2019-06-10, 23:37
Medlem
När vi spränger träd med safe t cut så smäller vi av med olika tidsintervall, men då snackar vi millisekunder och man hör ingen skillnad. Det smälter in i samma smäll. Det känns orimligt att höra fyra smällar om det nu inte är ljudet som studsar mellan väggarna då..
Citera
2019-06-10, 23:38
Medlem
bfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Vi spekulerar vilt men hur vore det om vi lyssnade till Tony aziz som bodde på 1a våningen Ådalagatan 1. 5 meter ifrån explosionen. I länken nedan säger han att det var flera explosioner. Skulle det kunna vara så att i denna lådcykel har det funnits flera bomber så det hela har blivit någon slag kedjereaktion. Säg då om första bomben går av oavsiktligt så kommer resterande bomber att självantändas. Det skulle i så fall kunna förklara den hiskeliga överdimensioneringen av bombstyrka som det nu blev. Kanske lådcykeln användes som transportmedel för att frakta bomberna till en annan plats än där den nu var uppställd.

https://corren.se/nyheter/linkoping/ogonvittnet-var-flera-explosioner-om6149872.aspx
Kan det inte vara ljudet av explosionen som studsar och ljudet från alla fönster och balkonger som förstördes som får det att framstå som flera explosioner?
Citera
2019-06-10, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Eftersom dådet saknar all logik i övrigt så kan man inte avskriva teorin om ett pojkstreck som gick snett.

Någon exalterad student på Linköpings universitet som kommit över potenta kemikalier?

Det är inget utpräglat utanförskapsområde som smällen skedde i, vilket talar emot uppgörelser i undre världen.
En student som gillar kemi är ju inte helt otroligt. Någon som kokat hemma på spisen och var på väg bort till skogen för att testa.

Drar lite paralleller med killen som byggde ett kärnreaktor i köket. https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/490605?programid=3052
Citera
2019-06-10, 23:48
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
En student som gillar kemi är ju inte helt otroligt. Någon som kokat hemma på spisen och var på väg bort till skogen för att testa.

Drar lite paralleller med killen som byggde ett kärnreaktor i köket. https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/490605?programid=3052

Din teori är inte så trolig. Det här är en laddning på flertal kilo inget man "kokar på spisen" direkt.
Citera
2019-06-10, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fast denna sprängning skiljer sig på flera punkter från de sprängningar du nämner och som har kopplingar till kriminella miljöer. Dels så var det en överjävligt kraftfull bomb. Dels så har den smällt i ett cykelrum en bit från bostadshuset. Den är helt enkelt inte riktad mot en specifik hyresgäst vilket brukar vara regel. Typ att en dörr sprängs, en bil sprängs, en handgranat langas in på måltavlans balkong osv. De gånger kraftigare laddningar har använts har de i allmänhet varit riktade mot affärsverksamheter. Så är inte fallet här. Förövaren har i princip blåst ut ett helt hyreshus. Och sist, men inte minst. Klockan nio på morgonen? Hur många bombattacker i södra Sverige har skett på morgonen?

Jag tycker att det är alldeles för många frågetecken här. Nån nämnde att det kan vara riktat mot fastighetsägaren och det är nog inte en omöjlig förklaring. Har nån kriminell kanske blivit vräkt från fastigheten? Terror går såklart inte heller att utesluta (även om bomben i så fall knappast var tänkt att detonera där nu skedde), men oavsett så skulle jag nog inte lita på att faran är över. Det finns en fullständigt hänsynslös individ i Linköping som har kapacitet att bygga mycket kraftfulla bomber och polisen verkar inte ha en aning om vem eller varför.

Jag påstår fortfarande att det handlar om att "bara" skrämmas och bevisa att de står över lagen. Och att det inte är en grupp som tjallar.

Föreställ er att K*str*ti som klan/familj i Albanien är störst - de äger kokainmarknaden de äger oljan. Föreställer er att de tex har ett labb i källaren på fastigheten. De upplever först en jättebomb nära en med "deras" namn (verklig släkt eller ej). Meta - Albaniens president ställer in valet - varför? Idag springer en med falskt id omkring och hotar med bomb i Malmö och sen sprängs det i Oslo på en bensinmack? (om jag inte läste fel). Skulle du då om du var medlem i den klanen tro att någon försöker ta över?

Om jag säger då att denna någons grupp har försökt elda upp en kille i göteborg - han överlevde för andra gången och ligger på lasarettet i linköping m 35 gradiga brännskador. Denna någons grupp har en tjej som rymt från dem och bor ett kvarter bort i linköping. Denna någons grupp tog en tjej på cykel i linköping. Denna någons grupp blev säkert irriterade över att BC kom och bråkade i Norrköping. Denna någons grupp har en boss i häktet med restriktioner för människorov. Denna någons grupp har tre som sitter tre år för verktygsstölder i danmark och en som sitter tre år i trelleborg för att ha smugglat piller och ingen av dessa fyra tjallar på bossarna. Alla säger "jag hittade på det själv". Precis som bombmannen kommer säga eftersom ingen i gruppen tjallar.
Citera
2019-06-10, 23:53
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
Jag bor ca 150-200 m från platsen och hörde definitivt bara en smäll. Det small nog rätt bra för de direkt drabbade när fönster och annan bråte flög omkring, kanske är det som kan ha uppfattats som mer än en smäll?

Jag trodde först som du eller alternativet att smällen kunde ha studsat mot husen och hörts som två eller fler smällar pga eko. När jag förhörde min flickvän lite mer (som stod i ett rum där fönster flög in) så sa hon att hon hörde en smäll först, och sen flög fönstret in. Hade det varit en enda smäll så hade hon inte hört något innan fönstret sprängdes in.

Det tyder ju på att det var en mindre explosion först, som hon hörde efter att ljudvågen passerade i i lägenheten, och en betydligt större omedelbart efter som smällde in fönstret.

Funderade på om man skulle ringa och meddela detta men Polisen läser väl här ändå.
Citera
2019-06-10, 23:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Jag påstår fortfarande att det handlar om att "bara" skrämmas och bevisa att de står över lagen. Och att det inte är en grupp som tjallar.

Föreställ er att K*str*ti som klan/familj i Albanien är störst - de äger kokainmarknaden de äger oljan. Föreställer er att de tex har ett labb i källaren på fastigheten. De upplever först en jättebomb nära en med "deras" namn (verklig släkt eller ej). Meta - Albaniens president ställer in valet - varför? Idag springer en med falskt id omkring och hotar med bomb i Malmö och sen sprängs det i Oslo på en bensinmack? (om jag inte läste fel). Skulle du då om du var medlem i den klanen tro att någon försöker ta över?

Om jag säger då att denna någons grupp har försökt elda upp en kille i göteborg - han överlevde för andra gången och ligger på lasarettet i linköping m 35 gradiga brännskador. Denna någons grupp har en tjej som rymt från dem och bor ett kvarter bort i linköping. Denna någons grupp tog en tjej på cykel i linköping. Denna någons grupp blev säkert irriterade över att BC kom och bråkade i Norrköping. Denna någons grupp har en boss i häktet med restriktioner för människorov. Denna någons grupp har tre som sitter tre år för verktygsstölder i danmark och en som sitter tre år i trelleborg för att ha smugglat piller och ingen av dessa fyra tjallar på bossarna. Alla säger "jag hittade på det själv". Precis som bombmannen kommer säga eftersom ingen i gruppen tjallar.
Labb i källaren? Utav de mäklarannonser jag sett när det gäller ådalagatan 1 så är det tvättstuga i källaren. Finns det utrymme för ett labb där?
Citera
2019-06-10, 23:59
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Jag trodde först som du eller alternativet att smällen kunde ha studsat mot husen och hörts som två eller fler smällar pga eko. När jag förhörde min flickvän lite mer (som stod i ett rum där fönster flög in) så sa hon att hon hörde en smäll först, och sen flög fönstret in. Hade det varit en enda smäll så hade hon inte hört något innan fönstret sprängdes in.

Det tyder ju på att det var en mindre explosion först, som hon hörde efter att ljudvågen passerade i i lägenheten, och en betydligt större omedelbart efter som smällde in fönstret.

Funderade på om man skulle ringa och meddela detta men Polisen läser väl här ändå.

Ja det låter som att en mindre "detonator" eller nåt gått av först, alltså antändning till den stora bomben. Jag kan inga facktermer inom detta men hoppas du förstår vad jag menar.

Hon hörde alltså en andra smäll också? Eller bara en smäll? Fönstret kan ha överlevt ljudvågen men pajjat av resonans eller allt möjligt ifall det bara var en smäll.
Citera
2019-06-11, 00:01
Medlem
och glöm inte kalle som inte tjallat trots att han satt fastbunden på en stol och de tände på på 20? olika ställen och ordade en megabrand i industrilokalen. han pratar om att de bråkat om en fru som nån tafsat på och polisen har avskrivit det hela som familjefejd. Att Kalle o gänget skjutit på den släktingen tidigare är också bara familjefejd...så kan en ju också se på saken. Med andra ord är nog bomben bara en "familjefejd"
Citera
2019-06-11, 00:08
Medlem
Det känns mer och mer som att något gått snett iaf.

Skulle man skrämmas så hade det räckt med hälften och ville man döda någon tog man i för lite alt smällde bomben för tidigt.

Denna cykel är inget man lämnar ute i ett cykelställ, så endera placerades den ut eller så var man på väg att placera ut den eller bomberna. Att lasta den vid platsen för detonationen håller jag som högst orimligt. Mer troligt isf är att någon svängde förbi med den lastad.

Provsmälla tror jag inte, det är för tidigt på dagen och för många ögon om man nu tänkt dra till skogs. Det gör man väl isf kvällstid. Att låta en cykel fullastad med sprängämnen stå obevakad en hel dag ute i ett cykelställ, nja..

Med tanke på att det är ganska ovanligt att så här stora detonationer äger rum borde ett rimligt scenario vara att det är flera små som detonerat. Kanske var detta ett stopp på vägen till den tänkta platsen?
Citera
2019-06-11, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart

Du menar att det hela är en intern ""besa""" sak mellan olika grupperingar inom nobla huset Kastrioti?
Citera
2019-06-11, 00:38
Medlem
Frågan är om lgh 1003 har ett av sina fönster närmast ytterdörren till trapphuset. Någon verkade säker på att lgh 1001 skulle vara längst från trapphusets entrédörr. Lgh 1003 är besökt av han som pratas om att han har nio liv och från GBG samma efternamn som lgh innehavaren k*str**... Någon släkting som har hyreslgh, morbror eller något kanske? De har försökt skada honom ordentligt tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in