2019-06-07, 20:13
Medlem
Browndawgs avatar
Tror ni dom hållit koll där när dom smällde av bomben? Det känns nästan så. Att dom kollat så inga barn eller andra var i närheten av förrådet, före dom valde att smälla den.
Citera
2019-06-07, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superflippat
Hade man sprängts i bitar om man stod på nedre balkongen där
Den närmsta balkongen ser det ut som om man skulle råkat väldigt illa ut och svårt att klara sig, om inte annat så är splitterskador svåra och ofta förknippat med amputationer.
Vissa människor kan överleva det mest otroliga medan andra dör av småsaker.
Jag gissar att man troligtvis hade avlidit.
Citera
2019-06-07, 20:14
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Sprängtjänst är en sak men inte ens på P10 i Sprängnäs där dom lärde sig spränga på riktigt fick man lära sig göra hemmagjorda tidsinställningar för bomber.
Ja, som jag skrev, stubin är det mest troliga. Resultatet tyder på att dom inte haft en aning om vad dom gjort, dom har laddat alldeles för mycket, tror du sådana plantor klarar göra annat än att aptera en tjärstubin?

Det handlar till största sannolikhet om stubin ja, enkelt att använda och man kan vara säker på att det fungerar. Eventuella tids/avståndsutlösare kräver antingen tillgång till militär materiel(vilket är osannolikt) eller teknisk expertis. Det sistnämnda verkar inte troligt då de precis som du säger antagligen använt betydligt mer sprängmedel än tänkt.
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2019-06-07 kl. 20:21.
Citera
2019-06-07, 20:15
Medlem
Har det kommit ut vilken typ av bomb det varit?
Någon skrev anti tank mina men det är inget jag tror på då verkan är riktad väldigt centralt uppåt. Ingen speciell tryckvåg heller. Kan ha fel men så var det med Stridvagnsmina 6 eller var den hette.
Det borde ju finnas något spår från bomben?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Så bygger man idag med färdiga betongelement, men det gjorde man inte förr, sen ska man ha rätt storlek på elementen för att det ska funka. Kan vara lättare att gjuta ibland.

Fast titta igen på ”cykelhuset” det är ett cykelställ med ett plåttak över, en liknande konstruktion skulle jag bli förvånad om den inte står på mindre betongplintar.

Det handlar inte om väggar eller vikt. Det handlade nog främst om att inte få den att ta vind och blåsa bort en stormig dag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Pojkstreck, kanske. Det var en ganska kraftig historia som smällde av. Ingen handgranat som exploderar vid marknivå kan ju ramponera balkonger fem trappor upp.

Att bomben gick av i det gamla cykelskjulet tyder ju inte direkt på att attentatet var riktat mot någon speciell.

Jag tror att det var ett par unga ligister som kommit över den här grejen helt random och smällt av den "för att testa". De visste inte vilken effekt den skulle få.

Ej Bandidos eller Kastraticus, alltså.

Gissar det kan röra sig om 5-20 kilo sprängämne, med anledning av skadeverkan.
Alltså långt från sprängverkan av ca 1/2 ton trotyl som Breivik använde.
Senast redigerad av Hultabultan 2019-06-07 kl. 20:19.
Citera
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag tror att det var ett par unga ligister som kommit över den här grejen helt random och smällt av den "för att testa". De visste inte vilken effekt den skulle få.

Nja detta var väl knappast någon "grej" som man kommer över helt random. Det måste ha varit åtskilliga kg potent sprängmedel som åstadkommit detta. Svårt att komma över sådana mängder av fabrikstillverkat sprängmedel men självklart inte alls omöjligt. Kan också vara ett hembygge av t.ex. hemtillverkat ANFO ev. med HMTD eller liknande som initialsprängämne. Det finns mycket skit folk kan hitta på om de har den läggningen, och ibland är det ingen idé att ens fundera över deras motiv för det kan vara så skruvat att en någorlunda normal person ändå aldrig kan begripa hur dårarna tänker.
Citera
2019-06-07, 20:16
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhilton
Det låter absolut rimligt, men har du hört ett eko av en sprängning någon gång?

Ja har jag gjort. Brukar vara lite olika som vittnen säger om ljud.
Citera
2019-06-07, 20:17
Medlem
Har precis sett bilderna. Är det Linköping eller ett krigshärjat land kan man undra?

Den här explosionen är den största förödelsen jag sett i en svensk stad.
Citera
2019-06-07, 20:18
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Tror ni dom hållit koll där när dom smällde av bomben? Det känns nästan så. Att dom kollat så inga barn eller andra var i närheten av förrådet, före dom valde att smälla den.

Då skulle de nog utlöst bomben på natten. På morgonen finns alltid risk att folk rör sig i området. Det rör sig antagligen om ren tur att inga personer fanns i området, ingen befann sig på balkongen eller gick ut genom porten när det small.
Citera
2019-06-07, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Sprängtjänst är en sak men inte ens på P10 i Sprängnäs där dom lärde sig spränga på riktigt fick man lära sig göra hemmagjorda tidsinställningar för bomber.
Ja, som jag skrev, stubin är det mest troliga. Resultatet tyder på att dom inte haft en aning om vad dom gjort, dom har laddat alldeles för mycket, tror du sådana plantor klarar göra annat än att aptera en tjärstubin?

Kan man få något att antända med tidsinställning (klocka), vilket är enkelt, och kan man aptera en 3 cm lång tjärstubin, vilket också är enkelt, kan man lägga ihop 1+1 och åstadkomma något som med tidsinställning antänder tjärstubinen, pang.
Citera
2019-06-07, 20:20
Medlem
locknlolls avatar
Enligt bombexpert så verkar cykelförrådet vara sannolik plats för explosionen.
(forskningschef vid Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in