2019-06-10, 18:15
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
"Hämta barn från dagis" en småsak?
Ska barnen sitta kvar på dagis efter stängning när personalen gått hem, eller vad är det du ser för lösning här eftersom att du inte kan se att någon skulle behöva lämna jobbet/mötet av den anledningen?
Exakt, dina barn går före ditt jobb. Finns 50 män som inte tänker som du och som därmed gör ett bättre jobb.
Citera
2019-06-10, 18:16
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag frågade inte vem som fått sparken och på vilka grunder. Försök fokusera.

Bevis på att ovannämnda politiker blev inkvoterade. Det måste du ju ha så tvärsäker som du är, eller sitter du bara och påstår en massa skit igen? Hädanefter får du kanske inleda med: "Jag tycker......" eller "jag tror......"

Mitt språk är absolut inte vårdat, det är jag väl medveten om, försöker varje dag att svära mindre.... till att börja med. Däremot förstår jag mycket väl att du är en aidsapa som bara sitter och tjattrar. Lupac kom med källor och underlag, det enda du presenterat är luft.
Jag skrev det på näsan på dig. Du måste vara blind som inte ser sambandet "kvinnlig partiledare i Sverige" och "får sparken". Antingen var de inkvoterade, för de var riktigt dåliga. Eller så är svenska kvinnliga partiledare inte bättre än så här. Du kan få äran att välja själv.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-06-10 kl. 18:18.
Citera
2019-06-10, 18:44
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag skrev det på näsan på dig. Du måste vara blind som inte ser sambandet "kvinnlig partiledare i Sverige" och "får sparken". Antingen var de inkvoterade, för de var riktigt dåliga. Eller så är svenska kvinnliga partiledare inte bättre än så här. Du kan få äran att välja själv.

Du måste visa sambandet och då även ta med antalet manliga partiledare som fått sparken, visa orsakssamband, räkna ut mätfelsmarginal (tror du har för liten sample för att få till det inom marginalerna), osv.

Jag kan annars från mitt huvud komma fram med ett antal manliga partiledare som fick sparken: Bo Lundgren, Håkan Juholt, Göran Hägglund, Lennart Daléus, Lars Ohly, Jan Björklund...

Se att samliga dessa sänkte partiet till sämre resultat än de hade från början.

Å andra sidan, så har vi följande kvinnor som fick partiet att resa sig till rekordnivåer: Annie Lööf, Gudrun Schyman, Ebba Busch Thor, Maria Wetterstrand.

Det är givet att vad jag nämner ovan egentligen har noll att göra med hur bra eller dåliga namnen jag radade upp var. Bo Lundgren vore säkert mycket mer kompetent på att driva landet än vad Gudrun Schyman vore, men en partiledares jobb är inte att styra landet (ja, konstigt nog..), det är att få röster.
Citera
2019-06-10, 18:49
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:

Luft och skitsnack alltså. Hur fan orkar du skapa konto efter konto bara för att snacka skit? Det tar ju ändå tid att sitta och knåpa ihop skitinlägg efter skitinlägg, har du verkligen inget annat?
Citera
2019-06-10, 19:02
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Är du Åsa Romson?

Ökningen består troligtvis av invandrare med högre fertilitetstal. Jag har svårt att tro att du räknar detta som svenskar givet dina noggranna utläggningar om svensk kultur och svensk manlighet.

Det finns ingen sådan ökning som Lundsnubben talar om, han tog bara och jämförde en dip mitt i 90-talets ekonomiska kris, men vi har en ganska brant dip nu och det är inte ens pga lågkonjuktur:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/scb-svenska-barnafodandet-minskar

Men Lund är en optimist, tror visst att det är manliga svenska män som styr tillslut, och att landet minsann kommer ta sig ut ur eländet bara svenskarna röstar rätt i nästa val.
Citera
2019-06-10, 19:11
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Det finns ingen sådan ökning som Lundsnubben talar om, han tog bara och jämförde en dip mitt i 90-talets ekonomiska kris, men vi har en ganska brant dip nu och det är inte ens pga lågkonjuktur:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/scb-svenska-barnafodandet-minskar

Men Lund är en optimist, tror visst att det är manliga svenska män som styr tillslut, och att landet minsann kommer ta sig ut ur eländet bara svenskarna röstar rätt i nästa val.

Se där, det går till och med ned trots kraftig tillförsel av invandrare med höga fertilitetstal.

Jag har lärt mig att inte ens stipulativt lita på någonting som Lund-NoGo-Zone säger. Det är trist, för han har ändå några sympatiska drag.
Citera
2019-06-10, 19:20
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Se där, det går till och med ned trots kraftig tillförsel av invandrare med höga fertilitetstal.

Jag har lärt mig att inte ens stipulativt lita på någonting som Lund-NoGo-Zone säger. Det är trist, för han har ändå några sympatiska drag.

Lägg märke på att invandrarnas fetilitetsnivå idag inte går nedåt, olikt i 90-talet då den följde svenskarnas dip, och "experterna" vet inte varför nativiteten ens går nedåt.

Jag finner det ganska uppenbart att det har att göra med kulturella förändringar i hur svenska män och kvinnor relaterar till varandra. Den svenska "familjedrömmen" är död, och män och kvinnor känner att det finns ingen framtid att offra sig för.

Tror inte att det ens är en medveten process, utan en undermedveten sådan.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2019-06-10 kl. 19:28.
Citera
2019-06-10, 19:33
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Lägg märke på att invandrarnas fetilitetsnivå idag inte går nedåt, olikt i 90-talet då den följde svenskarnas dip, och "experterna" vet inte varför nativiteten ens går nedåt.

Jag finner det ganska uppenbart att det har att göra med kulturella förändringar i hur svenska män och kvinnor relaterar till varandra. Den svenska "familjedrömmen" är död, och män och kvinnor känner att det finns ingen framtid att offra sig för.

Tror inte att det ens är en medveten process, utan en undermedveten sådan.

Det stämmer.

Dock:

Mer shamaner åt folket! Icke misströsta.
Citera
2019-06-10, 19:40
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Jag skrev faktiskt att s k måttfull kvotering tillämpas när man har två sökanden som har samma meriter och kompetenser. Inte exakt samma utan liknande. Man använder kön som ett slags utslagsfaktor, dvs man väljer den sökande som tillhör den underrepresenterade gruppen. Det finns män som tillhör en underrepresenterad grupp, t ex bland sjuksköterskor. Könet är alltså ingen merit som du har fått för dig. För om det finns en sökande oavsett kön som är mer meriterad än den andra personen som tillhör den underrepresenterade gruppen, då väljer man naturligtvis den som har bäst meriter.

Kvinnor som är utbildade inom mansdominerade yrken som ingenjörer, programmerare, fysiker eller matematiker är varken mindre meriterade eller mindre skickliga än sina manliga kollegor. Den enda skillnaden är att andelen kvinnor inom dessa yrken är mycket mindre än andelen män. För hundra år sedan fanns mycket få kvinnliga läkare, arkitekter, tandläkare, jurister och veterinärer. Nu idag är kvinnorna i majoritet inom flertalet av akademiska yrken. Anser du dem vara mindre skickliga än män, bara för att de knaprat in på mansdominansen och visat att de är en stark resurs på arbetsmarknaden och fullt jämbördiga män ifråga om kompetens och skicklighet?

Fattade du inte att det var en felskrivning från min sida? Jag menar naturligtvis att det finns kvinnor som är överkvalificerade och får arbetsuppgifter som är långt under deras kapacitet. T ex en kvinnlig programmerare med examen och toppbetyg från KTH som får sortera och kopiera dokument istället för att arbeta med den sortens arbetsuppgifter hon är utbildad för.

Dina ”vetenskapliga förklaringar” är inte vatten värda. Jag förlitar mig hellre på seriösa forskares vetenskapligt belagda fakta än på avundsjuka kvinnohatares ”naturliga slutsatser”.

För över 400 år sedan var gemene mans ”naturliga slutsats” att solen roterar runt jorden, innan Galileo Galilei bekräftade empiriskt att jorden snurrar runt solen. Du får ursäkta mig att jag ställer mig högst skeptisk till dina ”naturliga slutsatser”.

http://fortune.com/2015/10/06/women-directors-hollywood/ med en länk till själva studien.

Jodå, faktiskt varje gång. Och det är aldrig befogat med barnsliga bortförklaringar. Nämn ett fall där en kvinna erhållit en topptjänst på en mer kompetent mans bekostnad.
Fast sådär som du säger att det är, så är det ju inte. För vad är "liknande"? Om en man har 4 års och 3 månaders erfarenhet och jämförs med en kvinna som har 4 års erfarenhet, där de bägge har sysslat med samma saker under den tiden - är det "liknande"? Det är det såklart. Om kvinnan då anställs kan hennes kvinnlighet översättas till 3 månaders erfarenhet. Samma resonemang gäller såklart för betyg osv.
Sen vet ju alla som varit inblandade i någon form av anställningsprocess att man oftast inte tittar på vem som har mest erfarenhet, utan mer på vilken av de som har tillräcklig erfarenhet passar bäst att anställa. Det är där kvoteringen kommer in - men bara när det gäller mansdominerade yrken. Det är väldigt få män som blir inkvoterade till en sjukskötersketjänst, men väldigt många t.ex. teknikföretag som har som policy att kvotera in kvinnor.

Vilket leder oss till din generalisering där - "kvinnor som är utbildade inom mansdominerade yrken som ingenjörer, programmerare, fysiker eller matematiker är varken mindre meriterade eller mindre skickliga än sina manliga kollegor", säger du. Vad menar du? Jag är en av deras manliga kollegor inom just ett sådant yrke och de flesta kvinnor i branschen är mindre meriterade (och mindre skickliga) än mig. Det är inte skryt utan bara hur det är, de flesta män inom mitt yrke är också mindre meriterade än mig. Om du menar i genomsnitt har du helt enkelt fel. Det finns naturligtvis kvinnor som är mer meriterade än genomsnittet av männen i respektive fält, men om du jämför genomsnitt med genomsnitt är det inte så - så för att svara på din fråga, ja, jag anser absolut att kvinnliga läkare, arkitekter och jurister (speciellt jurister. eller ja läkare också. eller ja arkitekter också) i genomsnitt är mindre skickliga än sina manliga kollegor.

Nej, ingen felskrivningsursäkt här inte. Du får stå för vad du säger. Du var ju inte kvinna, eller hur? Då får man ingen gratischans heller.

Jag gjorde inte någon vetenskaplig förklaring. Du vet nog inte vad vetenskap är, men det är ok. Jag förklarade hur logik hänger ihop med statistik. Om du, baserat på förhållandet mellan grupperna A och B, framför resonemanget X, så måste du även göra det för de två helt orelaterade grupperna C och D, om samma förhållande gäller där - eller erkänna att förhållandet mellan de ursprungliga grupperna A och B inte leder till X. Det jag gjorde var att föreslå för dig att du själv skulle räkna efter.

Om du inte vill räkna efter - räkna är ju jobbigt och sådär - så kan du istället göra ett tankeexperiment:
Anta att du säljer två typer av glass, vi kan säga vanilj och kaktussorbet. Alla ungjävlar gillar vanilj så du säljer mycket av det. Några få gillar kaktussorbet så du säljer lite av det.
Antag nu att du en dag gissar att du kommer att sälja 300 paket vanilj och 2 paket kaktus. Så du köper in så mycket och lyckas sälja exakt så mycket också.
Du tänker nu: WOW, båda glassarna sålde slut 100% av lagret! Det måste ju betyda att de säljer lika bra!!
Och sen köper du nästa dag in 300 paket av båda. De är ju lika bra.
Vid dagens slut står du där med 298 paket långsamt smältande kaktussorbet som ingen vill ha. Varför då?
Sanningen var ju inte att glassarna sålde lika bra utan att din gissning angående investeringen i glass var bra. Så är det naturligtvis när det gäller Hollywood också. Kvinnor släpps inte fram lika mycket för att de inte är lika bra. De som investerar gissar det. Att anställa fler kvinnor skulle leda till (ännu) sämre film.

Sen bara att män återanställs 2.5 gånger oftare talar ju sitt tydliga språk. Det är ingen som bryr sig om en fokusdragare (B-foto) har tuttar eller ej. Vad man bryr sig om, och vad man återanställer på, är om skärpan hamnade rätt, om man hade koll på objektiv, riggar och laddar snabbt och felfritt osv.

Varför ska jag komma med exempel när det var du som först hävdade faktum? Jag vill höra lite av de "mer eller mindre fantasifulla bortförklaringar" som dyker upp när kvinnor blir inkvoterade eller går sängvägen mot toppen, och vilka kvinnor det gällde. Var exakt, tack.
Citera
2019-06-10, 19:40
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Det stämmer.

Dock:

Mer shamaner åt folket! Icke misströsta.

Shamaner, det är precis vad vi behöver. En omvändning av alla samhällets värderingar, och en ny historieberättande som glorifierar och mytologiserar vår förflutna (utan att för den delen dölja dess mörker) istället för att, som idag, pissa på den. Men vartifrån skall dessa shamaner komma?

Får bläddra vidare i Carl Jung efter svar.
Citera
2019-06-10, 19:54
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Shamaner, det är precis vad vi behöver. En omvändning av alla samhällets värderingar, och en ny historieberättande som glorifierar och mytologiserar vår förflutna (utan att för den delen dölja dess mörker) istället för att, som idag, pissa på den. Men vartifrån skall dessa shamaner komma?

Får bläddra vidare i Carl Jung efter svar.

Det är en naturbegåvning som bl.a du och jag besitter. Jag tror att du har tänkt samma sak. Att ifrågasätta är som att andas för oss. Vi skapar ifrågasättande även om vi aktivt försöker lyda. Konsekvensen av vår existens är ifrågasättande.

Shamaner finns i många skepnader och en del av uppdraget är att uppvärdera det annorlunda, bortom politiska motsättningar. Alla shamaner är inte klarsynta på samma sätt. Alla mår inte lika bra. Många är förtryckta intill oigenkännlighet. De kan vara stämplade som funktionsnedsatta eller kriminella. Barndomstrauma är nästan ofrånkomligt i dagens sociala struktur. Bara andra shamaner besitter kapaciteten att ge dem en chans, annat än som en ytlig eftergift.
Senast redigerad av Mjäll 2019-06-10 kl. 19:56.
Citera
2019-06-10, 20:11
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Nu jobbar min fru på kirurgen, så det blir ganska svårt att slå hennes kompetens. Det finns flera kvinnliga kirurger i toppen, men majoriteten är män. Verkar vara den vanliga skalan 30% kvinnor 70% män bland de bästa. Att man med statistik kan visa att t.ex kvinnliga kirurger har mindre dödsfall beror på urvalet. Männen tar i allmänhet de svåraste patienterna, som dör oftare. Kanske kan man vara glad för att "män överskattar sin kompetens", det fungerar rätt bra faktiskt.

I övrigt inget värt att kommentera.

Det var värst vilken duktig liten ”fru” hon är som jobbar som kompetent kirurg. Och du som matematiker. Trots uppenbara problem att skilja på begreppen andel och antal.

Det höll säkert Karolinska Institutet med när de anställde en viss kirurg som överskattade sin kompetens - Paolo Macchiarini. Patienterna var glada när de fick konstgjorda luftstrupar inopererade av honom. Tja, det fungerade rätt bra tyckte de. Ett tag i alla fall.

http://lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2017/12/Bestorta-over-de-kvinnliga-lakarnas-vittnesmal/

Andelen kvinnor bland de yrkesverksamma kirurgerna i Sverige är hög jämfört med hur det ser ut i andra länder, och 50 procent av ST-läkarna i kirurgi är kvinnor.

Läser också att kvinnliga kirurger utsätts för sexuella trakasserier och övergrepp av sina manliga kolleger. Det är inte fråga om klumpiga raggningsförsök som misogyna män har som bortförklaringar till dessa händelser. Orsaken är att vissa manliga kirurger känner sig hotade och inte vill konkurrera med kvinnor om eftertraktade kirurgitjänster, t ex chefskirurg. Därför försöker de få sina kvinnliga kolleger att säga upp sig från arbetsplatsen genom att sextrakassera, fälla nedlåtande kommentarer eller mobba dem.

Har mitt tidigare inlägg så mycket substans och tyngd att ditt tyckande väger för lätt? Jag väntar fortfarande på att du ska styrka dina två påståenden med vetenskapligt belagda fakta:

(1) att kvinnor som grupp är sämre än män som poliser, lärare, läkare, journalister och politiker m fl yrken, försämrar löneläget, gör kunderna mer missnöjda och sänker statusen?
(2) att det manliga sättet att sköta dessa jobb fungerar bättre än det kvinnliga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in