2019-06-10, 10:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
En ökad befolkning, årskullarna 90-95 som var ovanligt stora köper sina första boenden. Eftersom det råder brist på hyresrätter så köper man boende. Inte så konstigt att räkna ut.

Och i grunden att de HR som det går att få tag i har så hög hyra att man kommer undan med betydligt lägre boendekostnader om man köper bostad. När räntan ligger stadigt under inflationen blir det förstås billigt med ägt boende.
2019-06-10, 11:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och i grunden att de HR som det går att få tag i har så hög hyra att man kommer undan med betydligt lägre boendekostnader om man köper bostad. När räntan ligger stadigt under inflationen blir det förstås billigt med ägt boende.

En varning till ungdomarna. Sväljer ni det här utan ifrågasätta någonting? Det finns alltid alternativ till att belåna sig mycket högt och att ta stora risker. Åker ni dit nu i händelse av ekonomiska smällar kan ni bli utfattiga i 10 år framåt. Löpande utgifter är en sak.

*Som unga kan ni träffa på nya bekanta i kollektivboende.
*Eller ni kan bo kvar hos föräldrarna men försöka göra er lite självständiga i alla fall (bo i Attefallhus byggt på tomten eller bo i källaren med egen ingång).
*Köp bil att använda er av för arbetspendling.

Gör inte automatiskt som bankerna och deras reklammakare vill att ni ska göra, belåna er på miljonen eller med två miljoner och hoppas, hoppas, att lågkonjunktur i väst och nya problem inte inträffar. För då har ni stora bekymmer.
2019-06-10, 11:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
En varning till ungdomarna. Sväljer ni det här utan ifrågasätta någonting? Det finns alltid alternativ till att belåna sig mycket högt och att ta stora risker. Åker ni dit nu i händelse av ekonomiska smällar kan ni bli utfattiga i 10 år framåt. Löpande utgifter är en sak.

*Som unga kan ni träffa på nya bekanta i kollektivboende.
*Eller ni kan bo kvar hos föräldrarna men försöka göra er lite självständiga i alla fall (bo i Attefallhus byggt på tomten eller bo i källaren med egen ingång).
*Köp bil att använda er av för arbetspendling.

Gör inte automatiskt som bankerna och deras reklammakare vill att ni ska göra, belåna er på miljonen eller med två miljoner och hoppas, hoppas, att lågkonjunktur i väst och nya problem inte inträffar. För då har ni stora bekymmer.

Du har så vinklat tänkande att du inte kan ta till dig argument som leder till att folk köper bostäder. Det motsägs inte på något sätt av att det också finns argument som talar för kollektivt hyrt boende, tältning eller något annat som du kan komma på.

Försök analysera läget med hjärnan istället för att instinktivt använda dina känslor varje gång någon skriver något som går emot din agenda.
2019-06-10, 13:47
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Märkligt, varenda en jag pratar bostad med beklagar sig över hur mycket deras säljpris har gått ned.
Självklart, eftersom priserna i stockholm stått helt stilla ett år (alltså fallit med både inflation och kronfall). Lär inte vara många som hunnit genomföra flera transaktioner, dvs de som säljer möter den nya marknaden och de nya priserna för första gången.

Den här tråden har ju alltid varit trasig, men det var svårt att hålla sig borta från cirkusen före kraschen. Sen blev det precis som vi sa - kraftigt fall utan utlösande faktorer - och sedan dess svagt fallande, nästan stillastående. Kvar är dessa Bagdad Bob som inte vill lära sig statistik om statistiken inte är till deras fördel (för ett par år sedan lyckats Svenne-Banan med konststycket att våldsamt debatera att lägenhetspriser inte säsongsmässigt går upp i Augusti - så alla med en halv hjärna förstår vilka missförstånd som ligger bakom den plötsliga återkomsten).
2019-06-10, 14:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Självklart, eftersom priserna i stockholm stått helt stilla ett år (alltså fallit med både inflation och kronfall). Lär inte vara många som hunnit genomföra flera transaktioner, dvs de som säljer möter den nya marknaden och de nya priserna för första gången.

Den här tråden har ju alltid varit trasig, men det var svårt att hålla sig borta från cirkusen före kraschen. Sen blev det precis som vi sa - kraftigt fall utan utlösande faktorer - och sedan dess svagt fallande, nästan stillastående. Kvar är dessa Bagdad Bob som inte vill lära sig statistik om statistiken inte är till deras fördel (för ett par år sedan lyckats Svenne-Banan med konststycket att våldsamt debatera att lägenhetspriser inte säsongsmässigt går upp i Augusti - så alla med en halv hjärna förstår vilka missförstånd som ligger bakom den plötsliga återkomsten).

Det spelar väl ingen roll att priserna stått stilla och fallit med inflationen, det har ju lånen också gjort. Dessutom har man tjänat varje månad på lägre boendekostnader.
2019-06-10, 14:22
Medlem
Citat:

Bara så att jag förstår när du skriver om tiden före kraschen. Är din uppfattning att bostadsbubblan har spruckit
2019-06-10, 15:42
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Familydude
Bara så att jag förstår när du skriver om tiden före kraschen. Är din uppfattning att bostadsbubblan har spruckit
Ja, absolut.

Med det menar jag inte att det inte kan falla mer, men hypen dog via ett minst sagt (för en bostadsmarknad) extremt fall. Proppen ur. Svårt att kalla dagens situation för en bubbeltopp liksom, är ju om något mer misär än optimism.
2019-06-10, 15:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja, absolut.

Med det menar jag inte att det inte kan falla mer, men hypen dog via ett minst sagt (för en bostadsmarknad) extremt fall. Proppen ur. Svårt att kalla dagens situation för en bubbeltopp liksom, är ju om något mer misär än optimism.

Finns det fortfarande en bubbla nu trots att den har spruckit?

Sprack bubblan 2007, 2008 och 2011 också?
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2019-06-10 kl. 16:01.
2019-06-10, 16:10
Medlem
Citat:
Ja, absolut.

SEB boprisindikator är positiva i alla olika regioner:
https://sebgroup.com/siteassets/press_sv/expertrapporter/boprisindikatorn/boprisindikatorn_1906.pdf

Inte lika hysteriskt som förut, men det är ju mer optimism än misär hos hushållen.
2019-06-10, 16:29
Medlem
Citat:
Ja, absolut.

Det finns väl ingen vedertagen defintion av bubbla men mot bakgrund av den värdestegring som skett på bostadsmarknaden sen tidigt 00-tal tycker jag inte att värdeutvecklingen de senaste åren kan ses som ett extremt fall.

Det får ses som goda nyheter för oss bolånetorskar att bubblan har spruckit utan att det påverkade marknaden mer.
2019-06-10, 18:46
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Den här tråden närmar sig alltså 10 år. Hur går det med bubblan, har den smällt ännu? Stackars de som undvek en affär med hänvisning till tänket i den här tråden för 10 år sedan - de sitter garanterat djupare i skiten än de som gått in de senaste par åren och eventuellt gått back något.
Nej, det har inte "smällt" än. Bobubblor brukar pysa ganska långsamt, och jag tycker mig höra ett svagt "pyssjande" i bakgrunden.

Och tack för omtanken över mitt lidande. Jag köpte inte för 10 år sedan, och jag min stackare sitter djupt i skiten med mina miljoner på banken nu när jag ska försöka hitta ett permanent bostadsobjekt.

Plågan är svår här i centrala hyrestrean med 5700 kr i hyra.
2019-06-10, 18:51
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izvek
hör på nyheter att bostadspriserna ökar i pris med några procent i rikssnitt. Hur är detta möjligt?
Jag tror att faktiska överlåtelser (eller snarare nyköp) kan ha ökat något. Min teori är att det nyproducerade drar upp prisstatistiken. Det är ju så förbannat dyrt så det ger avtryck i prisstatistiken på aggregerad nivå. Någon i tråden som är inne på samma tanke?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in