2019-06-10, 22:34
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Att det finns en bostadsbubbla ser jag som självklart, dock är frågan vad som händer när en katalysator utlöser sprickan? I närtid har vi stundande lågkonjunktur, minusränta och devalvering.

Personligen tror jag att "white flight"-områden kommer att dyka upp mer och mer, de som har hus/BR i dessa områden kan nog gå med vinst när the shit hits the fan s.a.s. De stora förlorarna blir fastighetsägare i invandrartäta områden.
Smäller det så smäller det över hela linjen. De som klarar sig bäst är de som bor attraktivast eller minst attraktivt.
De förra förlorar minst relativt sett, de senare förlorar minst i kronor räknat.

Det bästa som kan hända är fortsatt pyspunka.
2019-06-10, 22:39
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Smäller det så smäller det över hela linjen. De som klarar sig bäst är de som bor attraktivast eller minst attraktivt.
De förra förlorar minst relativt sett, de senare förlorar minst i kronor räknat.

Det bästa som kan hända är fortsatt pyspunka.
Men om det smäller kommer förorterna/invandrartäta områden att explodera? Jag tänker att välbemedlade personer då söker sig till de attraktiva områdena och att nivån konsekvent stannar där den är.

Eller är din poäng att det är en dålig investering mot dagens nivåer till följd av devalvering oavsett? Min uppfattning är att de minst attraktiva fastigheterna kommer bli helt värdelösa, återigen kanske det är inbegripet att så redan är fallet.
2019-06-10, 22:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Men om det smäller kommer förorterna/invandrartäta områden att explodera? Jag tänker att välbemedlade personer då söker sig till de attraktiva områdena och att nivån konsekvent stannar där den är.

Eller är din poäng att det är en dålig investering mot dagens nivåer till följd av devalvering oavsett? Min uppfattning är att de minst attraktiva fastigheterna kommer bli helt värdelösa, återigen kanske det är inbegripet att så redan är fallet.
Den mekanismen finns redan, det är få om inga köpstarka kvar i skitområden. Sen kan givetvis andra områden bli skitområden och köpstarka flyttar därifrån. Men den flytttkedjan är lång så jag tror att den effekten är begränsad.
Problemet är att Sverige är inte byggt för segregation. Det är få områden som ligger långt från skitområden, gator är normalt kommunala så det går inte bygga gated communites heller.

Sen kommer inte en bostadskrasch sänka priserna till noll, eller krascha vår ekonomi.
Däremot kommer de som köpt nära toppen råka illa ut om de måste sälja av någon anledning.
2019-06-10, 22:46
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Familydude
Lycka till att hitta en objekt till lägre pris än om du köpt för 10 år sedan.
Nu uttryckte jag inga ambitioner att hitta något som är billigare än för 10 år sedan. Då lär jag nog få vänta ett bra tag. Däremot ser jag givetvis goda möjligheter att under nästa år hitta något som är billigare än idag. Eller att ta stålarna till ett annat land som inte är lika kört som vårt.
2019-06-10, 22:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Nu uttryckte jag inga ambitioner att hitta något som är billigare än för 10 år sedan. Då lär jag nog få vänta ett bra tag. Däremot ser jag givetvis goda möjligheter att under nästa år hitta något som är billigare än idag. Eller att ta stålarna till ett annat land som inte är lika kört som vårt.

Så de som i början av denna tråd år 2010 skrek att vi hade en bubbla och att priserna skulle rasa, hade de rätt eller fel? Tror du att vi någon gång i framtiden når under de nivåerna som gällde då? Grovt räknat hur länge får vi i så fall vänta på det, ytterligare 10, 20 eller 50 år?
2019-06-10, 22:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Så de som i början av denna tråd år 2010 skrek att vi hade en bubbla och att priserna skulle rasa, hade de rätt eller fel? Tror du att vi någon gång i framtiden når under de nivåerna som gällde då? Grovt räknat hur länge får vi i så fall vänta på det, ytterligare 10, 20 eller 50 år?
De som skrek i slutet av år 2016 att priserna bara skulle fortsätta uppåt och att det var köpläge vad hände med dessa?
Varför fick de fel?
2019-06-10, 23:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
De som skrek i slutet av år 2016 att priserna bara skulle fortsätta uppåt och att det var köpläge vad hände med dessa?
Varför fick de fel?

Har du något citat som visar att någon har skrikit så eller fantiserar du bara?

Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Tack! Delar din uppfattning till 100%.

Jamen fortsätt skriv här Svenne. Skriv dina infama inlägg och rapa upp samma oneliners 10 år till. Ha ett bra internetliv. Ignore list nästa.

Du vågade alltså inte svara som vanligt. Enklare att bara påstå saker helt grundlöst.
2019-06-10, 23:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Har du något citat som visar att någon har skrikit så eller fantiserar du bara?
Kolla i din egen posthistorik eller påstod du att priserna skulle sjunka eller stå stilla någon gång före slutet av år 2016?

Fakta är att vi ligger på minus sedan AHT.

Det enda som hållit priskarusellen igång är extremlåga räntor pga ett felaktigt inflationsmål och RB’s flödande av marknaden med hundratals miljarder i så kallat kvantitativa lättnader.

Det är den bistra sanningen, inte Teslaekonomin eller bostadsköparna överlägsna intellekt.
2019-06-10, 23:10
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Kolla i din egen posthistorik eller påstod du att priserna skulle sjunka eller stå stilla någon gång före slutet av år 2016?

Fakta är att vi ligger på minus sedan AHT.

Det enda som hållit priskarusellen igång är extremlåga räntor pga ett felaktigt inflationsmål och RB’s flödande av marknaden med hundratals miljarder i så kallat kvantitativa lättnader.

Det är den bistra sanningen, inte Teslaekonomin eller bostadsköparna överlägsna intellekt.

Jag har aldrig skrivit så och du har inget citat som styrker ditt påstående, dina fantasier alltså.
2019-06-10, 23:23
Medlem
Diablo1118s avatar
Håll er till ämnet utan en massa trams. Även om delar av inlägg är ON TOPIC så innebär det inte att man kan blanda in en massa trams och OFF TOPIC också. Vill man diskutera saker som inte rör bostadsbubblan får man göra det i andra trådar./MOD
2019-06-11, 01:12
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Familydude
Det finns väl ingen vedertagen defintion av bubbla men mot bakgrund av den värdestegring som skett på bostadsmarknaden sen tidigt 00-tal tycker jag inte att värdeutvecklingen de senaste åren kan ses som ett extremt fall.
Lägenheter i Stockholm är idag ur globalt perspektiv värderade som de var typ 2011/2012. Uppgången 2012 - 2016 var riktigt jävla extrem, så rimligen var ju fallet det också - och det gick mycket snabbare.

Detta är ju en kombination av att svenska värden (via kronan) och bostäderna isolerat tankade, men även om man bara tittar på bostäder i SEK så var fallet 2017 markant kraftigare än under finanskrisen.

Sen har du ju helt rätt att det är rimligt ställt mot uppgången, men det var ju också alltid det som var grejen. Utan den extrema värdestegringen tror jag inte den här tråden skulle blivit speciellt lång.

-----

Vad gäller varför jag med flera var arga på den här bubblan återstår ju dock att vänta på facit. Hela narrativet var ju alltid imkompetent styrning -> bostadsbubbla -> krasch -> ekonomisk kris. Även om man kan debattera bäst man vill hur mycket saker och ting borde falla så är det ju lätt att konstatera att det kraschade och gjorde det på egen hand, d.v.s. ingen global finanskris eller något som utlöste detta - bostadsmarknaden packade ihop under sin egen tyngd. Denna upp och nedgång bör (enligt oss/mig) få stora konsekvenser på den svenska ekonomin.

Narrativet är plockat från emperi - i modern tid är det ett klart mönster att bostadsmarknader kraschar och skapar ekonomisk kriser, snarare än att de kraschar för att det krisar ekonomist. Detta är väl ganska logiskt med tanke på den moderna aggressiva (samt inkompetenta) ekonomiska styrningen globalt och den fundamentala efterfrågan av just bostäder, men nu glider det iväg här..
Senast redigerad av Trillske 2019-06-11 kl. 01:22.
2019-06-11, 05:36
Medlem
Undrar vad som händer med kedjehusen i Hammarbyhöjden i sthlm, som ska vara klara nu.

var förbi där i helgen, en del ser klara ut, men andra är tomma skal som verkar ha övergetts?
Och dessutom så ser det ut som att man förstört armeringsjärn och annat på dessa skal innan dem har övergetts?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in