Citat:
Av någon anledning vill de hålla honom utanför och är säkra på att han har fel.
Kommentaren om att han inte har insyn i utredningen visar deras ställningstagande. Utredarnas uppgift är sökande efter svar och GW har bjudit in och de avstår. I och med det så är både utredare och närstående säkra att GW har fel även denna gång. De skulle nog inte våga bortse från hans uttalande om det fanns minsta tveksamhet. För mkt står på spel och för många år som gott. Så tolkningen blir att de är helt säkra.
Då blir frågan hur kan de vara så säkra samtidigt som utredningen inte ger något...knäpptyst...
Gm håller tummarna att det avslutas och anses polisiärt uppklarat. Så kan de fortsätta med sina underbara liv.......
Vilken är din uppfattning om varför det tog så lång tid att finna resterande sakerna efter försa sko fyndet?
Kommentaren om att han inte har insyn i utredningen visar deras ställningstagande. Utredarnas uppgift är sökande efter svar och GW har bjudit in och de avstår. I och med det så är både utredare och närstående säkra att GW har fel även denna gång. De skulle nog inte våga bortse från hans uttalande om det fanns minsta tveksamhet. För mkt står på spel och för många år som gott. Så tolkningen blir att de är helt säkra.
Då blir frågan hur kan de vara så säkra samtidigt som utredningen inte ger något...knäpptyst...
Gm håller tummarna att det avslutas och anses polisiärt uppklarat. Så kan de fortsätta med sina underbara liv.......
Vilken är din uppfattning om varför det tog så lång tid att finna resterande sakerna efter försa sko fyndet?
Som svar på det fetmarkerade: Det behöver inte vara så konstigt, egentligen. En polis med hund börjar söka tidigt på söndagskvällen. Han hittar en sko och tar den till familjen som kan bekräfta att det är Helenas sko. Exakt vad klockan är nu, är okänt för oss, men jag gissar på att det har blivit kväll på riktigt. Trots den ljusa årstiden börjar det bli mörkt, särskilt inne i den då tätbevuxna Kohagen. Enligt radioprogramserien kommer bland andra polisen Håkan Fasth och går på nattskiftet. Nu är det ganska mörkt i Kohagen eftersom klockan måste vara en bit efter 22:00 (eller 23:00; jag vet inte riktigt hur polisens arbetstider såg ut).
Jag gissar på att polisen gjorde som de allra flesta hade gjort, nämligen att fortsätta söka i området där den första skon hade hittats. Då visste inte polisen att båda skorna fanns kastade några meter in på var sin sida om stigen, så jag tror att polisen lade de första timmarna på att söka på den sidan om stigen som den första skon hade hittats. Om den första skon dessutom hade hittats på den sidan om stigen som vetter mot Helenas hem, är jag benägen att tro att man gjorde ett någorlunda gediget sök i just det området (på den sidan om stigen) i tron att Helena kanske hade "genat" från skogsstigen ner mot hemmet. Om så var fallet, tog det arbetet en jäkla tid eftersom ytan är stor!
Oavsett vilket tror jag alltså att polisen sökte på den sidan om stigen som den första skon hittades på. Efter sannolikt många timmars trassligt sök gick man över till att leta på den andra sidan om stigen. Nu kan det mycket väl ha blivit både morgon och tidig förmiddag. Och vips: Där och då hittar man den andra skon. Jag ser inget konstigt med detta. Gå till dig själv och funder över hur du hade gjort. Nog hade du fortsatt att leta där som det första fyndet hade gjorts, eller hur?! Och kom ihåg att Kohagen - som sagt - var ganska tätbevuxen vid den här tiden.
Att ringarna inte hittades i sanden på lekplatsen förrän typ dagen efter förklaras givetvis på samma sätt som ovan. Dessutom är ringarna små och sannerligen inte lätta att upptäcka.