2019-06-09, 21:07
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Varför ska de som betalar mest för sitt boende också betala ännu mer i skatt? Vore inte tvärtom rimligare?
När fastighetsskatten på Lidingö sänktes ökade värdet på fastigheterna med samma belopp. Vi på landet fick en fördubbling av det som nu heter avgift.
Citera
2019-06-09, 21:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Vi har heller ingen rätt att bestämma över landets pensionärer. För den skull kan vi väl inte stoppa pensionsutbetalningarna.
Min far föreslog att vi skulle stoppa pensionsutbetalningarna. Han sa att de flesta skulle klara sig ändå.De som överlevde ett år bekräftar att så är fallet.Men han röstade på moderaterna. Det gör inte jag.

Varför skulle vi inte ha rätt att bestämma över landets medborgare, hur tänker du nu?
Citera
2019-06-09, 21:10
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
När fastighetsskatten på Lidingö sänktes ökade värdet på fastigheterna med samma belopp. Vi på landet fick en fördubbling av det som nu heter avgift.

Det gick väl i rätt riktning men ni betalar fortfarande klart mindre trots att ni ändå kommer billigare undan med boendekostnaderna. I sann solidarisk anda borde ni stödja dem som har högre utgifter än ni har.
Citera
2019-06-09, 21:10
Medlem
Citat:
Sverige har kreditvärdigheten AAA om jag kommer ihåg det rätt. Statslåneräntan 0,5% ?
Man kan väl låna i dollar eller euro eller vilken valuta som helst ?
Man behöver inte låna i kronor.

Ja staten kan, liksom du, låna i dollar eller euro. Problemet är att statens intäkter är i kronor, dvs försvagas kronan mot dollar eller euro så ökar skulden i motsvarande mån i kronor.

Om du lånar 1 miljon euro när euron står i 10,50 och betalar tillbaka när den står i 11,50 så har du tappat en miljon kronor på valuta, ja du förstår säkert
Senast redigerad av femtaliess 2019-06-09 kl. 21:12. Anledning: tillägg
Citera
2019-06-09, 21:12
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
En halv miljon nya medarbetare behöver anställas inom välfärden fram till år 2026.

Citat:
Behovet är allra störst inom just äldreomsorgen. Bristen på personer som vill jobba inom omsorgen, i kombination med de stora pensionsavgångarna, kommer att leda till svårigheter för branschen, säger Sabina Joyau.
Så många som 136 000 undersköterskor och vårdbiträden behöver rekryteras fram till 2026.

Ja, vad skall vi göra åt detta?

Satsa på stora arbetsläger där tvångsrekryterad personal tar hand om våra gamla?

Köpa in ett antal stora lastbilar där mormor och morfar, farmor och farfar, mormors mor och mormors far, morfars mor och morfars far, farmors mor och farmors far, farfars mor och farfars far och hans feta syster kan ledas in till den sista vilan med hjälp av en slang från lastbilarna avgassystem?
Citera
2019-06-09, 21:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Sverige har kreditvärdigheten AAA om jag kommer ihåg det rätt. Statslåneräntan 0,5% ?
Man kan väl låna i dollar eller euro eller vilken valuta som helst ?
Man behöver inte låna i kronor.

Tror du att det är samma ränta oavsett valuta? Man blir mörkrädd när man märker den djupa inkompetens från dem som har starka vänsteråsikter. Förutom detta har du även en valutarisk att ta hänsyn till som nämndes ovan.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2019-06-09 kl. 21:32.
Citera
2019-06-09, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Ja, vad skall vi göra åt detta?

Satsa på stora arbetsläger där tvångsrekryterad personal tar hand om våra gamla?

Köpa in ett antal stora lastbilar där mormor och morfar, farmor och farfar, mormors mor och mormors far, morfars mor och morfars far, farmors mor och farmors far, farfars mor och farfars far och hans feta syster kan ledas in till den sista vilan med hjälp av en slang från lastbilarna avgassystem?

Om vi har låga nivåer i bidragssystemen kan det lösa sig. Nyanlända kan bemanna en del av behovet. Vi har samtidigt yrkesgrupper som inte längre kommer att behövas typ taxichaufförer. Här tar självkörande bilar över vad det lider. Vi har fler yrkesgrupper som behöver nya arbeten.
Bristen i glesbygden är väl redan stor. Vi får börja där.
Citera
2019-06-09, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Tror du att det är samma ränta oavsett valuta? Man blir mörkrädd när man märker den djupa inkompetensen från dem som har starka vänsteråsikter. Förutom detta har du även en valutarisk att ta hänsyn till som nämndes ovan.

Jag vet allt detta. Du pratar om detta som om statslån skulle vara något nytt. Göran Persson gnällde en hel del om villkoren vill jag minnas. Vem minns inte Greklands lånekarusell. Då påstod ett antal besserwissers att det inte var en fråga om Grekland skulle tvingas lämna eurosamarbetet utan bara när de skulle tvingas lämna.De fick fel.De bruna påstod också att styrräntan aldrig kunde gå under nollan.

För övrigt så har jag inga vänsteråsikter om du nu inte tycker att c och l är vänster. Med dina bruna åsikter kanske du tycker det.

När det gäller den globala uppvärmningen verkar många på extremhögerkanten ha felaktiga eller obefintliga kunskaper om sammanhangen.Det kan bero på att många som tillhör extremhögern på sin höjd har fullföljt högstadiet.
Citera
2019-06-09, 21:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Om vi har låga nivåer i bidragssystemen kan det lösa sig. Nyanlända kan bemanna en del av behovet. Vi har samtidigt yrkesgrupper som inte längre kommer att behövas typ taxichaufförer. Här tar självkörande bilar över vad det lider. Vi har fler yrkesgrupper som behöver nya arbeten.
Bristen i glesbygden är väl redan stor. Vi får börja där.

Nej nyanlända som inte ens kan läsa på sitt eget språk kommer aldrig kunna bemanna något behov. Vi har redan hela yrkesgrupper som kommer fasas ut, t.ex. förare, eftersom ny teknik automatiserar de jobben. Dessa personer kommer slåss om alla enkla jobb som finns men samtidigt som fler efterfrågar de jobben är det just dessa jobb som automatiseras.
Citera
2019-06-09, 21:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag vet allt detta. Du pratar om detta som om statslån skulle vara något nytt. Göran Persson gnällde en hel del om villkoren vill jag minnas. Vem minns inte Greklands lånekarusell. Då påstod ett antal besserwissers att det inte var en fråga om Grekland skulle tvingas lämna eurosamarbetet utan bara när de skulle tvingas lämna.De fick fel.De bruna påstod också att styrräntan aldrig kunde gå under nollan.

För övrigt så har jag inga vänsteråsikter om du nu inte tycker att c och l är vänster. Med dina bruna åsikter kanske du tycker det.

När det gäller den globala uppvärmningen verkar många på extremhögerkanten ha felaktiga eller obefintliga kunskaper om sammanhangen.Det kan bero på att många som tillhör extremhögern på sin höjd har fullföljt högstadiet.

Jaha så du menar att "de bruna" var sämre på att förutspå ränteutvecklingen än övriga, du har förstås källor som styrker detta va?

Och att du inte har vänsteråsikter är ett skämt, du är så långt till vänster att du uppfattar alla andra som höger, det beror alltså på att ingen står till vänster om dig.
Citera
2019-06-09, 21:55
Medlem
Koddmongots avatar
Citat:
Och hur tänker du att vinskall hantera situationen. Skall vi lämna dem åt sitt öde?.
Ps, jag kan ingenting om SIDA.
Det kan ju knappast bli sämre om de befintliga regimerna kollapsar.
Citera
2019-06-09, 22:02
Medlem
Citat:

Detsamma brukar gälla vänsterkanten, ställer man lite enklare kontrollfrågor får man oftast bara ett *öhhh det vet väl inte jag* till svar. Antagligen på grund av ämnets komplexitet och att den normale debattören enbart tillgodogör sig det övre politiska lagret som kunskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in