2019-06-07, 19:27
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Jaha vad för finesser då? Den gör exakt samma som stativ på min gamla skärm.

Snabbfästen (med magnet) för att enkelt kunna flytta skärmen mellan stativet och ett vesa-fäste, tex. Du lär aldrig göra det, men målgruppen för Apples skärm gör så, mer eller mindre ofta. Då är det trevligt att inte behöva böka runt med en skruvmejsel och svära över att behöva byta bits för att det är olika skruvhuvuden.
Citera
2019-06-07, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Man blir gladare varje dag av att inye vara en del av apple-kulten.

Men har man pengar finns det inga gränser på idiotin man kan lägga dessa på.

Om man vill göra det enkelt för sig så köper man valfri apple-pryl så har man iaf säkrat ett idiotiskt köp!
Slår vad att inom en vecka efter utsläpp någon kommer använda chassin som ost rivjärn.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och din poäng är....?

Att det stödet följde med din skärm som kostade 3900kr menar du skulle ha någon som helst vettig poäng för tråden och priset på Apples stöd...?

Skärmen är en ”leksak” i jämförelse med Apples skärm... Den är säkert helt ok för vanligt folks datorbutik, generellt sett, men har inget med referensskärmar att göra. En så billig skärm kan heller inte ha nåt märkvärdigt till stöd med i priset, vilket vi ju tydligt kan se. Stödet är nåt krimskrams i billig plast och enkla pressade plåtbitar som knappast kan jämföras med maskinfräst solid aluminium och finmekaniken i upphängningen på Apples stöd.

Det ska till stora brister om man tror att det skulle vara lika billigt att utveckla och tillverka Apples stöd som denna grunka som följde med din BenQ-skärm...

Kan du styrka att stödet är ok för 32” och ca 9kg vikt...?

Kan du inte läsa? Jag pratade om stativ, inte skärm. Du påstod att:
Citat:

Apples stöd ska sannolikt tåla mer vikt än den armen du visar, den har också snabbläste, den kan höjas/sänkas vinklas utan verktyg och stannar i lämna läge utan att låsa nåt. Det kräver rätt avancerade leder och jox och är alltså inte bara en vanlig bit Alu med vanligt gångjärn i var ände. Utan den lilla Alu-biten mellan stöd och skärm är full med sinnrik finmekanik för att få detta att fungera som tänkt och hålla många år. Dessutom kan skärmen vridas från landskapslagen till porträttläge.

Allt detta sammantaget visar att det handlar om betydligt mer än bara ett enkelt statiskt stöd av enklare snitt och material.

Jag motbevisade dig med en 9år gammal stativ som klarade allt det du påstått apple pro stativ skulle vara unikt. Jag börjar tro att efter dina 32inlägg i tråden att du är en trångsynt mac-fanboy.
Senast redigerad av Hs187 2019-06-07 kl. 19:35.
Citera
2019-06-07, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Snabbfästen (med magnet) för att enkelt kunna flytta skärmen mellan stativet och ett vesa-fäste, tex. Du lär aldrig göra det, men målgruppen för Apples skärm gör så, mer eller mindre ofta. Då är det trevligt att inte behöva böka runt med en skruvmejsel och svära över att behöva byta bits för att det är olika skruvhuvuden.

https://www.youtube.com/watch?v=zEvD...youtu.be&t=266

You are welcome.
Citera
2019-06-07, 19:41
Citat:
Det där verkar vara ett klassiskt försök till fake news, för jag såg presentationen live ute på Nordsjön på en oljeplattform, och då kan jag definitivt inte minnas nåt sådan skrattade över huvud taget när stödets pris släpptes, så jag tippar på att nån lustigkurre lagt på en knippe ”sitcom-garv” på det klippet du så ivrigt länkade till.

Jag vill minnas att det blev nån lite reaktion ja, men inget som det i klippet
Konspirationsteorier...

Du har nu skrivit över trettio inlägg i en tråd med cirka hundra inlägg. Det är en tredjedel av hela tråden, enbart från dig. Alla inlägg har varit magsura, överlägsna och hånat människor som inte håller med dig om att 10000 kr är ett rimligt pris för en bildskärmsfot. Människor skrattar åt dig. Ingen håller med dig. Du replikerar med ännu en kanonad av autistiska inlägg.

Kan du inte bara förstå att det finns fler åsikter än din?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Om du klickar på imgur-länken i trådstarten så exemplifierar det bra vad jag menar med funktionalitet. Jag anser inte att Apples stativ på något sätt utmärker sig ur ett funktionellt perspektiv. Ungefär som, åter till bilanalogierna, att valfri bil inte utmärker sig som funktionell för att den har framhjul som går att svänga med. Estetik är självklart subjektivt. Det är även där min uppfattning att Apples stativ inte erbjuder någon nämnvärd estetik eller design i övrigt som utmärker sig (något som jag också anser Apple i övrigt ofta profilerat sig som bra på) som heller motiverar priset.

Snabbkopplingen ska jag tillstå är funktionalitet och bra sådan. Men sen ur ett slutanvändarperspektiv, hur ofta demonterar man en skärm från dess fäste och är detta en funktion som varken hemanvändare eller professionella skulle tilltalas av, än mindre motivera prissättningen?

Märk väl jag är kritisk mot Apple och vad jag upplever är en absurd prissättning, jag förstår absolut resonemanget om att skärmen plus stativet kostar mindre än andra skärmar kostar. Men jag kan inte tycka det gör priset för stativet mer motiverat ändå. Någon skrev stativet borde varit billigare och skärmen dyrare, kanske är det bara marknadsföringsspsykologi, ungefär som att 200 kr med gratis frakt är billigare än 180 kr plus 29 kr frakt.

Om vi ser till mycken annan studioutrustning så är det inte ovanligt att man drar med sig en hel del pryttlar till olika projekt, för alla som jobbar med detta gör det inte enbart i helt stationära studios utan det kan vara på mer eller mindre resande fot till olika inspelningar.

Personligen tycker jag inte prissättningen på stödet är absurd alls, men billigt....? Nej, men vad är billigt i detta segment....?
Citera
Medlem
Nimars avatar
Tänkte ni på hur dom presenterade priserna? Nio nittinio och femtinio nittinio. När dom skulle ha sagt femtusenniohundranittinio.
Alltid lurar det väl nån 😁
Citera
2019-06-07, 19:47
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Tänkte ni på hur dom presenterade priserna? Nio nittinio och femtinio nittinio. När dom skulle ha sagt femtusenniohundranittinio.
Alltid lurar det väl nån 😁
Men sådant kan vi väl åndå tillsammans stå över?

https://www.netonnet.se/art/dator/stationara-datorer
Citera
2019-06-07, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Nu pratas här om 8K-skärmar.

Herrejesus.

Inte en jävel (eller väldigt få jävlar) kan se 8K-detaljer. Fan, snart blir jag irriterad.

Stämmer, tester har ju visat att folk generellt sett t o m kan ha svårt att skilja på 720 och 1080 på normalt tittaravstånd i stugorna i blindtestet. Ja inte att de som testade var blinda då....

8K lär väl vara framtiden ändå, och ingen klagar väl för att bildkvalitet och återgivning blir bättre och bättre. Men jag ser ingen som helst anledning idag att som konsument jaga 8K idag när det inte en är så fett med 4K än i utbudet.

Så Apples skärm har inte stöd för 8K, men det verkar inga andra referensskärmar ha heller än. Men den har stöd för 6K och de är fan bland de första tror jag.

Själva stödet till denna 6K-skärm har väl de funktioner som många ställ har, men på sitt eget vis, och med hög kvalitet samt välkänt varumärke, därav priset.
Citera
2019-06-07, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Jag menar vad jag skrev; att man betalar stor del av priset för mjukvara. Det är inte så att hårdvaran i en Apple är annorlunda än i en Asus, MSI, Acer eller Dell. Kollar vi enbart prestanda/krona så är Apple sannolikt den sämsta affären du kan göra. Det folk betalar extra för är status, operativsystem och design.

Finns en hel del av hårdvaran i en Mac som är unik för Mac, men även en hel del som är lika eller likvärdig som hos andra märken.

T ex har Apple haft en helt egen och unik disk-controller, den krets som styr hårddiskarna (SSD) som gav dem extremt mycket högre prestanda på lagringen än konkurrenterna.

Apple har dessutom T2-kretsen som sköter säkerheten etc.

När man köper en dator så är det väsentliga för de flesta hur den presterar som helhet. Att man kan plocka ihop nåt eget i en billig plastlåda är inte särskilt relevant. Ungefär på samma sätt att det är rätt irrelevant att man kan knåpa ihop en spattig Amazon för en billig peng som krossar en Koenigsegg på strippen. Det är en kul jämförelse men egentligen totalt irrelevant.

Samma sak med Apples stöd för denna skärm. Den kostar 10K och det finns stöd med liknande funktionalitet som följer med billiga ”skitskärmar”, men dessa är i enkel plåt o plast och inte i maskinfräst Alu med avancerad finmekanik etc som Apples stöd. Äpplen o päron alltså...
Citera
2019-06-07, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Wow, du fick en BenQ-skärm med stativ för 3900 kr. Sannerligen en relevant jämförelse ...

Jag tycker att stativet borde varit inkluderat, men visst, målgruppen för den här skärmen har ofta redan armar och vesa-fästen för sina skärmar. Antagligen en avvägningsfråga för Apple, och i slutänden valde dom att sälja fästet separat. Priset tycker jag känns rimligt, med dom finesser fästet har.

Ja och sett till material precision och annat, som ju brukar vara Apples signum.
Citera
2019-06-07, 20:05
Medlem
systems avatar
Citat:
Stämmer, tester har ju visat att folk generellt sett t o m kan ha svårt att skilja på 720 och 1080 på normalt tittaravstånd i stugorna i blindtestet. Ja inte att de som testade var blinda då....

...
Jag lovar dig att få i undersökningen varit blinda. Faktum är att mycket Full-HD och HD-material inte görs skillnad på. Måhända är jag ett glasögon-CP då jag erkänner att det mesta som visas på min skärm (tv utan tv) från Apple-tv är just 720 utan att jag eller någon reagerar.

Det finns skillnad, men den är mindre än många förstår.

Fun fact: på Apple-tv finns en ”bug”-inställning som går att välja på exempelvis youtube.

Aktivera den.

Jag tror de flesta kommer bli förvånade över skillnaden mellan vad de ser och vad de tror sig se.

Kvaliteten är alltså inte sämre med Apple-tv. Den låter sig bara mätas. På nerd-nivå.
Citera
2019-06-07, 20:11
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
https://www.youtube.com/watch?v=zEvD...youtu.be&t=266

You are welcome.

Visst, knakande plastfötter från Clas Ohlson som spricker i plasten efter en veckas användning är ju det som pro users vill ha. Och självklart vill dom också ha en BenQ-skärm för 3900 kr. Fatta att Apple har gjort en skärm med fäste för folk som inte primärt ställer skärmen på högkant för att kolla på foton av den senaste julgranen hos svärmor.

Du är säkert nöjd med din skärm, men det finns användare som har högre krav än så, både på skärm och fäste. Det kostar, men med bra grejer kan man göra ett bra jobb och ta betalt för det också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in