2019-06-09, 13:45
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det där är en intressant fråga, som du troligen aldrig reflekterat mycket över: när kvinnor ökar inom en yrkeskategori faller lönerna, produktionen, statusen.

Typexempel är polisen, den mest utskällda yrkesgruppen i Sverige. Om man kunde rita upp ett diagram över den ökande andelen kvinnor som poliser, minskade antalet brottslingar som tas, och försämrad status hos polisen bland allmänheten så matchar de exakt.

Samma inom politiken. På 1960-talet hade politiker i Sverige extremt hög credd. Sedan började fler och fler kvinnor kvoteras in, och nu har vi politikerhat.

Journalism. En extremt grabbig yrkeskategori på 1970-80-talet. Männen gjorde att jobbet blev attraktivt. Kvinnor får på dåliga grunder bättre betyg än män så journalistutbildningen svämmades över av kvinnor. Kvinnlig journalism är extremt avskydd och har sänkt alla Sveriges tidningar till absoluta botten, både ekonomisk och image-mässigt. Ju mer kvinnlig en tidning är, som DN, desto mer hatad.

När polisen börjar blir mer manlig, ta hårdare tag, så ökar imagen och förtroendet igen.

När tidningarna slutar skriva om tiggare och flyktingar så ökar upplagan.

Det mest ökande svenska partiet någonsin är helmanliga SD.

De kvinnliga pucklarna inom många yrkeskategorier är numera minskande, vilket alla verkar vara tacksamma för. När männen kommer tillbaka blir det ordning.

Så svaret på din fråga är: ja, kvinnor är som grupp sämre än män som poliser, lärare, läkare, journalister, politiker. De försämrar löneläget, gör kunderna mer missnöjda, försämrar statusen. Det manliga sättet att sköta dessa jobb fungerar helt enkelt bättre.

Problemen inom polisväsendet beror inte på andelen kvinnliga poliser. De genomgick en omfattande omorganisation som blev enormt impopulär vilket ledde till att många slutade. Dåliga löner och arbetsvillkor har sedan dess lett till att ännu fler slutat, vilket lett till personalbrist. Det verkar ändå som om myndigheten sakta men säkert är på rätt köl igen. Sen har de också ställts emot en helt annan tystnadskultur som nog inte var så vanlig förr och angående detta är jag helt för anonyma vittnen. Med mera, finns säkert mycket mer att diskutera kring detta.

Hur många och vilka kvinnliga politiker har kvoterats in? Menar du också att det inte fanns politikerhat på 60-talet?

På 70-80-talet hade journalister inte konkurrens från nätet. Det och att politiker/företag använder media/journalister på ett helt annat sätt idag har lett till en kortsiktig och köpt journalistik. Enligt mig en kraftig försämring, men inte pga specifikt kvinnliga journalister.

Inom vilka yrkeskategorier minskar antalet kvinnor?

I sista stycket drar du upp lärare och läkare också. Håller helt enkelt inte med dig om att kvinnliga läkare är sämre än manliga.

Om du med kvinnliga lärare menar den allmänna försämringen av svenska skolan så återigen tycker jag att ditt fokus är felriktat. Jag håller med om att pojkskola med strikt hierarki antagligen skulle fungera bättre för pojkar. Likaså att man inte sätter för många asylsökande som inte kan svenska och som knappt gått i skolan innan sätts i samma klass eller ens på samma skola. Dessutom verkar många föräldrar idag lämpa över uppfostran på skolan för att de inte orkar själva eller inte orkar med sina egna ungar. Säger sig självt att en lärare inte både kan vara mamma, pappa OCH lärare.
Citera
2019-06-09, 13:53
Medlem
Varenda människa på planeten är född av en kvinna så de är nog bättre på det. Kvinnor är bättre på att inte använda våld. De bygger bättre relationer och undviker därför att begå självmord lika ofta. De utbildar sig i högre del än män på högre utbildning idag. De bidrar i högre grad till välfärden i sitt yrkesval.
Citera
2019-06-09, 14:00
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är en missuppfattning, inte medveten, och jag önskar jag inte skrev så ifall det är mitt fel. Testosteron förklarar inte allt. IQ förklarar inte allt. Det finns massor av faktorer, olika för båda könen, finns miljoner kvinnor som räknar bättre än miljoner män. Kanske att 10% av bra låtar skrivits av kvinnor. Jag har aldrig någonsin hävdat 0%. 10% av alla bra företag har kvinnor i ledningen. 25% av alla bra böcker har skrivits av kvinnor. Osv. Ingen topplista i världen har "0% kvinnor", utom muskel-sport-grenar.

Det jag vänder mig emot är personer som i denna tråden reflexmässigt verkar påstå att "kvinnor är lika bra i schack som män, eller hade varit om inte OM fanns". Dvs att en schack-topplista nu eller i framtiden kommer att innehålla 50% män och 50% kvinnor. Det tror jag inte, det kommer aldrig att ske. Men kanske missuppfattar jag mina kombattanter här, de menar egentligen inte "50%", utan är nöjda med "30%" och är sura på att jag påstår "0%", vilket jag alltså inte gör. I så fall diskuterar vi ett problem som inte finns, annat än i feltolkningar av FB-inlägg.

Tråden heter "Är kvinnor bättre än män på något". Det tycker jag inte, med några undantag. Men påståendet "Är alla kvinnor sämre än män" är inte heller sant.

Tänk om du hade varit såhär tydlig från början. Något hindrade dig uppenbarligen från det, intressant.

Dessutom kan vi släppa schack-diskussionen helt och hållet. Skulle dock vara intressant att få statistik på hur många av elitschackspelarna som låg/ligger inom autism-spektrumet.
Senast redigerad av Jenny9 2019-06-09 kl. 14:13.
Citera
2019-06-09, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Alltså, missade detta fantastiska tidigare.
Menar du alltså att du tror att kvinnor har längre hår pga östrogen?

Tror du att tjejer gillar färgen rosa pga östrogen också?

Du är ju fantastisk.
Det är ju ni feminister som anser att en pojke måste vara HBTQ för att gilla rosa och inte kan vara fullt hetero och CIS, därför ni använder färgen rosa mycket på pride, i HBTQ sammanhang och rent allmänt som en symbol för bögighet eller trans.
Ni är bara en annan sida av samma fördomsfulla mynt.
Citera
2019-06-09, 14:22
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenomorph-ball
Det är ju ni feminister som anser att en pojke måste vara HBTQ för att gilla rosa och inte kan vara fullt hetero och CIS, därför ni använder färgen rosa mycket i på pride, I HBTQ sammanhang och rent allmänt som en symbol för bögighet eller trans.
Ni är bara en annan sida av samma fördomsfulla mynt.

Du kan nog vara "du" med skotittare. Sålänge skotittare inte är kungen.
Citera
2019-06-09, 14:23
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Tänk om du hade varit såhär tydlig från början. Något hindrade dig uppenbarligen från det, intressant.

Dessutom kan vi släppa schack-diskussionen helt och hållet. Skulle dock vara intressant att få statistik på hur många av elitschackspelarna som låg/ligger inom autism-spektrumet.

Har inte statistik på det, men då jag varit schackintresserad hela mitt liv kan jag säga att det är en offantligt hög andel av elitschackspelare som ligger inom autism-spektrumet (Magnus Carlsen är definitivt autist).

Det är så illa att jag kunde känna på mig hur bra motspelaren skulle vara beroende på hur svårt han hade att hålla ögonkontakt. Det fanns en direkt korrelation där.
Citera
2019-06-09, 14:30
Medlem
Citat:
Du kan nog vara "du" med skotittare. Sålänge skotittare inte är kungen.
Prata svenska.
Citera
2019-06-09, 14:38
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Har inte statistik på det, men då jag varit schackintresserad hela mitt liv kan jag säga att det är en offantligt hög andel av elitschackspelare som ligger inom autism-spektrumet (Magnus Carlsen är definitivt autist).

Det är så illa att jag kunde känna på mig hur bra motspelaren skulle vara beroende på hur svårt han hade att hålla ögonkontakt. Det fanns en direkt korrelation där.

Misstänkte det. En "extrem" sport enligt mig som passar utmärkt för den autistiska personligheten, men inte för så många andra mer än på nöjesnivå.

Vad jag vet går det en autistisk kvinna på var tredje autistisk man, kan förklara frånvaron av kvinnliga schackspelare i absoluta toppen. Autism hos kvinnor kan dessutom skilja sig markant från autism hos män.
Citera
2019-06-09, 14:46
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Misstänkte det. En "extrem" sport enligt mig som passar utmärkt för den autistiska personligheten, men inte för så många andra mer än på nöjesnivå.

Vad jag vet går det en autistisk kvinna på var tredje autistisk man, kan förklara frånvaron av kvinnliga schackspelare i absoluta toppen. Autism hos kvinnor kan dessutom skilja sig markant från autism hos män.

Min första tjej var en utomordentlig schackspelare och systerdotter till en genial elitschackspelare, jag misstänker nästan att hon lät mig vinna våra första 3 partier när vi först träffades, för hon brukade vinna över mig klart över 50% av gångerna när vi sedan blev ett par. Haha, kvinnor älskar verkligen att elda på egot på de män som de är intresserade utav.

Jag känner att schack har varit av stort värde för mig när jag skriver fiktion, då schackspelaren måste lära hjärnan att förutsäga en ofantlig antal kombinationer av "framtida drag" och intuitivt söka den rätta vägen framåt (då du aldrig kan förutsäga så många drag att du kan se slutet förrän när du är nära mållinjen).

Det är dock mycket märkligt vad det innebär att "ta andra sidans kung" i historieberättande, en autist skulle ha mycket svårt att förstå poängen med något som har så diffusa regler som skrivandet. Livets mening är så uppenbar när de stirrar ner mot schackbrädan, de önskar ofta lite att livet i övrigt vore så enkelt.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2019-06-09 kl. 15:07.
Citera
2019-06-09, 15:18
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:

Män är bättre på autism, den saken är klar. Det kan räcka som argument för att schacklistan toppas av män? Se filmen om Bobby Fischer t.ex, många diagnoser på honom men en fantastisk schackspelare.

Det sägs att det inte kommer att komma någon bra konst från vår tid. Alla män (?) är lagade psykiskt via medicinering, och det är mest stollar historiskt som skapat stora målningar.
Citera
2019-06-09, 15:22
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Precis som i TV-rutan.
Enligt SVT är de bästa sportkommentatorerna kvinnor. Det såg vi under Hockey VM och det ser vi nu när det är sån där bollspark på TV. Att Grönborg höll igen när det blev pinsamt dåligt, eller att de två ragatorna gjorde reportage från bakgator i Ryssland är bara pinsamt.
Alla kan se att detta är ett stort skämt. Jag tänker alltid att dessa kvinnliga sport-reportrar eller ännu värre kommentatorer rimligen själva alltid vet att de är sämre än mannen som de sitter bredvid. Det måste vara jobbigt. Det hela är dock ganska själv-sanerande, en usel kvinna får inte återkomma många gånger. Jag undrar dock om de själva avsagt sig rollen eller om de fått sparken.

Jag har på kort tid läst tre kvinnliga sport-reportrar uttala sig i media. Alla tre sa exakt samma sak. "Jag kom helt oförberedd till OS-studion, jag visste inte hur det fungerade, det var bara män där, jag hade aldrig refererat förut". Inte konstigt att kvaliteten falerar, när man väljer sportreportrar efter vad de har mellan benen.
Citera
2019-06-09, 15:28
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Problemen inom polisväsendet beror inte på andelen kvinnliga poliser. De genomgick en omfattande omorganisation som blev enormt impopulär vilket ledde till att många slutade. Dåliga löner och arbetsvillkor har sedan dess lett till att ännu fler slutat, vilket lett till personalbrist. Det verkar ändå som om myndigheten sakta men säkert är på rätt köl igen. Sen har de också ställts emot en helt annan tystnadskultur som nog inte var så vanlig förr och angående detta är jag helt för anonyma vittnen. Med mera, finns säkert mycket mer att diskutera kring detta.

Hur många och vilka kvinnliga politiker har kvoterats in? Menar du också att det inte fanns politikerhat på 60-talet?
Sambanden är naturligtvis komplexa. Det är inte bara "kvinnorna" som gjort att polisen fungerar sämre än på 1980-talet. Politiker spelar stor roll. Det kan ju vara det omvända, att politikerna ändrar polisens roll så att den passar kvinnor bättre, då söker sig fler kvinnor till polisen. Resultatet är dåligt, men det kan ju vara politikernas ändring av polisens roll i samhället. Dock är det uppenbart att polisen har riktigt många dåliga kvinnliga chefer som inte fungerar på sin post. Jag skulle säga att de alla är inkvoterade. Jag vet dock inte varför, det är inget som något politiker öppet har ställt krav på t.ex.

Det är dock ingen slump att lönerna sjunker inom yrken där fler kvinnor kommer in. Kvinnor är dåliga på att förhandla löner, och statusen för det yrket sänks.

Som motexempel har t.ex sjuksköterskor, som förut hade låg status och låg lön, fått en skjuts uppåt trots att det är en hel-kvinnlig yrkesgrupp. Det beror på att samhället börjar fatta att de gör ett bra jobb, trots att sjuksköterskorna varit dåliga på att tala om det. När det sedan blev möjligt för kvinnor att bli sjuksköterske-konsulter, behovet är stort, så började lönerna röra på sig uppåt. Så det finns exempel på kvinnliga yrkesgrupper som jobbar på åt rätt håll. Men inte via kvotering och offerkofta, utan via eget hårt arbete. Återigen, det kvinnor gör är inte 100% sämre än män, inte 90% sämre, kanske inte ens 70% sämre.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-06-09 kl. 15:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in