Citat:
Ursprungligen postat av
Familydude
Det finns väl ingen vedertagen defintion av bubbla men mot bakgrund av den värdestegring som skett på bostadsmarknaden sen tidigt 00-tal tycker jag inte att värdeutvecklingen de senaste åren kan ses som ett extremt fall.
Lägenheter i Stockholm är idag ur globalt perspektiv värderade som de var typ 2011/2012. Uppgången 2012 - 2016 var riktigt jävla extrem, så rimligen var ju fallet det också - och det gick mycket snabbare.
Detta är ju en kombination av att svenska värden (via kronan)
och bostäderna isolerat tankade, men även om man bara tittar på bostäder i SEK så var fallet 2017 markant kraftigare än under finanskrisen.
Sen har du ju helt rätt att det är rimligt ställt mot uppgången, men det var ju också alltid det som var grejen. Utan den extrema värdestegringen tror jag inte den här tråden skulle blivit speciellt lång.
-----
Vad gäller varför jag med flera var arga på den här bubblan återstår ju dock att vänta på facit. Hela narrativet var ju alltid imkompetent styrning -> bostadsbubbla -> krasch -> ekonomisk kris. Även om man kan debattera bäst man vill hur mycket saker och ting borde falla så är det ju lätt att konstatera att det kraschade och gjorde det på egen hand, d.v.s. ingen global finanskris eller något som utlöste detta - bostadsmarknaden packade ihop under sin egen tyngd. Denna upp och nedgång bör (enligt oss/mig) få stora konsekvenser på den svenska ekonomin.
Narrativet är plockat från emperi - i modern tid är det ett klart mönster att bostadsmarknader kraschar och skapar ekonomisk kriser, snarare än att de kraschar för att det krisar ekonomist. Detta är väl ganska logiskt med tanke på den moderna aggressiva (samt inkompetenta) ekonomiska styrningen globalt och den fundamentala efterfrågan av just bostäder, men nu glider det iväg här..