2019-06-10, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det finns ingen flockgrupp i denna tråd som tror det du påstår; att mordet skulle vara välplanerat. Jag tror inte jag har sett ett endaste sådant påstående.

"Någon slags planering" kan innefatta många olika saker som inte på något vis kan liknas vid väl planerat.

Ex:
- att gm gått/åkt dit utan mobil eller att den slagits av
- att gm medtagit ett tillhygge, något slags vapen
- att gm "lurat" ut LW under förevändning av något annat

Det finns ingen "flock" att omvända. Det du kallar förvridna, sektiga och tunneltänkande i den här frågan om att en flock skulle tro att detta var välplanerat mord, är bara ett sätt att inte bara överdriva något som inte ens existerar utan också försöka förnedra skribenten du besvarar.

Att du i varje inlägg måste "trampa" på någon i tråden, det säger mer om dig än den som du trampar på.
Snälla?!
Du är väl ändå läskunnig?
Tråden är ju full av konton som tror att mordet är planerat! En del anser det dessutom vara i det närmaste minutiöst planerat..

Du minns kanske hur det inte för alltför länge sen på allvar drevs teser om att LW mördats på annat ställe, att kroppen under tre-fyra dygn förvarats i nåt utrymme och att man/nån/mördaren placerade ut kroppen bakom planket natten till fredag 18e eller lördag 19e?
Det minns du väl?
Och att de kontona tystnade när det gäller just den stolliga teorin, när åkl Åsa Hiding nån gång i höstas lät meddela att FP=MP
Det minns du väl?

Tråden ÄR full av konton som tror att mordet är [väl-]planerat!
Tro mig!
Eller ej.
Citera
2019-06-10, 13:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Snälla?!
Du är väl ändå läskunnig?
Tråden är ju full av konton som tror att mordet är planerat! En del anser det dessutom vara i det närmaste minutiöst planerat..

Du minns kanske hur det inte för alltför länge sen på allvar drevs teser om att LW mördats på annat ställe, att kroppen under tre-fyra dygn förvarats i nåt utrymme och att man/nån/mördaren placerade ut kroppen bakom planket natten till fredag 18e eller lördag 19e?
Det minns du väl?
Och att de kontona tystnade när det gäller just den stolliga teorin, när åkl Åsa Hiding nån gång i höstas lät meddela att FP=MP
Det minns du väl?

Tråden ÄR full av konton som tror att mordet är [väl-]planerat!
Tro mig!
Eller ej.

Ja, jag är läskunnig.

Dessa teorier kan i bästa fall förekommit under en månads tid, den tid som varit mellan de två uttalande som du pratar om.

MV skrev 13 oktober:

"Det finns indikationer på att mordet inte utfördes i affekt utan att det fanns någon form av planering."

https://www.flashback.org/p65523100#p65523100

och media skrev om det kraftiga våldet och att brottsplats och fyndplats var densamma 13 nov.

https://www.metro.se/artikel/nya-uppgifter-lena-wesstr%C3%B6m-d%C3%B6dades-med-kraftigt-v%C3%A5ld

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=7090809

Denna "flock", som du använder i försök att förminska de skribenter som du svarar och Moralens Väktare, den hävdar jag inte existerar. Det har förekommit enstaka skribenter som har haft olika teorier som liknar det du tar upp. Dock ingen MV flock.

Jag har ännu stor tilltro till MV och de uppgifter som vi fått i tråden av skribenten.
Citera
2019-06-10, 13:39
Medlem
Citat:
Kan det inte vara svårt att bevisa att de inte skulle ha träffats den närmaste tiden innan mordet?

Jag har inte en aning om hur länge DNA kan finnas kvar på kläder.
Spånar lite nu.

Om man utgår från att mgm är gm:

DNA:

Säg att Osamajs inlägg stämmer- att det finns DNA och blir över på LW,
  • - hur mycket
  • DNA kan man rimligen förklara med att de träffats den senaste månaden, senaste två veckorna eller senaste två dagarna och varit i direkt kontakt med varandra, som vid när man har sex?

- hur mycket DNA kan man förvänta sig att finna på LW om de träffats, men inte varit i närkontakt mer än en kram, stått nära varandra vid ett event, eller att deras kläder kommit åt varandra, dvs ytlig kontakt den senaste månaden, de senaste veckorna eller de senaste dagarna?

- hur mycket DNA kan man förvänta sig att finna på LW om kontakten enbart varit indirekt (heter det transport DNA?), dvs DNA förflyttats från en yta till en annan till LW?

Mobiler

Nu vet vi ju inte om gm har haft med sig/påslagen mobil vid dådet. Om han skulle ha haft det, och MV uttalande stämmer om att det med 100 % säkerhet befunnit sig en person utanför LWs bostad strax innan dådet, då kan man inte ha kunnat koppla denna mobil till en säker position, dvs inte kunnat koppla den till LWs dörr.

• Om gm hade haft en mobil med sig, borde det då inte gå att se att en person ändå rört sig åt ett visst håll (mastuppkopplingar som skiftar mellan olika master?) och därefter uppkoppling i rörelse från LWs hus? Det är ju inte landsbygden här.
    Gm kan dock ha haft så mycket is i magen att han slog av sin egen mobil strax innan eller direkt efter dådet.
  • Om det är svårt att positionera exakt var en person befunnit sig i området genom matuppkopplingar, kanske det också blir svårt att bevisa att inte mgm varit hem till LW eller vice versa. Man kanske kan se att mobilen varit i rörelse i en viss riktning, men om någon av dom varit inne i ett hus eller inte kanske inte går att bevisa?
  • Det borde dock gå att se om de båda varit ute på gemensamma äventyr, geocaching eller liknade den senaste tiden.
    Om inte den nya lagen försvårat tömningar av master så borde det gå att se om deras mobiler har rört sig i samma riktning eller inte.
    En påstådd geocachtur som inte skett är inget bevis. Men det är en hint om att det kan förekomma försök till att förklara att de har umgåtts, trots att så inte har skett. Flera liknade incidenter är än större börda för mgm.
  • Foton i mobilen kan visa både position och datum/tidpunkt på dygnet
  • Aktivitet på dator och andra digitala enheter kan också ge svar
  • Om LW inte har varit på samma plats som mgm säger, dvs på sitt jobb eller liknade, då borde det inte vara svårt att bevisa dessa tillfällen.
  • Det måste vara en noggrann kartläggning dag för dag, timme för timme, minut för minut var de varit och när de rimligen kan ha träffats.

Vittnesförhör/förhör

Vad LW har sagt till andra om de träffats eller inte kanske inte är något direkt bevis. Men om uppgifterna är till många, och de är samstämmiga, ökar trovärdigheten.

Har hon otur, har mgm varit i närkontakt med LW trots att hon inte velat det. Det kan ha varit "handgemäng" eller dylikt så DNA har förflyttats till LW även om hon inte velat ha kontakt.
  • Mgm kan påstå att de har haft närkontakt om han varit utanför hennes hem och typ spanat, medan han i själva verket aldrig varit inne hos henne eller kanske inte heller ens har haft kontakt med henne övh.
  • Andra personer kan också vittnat om att de varit hos LW, att de sett LW ut i trädgården osv vid tidpunkter då mgm påstår att han träffat henne.

Kläder/tvätt

Beroende på vilka kläder LW hade på sig vid mordet skulle man kunna dra vissa slutsatser.
  • Om hon hade sina joggingkläder ännu på sig, borde hon inte ha duschat efter joggingturen.
    Då blir frågan hur kunde det finnas DNA från misstänkt gm på LW? Hur troligt är det att hon har träffat SD för intimt umgänge i de kläderna och dessutom inte tvättat dom? Det borde inte finnas stora mängder DNA från LW? Inget bevis, men indicie.
  • Om hon har duschat, vad har hon klätt om till?
    Har hon satt på sig sina vanliga kläder eller har hon bytt om till nattkläder/morgonrock?
    Då är det sannolikt att hon att duschat. DNA kan dock funnits på dessa kläder om de inte tvättats, och om de träffats när dessa plagg var på.
  • Om hon har duschat och bytt om, kan DNA ha förflyttats i större mängd från andra plagg/ytor, t ex andra kläder som mgm kommit i kontakt med tidigare?
-------------------------------------------------------------------

Utan att kunna tillräckligt om DNA:

Summa summarom; jag tror det kan vara svårt att bevisa att de inte har haft kontakt på så sätt att mgm DNA har förflyttats till LW.

Däremot kanske det kan bli till indicier i en indiciekedja?
Någon som vet mer om detta får gärna kommentera.

Ja finns SD dna på Lena, vilket är troligt, så blir det svårt att bevisa när de hamnade där och i vilket samband.
Men troligtvis finns det fler DNA, även hennes barns och jag gissar att det kan finnas fler DNA som de inte vet vems det är.
Eftersom mord ofta sker av någon närstående så blir givetvis SD misstänkt automatiskt pga tidigare händelser.
Men hade de haft teknisk bevisning som skoavtryck bakom planket, att han tappat något på BP som hårstrån eller plånbok, då hade han suttit. Jag tror inte att de hittat något på BP som kopplar honom till gärningen, även om de hittat hans DNA på Lena. Dessutom har Lena uppgett till polisen att SD var en av hennes bästa vänner om jag inte minns fel. Självklart att polisen då tänker att även om han inte är GM, så är han den som vet mest om Lena och kan ha svaren.
Jag tänker att hade inga andras DNA funnits på LW och/eller BP så hade det inte varit så mycket att hålla hemligt.
Jag gissar på okända DNA och därför tar allt sån tid och blir komplicerat.
Citera
2019-06-10, 14:00
Medlem
notknapparens avatar
Läste idag om det fruktansvärt tragiska mordet 2017 på en pojke, Egil.

Fallet har gått till åtal i Tingsrätten där den åtalade friades pga att nyckelvittnet i sista sekund drog tillbaka sina uppgifter.

Expressen:

"Åklagare och polis fick kritik för att man lämnat för många öppna trådar och i domen står sammanfattningsvis att ”utredningen saknar nödvändig robusthet i flera avseenden”."

[...]

"Frikännandet överklagades till hovrätten för en andra prövning.

Egils familj fick en ny advokat som såg till att flera utredningsåtgärder som tidigare lämnats därhän blev utförda.

Bland dem en analys av de shorts som 18-åringen bar under mordkvällen. Resultatet visade att det fanns DNA från Egil på shortsen – trots att den åtalade hävdat att de aldrig ens träffats.

På dagen ett år efter mordet på Egil meddelade Svea hovrätt sin dom. Domstolen ansåg att det var bevisat att 18-åringen var på plats när Egil mördades, men att det inte var styrkt bortom rimligt tvivel att någon annan kunde ha utövat våldet.
"

https://www.expressen.se/nyheter/krim/17-arige-egil-lamnades-att-do-bakom-en-skola/

Jag minns att jag läst någonstans i man som misstänkt har möjlighet att få saker utredda som man anser vara nödvändiga.

LWs anhöriga har liksom Egils anhöriga ett målsägarbiträde som ska företräda dom i en rättegång.

Innan de kan ta del FUP kan det vara svårt att bedöma vad som är gjort, inte gjort, om utredningen är robust.

I fallet ovan verkar det som en mycket viktig bit hade lämnats åt slumpen; shortsen. Det låter helt absurt, i dagens Sverige. Nyckelvittnet verkade vara det som åklagaren lutade sig mot.

Jag hoppas att man inte lämnar sådana viktiga pusselbitar därhän i mordet på LW.

Observera. Jag har inte sagt att åklagare/polisen har gjort det in det här fallet.
Jag konstaterar bara att jag blir chockad av att det gjordes i Egils fall. Där hade man dock kanske alltför stor tilltro till den ledtråd man fick omedelbart, som också visade sig vara ett nyckelvittne.
Citera
2019-06-10, 14:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Ja finns SD dna på Lena, vilket är troligt, så blir det svårt att bevisa när de hamnade där och i vilket samband.
Men troligtvis finns det fler DNA, även hennes barns och jag gissar att det kan finnas fler DNA som de inte vet vems det är.
Eftersom mord ofta sker av någon närstående så blir givetvis SD misstänkt automatiskt pga tidigare händelser.
Men hade de haft teknisk bevisning som skoavtryck bakom planket, att han tappat något på BP som hårstrån eller plånbok, då hade han suttit. Jag tror inte att de hittat något på BP som kopplar honom till gärningen, även om de hittat hans DNA på Lena. Dessutom har Lena uppgett till polisen att SD var en av hennes bästa vänner om jag inte minns fel. Självklart att polisen då tänker att även om han inte är GM, så är han den som vet mest om Lena och kan ha svaren.
Jag tänker att hade inga andras DNA funnits på LW och/eller BP så hade det inte varit så mycket att hålla hemligt.

Som jag har förstått det, kan man ganska snart få svar på några få prov (förtur) för att se om man får träff på något DNA som kan binda någon till ett så grovt brott som mord.

Efter ett helt år, har man med stor sannolikhet fått svar på de flesta (alla?) DNA tester från LWs kropp/kläder, brottsplats som man tror kan ha med mordet att göra.

Om man hade hittat ett främmande DNA som inte kunde knytas till någon känd (mgm, anhöriga, arbetskamrater, forensiker mm) då hade man gått ut med masstopsning i nuläget.

Så jag tror inte på det.

Det kan förstås ha funnits provmaterial som har varit kontaminerat av att ha legat i fukt, solljus eller blandat med annat DNA som kan vara svåranalyserat. Det är kanske sådant du tänker på?
Citera
2019-06-10, 14:41
Medlem
Citat:
Som jag har förstått det, kan man ganska snart få svar på några få prov (förtur) för att se om man får träff på något DNA som kan binda någon till ett så grovt brott som mord.

Efter ett helt år, har man med stor sannolikhet fått svar på de flesta (alla?) DNA tester från LWs kropp/kläder, brottsplats som man tror kan ha med mordet att göra.

Om man hade hittat ett främmande DNA som inte kunde knytas till någon känd (mgm, anhöriga, arbetskamrater, forensiker mm) då hade man gått ut med masstopsning i nuläget.

Så jag tror inte på det.

Det kan förstås ha funnits provmaterial som har varit kontaminerat av att ha legat i fukt, solljus eller blandat med annat DNA som kan vara svåranalyserat. Det är kanske sådant du tänker på?

Ja nu vet vi inte om hur många som topsats, och vi får väl helt enkelt ha tålamod tills de släpper information om DNA.
Vad jag förstått så var vädret bra, dvs inget regn under dessa dagar innan hon hittades, det bör finnas något som är avgörande på brottsplatsen som binder GM till brottet.
Nej jag tänkte inget specifikt, försöker ha många dörrar öppna i mina tankar bara.
Citera
2019-06-10, 15:31
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är min bild av händelseförloppet EFTER att polis varit på plats.

Detta var min FÖRE version

Tack för ditt svar. Det skulle alltså kunna förhålla sig så att tidig information till vuxna personer vad gäller LW:s försvinnande skett i följande ordning:

1. UW?
2. SD?
3. Polisen?
4. ”Extra-systern”?
Citera
2019-06-10, 15:40
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Nej @Remark, det var kring den 26/6 som postaren
@Rosenrasande såg den mörkhåriga unga kvinnan ute på
UW:s tomt. Och som visade sig vara den kvinnan som LW
kallade vår extradtotter.

I inlägg av @GilGrissom82 från oktober ses att hon då var
var skriven på UW:s adress en tid, på grund av separation.

Att extradottern kom till UW och barnen direkt efter det att
LW upptäcktes försvunnen, finns det inga uppgifter om i
tråden.

Tack för ett som vanligt ypperligt grävande! Att ”extradottern” blixtinkallades av UW direkt i anslutning till uppdagandet av försvinnandet har jag inte läst tidigare i tråden.
Citera
2019-06-10, 15:56
Medlem
Citat:
(mina två fetningar)
Men i analogi med vad kontot notknapparen nyss postade, så borde i så fall masstopsning av Örebro med omnejd då vara i full gång?
Har du SmartaMarta666 hört om att en masstopsning kommit igång?
@Trådens alla Örebroare: Har ni noterat köbildningar i stan där köerna består av antingen bara män eller bara kvinnor? Sånt indikerar nämligen pågående masstopsning.

Edit: Bl a så här skrev notknapparen i sitt inlägg kl 14:31 (min fetning)

<Om man hade hittat ett främmande DNA som inte kunde knytas till någon känd (mgm, anhöriga, arbetskamrater, forensiker mm) då hade man gått ut med masstopsning i nuläget.>
Senast redigerad av Carinah78 2019-06-10 kl. 16:23.
Citera
2019-06-10, 17:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja nu vet vi inte om hur många som topsats, och vi får väl helt enkelt ha tålamod tills de släpper information om DNA.
Vad jag förstått så var vädret bra, dvs inget regn under dessa dagar innan hon hittades, det bör finnas något som är avgörande på brottsplatsen som binder GM till brottet.
Nej jag tänkte inget specifikt, försöker ha många dörrar öppna i mina tankar bara.

I det här läget, har man bara topsat de som man behöver för att kunna identifiera och utesluta de som man misstänker kan ha avsatt DNA. Det inkluderar även de som arbetar med materialet för att utesluta kontamination av utredarna och labbpersonal.

Som du säger finns förstås barnen med och kanske andra närstående/arbetskamrater som kan avsätta DNA genom kontakt.

Att det inte har regnat var naturligtvis bra, men den hetta som kroppen utsattes för har gjort att nedbrytningen påskyndas. DNA gillar inte vatten och en kropp i denna hetta som var de dygn som den låg bakom planket lämnar mycket vätska, särskilt under kroppen. Tyvärr har mycket bevisning förstörts på detta sätt, liksom den skada djurlivet utsätter en kropp för.
Citera
2019-06-10, 18:35
Medlem
Citat:
I det här läget, har man bara topsat de som man behöver för att kunna identifiera och utesluta de som man misstänker kan ha avsatt DNA. Det inkluderar även de som arbetar med materialet för att utesluta kontamination av utredarna och labbpersonal.

Som du säger finns förstås barnen med och kanske andra närstående/arbetskamrater som kan avsätta DNA genom kontakt.

Att det inte har regnat var naturligtvis bra, men den hetta som kroppen utsattes för har gjort att nedbrytningen påskyndas. DNA gillar inte vatten och en kropp i denna hetta som var de dygn som den låg bakom planket lämnar mycket vätska, särskilt under kroppen. Tyvärr har mycket bevisning förstörts på detta sätt, liksom den skada djurlivet utsätter en kropp för.

Ja precis det måste de gjort, sommaren 2018 var extremt varm. Men är det någon som har koll på hur varm luften var i maj dag/natt dessa dagar i Örebro?
I regel är ju luften ganska sval i Maj även om solen lyser på klarblå himmel.
Hur mycket sol som nådde Lenas kropp i buskaget är ju frågan då?
Kan ju varit mestadels skugga får man hoppas..eller väldigt mycket sol och dessutom i lä mellan planket och buskar. Men då borde det väl luktat lång väg tidigt och dragit till sig extremt mycket fåglar och det väldigt snabbt? Eller tänker jag fel? Det är ju mycket hus runtomkring och alla borde pratat om LW och vad som hänt och reagerat om det cirkulerar väldigt mycket fåglar runt buskaget. Det räcker ju att man sätter en sop-påse utanför dörren så är det snabbt massa fåglar och river ut alltihop. Men nu vet inte jag hur snabbt en död människokropp drar till sig fåglar förstås, men det finns säkert någon här som vet massa om sånt.
Citera
2019-06-10, 19:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja precis det måste de gjort, sommaren 2018 var extremt varm. Men är det någon som har koll på hur varm luften var i maj dag/natt dessa dagar i Örebro?
I regel är ju luften ganska sval i Maj även om solen lyser på klarblå himmel.
Hur mycket sol som nådde Lenas kropp i buskaget är ju frågan då?
Kan ju varit mestadels skugga får man hoppas..eller väldigt mycket sol och dessutom i lä mellan planket och buskar. Men då borde det väl luktat lång väg tidigt och dragit till sig extremt mycket fåglar och det väldigt snabbt? Eller tänker jag fel? Det är ju mycket hus runtomkring och alla borde pratat om LW och vad som hänt och reagerat om det cirkulerar väldigt mycket fåglar runt buskaget. Det räcker ju att man sätter en sop-påse utanför dörren så är det snabbt massa fåglar och river ut alltihop. Men nu vet inte jag hur snabbt en död människokropp drar till sig fåglar förstås, men det finns säkert någon här som vet massa om sånt.

Jag vet inte om det är sökbart längre (suck), men jag har gjort ett långt inlägg för länge sedan om temperaturer dag/natt, väderstreck och plankets skydd.

Det var varmt både dag och natt de där fem dagarna, och plankets läge måste ha gjort att solen blev stekande het där innanför. Planket är högt och når ända ner till marken vilket borde hindra vinden. Buskar och buskage finns det en del bilder på.

Tyvärr har min dotter meckat med min dator så alla mina sparade bilder är borta .
Kanske någon annan har kvar något?

Jag tror som du att fåglar, insekter och andra småkryp gör sitt jobb ganska snabbt på mjuka och fuktiga delar av kroppen. Även grävlingar, räven kan vara där och förstöra en kropp.

Det finns inga rapporter som vi hört något om att människor ska ha känt någon lukt. Däremot har någon hundägare märkt av att hunden visat intresse genom att dra i kopplet mot planket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in