2019-06-09, 18:05
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Det du föreslår är en koldioxidskatt. Utmärkt ! Nog med förslag ?

Det var ju inte jag som föreslog det. Citera rätt person Mensch!
Citera
2019-06-09, 18:08
Avslutad
Citat:
Nu gullar du med höginkomsttagarna. I andra trådar brukar dina kompisar gulla med fattigpensionärerna. Det är få fattigpensionärer som bor i Djursholm.

Varför ska de som betalar mest för sitt boende också betala ännu mer i skatt? Vore inte tvärtom rimligare?
Citera
2019-06-09, 18:10
Avslutad
Citat:
Nejdå. Det handlar om att vi som har det väldigt bra skall hjälpa de stackare som hamnat helt snett . Det får inte gå så långt att människor blir lata . Drivkrafter måste vi ha. Men jag uppfattar inte att de saknas för närvarande.

Vilka drivkrafter har en arbetslös person som har ett par barn och flerbarnstilägg samt försörjningsstöd att söka ett heltidsjobb som ger noll mer netto i månaden menar du?
Citera
2019-06-09, 18:17
Avslutad
Jag tror inte gemene förstår vilka det är som styr en kommun.

- Den första personen är människor som ska ”rädda världen” men förstår inte att deras mandat är begränsat till en kommun.
(Miljöpartister, vänsterpartister och NMR)
- Den andra kategorin är personer med olika mentala funktionsvariationer och som letat ett forum där dom får utrymme. Ett politiskt parti är givetvis ypperligt för sånt.
(Finns i alla partier)
- Den tredje är fyllan som SD slänger mandat på för att fylla stolar. Syns på dagliga skandalrubriker och uteslutningsärenden inom SD.
(Sverigedemokraten)
- Sist men den viktigaste är nörden i klassen som faktiskt är intelligent. Det är den personen som ändå håller skutan flytande tills dess att autisten och fyllan ryker ihop över nåt k-märkt parkeringsgarage eller liknande och sen drar pengarna iväg på en ickefråga för kommuninvånaren.
(Sossen och moderaten)

Har du inte kompetenta tjänstemän som trycker genom förändringar och gömmer saker för den folkvalda pöbeln så går det åt helvete för eller senare. Det bara är så. Framförallt glesbygden drabbas av detta när kompetensen flyttar till storstaden där arbetsmarknaden är het.

Jag älskar demokratin, det är inte det MEN kommunpolitikerna måste ges bättre förutsättningar. Annars kommer vanliga kompetenta personer som arbetar och balanserar familjeliv inte kunna delta i folkvalda församlingar. Ni ska bara veta vilka högar med handlingar som fritidspolitiker får hemskickade inför sammanträden.
I slutändan så får vissa kommuner ingen kompetens varken bland förtroendevalda eller tjänstemän utan det blir bara skit av det och tillslut spricker luftslottet.
Citera
2019-06-09, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Varför provar du inte att bemöta argumentet istället, klarar du inte det?

Varför är det rättvist att de som måste betala mer för sitt boende också tvingas betala mer i skatt? Är det inte mer rättvist att de som klarar sig undan med låga boendekostnader hjälper de som tvingas till höga boendekostnader?

Gösta Boman yttrade vid ett tillfälle att det var inte synd om negrerna, de kunde ju bo billigt i ett plåtskjul och plocka bananer. Låga boendekostnader har man ofta, på felaktiga grunder tycker jag, i hyresrätt i innerstan.Bor man i en skrubb i förorten eller på landet bor man också billigt.Du tycker på fullt allvar att en fet alkoholiserad man som bor i ett torp i Dals Långed och lever på soss skall betala för Agneta Fältskogs boende i Stockholmstrakten.
Jag tycker att sådana som mig, mångmiljonärer, kan betala lite mer för vårt boende. Man kan inte ta med sig sina stålar dit man är på väg. Solidaritet är ett fint ord. Det skall användas flitigare.
Citera
2019-06-09, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Varför ska de som betalar mest för sitt boende också betala ännu mer i skatt? Vore inte tvärtom rimligare?

Nej inte alls. Då skulle betydligt fler skaffa sig ett dyrt boende. Det verkar vara helt vansinnigt.
Köp en borätt för 10 mille. Låt någon annan betala !
Citera
2019-06-09, 18:31
Medlem
Citat:
Vilka drivkrafter har en arbetslös person som har ett par barn och flerbarnstilägg samt försörjningsstöd att söka ett heltidsjobb som ger noll mer netto i månaden menar du?

I vissa sammanhang saknas drivkrafter. Det behöver vi ändra på.
Men drivkrafterna att skaffa sig en vettig utbildning har helt klart ökat över tid. Nu känner jag många ungdomar med en fantastisk ekonomisk utveckling. Flera jag känner är mycket solida redan i 35 årsåldern. Man kan bli rik tom av arbete idag.
Citera
2019-06-09, 18:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Gösta Boman yttrade vid ett tillfälle att det var inte synd om negrerna, de kunde ju bo billigt i ett plåtskjul och plocka bananer. Låga boendekostnader har man ofta, på felaktiga grunder tycker jag, i hyresrätt i innerstan.Bor man i en skrubb i förorten eller på landet bor man också billigt.Du tycker på fullt allvar att en fet alkoholiserad man som bor i ett torp i Dals Långed och lever på soss skall betala för Agneta Fältskogs boende i Stockholmstrakten.
Jag tycker att sådana som mig, mångmiljonärer, kan betala lite mer för vårt boende. Man kan inte ta med sig sina stålar dit man är på väg. Solidaritet är ett fint ord. Det skall användas flitigare.

Du svävar ut till andra saker och vägrar svara på frågan som ställdes, klarar du inte av det? De som tjänar mycket får betala mycket i skatt alldeles oavsett hur de bor. Nu pratade vi dock om rättvisan med att de som tvingas betala mer för sitt boende också tvingas betala mer i skatt.

Varför är det rättvist att ett 25-årigt par som inte är rika men som köper sin första bostad för 4 miljoner får betala mer i skatt en än mångmiljonär som bor i en stor villa som bara kostar 2 miljoner?

Skatt efter förmåga, bidrag efter behov, ska vi skrota det?
Citera
2019-06-09, 18:36
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Jag bor i en färdigamorterad borätt i Vasastaden i Göteborg. Jag betalar gärna lite boskatt på den.Plastkassar i havet är i sammanhanget en skitfråga.Plastkassarna behöver inte diskuteras alls.Klimatfrågan är precis som du säger global. Globala frågor behandlas bäst med globala insatser. Gärna globala koldioxidskatter.En del flanar kan inte hålla isär miljö och klimatfrågor. Det visar de genom att diskutera plastkassar.

Vem ska driva in den globala CO2 skatten? Världsregeringen?
Citera
2019-06-09, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du svävar ut till andra saker och vägrar svara på frågan som ställdes, klarar du inte av det? De som tjänar mycket får betala mycket i skatt alldeles oavsett hur de bor. Nu pratade vi dock om rättvisan med att de som tvingas betala mer för sitt boende också tvingas betala mer i skatt.

Varför är det rättvist att ett 25-årigt par som inte är rika men som köper sin första bostad för 4 miljoner får betala mer i skatt en än mångmiljonär som bor i en stor villa som bara kostar 2 miljoner?

Skatt efter förmåga, bidrag efter behov, ska vi skrota det?

Nej det skall vi inte skrota. Men att tro att man kan åstadkomma ett helt rättvist system, vad nu rättvisa betyder, är orimligt. Mångmiljonären bor säkert inte i en villa som kostar 2 miljoner. I så fall har något gått snett i dennes liv.Det är kanske ett uthus i Göteborgstrakten.
Citera
2019-06-09, 18:39
Medlem
Koddmongots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovasang
Nej eftersom det sätts in kostsamma ineffektiva åtgärder är det billigare att bara låta dem sitta på sina jobb. Där gör de minst skada.
Lösningen är att centralstaten tillåter kommunerna att avveckla samtliga åtgärder för dem som jobbat inom offentlig sektor, vips så försvinner dem kostnaderna.
Citera
2019-06-09, 18:43
Medlem
Citat:
Dummaste jag hört på länge. 99% av alla under 40 är totalt ovetandes om sina pensioners ev storlek och utformning.

Men dom blir mer insatta när dom närmar sig pensionsåren. Det blir ett stålbad om dom inte är beredda och troligen måste alla pensionsspara.
Viktigast för framtiden är att allt slöseri med pengar begränsas. Pengarna skall vara kvar i Sverige och vi skall kunna dra åt oss nytt kapital. Men troligen går vi mot dåliga tider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in