Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Jag skrev faktiskt att s k måttfull kvotering tillämpas när man har två sökanden som har samma meriter och kompetenser. Inte exakt samma utan liknande. Man använder kön som ett slags utslagsfaktor, dvs man väljer den sökande som tillhör den underrepresenterade gruppen. Det finns män som tillhör en underrepresenterad grupp, t ex bland sjuksköterskor. Könet är alltså ingen merit som du har fått för dig. För om det finns en sökande oavsett kön som är mer meriterad än den andra personen som tillhör den underrepresenterade gruppen, då väljer man naturligtvis den som har bäst meriter.
Kvinnor som är utbildade inom mansdominerade yrken som ingenjörer, programmerare, fysiker eller matematiker är varken mindre meriterade eller mindre skickliga än sina manliga kollegor. Den enda skillnaden är att andelen kvinnor inom dessa yrken är mycket mindre än andelen män. För hundra år sedan fanns mycket få kvinnliga läkare, arkitekter, tandläkare, jurister och veterinärer. Nu idag är kvinnorna i majoritet inom flertalet av akademiska yrken. Anser du dem vara mindre skickliga än män, bara för att de knaprat in på mansdominansen och visat att de är en stark resurs på arbetsmarknaden och fullt jämbördiga män ifråga om kompetens och skicklighet?
Fattade du inte att det var en felskrivning från min sida? Jag menar naturligtvis att det finns kvinnor som är överkvalificerade och får arbetsuppgifter som är långt
under deras kapacitet. T ex en kvinnlig programmerare med examen och toppbetyg från KTH som får sortera och kopiera dokument istället för att arbeta med den sortens arbetsuppgifter hon är utbildad för.
Dina ”vetenskapliga förklaringar” är inte vatten värda. Jag förlitar mig hellre på seriösa forskares vetenskapligt belagda fakta än på avundsjuka kvinnohatares ”naturliga slutsatser”.
För över 400 år sedan var gemene mans ”naturliga slutsats” att solen roterar runt jorden, innan Galileo Galilei bekräftade empiriskt att jorden snurrar runt solen. Du får ursäkta mig att jag ställer mig högst skeptisk till dina ”naturliga slutsatser”.
http://fortune.com/2015/10/06/women-directors-hollywood/ med en länk till själva studien.
Jodå, faktiskt varje gång. Och det är aldrig befogat med barnsliga bortförklaringar. Nämn ett fall där en kvinna erhållit en topptjänst på en mer kompetent mans bekostnad.
Fast sådär som du säger att det är, så är det ju inte. För vad är "liknande"? Om en man har 4 års och 3 månaders erfarenhet och jämförs med en kvinna som har 4 års erfarenhet, där de bägge har sysslat med samma saker under den tiden - är det "liknande"? Det är det såklart. Om kvinnan då anställs kan hennes kvinnlighet översättas till 3 månaders erfarenhet. Samma resonemang gäller såklart för betyg osv.
Sen vet ju alla som varit inblandade i någon form av anställningsprocess att man oftast inte tittar på vem som har mest erfarenhet, utan mer på vilken av de som har tillräcklig erfarenhet passar bäst att anställa. Det är där kvoteringen kommer in - men bara när det gäller mansdominerade yrken. Det är väldigt få män som blir inkvoterade till en sjukskötersketjänst, men väldigt många t.ex. teknikföretag som har som policy att kvotera in kvinnor.
Vilket leder oss till din generalisering där -
"kvinnor som är utbildade inom mansdominerade yrken som ingenjörer, programmerare, fysiker eller matematiker är varken mindre meriterade eller mindre skickliga än sina manliga kollegor", säger du. Vad menar du? Jag är en av deras manliga kollegor inom just ett sådant yrke och de flesta kvinnor i branschen är mindre meriterade (och mindre skickliga) än mig. Det är inte skryt utan bara hur det är, de flesta män inom mitt yrke är också mindre meriterade än mig. Om du menar i genomsnitt har du helt enkelt fel. Det finns naturligtvis kvinnor som är mer meriterade än genomsnittet av männen i respektive fält, men om du jämför genomsnitt med genomsnitt är det inte så - så för att svara på din fråga, ja, jag anser absolut att kvinnliga läkare, arkitekter och jurister (speciellt jurister. eller ja läkare också. eller ja arkitekter också) i genomsnitt är mindre skickliga än sina manliga kollegor.
Nej, ingen felskrivningsursäkt här inte. Du får stå för vad du säger. Du var ju inte kvinna, eller hur? Då får man ingen gratischans heller.
Jag gjorde inte någon vetenskaplig förklaring. Du vet nog inte vad vetenskap är, men det är ok. Jag förklarade hur logik hänger ihop med statistik. Om du, baserat på förhållandet mellan grupperna A och B, framför resonemanget X, så måste du även göra det för de två helt orelaterade grupperna C och D, om samma förhållande gäller där - eller erkänna att förhållandet mellan de ursprungliga grupperna A och B inte leder till X. Det jag gjorde var att föreslå för dig att du själv skulle räkna efter.
Om du inte vill räkna efter - räkna är ju jobbigt och sådär - så kan du istället göra ett tankeexperiment:
Anta att du säljer två typer av glass, vi kan säga vanilj och kaktussorbet. Alla ungjävlar gillar vanilj så du säljer mycket av det. Några få gillar kaktussorbet så du säljer lite av det.
Antag nu att du en dag gissar att du kommer att sälja 300 paket vanilj och 2 paket kaktus. Så du köper in så mycket och lyckas sälja exakt så mycket också.
Du tänker nu: WOW, båda glassarna sålde slut 100% av lagret! Det måste ju betyda att de säljer lika bra!!
Och sen köper du nästa dag in 300 paket av båda. De är ju lika bra.
Vid dagens slut står du där med 298 paket långsamt smältande kaktussorbet som ingen vill ha. Varför då?
Sanningen var ju inte att glassarna sålde lika bra utan att din gissning angående investeringen i glass var bra. Så är det naturligtvis när det gäller Hollywood också. Kvinnor släpps inte fram lika mycket för att de inte är lika bra. De som investerar gissar det. Att anställa fler kvinnor skulle leda till (ännu) sämre film.
Sen bara att män återanställs 2.5 gånger oftare talar ju sitt tydliga språk. Det är ingen som bryr sig om en fokusdragare (B-foto) har tuttar eller ej. Vad man bryr sig om, och vad man återanställer på, är om skärpan hamnade rätt, om man hade koll på objektiv, riggar och laddar snabbt och felfritt osv.
Varför ska jag komma med exempel när det var du som först hävdade faktum? Jag vill höra lite av de
"mer eller mindre fantasifulla bortförklaringar" som dyker upp när kvinnor blir inkvoterade eller går sängvägen mot toppen, och vilka kvinnor det gällde. Var exakt, tack.