2019-06-10, 19:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Nej, det har inte "smällt" än. Bobubblor brukar pysa ganska långsamt, och jag tycker mig höra ett svagt "pyssjande" i bakgrunden.

Och tack för omtanken över mitt lidande. Jag köpte inte för 10 år sedan, och jag min stackare sitter djupt i skiten med mina miljoner på banken nu när jag ska försöka hitta ett permanent bostadsobjekt.

Plågan är svår här i centrala hyrestrean med 5700 kr i hyra.

Du har förstås en källa på att de brukar pysa ganska långsamt antar jag, det är väl inte bara fantasier?
2019-06-10, 19:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det spelar väl ingen roll att priserna stått stilla och fallit med inflationen, det har ju lånen också gjort. Dessutom har man tjänat varje månad på lägre boendekostnader.
Men lönen och dina tillgångar i SEK har inte fallit menar du?
Eller faller bara lånen?
2019-06-10, 19:12
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Du har förstås en källa på att de brukar pysa ganska långsamt antar jag, det är väl inte bara fantasier?
Jag har tyvärr inga grafer att redovisa, vet att Wilderäng visat nåt med "reala" priser i Stockholm under ett århundrade, men tycker det verkar osäkert.

Du kanske har någon graf från 90-talskrisen, men den kanske var en fantasi den också?

Normalt sett så är bostaden en tillgång som individer håller fast vid så länge det går, därför finns en "broms" mot plötsliga prisfall som t ex för aktier, som är mer av ett riskkapital som kan sjunka snabbt (och mycket).
2019-06-10, 19:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Men lönen och dina tillgångar i SEK har inte fallit menar du?
Eller faller bara lånen?

Nej det har de inte och nu var det bostadsplaceringen vi pratade om.

Citat:
Jag har tyvärr inga grafer att redovisa, vet att Wilderäng visat nåt med "reala" priser i Stockholm under ett århundrade, men tycker det verkar osäkert.

Du kanske har någon graf från 90-talskrisen, men den kanske var en fantasi den också?

Normalt sett så är bostaden en tillgång som individer håller fast vid så länge det går, därför finns en "broms" mot plötsliga prisfall som t ex för aktier, som är mer av ett riskkapital som kan sjunka snabbt (och mycket).

Oj vilken överraskning att du inte kunde backa upp påståendet, så brukar det aldrig vara i den här tråden
2019-06-10, 19:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nej det har de inte och nu var det bostadsplaceringen vi pratade om.

Oj vilken överraskning att du inte kunde backa upp påståendet, så brukar det aldrig vara i den här tråden
Så hur kan lånen gröpas ur av inflation när din lön i sek och ditt sparande i sek inte gör det?
2019-06-10, 19:26
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Logiken bjuder på tre scenarior om s.k. "bobubblor" och hur de eventuellt avvecklas.

1) Bobubblor finns inte och har aldrig funnits.
2) Bobubblor pyser sakta ut
3) Bobubblor spricker med en "smäll"

Rimligtvis finns inga andra alternativ. Låt höra nu vilket av ovanstående alternativ oraklet Svenne Banan röstar på.
2019-06-10, 19:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så hur kan lånen gröpas ur av inflation när din lön i sek och ditt sparande i sek inte gör det?

Din fråga som jag svarade på var: "Men lönen och dina tillgångar i SEK har inte fallit menar du?". Nu ställer du en annan fråga. Ingen av frågorna motsäger att både bostaden och lånen påverkas lika av inflationen dock.
2019-06-10, 19:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Logiken bjuder på tre scenarior om s.k. "bobubblor" och hur de eventuellt avvecklas.

1) Bobubblor finns inte och har aldrig funnits.
2) Bobubblor pyser sakta ut
3) Bobubblor spricker med en "smäll"

Rimligtvis finns inga andra alternativ. Låt höra nu vilket av ovanstående alternativ oraklet Svenne Banan röstar på.

Den här tråden har genom alla år inte ens lyckats ena sig om vad en bubbla är. Ni har alla olika definitioner om det eller så har ni ingen aning om vad ni menar själv ens. Kan du definiera vad du menar med bubbla?
2019-06-10, 19:33
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Den här tråden har genom alla år inte ens lyckats ena sig om vad en bubbla är. Ni har alla olika definitioner om det eller så har ni ingen aning om vad ni menar själv ens. Kan du definiera vad du menar med bubbla?
Nu byter du ämne och börjar låta som Alpha.

Med bubbla menas vanligtvis en tillgångsvärdering som långsiktigt inte kan upprätthållas. Eftersom ekonomiska fundamenta (som t ex att du själv nyss pekade på att inflationen är högre än räntan) inte enligt min bedömning är långsiktigt stabil, så anser jag att en sådan övervärdering finns.

Var det tillräckligt med barnspråk så att du kunde förstå?
2019-06-10, 19:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nu byter du ämne och börjar låta som Alpha.

Med bubbla menas vanligtvis en tillgångsvärdering som långsiktigt inte kan upprätthållas. Eftersom ekonomiska fundamenta (som t ex att du själv nyss pekade på att inflationen är högre än räntan) inte enligt min bedömning är långsiktigt stabil, så anser jag att en sådan övervärdering finns.

Var det tillräckligt med barnspråk så att du kunde förstå?

Det finns de i tråden som menar att om priserna har stigit kraftigt då är det en bubbla, och stigit kraftigt har det ju gjort. Du får väl försöka ena er bubbelbabblare om en gemensam definition och återkomma. Ingen har lyckats med det uppdraget tidigare dock så lycka till!
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2019-06-10 kl. 19:40.
2019-06-10, 19:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Din fråga som jag svarade på var: "Men lönen och dina tillgångar i SEK har inte fallit menar du?". Nu ställer du en annan fråga. Ingen av frågorna motsäger att både bostaden och lånen påverkas lika av inflationen dock.
Så dina löneökningar och avkastning på sparande äts inte upp i samma takt som dina lån gröps ur menar du? Sen om du har större löneökningar och tillväxt i ditt sparande är en annan femma. Men just inflationen blir ett nollsummespel.
2019-06-10, 19:44
Medlem
johannespauluss avatar
Sonnenwende i slutet av 2018:
”Bostadspriserna kan bara gå nedåt nu”
”Börsen i frittfall”
”Räntan kommer tokhöjas”

Verkligheten nu:
- Alla bostadspriser ligger plus för helåret, priserna stiger senaste 3 månaderna.
- Börsen upp 10%
- Mycket pekar på att fed kommer börja sänka räntan.

Bra att göra reality check i efterhand på de som var så extremt säkra förra året.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in