2011-01-31, 08:46
Medlem
Hej.
Jag planerar att bygga en elcykel med 1000w 48v motor.
Som grund tänkte jag ta en postcykel och som motor så tänkte jag köpa ett kit ungefärlig typ http://www.el-scooters.se/?sID=30&p=webshop&m=showproduct&q=show&id=53586
Är det någon som själv har gjort ett liknande bygge och som kan komma med tips och tricks. Jag är ingen duktig elektriker utan gör detta som ett roligt hobbyprojekt för att i slutändan få en trevlig cykel att åka till jobbet med. Jag har en duktig elektirker som polare men det vore otroligt kul att göra detta utan att behöva fråga honom om hjälp

Jag väljer 1000w för att få ett bra acc, bra backtagningsförmåga och förhoppningsvis en toppfart runt 40km/h.
Jag tänkte välja lithium batterier pga vikten men ser ut att bli krångligt med 48v, så ev. så blir det seriekopplade lead-acid vilket man typ kan köpa på ica eller så går jag ner till 500w motor så att jag kan ta 36v lithium vilket de har på ovanstående hemsida. Det känns även som om 10-12ah är lite lite, den borde väll inte räcka mer än typ 1,5mil. Det finns säkert någon kunnig som vill hjälpa mig med räknearbetet.
Hur fungerar det med pedalsensorn? Det känns som om man kan skita i den och ta en vippbrytare istället.

Om någon kan hjälpa mig med tips eller kanske länka till en anna sida där tips finns så kan jag roa er med mer info under arbetets gång.
Citera
2011-01-31, 10:18
Medlem
orvarens avatar
Hmm,har bara små tips..

1kW,får du nog egentligen inte ha,det blir troligtvis "moped" av den då..(men det behöver ju inte vara fel.. )

Vippbrytare? Full kraft,ingen kraft.. Jo,det blir billigt iaf,men själv skulle jag vilja ha ett "gasreglage"..

Kanske inga motordrivna..
http://www.atomiczombie.com/

1000W 48V...
http://www.youtube.com/watch?v=vv7joTNjjRo&feature=fvw
Citera
2011-01-31, 11:03
Medlem
jo, nä, 1kw är ju inte lagligt, men roligt. ska man göra rätt så ska den ju klassas som moped, vilket jag självklart kommer att göra, eller?!

ang. vippbrytaren så menade jag som på/av knapp, jag tänkte montera gashandtag för hastighetsreglering. vad jag förstår så måste motorn ha pedalsensor för att det ska vara en godkänd elcykel, men vad jag förstår så om man kör med både pedalsensor och gashandtag så fungerar pedalsensorn mestadels som en av/på knapp. men det är ju drygt att sitta och trampa bara för att motorn ska vara igång och har man en 1kw motor så känns själva trampandet ganska överflödigt, därav så tänkte jag på att montera en av/påknapp och gashandtag istället.

jag har hittat 48v lithium batterier på 12ah som går att beställa ganska billigt på www.goldenmotor.com , men 12ah är ju lite på gränsen till för lite, jag måste bestämma mig om jag ska köra på 500w eller 1000w
Citera
2011-01-31, 11:32
Medlem
orvarens avatar
1000W,såklart!
(Du måste ju inte gasa fullt? Då kan du ju bara utnyttja 50% om du vill ..)

12Ah 48V ger väl drygt 500W/h?

Alltså en halvtimme på fullgas och en timme på halvgas med 1000W's motorn?

(Har jag räknat rätt? )
Citera
2011-01-31, 11:40
Medlem
orvarens avatar
Vad sugen man blev! Kikade på den med dubbla motorer,fett drag det borde vara i den!
Citera
2011-01-31, 12:20
Medlem
bzeros avatar
Borde det inte vara fetare att koppla in drivningen där pedalerna sitter och på så sätt få någon slags växling? Kanske blir helt fel med utväxlingen dock...
Citera
2011-01-31, 12:23
Medlem
actionbents avatar
Postcykel då är det väl 24" på framhjulet, finns färdigt hjul med navmotor att köpa på http://www.goldenmotor.com/
Med bara fotbroms på cyklen är det inte alls tokigt med pedalsensorn så man inte glömmer att släppa gasen när man ska stnna lite snabbt, att komma i 40blås med cykel utan att trampa dra till sig uppmärksamhet man inte vill ha.
Med 1000w motor blir det mc och olovligkörning om du inte har kk för det, oförsäkrat kommer till också se till att aldrig stanna med andra ord.
Citera
2011-01-31, 12:23
Medlem
DarkwingdDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12degrees
och förhoppningsvis en toppfart runt 40km/h.
du hamnar kanske där om du har en elefant bakpå, skulle mer tro du hamnar runt 50-55..
Citat:
Hur fungerar det med pedalsensorn? Det känns som om man kan skita i den och ta en vippbrytare istället.
snillen spekulerar men den ska bryta strömmen till motorn om du slutar cykla, inte så kul att vakna mitt i natten av att cykeln gör en burnout i hallen
Citera
2011-02-01, 01:45
Medlem
Megaforces avatar
i Sverige får elmotorn vara på max 250 watt. De elcyklar som sålts med 350 watts motor är faktiskt olagliga (men det är ingen som ser eller kollar det)

En 1000 watts motor märks däremot så det bör man undvika. Satsa istället på en motor på runt 300 eller möjligen 500 watt så är det ingen som kommer att märka övereffekten. (navmotorer för framhjulet finns i effekter mellan 180 och 1000 watt).

Tänk på att en 1kW navmotor får framhjulet att spinna.

Glöm konstruktioner med motorn på bakhjulet. Ekrarna håller inte för vridet från motor och pedaler samtidigt.
Standardekrar håller för upp till 500 watt. Sätter du i en 1kW motor så måste du byta ekrar också.
Citera
2011-02-01, 03:05
Medlem
DRD4s avatar
Jag misstänker att en postcykel kan vara lite för ostabil i ramen?

Ingen höjdare om man blir stoppad när man kör på trottoaren, då får polisen många saker att dryga sig över.

Jag tror olagliga elcyklar kommer att vara lugnt i max två år innan folk susar omkring på ljudlösa 2000 wattare (fram å bak :P ) och det blir ett problem/ källa för att dra in böter.

Det produceras riktigt grymma elcyklar typ 1000 w på downhillram av jättemånga cykel/motorcykelmärken nu, bärplockare etc som redan nu förfasar sig över MTB cyklister på skogsstigarna kommer nog börja lägga ut minor när elcrosshojjarna gör sitt intåg!

Nog för att dom kostar 30 kakor ca
Citera
2011-02-05, 05:53
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
i Sverige får elmotorn vara på max 250 watt. De elcyklar som sålts med 350 watts motor är faktiskt olagliga (men det är ingen som ser eller kollar det)

En 1000 watts motor märks däremot så det bör man undvika. Satsa istället på en motor på runt 300 eller möjligen 500 watt så är det ingen som kommer att märka övereffekten. (navmotorer för framhjulet finns i effekter mellan 180 och 1000 watt).

Tänk på att en 1kW navmotor får framhjulet att spinna.

Glöm konstruktioner med motorn på bakhjulet. Ekrarna håller inte för vridet från motor och pedaler samtidigt.
Standardekrar håller för upp till 500 watt. Sätter du i en 1kW motor så måste du byta ekrar också.

Man kan kanske bygga hjulet med motorcykel ekrar och downhill fälg?
Citera
2011-02-14, 21:48
Medlem
PorreHattyrs avatar
Annars kan du ju bara beställa ett komplett elcykelkonverteringskit från kina med alla nödvändiga komponenter Finns med 1,5kW motor...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in