Hej.
Jag planerar att bygga en elcykel med 1000w 48v motor.
Som grund tänkte jag ta en postcykel och som motor så tänkte jag köpa ett kit ungefärlig typ
http://www.el-scooters.se/?sID=30&p=webshop&m=showproduct&q=show&id=53586
Är det någon som själv har gjort ett liknande bygge och som kan komma med tips och tricks. Jag är ingen duktig elektriker utan gör detta som ett roligt hobbyprojekt för att i slutändan få en trevlig cykel att åka till jobbet med. Jag har en duktig elektirker som polare men det vore otroligt kul att göra detta utan att behöva fråga honom om hjälp
Jag väljer 1000w för att få ett bra acc, bra backtagningsförmåga och förhoppningsvis en toppfart runt 40km/h.
Jag tänkte välja lithium batterier pga vikten men ser ut att bli krångligt med 48v, så ev. så blir det seriekopplade lead-acid vilket man typ kan köpa på ica eller så går jag ner till 500w motor så att jag kan ta 36v lithium vilket de har på ovanstående hemsida. Det känns även som om 10-12ah är lite lite, den borde väll inte räcka mer än typ 1,5mil. Det finns säkert någon kunnig som vill hjälpa mig med räknearbetet.
Hur fungerar det med pedalsensorn? Det känns som om man kan skita i den och ta en vippbrytare istället.
Om någon kan hjälpa mig med tips eller kanske länka till en anna sida där tips finns så kan jag roa er med mer info under arbetets gång.