Citat:
Ursprungligen postat av
Filantrop007
Gösta Boman yttrade vid ett tillfälle att det var inte synd om negrerna, de kunde ju bo billigt i ett plåtskjul och plocka bananer. Låga boendekostnader har man ofta, på felaktiga grunder tycker jag, i hyresrätt i innerstan.Bor man i en skrubb i förorten eller på landet bor man också billigt.Du tycker på fullt allvar att en fet alkoholiserad man som bor i ett torp i Dals Långed och lever på soss skall betala för Agneta Fältskogs boende i Stockholmstrakten.
Jag tycker att sådana som mig, mångmiljonärer, kan betala lite mer för vårt boende. Man kan inte ta med sig sina stålar dit man är på väg. Solidaritet är ett fint ord. Det skall användas flitigare.
Du svävar ut till andra saker och vägrar svara på frågan som ställdes, klarar du inte av det? De som tjänar mycket får betala mycket i skatt alldeles oavsett hur de bor. Nu pratade vi dock om rättvisan med att de som tvingas betala mer för sitt boende också tvingas betala mer i skatt.
Varför är det rättvist att ett 25-årigt par som inte är rika men som köper sin första bostad för 4 miljoner får betala mer i skatt en än mångmiljonär som bor i en stor villa som bara kostar 2 miljoner?
Skatt efter förmåga, bidrag efter behov, ska vi skrota det?