2019-06-07, 18:20
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Har den QI, usb 3, rgb?
”QI”?
USB 3.1 via USB-C (som de flesta såklart tänks använda), annars USB 2.
”RGB”? Ja, vad annars?
Citera
2019-06-07, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Tror du missar poängen lite.

Spelar ingen roll om man köper en Koenigsegg eller en Opel, om man ska betala extra för att en vattenflaska ska ingå så ska det kosta runt en tjuga i båda fallen. Totalsumman får det vara enorm skillnad på, men en sak som kostar 20 kr kan inte säljas för 5000 bara för paketet där den ingår är dyrt.

Bättre att sälja skärmen, där fot alltid ingår, för 70 000 än att göra så här.

Ok, du har uppenbarligen noll koll på marknaden för tillbehör, oavsett bilar eller proffsgrunkor.

Ta dig en tur in du på valfri bilmärkes tillbehörsprogram och se vad du får för tillbehör för runt en tjuga. Jag lovar dig att du kommer att få dig en överraskning.

Sen verkar du insinuera att Apples stöd skulle kosta typ 40kr men säljs för 10K, men vad grundar du det på? Dina lass av ren o skär okunnighet..? Dina förutfattade meningar utan minsta kontakt med verkligheten..?

Att sälja skärmen för 70K och stödet alltid ingår är inte särskilt bra då det knappast gynnar miljön etc. då många stöd riskerar att bli liggandes oanvända. Bättre att kunden får skräddarsy den lösning denne behöver och betala för den.
Citera
2019-06-07, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jag citerar mig själv här.

Stativet är nog en av de produkter som jag tror är överprisade och inom något år är borta från marknaden.

Det återstår att se hur det blir med den saken. Kanske du får rätt, kanske inte.

Personligen tyckte även jag att priset verkade högt när det presenterades. Men tog mig lite mer tid att kolla upp saken, vad stödet klarade etc, och vad konkurrenterna erbjöd för liknande pris/prestanda. Och när det då visade sig att man sannolikt ändå måste betala mycket mer för att få en skärm (med stöd) som klår Apples skärm (med stöd) så kändes det ju som totalt skit detsamma vad stödet till Aplles skärm kostar. Det hade ju blivit en rejäl besparing ändå mot att köpa nåt från konkurrenterna. Och det är väl ändå det viktigaste...?
Citera
2019-06-07, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Jag tillstår att det är en haltande liknelse, men vad jag menar är att när man köper en produkt, framförallt i högre prisklasser, så är det rimligt att ha vissa förväntningar. Till exempel att en dyr bil levereras med aluminiumfälgar och inte plåtfälgar t.ex, eller kommer med hjul ö.h.t. Men fine, jag förstår att inte alla produkter inte alltid inkluderar allt, men jag tycker det ändå är en orimlig prissättning.

Vad gäller att Apple tar högre priser så var det lite det jag syftade på i trådstarten när jag skrev om prisstegringar. Ja, jag är väl införstådd om att Apple är dyrare. Jag skriver detta på min Macbook och jag har även en iPhone. Jag är en av de som är beredd att betala extra för de saker Apple (traditionellt) erbjudit, lösningar som magsafe, trackpaden i glas, retina-skärm m.m. Eller bara att få en i mitt tycke gedigen byggd dator i metall. Och så uppfattar jag det att många andra som väljer Mac/Apple också resonerar, de är beredda att betala premium-priserna. Vad jag menar med prisstegring är att det som Apple erbjuder inte längre står i proportion till priserna, något jag ffa känt både på iPhone- och Mac-sidan när jag funderat på att uppgradera mig.

Hur bra eller väl prissatt denna skärmen låter jag vara osagt då jag inte har någon djupare kunskap där än att jag löst förstår varför och "att" sådana här skärmar kan vara dyra. Att ett vanligt stöd som varken erbjuder någon som helst estetik eller funktion däremot kostar många gånger mer är för mig bara absurt. Och jämförelsen att andra tillverkare är likadana håller inte enligt mig. Redan vid prisnivåerna 2500-3000 kr är det definitivt en dyr produkt för ett stativ. Vid 3-4 gånger det priset så har jag svårt att ta det för annat än absurt.

Ett i stort sett väldigt vettigt inlägg av dig, där jag håller med i mycket.

Men så avslutar du med nåt märkligt påstående att insinuera att Apples stöd inte skulle erbjuda någon som helst estetik...? Ok, det är ju en ren subjektiv smaksak så din smak är din, men inte alla andras.
Men du fortsätter med att säga att stödet inte erbjuder någon funktion....? Har du ens kollat vad stödet är? Det är inte ett dött stelt solitt föremål i aluminium som man stöder sin skärm med... Det erbjuder ju definitivt funktion, flera faktiskt. Smidig snabbkoppling för tag enkelt kunna hänga på/av skärmen, avancerad mekanik i leden för att enkelt och utan verktyg eller lossa låsa, kunna höja/sänka och vinkla skärmen, samt kunna rotera mellan landskap och porträttläge. Är det att inte bjuda på någon funktion menar du...? Skulle allt detta funka bra helt utan detta stöd eller nåt annat stöd..? Nej, tänkte väl det...
Citera
2019-06-07, 18:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jimmychrist
Nu får företagskunderna slänga upp 199 för vesa-fästet lik förbannat. Men det spelar såklart ingen roll det heller. Kostnaden skickas vidare till kund iallafall.
//

Det vore ju lite konstigt om inget fäste alls hänger med en professionell skärm och 199 dollar är ett ganska försumbart pålägg när man köper en referensskärm för 5990 USD.
Men ja, som sagt, kostnaden är inte en deal breaker för den tänkta målgruppen.
Citera
2019-06-07, 18:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
”QI”?
USB 3.1 via USB-C (som de flesta såklart tänks använda), annars USB 2.
”RGB”? Ja, vad annars?

"QI" kanske menas QLED?
Skit samma, skärmens "bildskärmsteknik" är inte primärt, utan löjligt dyra fästen.
Här är är inbitna Mac-fantaster som börjar skratta vid presentationen att "stället" kostar $999.

Givetvis har Apple skitit i det "blå skåpet" tror jag.
Citera
2019-06-07, 18:35
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det återstår att se hur det blir med den saken. Kanske du får rätt, kanske inte.

Personligen tyckte även jag att priset verkade högt när det presenterades. Men tog mig lite mer tid att kolla upp saken, vad stödet klarade etc, och vad konkurrenterna erbjöd för liknande pris/prestanda. Och när det då visade sig att man sannolikt ändå måste betala mycket mer för att få en skärm (med stöd) som klår Apples skärm (med stöd) så kändes det ju som totalt skit detsamma vad stödet till Aplles skärm kostar. Det hade ju blivit en rejäl besparing ändå mot att köpa nåt från konkurrenterna. Och det är väl ändå det viktigaste...?
Det är egentligen inte så konstigt.

Andra aktörer kommer att se vad Apple gjort och därefter kommer de att erbjuda smarta och prisvärda alternativ.

Enkelt förklarat: samtidigt som skärmarna finns live att köpa kommer det finnas fästen från diverse tredjepartsförsäljare att köpa. Och det såklart för en bråkdel av priset.

Själva skärmen uttalar jag mig inte om. Iallafall inte här och nu.
Citera
2019-06-07, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Den intressanta frågan är ju: använder majoriteten av professionella användare Apple? Jag tror knappast det. Värde är såklart subjektivt men folk som lägger dessa priser på Apple måste erkänna för sig själva att de betalar 30 % (minst) extra för mjukvara och inget annat.

Hur menar du egentligen....?

Om folk är villiga att betala Apples priser, i synnerhet inom yrkessidan, proffsen, så gör de det för de är nöjda med vad de får.

Svenska polisen kör Apple sedan nåt år, Statoil/Equinor kör Apple ute på plattformarna, IMB kör en massa Apple, liksom Google och NASA. Ser vi till musik och media etc så är Apple inte alls ovanligt.

Nu har inte Apple tidigare haft någon skärm i referensklass, men släpper en nu och vill såklart få i en fot i det segmentet. Hur det går vet vi inte än med den nya skärmen verkar ha synnerligen bra förutsättningar oavsett med eller utan stödet och vad det än kostar i sig.
Citera
2019-06-07, 18:39
Medlem
Citat:
Hur vet du att det handtaget är mer tekniskt avancerat än Apples stöd? Har du jämfört dem live?

Apples stöd ska sannolikt tåla mer vikt än den armen du visar, den har också snabbläste, den kan höjas/sänkas vinklas utan verktyg och stannar i lämna läge utan att låsa nåt. Det kräver rätt avancerade leder och jox och är alltså inte bara en vanlig bit Alu med vanligt gångjärn i var ände. Utan den lilla Alu-biten mellan stöd och skärm är full med sinnrik finmekanik för att få detta att fungera som tänkt och hålla många år. Dessutom kan skärmen vridas från landskapslagen till porträttläge.

Allt detta sammantaget visar att det handlar om betydligt mer än bara ett enkelt statiskt stöd av enklare snitt och material.

Stöd till BenQ 24'' XL2420T som jag har klarar exakt allt vad du skrev i det feta. Se från 4:26 https://youtu.be/zEvDd2tpMBU?t=266 Min fungerar prima efter 8års användande. Kostade mig 3900kr, MED en fungerande skärm.
Citera
2019-06-07, 18:42
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ett i stort sett väldigt vettigt inlägg av dig, där jag håller med i mycket.

Men så avslutar du med nåt märkligt påstående att insinuera att Apples stöd inte skulle erbjuda någon som helst estetik...? Ok, det är ju en ren subjektiv smaksak så din smak är din, men inte alla andras.
Men du fortsätter med att säga att stödet inte erbjuder någon funktion....? Har du ens kollat vad stödet är? Det är inte ett dött stelt solitt föremål i aluminium som man stöder sin skärm med... Det erbjuder ju definitivt funktion, flera faktiskt. Smidig snabbkoppling för tag enkelt kunna hänga på/av skärmen, avancerad mekanik i leden för att enkelt och utan verktyg eller lossa låsa, kunna höja/sänka och vinkla skärmen, samt kunna rotera mellan landskap och porträttläge. Är det att inte bjuda på någon funktion menar du...? Skulle allt detta funka bra helt utan detta stöd eller nåt annat stöd..? Nej, tänkte väl det...
Om du klickar på imgur-länken i trådstarten så exemplifierar det bra vad jag menar med funktionalitet. Jag anser inte att Apples stativ på något sätt utmärker sig ur ett funktionellt perspektiv. Ungefär som, åter till bilanalogierna, att valfri bil inte utmärker sig som funktionell för att den har framhjul som går att svänga med. Estetik är självklart subjektivt. Det är även där min uppfattning att Apples stativ inte erbjuder någon nämnvärd estetik eller design i övrigt som utmärker sig (något som jag också anser Apple i övrigt ofta profilerat sig som bra på) som heller motiverar priset.

Snabbkopplingen ska jag tillstå är funktionalitet och bra sådan. Men sen ur ett slutanvändarperspektiv, hur ofta demonterar man en skärm från dess fäste och är detta en funktion som varken hemanvändare eller professionella skulle tilltalas av, än mindre motivera prissättningen?

Märk väl jag är kritisk mot Apple och vad jag upplever är en absurd prissättning, jag förstår absolut resonemanget om att skärmen plus stativet kostar mindre än andra skärmar kostar. Men jag kan inte tycka det gör priset för stativet mer motiverat ändå. Någon skrev stativet borde varit billigare och skärmen dyrare, kanske är det bara marknadsföringsspsykologi, ungefär som att 200 kr med gratis frakt är billigare än 180 kr plus 29 kr frakt.
Citera
2019-06-07, 18:44
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
"QI" kanske menas QLED?
Skit samma, skärmens "bildskärmsteknik" är inte primärt, utan löjligt dyra fästen.
Här är är inbitna Mac-fantaster som börjar skratta vid presentationen att "stället" kostar $999.

Givetvis har Apple skitit i det "blå skåpet" tror jag.
Jag önskar föra till protokollet att jag aldrig har försvarat fästet, dess funktion eller prissättning.

Ok?
Citera
2019-06-07, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmychrist
Nu får företagskunderna slänga upp 199 för vesa-fästet lik förbannat. Men det spelar såklart ingen roll det heller. Kostnaden skickas vidare till kund iallafall.

Jag förstår inte varför det här ens är en grej, förutom att trolla på internet. Det är ju som att Svensson skulle gå upp i limningen för att Volvo lastvagnar tar styvt betalt för sina lastbilar.

Där har du nog den vettigaste poängen, trolleri trolleri, och kassa kunskaper.

Stödet kan tyckas ha en fet prislapp, men kollar man upp alla fakta om och runt det, och jämför med vad tillbehör ofta kostar i detta segment så tre det sig plötsligt inte särskilt dyrt alls för det man får. Definitivt inte billigt men sett till helheten med skärmen blir det ändå den rejäl besparing mot vad konkurrenterna erbjuder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in