2019-06-09, 19:23
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Just precis! Och vilken normalt funtad människa har ihjäl en person? Nej just det.....Inte många. Tror inte heller det var en apa som gjort det. MEN en inte normalt funtad person. Så skippa skitsnacket Tack!

Ja jösses, inlägget talar väl för sig själv men....Att vara en mördare/dräpare är en sak, och det nnebär inte att de samtidigt måste vara totala helidioter som inte kan ta på sig byxorna själva.
Citera
2019-06-09, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min fetning: Avbröt eller inte beror ju på hur man ser på det. När polismannen hade hittat den första skon avbröt han söket för att visa upp skon för Helenas familj. Hur lång tid det tog innan söket återupptogs vet vi inte. Klart är dock att polisman Håkan Fasth med gubbar började söka efter i första hand Helena när de gick på nattskiftet.

Meeeen självklart söktes det efter Helena det tar jag för givet....Förstår inte....varför detbehövs poängteras i sammanhanget..
Det är klart att första fyndet satte igång adrenalinet och söket upptogs omgående och fyndplatsen stod i fokus... Eller tog de kaffe paus... och blev lugna o nöjda över att finna en sko? Ingen inte ens anhöriga var intresserade av att bege sej till platsen där första spåret var efter Helena? Som dessutom låg gång avstånd från hemmet... Fyndet tydde direkt på att något allvarligt inträffat... Tråkigt att behöva ta till ironi för att visa vad fel det var.....
Citera
2019-06-09, 20:10
Medlem
Xeitums avatar
Med tanke på att vi nyss vidrörde ämnena lik/sök-hundar och gropen vid golfbanans parkering Sandviken resp. Ekuddengrävningen 2004, så uppkommer åter fundering kring förfarandet med kroppen efterdådet. Länken nedan visar ganska exakt var det grävdes 2004 samt tar även upp omständigheterna kring det hela.

https://www.expressen.se/nyheter/just-nu-har-graver-polisen-efter-forsvunna-helena/

Det som slår en är väl två saker. För det första, om nu Helena mellanlagtades där det grävdes, varför valdes platsen? Var området mer säkert än Kohagen avseende risk för upptäkt? Planerade man redan då området valdes för vidare transport från Ekudden medelst båt, lockande tanke pga det vattennära läget? Kan man ha gjort turen Ekudden Vänern samma natt. Det känns lite långsökt att de skulle flyttat kvarlevorna från grävområdet till gropen i Sandviken.
Citera
2019-06-09, 21:28
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Meeeen självklart söktes det efter Helena det tar jag för givet....Förstår inte....varför detbehövs poängteras i sammanhanget..
Det är klart att första fyndet satte igång adrenalinet och söket upptogs omgående och fyndplatsen stod i fokus... Eller tog de kaffe paus... och blev lugna o nöjda över att finna en sko? Ingen inte ens anhöriga var intresserade av att bege sej till platsen där första spåret var efter Helena? Som dessutom låg gång avstånd från hemmet... Fyndet tydde direkt på att något allvarligt inträffat... Tråkigt att behöva ta till ironi för att visa vad fel det var.....

Min fetning: Det behövdes poängteras därför att någon eller några användare här i tråden verkar tro att hitta en (andra) sko (som man inte visste fanns) var prioritet nummer 1, det vill säga: Man hittade först en sko (väl synlig), men detta är INTE ett incitament för att självklart utgå från att "då finns sko nummer två inte långt borta". Polisman Håkan Fasth är övertydlig med att man i första hand letade efter Helena där i Kohagens buskage. Jag finner alltså inget konstigt i att den första skon hittades på söndagskvällen och den andra skon på måndag förmiddag - den skon var ju dessutom väl dold i vegetationen. Av olika anledningar blev det bara så. Inge fler konspirationsteorier nu.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-06-09 kl. 21:35.
Citera
2019-06-09, 21:32
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Med tanke på att vi nyss vidrörde ämnena lik/sök-hundar och gropen vid golfbanans parkering Sandviken resp. Ekuddengrävningen 2004, så uppkommer åter fundering kring förfarandet med kroppen efterdådet. Länken nedan visar ganska exakt var det grävdes 2004 samt tar även upp omständigheterna kring det hela.

https://www.expressen.se/nyheter/just-nu-har-graver-polisen-efter-forsvunna-helena/

Det som slår en är väl två saker. För det första, om nu Helena mellanlagtades där det grävdes, varför valdes platsen? Var området mer säkert än Kohagen avseende risk för upptäkt? Planerade man redan då området valdes för vidare transport från Ekudden medelst båt, lockande tanke pga det vattennära läget? Kan man ha gjort turen Ekudden Vänern samma natt. Det känns lite långsökt att de skulle flyttat kvarlevorna från grävområdet till gropen i Sandviken.

Som jag skrev igår: Har bilen som stod på gång-/cykelvägen utanför BB:s tomt sent på natten mellan lördag och söndag något med denna grävning att göra? Det är väl inte omöjligt.

Jag vill tro att det pågick minst två aktiviteter vid skilda tidpunkter i det aktuella området den natten som har med Helena-fallet att göra. Kanske till och med tre.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-06-09 kl. 22:16.
Citera
2019-06-09, 22:35
Medlem
Citat:
Min fetning: Det behövdes poängteras därför att någon eller några användare här i tråden verkar tro att hitta en (andra) sko (som man inte visste fanns) var prioritet nummer 1, det vill säga: Man hittade först en sko (väl synlig), men detta är INTE ett incitament för att självklart utgå från att "då finns sko nummer två inte långt borta". Polisman Håkan Fasth är övertydlig med att man i första hand letade efter Helena där i Kohagens buskage. Jag finner alltså inget konstigt i att den första skon hittades på söndagskvällen och den andra skon på måndag förmiddag - den skon var ju dessutom väl dold i vegetationen. Av olika anledningar blev det bara så. Inge fler konspirationsteorier nu.

Det är inga konspirations teorier.
Ett flertalet sökpådrag efter saknade har förekommit så självklart är prio att finna person..är inte frågan om annat. Det man utgår ifrån styr inte vad man finner. Du söker en kropp och finner spår och saker. Man letar självklart efter Helena som gubben säger men det betyder inte att han blundade för annat..
En fyndplatsundersökning görs i många timmmar och så klart finner man saker som det gjorts i andra fall under sökning.
Det har tidigt riktats kritik mot en bristande fyndplatsundersökning samt att området inte spärrades av direkt osv så mina tankegångar är långt ifrån nya eller främmande..

Ett tilläg att beakta....
Att polis sökte en halvtimma innan fyndplatsen blev känd. Så det var inte direkt läge att avbryta efter så kort tid. De hade nog mer att ge. De hade bara börjat......
Senast redigerad av exsist 2019-06-09 kl. 22:40.
Citera
2019-06-09, 22:57
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Det är inga konspirations teorier.
Ett flertalet sökpådrag efter saknade har förekommit så självklart är prio att finna person..är inte frågan om annat. Det man utgår ifrån styr inte vad man finner. Du söker en kropp och finner spår och saker. Man letar självklart efter Helena som gubben säger men det betyder inte att han blundade för annat..
En fyndplatsundersökning görs i många timmmar och så klart finner man saker som det gjorts i andra fall under sökning.
Det har tidigt riktats kritik mot en bristande fyndplatsundersökning samt att området inte spärrades av direkt osv så mina tankegångar är långt ifrån nya eller främmande..

Ett tilläg att beakta....
Att polis sökte en halvtimma innan fyndplatsen blev känd. Så det var inte direkt läge att avbryta efter så kort tid. De hade nog mer att ge. De hade bara börjat......

Min fetning: Ja, att det begicks misstag i hanteringen av den förmodade brottsplatsen (ingen avspärrning och så vidare) är vi helt överens om, men jag ser inget konstigt i att skorna hittades med kanske 17 timmars mellanrum.

Viktigare att diskutera är: Vad hände den där natten? Vilka rörelser kan ha betydelse? Vilka vittnen kan vara viktigast? Talar "Hanna" sanning? Talar "Killarna" sanning? Vad gör vi med "Brovittnet"? Vad gör vi med BW? Varför träter Skövde-polisen och GW Persson? Vilken vikt kan vi fästa vid Carinas iakttagelse om bilen utanför BB:s tomt? Iakttagelsen utanför sjukhuset? Hundens markering vid småbåtshamnen nära Helenas bostad? Vad hör ihop/vad hör inte ihop? Vad kan plockas bort? Jag tror inte på att älta skornas och ringarnas placering eller tidpunkten när de hittades. Det ger oss ingenting. Utgå från vad vi faktiskt har och försök att lägga ihop/dra ifrån så gott det går!

Sov gott, alla!
Citera
2019-06-10, 06:51
Medlem
https://www.expressen.se/gt/nya-dna-traffarna-27-ar-efter-helenas-forsvinnande/
Citera
2019-06-10, 07:34
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
https://www.expressen.se/gt/nya-dna-traffarna-27-ar-efter-helenas-forsvinnande/

Äntligen något nytt och positivt! Borde vara en enkel match att topsa de mest intressanta manliga personerna om inte familjesökning fungerar.

Äntligen!
Citera
2019-06-10, 07:36
Medlem
Tre dna-profiler hittade på Helenas sko: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=7235142
Citera
2019-06-10, 07:39
Medlem
DNA från två män ! Och DNA matchar inte den såkallade pilot .
Kanske så har GW rätt i alla fall 😕
Citera
2019-06-10, 07:45
Medlem
Citat:
Äntligen något nytt och positivt! Borde vara en enkel match att topsa de mest intressanta manliga personerna om inte familjesökning fungerar.

Äntligen!

Instämmer! Det intressanta är ju att han som är/var skäligt misstänkts dna inte hittats.
Borde vara ganska nervöst nu för ett par stycke i alla fall. Kan ju också vara någon annans helt oskyldigs dna från festen eller stadt. Och sen vet man ju inte hur pass försiktiga polisen varit med de upphittade föremålen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in