2019-01-23, 14:44
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hstd74
Jag köpte ny cykel och skulle flytta motor och batteri från mitt gamla hemma-bygge.
Mitt i monteringen när jag höll på att måtta in plats för batteriet så trillar batteriet av och blir lite halvt hängande i kablarna, tror det slog i golvet oxå.
När monteringen var klar och jag skulle prova så e cykeln typ död. Det funkar att starta display men så fort motorn ska gå så dör allt och batteri-mätaren visar tomt. Laddat flera timmar men så fort jag testar så dör batteriet och mätaren visar tomt.

Kan batteriet ha gått sönder av trillnings-incidenten?
Gamla cykeln har funkat utan problem och ett test under monteringen före incidenten funkade oxå bra.

"Hängande i kablarna" menar du kablarna som går från batteriet till motorn (Strömförsörjningen ?)

Du måste nog öppna batteriet och följa kablarna inne i batterihöljet. Det kan vara ett enkelt fel som att du behöver se över att alla kabelkontakter inne i batteriet är hela och inte ligger och kortsluter . Du får ju ström till displayen,den ska bara ha 5 volt,men när du belastar batteriet med fullt spjäll så dör det hela. Kan vara ett enkelt kabelfel, ifall den dinglat ett tag fritt utan stöd, så kan lödningar släppa,kontaktorer böjas och kortslutas. Det låter inte så allvarligt. Men du behöver öppna batteriet helt klart och ta en titt på sladdarna som går från batteri till motor.
Citera
2019-02-10, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
"Hängande i kablarna" menar du kablarna som går från batteriet till motorn (Strömförsörjningen ?)

Jeep, så menar jag.
Jag öppnade batteriet, såg ingenting konstigt.
Tog med batteriet till ett gäng elektriker på jobbet som undersökte det, dom hittar inget konstigt heller.
Tar hem batteriet och testar det igen, funkar perfekt!

Där var en kabel som har hade kortat av lite under batteriet ( den som går till motorn) som inte var isolerad och den låg emot ramen. Det är det ända jag ändrat på cykeln mellan batteri-testerna. Men jag förstår inte vad det kunde göra för skillnad, vad jag vet används inte ramen för nån strömförsörjning? Dessutom var det minus-kabeln som ev hade kontakt med ramen.
Citera
2019-02-14, 02:18
Medlem
E det nån som har byggt elcykel som har haft problem med växlarna?
Jag har köpt ny Scott mtb som då skall vara min nya elcykel och jag får inte till det med växlarna.
Antar att det beror på att det sitter Shimanos billigaste växel på hojen.
Kände lite surt att behöva uppgradera växlarna på en ny cykel.
Citera
2019-04-30, 15:12
Medlem
Går det bra att installera en elmotor på en cykel med 3 växlar? Eller bör den ha fler växlar än så?
Citera
2019-05-03, 13:15
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
Går det bra att installera en elmotor på en cykel med 3 växlar? Eller bör den ha fler växlar än så?
Beror helt på hur man vill använda cykeln. En mittmotor (som driver kedjan) ställer också andra krav än en navmotor.
Personligen vill jag ha minst ha växel där jag bekvämt kan trampa fram i elmotorns toppfart, och en växel där jag bekvämt kan starta från stillastående.
Citera
2019-05-12, 22:22
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz

Det går bra. Växlarna har inget med elmotorn att göra men som Galfisk sa så är det skönt att ha en Startväxel och en som man kan trampa normalt med uppe i fart. En 3-växlad och 7 växlad cykel brukar i princip(undantag finns) ha liknande första och sista växlar. Hoppet mellan växlarna är dock större på en 3-växlad. Flerväxlade(21, 24, 27) cyklar är rejält annorlunda i växlarnas utväxling.
Citera
2019-06-02, 18:12
Medlem
Upn0rths avatar
Tjenare,

Har placerat en borstad 24v 500w motor på min cykel. Problemet är att elektronikboxen endast verkar ge motorn 12v. Jag undrade varför motorn var så extremt svag och hade tidigare bara mätt direkt från batterierna till boxen.

Men så testade jag att ge den full gas och mätte mellan boxen och motorn och får då endast 12v.

Inte den kunnigast med detta så tänkte höra om någon har någon kunskap att tillföra.
Citera
2019-06-07, 21:24
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upn0rth
Tjenare,

Har placerat en borstad 24v 500w motor på min cykel. Problemet är att elektronikboxen endast verkar ge motorn 12v. Jag undrade varför motorn var så extremt svag och hade tidigare bara mätt direkt från batterierna till boxen.

Men så testade jag att ge den full gas och mätte mellan boxen och motorn och får då endast 12v.

Inte den kunnigast med detta så tänkte höra om någon har någon kunskap att tillföra.
Om du bryggar ingången för gashandtaget till full gas, får du fortfarande 12V? Är boxen gjord för att hantera en 500W-motor?
Citera
2019-06-14, 00:32
Medlem
Upn0rths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Om du bryggar ingången för gashandtaget till full gas, får du fortfarande 12V? Är boxen gjord för att hantera en 500W-motor?

Vart fel av mig. Det var 24v. Både boxen och motorn är för 24v 500w så problemet var väll att jag underskattade styrkan i detta. Känns ändå märkligt att denna kombination endast kan tillämpas för att fila naglarna. Minsta motstånd och den ger upp.
Citera
2019-06-14, 08:50
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upn0rth
Vart fel av mig. Det var 24v. Både boxen och motorn är för 24v 500w så problemet var väll att jag underskattade styrkan i detta. Känns ändå märkligt att denna kombination endast kan tillämpas för att fila naglarna. Minsta motstånd och den ger upp.
Är den lika svag om du kopplar batterierna direkt till motorn? Hur mycket ström går det till motorn? Vad är det för motor du har? Låter som helt fel utväxling om den drar 500W men ändå ger upp vid minsta motstånd.
Citera
2019-06-14, 23:08
Medlem
Upn0rths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Är den lika svag om du kopplar batterierna direkt till motorn? Hur mycket ström går det till motorn? Vad är det för motor du har? Låter som helt fel utväxling om den drar 500W men ändå ger upp vid minsta motstånd.

Skickar lite specs här.

Motor: 24v 500w borstad - https://www.banggood.com/500W-24V-DC-Electric-Brush-ZY1020-Motor-For-Scooter-Ebike-Go-Kart-DIY-Project-p-1183424.html?cur_war ehouse=CN

controller: YIYUN tech DC24v 500w - https://www.aliexpress.com/item/DC-24V-500W-YK31C-YIYUN-TECH-Electric-Bike-Motor-Brushed-Controller-Box-for-Electric-Bicycle-Scooter /32877029327.html

Batterier: två st 12v 12AH.

Tror cykel utan förare väger ca 25-30kg. Jag har alltid trott att det är något som är galet. Men vet inte alls just nu. Har testat med en annan motor + controller men med ungefär samma resultat.

Är det safe att koppla batterierna direkt till motorn? Hade för mig att det kunde ha sönder saker.
Citera
2019-06-15, 07:23
Medlem
GalFisks avatar
Enligt beskrivningen passar motorn till en cykel med små hjul. Hur stort hjul har du? 25-30 kg låter som en fullstor cykel. Du behöver nog ett större drev bak, alt. en extra nedväxling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in