2019-06-09, 17:23
Bannlyst
Varför säger man "en socialdemokratiskT ledd regering" ? Borde ju bara socialdemokratisk? En ledd, ledden.

Eller "en feministiskT stormakt"
Citera
2019-06-09, 18:04
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Varför säger man "en socialdemokratiskT ledd regering" ? Borde ju bara socialdemokratisk? En ledd, ledden.

Därför att det är ett adverb och inte ett adjektiv. Det hör ihop med ledd, ett verb (leda) och inte regering.

en feministisk stormakt är rätt, eftersom feministisk är ett adjektiv (beskriver substantiv).
Citera
2019-06-09, 18:42
Medlem
Citat:

Det kanske hjälper att översätta det till engelska. "Socialdemokratiskt ledd regering" blir "Social democratically led goverment". "Socialdemokratiskt" är alltså inte adjektiv utan adverb som svarar på 'hur är regeringen är ledd? Svaret: socialdemokratiskt.
Citera
2019-06-09, 20:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Det kanske hjälper att översätta det till engelska. "Socialdemokratiskt ledd regering" blir "Social democratically led goverment". "Socialdemokratiskt" är alltså inte adjektiv utan adverb som svarar på 'hur är regeringen är ledd? Svaret: socialdemokratiskt.
Ok jag hajar. Men hur kommer det sig att de flesta svenskar kan det här in i benmärgen? Jag har väldigt svårt att se att average-svensken tänker "eftersom det är adverb så blablbabla"

helt sjukt.
Citera
2019-06-09, 20:31
Medlem
Citat:
Ok jag hajar. Men hur kommer det sig att de flesta svenskar kan det här in i benmärgen? Jag har väldigt svårt att se att average-svensken tänker "eftersom det är adverb så blablbabla"

helt sjukt.

Om man skriver "en socialdemokratisk ledd regering" så låter det ju som om den s-demokratiska regeringen är ledd (av någon annan) alltså ungefär som om du skulle stoppa in en kommatecken: en socialdemokratisk, ledd regering.
Med ett "t" på slutet bestäms formen till att regeringen är s-demokratiskt ledd.
Ser du skillnaden?

Sen behöver man ju inte veta att det är adjektiv eller adverb men som infödd svensk så sitter det i benmärgen som du påpekar (även om jag mer korrekt skulle säga ryggmärgen ).
Citera
2019-06-09, 20:40
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

helt sjukt.

Hur kommer det sig att människor - även små barn - alltid vet vad som är grammatiskt korrekt på deras modersmål utan att ens fundera? Mycket intressant fråga som lingvister grubblat mycket på.

Noam Chomsky hävdar att grunderna för det mänskliga språket måste vara medfödda eftersom barn lär sig språk så snabbt. Men i så fall måste dessa grunder vara lika för alla språk:

https://en.wikipedia.org/wiki/Universal_grammar

En tes som inte är helt lätt att leda i bevis eftersom olika språk skiljer sig så mycket.
Citera
2019-06-10, 02:23
Bannlyst
Säger man ekologiskt odlat lax eller ekologisk odlad lax?

Eller ekologiskt odlad lax?
Citera
2019-06-10, 03:09
Medlem
CpPraktikantens avatar
Citat:

Ekologiskt odlad lax.
Citera
2019-06-10, 11:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Hur kommer det sig att människor - även små barn - alltid vet vad som är grammatiskt korrekt på deras modersmål utan att ens fundera? Mycket intressant fråga som lingvister grubblat mycket på.

Noam Chomsky hävdar att grunderna för det mänskliga språket måste vara medfödda eftersom barn lär sig språk så snabbt. Men i så fall måste dessa grunder vara lika för alla språk:

https://en.wikipedia.org/wiki/Universal_grammar

En tes som inte är helt lätt att leda i bevis eftersom olika språk skiljer sig så mycket.

En bättre formulering vore att alla friska människohjärnor har en likartad struktur.
Citera
2019-06-10, 16:20
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:

Ekologiskt odlad lax om de är odlingen som är gjord på ett ekologiskt sätt. Ekologisk odlad lax om det är själva laxen som är ekologisk och odlad.
Citera
2019-06-10, 18:58
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
En bättre formulering vore att alla friska människohjärnor har en likartad struktur.

Visst, men mycket är förprogrammerat i den strukturen, som vårt sätt att tänka om tid och rum. Se mitt inlägg här för mer om detta:

(FB) Jagets natur

Till det förprogrammerade hör också mycket av våra beteenden, särskilt i interaktionen med andra människor. Chomsky menar att det mänskliga språket är just ett sådant socialt beteende. För mer om detta, se mitt inlägg här:

(FB) Er syn på demokrati?
Citera
2019-06-10, 19:45
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Visst, men mycket är förprogrammerat i den strukturen, som vårt sätt att tänka om tid och rum.
Jag har svårt att köpa att språk skulle vara förprogrammerat, biologiskt ärftligt, såsom vår uppfattning om tid och rum är. Språk är ett unikt mänskligt fenomen som inte har funnits länge alls i evolutionär tid. Jag tror att språk bara är någonting som man råkat komma på att vår hjärna kan hantera som sidosak. Ungefär som att spela schack. Enkla algoritmer med gott om frihetsgrader och återkopplingar kan göra allt möjligt av det som våra hjärnor kan göra. Jag tror att det bara är en fråga om kombinatorik och fantasi. Vi skulle kunna göra saker oföreställbara för oss idag, såna lika betydelsefulla som språket är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in