så kryllar det av 80/90 och sena 70 talister som egentligen inte upplevt annat än uppgång.
Det ger en psykologisk broms att tro att det kan förhålla sig på annat sätt.
Men ge det lite tid så kommer lågkonjuktur och svenska strukturella problem få den här bubblan att pysa ut.

Men Svenne, det går bara upp och bankerna vill tjäna pengar......
2019-06-11, 10:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
På torsdag 13 juni är det planerat beslut om förslaget om åtgärder mot handel av hyreslägenheter.
Den som har köpt ett hyreskontrakt eller har försökt att sälja ett hyreskontrakt ska kunna förlora sin hyresrätt omedelbart. Straffen för att sälja och förmedla hyreskontrakt mot otillåten betalning ska bli hårdare. Det ska även bli brottsligt att köpa hyreskontrakt.
...
En hyresgäst med förstahandskontrakt som hyr ut sin lägenhet i andra hand ska inte få ta ut en hyra som är högre än hyresgästens egen hyra med eventuella tillägg för möbler och liknande. Den som tar ut en för hög hyra ska kunna förlora sitt förstahandskontrakt. Det ska även bli brottsligt att hyra ut en lägenhet i andra hand utan tillstånd till en för hög hyra.
...
De nya reglerna ska enligt förslaget börja gälla den 1 oktober 2019.
https://www.riksdagen.se/sv/aktuellt/2019/jun/4/civilutskottet-sager-ja-till-atgarder-mot-handel-med-hyreskontrakt/

Har varit uppe i tråden tidigare men nu är de nya reglerna på gång.
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Jag tror att detta kan vara en "svart svan" för bostadsmarknaden i Sverige som får ganska stora konsekvenser. Större än många förväntat sig.

Det är ganska hårda straff och konsekvenser föreslagna i propositionen och betänkandet. Exempelvis:
I propositionen föreslår regeringen att det ska vara straffbart att betala särskild ersättning för att hyra en bostadslägenhet eller för att förvärva hyresrätten till en sådan lägenhet. Straffet för brott av normalgraden ska vara böter eller fängelse i högst två år.
...
Regeringen föreslår att hyresrätten ska vara förverkad om hyresgästen upplåter lägenheten i andra hand och då tar emot en hyra som överstiger förstahandshyran med tillåtna tillägg för möbler och andra nyttigheter som ingår i upplåtelsen
...
Regeringen föreslår att det också ska vara straffbart att hyra ut en lägenhet i andra hand utan samtycke av hyresvärden eller tillstånd av hyresnämnden till en hyra som överstiger förstahandshyran med tillåtna tillägg för möbler och andra nyttigheter som ingår i upplåtelsen. Straffet ska vara böter eller fängelse i högst två år.
...
Möjligheten att byta en hyresrätt mot en bostadsrätt eller ett ägt boende ska tas bort.
...
Straffet för att begära särskild ersättning för upplåtelse av en bostadslägenhet eller för överlåtelse av hyresrätten till en sådan lägenhet ska skärpas. Det straffbara området ska även omfatta att träffa avtal om eller ta emot särskild ersättning. Ringa fall ska inte längre vara straffria. Även straffet för att begära, träffa avtal om eller ta emot otillåten ersättning vid förmedling av en bostadslägenhet ska skärpas. För brott av normalgraden ska straffet vara fängelse i högst två år. För ringa brott ska straffet vara böter eller fängelse i högst sex månader. Om brottet är grovt ska straffet vara fängelse i lägst sex månader och högst fyra år.
Denna straffskala får säkert många att tänka till.
Klart detta kommer få konsekvenser. Vilka återstår att se.

Detta kommer säkert att påverka bostadsmarknaden speciellt i Stockholm som har mängder med andrahandshyreslägenheter.

Jag tror det kommer resultera i dels ombildningar till BRF då privata ägare nu tappar möjlighet till extra incitament i form av svarta pengar. Dels kommer många tappa extrainkomster från till överpris svartuthyrda hyreslägenheter vilket i sin tur kommer påverka bostadsmarknaden.
Och det lär komma ut mängder med billiga hyreslägenheter på marknaden.

Vem vill riskera fängelse för en lägenhet man egentligen inte behöver utan bara är bra att ha och som man från 1 oktober inte får tjäna pengar på utan att riskera fängelse?

Kanske blir det prisras också på BR om det kommer ut mängder med billiga hyresrätter nu fram till 1 oktober.
Uppsägningstid hyreslägenhet är 3 månader. Det kan innebära att folk redan nu i Juni agerar.
Kanske blir det en enorm bytesrusch före nya lagen träder i kraft.
Det skall bli i vilket fall mycket intressant att följa utvecklingen.

Så sämre möjligheter att tjäna pengar på sin hyresrätt genom svarthandel kommer göra det mindre attraktivt att köpa bostadsrätt, är det din slutsats? Känns inte som en helt klockren slutsats.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Priserna har sjunkit sedan år 2017, har du förutspått det menar du?

Priserna har stigit sedan både början och slutet av 2017 till nu, däremot inte sedan i mitten av 2017. Inget av det motsäger något som jag har förutspått. Vill du hävda annat får du komma med citat för dina fantasier tar inte jag ansvar för. Tvärtom har jag alltid sagt att vi har svängningar upp och ned även om den långsiktiga trenden är upp. Så detta ligger helt i linje med mina uttalanden.

Jag utgår som vanligt från statistik härifrån: https://www.valueguard.se/indexes
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2019-06-11 kl. 10:27.
2019-06-11, 10:29
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Så sämre möjligheter att tjäna pengar på sin hyresrätt genom svarthandel kommer göra det mindre attraktivt att köpa bostadsrätt, är det din slutsats? Känns inte som en helt klockren slutsats.

Inget hindrar dig att misstolka mig. Kör på bara. Eller har du bara otur när du tänker?

Men det jag menar är att det finns flera olika aktörer som måste förhålla sig till nytt regelverk.

Hyresgäster som hyr ut sin lägenhet är en grupp. Andrahandsboende en annan och fastighetsägare en tredje. BR köpare och säljare är andra grupper som alla kan påverkas på ett eller annat sätt.

OM det nu kommer ut mängder med förstahandskontrakt på hyreslägenheter på marknaden till rejält lägre pris än nuvarande andrahandspriser kommer det få konsekvenser på hela bostadsmarknaden.
Också på BR.
Men samtidigt sitter de som idag hyr i andrahand illa till och måste snabbt skaffa sig en bostad. BR?
Vilket av efterfrågan eller tillgång väger tyngst på BR marknaden med fler HR tillgängliga?

Incitamentet för fastighetsägare med hyreslägenheter där det inte längre går att ta ut en övergångsavgift svart kan göra att de helt enkelt säljer fastigheten. Bästa köpare idag är en nybildad BRF. Men hur länge till? Kan det bli ett ombildningsrace bland privata fastighetsägare?

Hur det går vet vi snart då lagen avses träda i kraft redan 1 oktober i år.
2019-06-11, 10:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Inget hindrar dig att misstolka mig. Kör på bara. Eller har du bara otur när du tänker?

Det du beskrev var sämre möjligheter att tjäna pengar på sin hyresrätt genom svarthandel och din slutsats var att det kommer pressa priserna på bostadsrätter. Det var knappast en misstolkning utan en slutsats som inte är självklar. Många skulle nog hävda motsatsen att lägre intresse för HR ökar intresset för BR men det här är rätt komplexa samband så självklart är det inte.

Citat:
Men det jag menar är att det finns flera olika aktörer som måste förhålla sig till nytt regelverk.

Hyresgäster som hyr ut sin lägenhet är en grupp. Andrahandsboende en annan och fastighetsägare en tredje. BR köpare och säljare är andra grupper som alla kan påverkas på ett eller annat sätt.

OM det nu kommer ut mängder med förstahandskontrakt på hyreslägenheter på marknaden till rejält lägre pris än nuvarande andrahandspriser kommer det få konsekvenser på hela bostadsmarknaden.
Också på BR.
Men samtidigt sitter de som idag hyr i andrahand illa till och måste snabbt skaffa sig en bostad. BR?
Vilket av efterfrågan eller tillgång väger tyngst på BR marknaden med fler HR tillgängliga?

Incitamentet för fastighetsägare med hyreslägenheter där det inte längre går att ta ut en övergångsavgift svart kan göra att de helt enkelt säljer fastigheten. Bästa köpare idag är en nybildad BRF. Men hur länge till? Kan det bli ett ombildningsrace bland privata fastighetsägare?

Hur det går vet vi snart då lagen avses träda i kraft redan 1 oktober i år.

Du tog i ditt förra inlägg upp att det kommer leda till ombildningar av HR till BR och det är knappast prisdrivande åt något håll. Antalet familjer som bor i BR ökar då lika mycket som antalet nya BR.

Det du skriver nu att antalet HR i andra hand minskar är mer rimligt, så borde det på sikt bli även om folk ändå kommer fortsätta hyra ut svart men skydda sig bättre mot konsekvenser, t.ex. ta ut överhyra i kontanta medel eller på sätt som inte kan spåras. Personligen tror jag inte det går att stoppa svarthandel så länge hyrorna ligger under vad marknaden vill betala, den skillnaden kommer på ett eller annat sätt utnyttjas.
2019-06-11, 11:25
Medlem
Bra förslag!

Undrar hur pass vanligt det är att en hyresgäst får tag på en BR och sedan bestämmer sig för att behålla sin hyresrätt för att fortsätta hyra ut denna i andra hand till överpris.

Detta orm-beteende måste vara vad i första hand avses bekämpa.

Hur vanligt tror ni detta är?
2019-06-11, 11:34
Medlem
VemBudars avatar
PresidentBahama:

Vad tror du händer i JM? Kolla aktiekursen senaste veckorna. Säljer man bostäder igen eller vad händer? Du brukar ju ha lite koll på försäljningarna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in