Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Ett i stort sett väldigt vettigt inlägg av dig, där jag håller med i mycket.
Men så avslutar du med nåt märkligt påstående att insinuera att Apples stöd inte skulle erbjuda någon som helst estetik...? Ok, det är ju en ren subjektiv smaksak så din smak är din, men inte alla andras.
Men du fortsätter med att säga att stödet inte erbjuder någon funktion....? Har du ens kollat vad stödet är? Det är inte ett dött stelt solitt föremål i aluminium som man stöder sin skärm med... Det erbjuder ju definitivt funktion, flera faktiskt. Smidig snabbkoppling för tag enkelt kunna hänga på/av skärmen, avancerad mekanik i leden för att enkelt och utan verktyg eller lossa låsa, kunna höja/sänka och vinkla skärmen, samt kunna rotera mellan landskap och porträttläge. Är det att inte bjuda på någon funktion menar du...? Skulle allt detta funka bra helt utan detta stöd eller nåt annat stöd..? Nej, tänkte väl det...
Om du klickar på imgur-länken i trådstarten så exemplifierar det bra vad jag menar med funktionalitet. Jag anser inte att Apples stativ på något sätt utmärker sig ur ett funktionellt perspektiv. Ungefär som, åter till bilanalogierna, att valfri bil inte utmärker sig som funktionell för att den har framhjul som går att svänga med. Estetik är självklart subjektivt. Det är även där min uppfattning att Apples stativ inte erbjuder någon nämnvärd estetik eller design i övrigt som utmärker sig (något som jag också anser Apple i övrigt ofta profilerat sig som bra på) som heller motiverar priset.
Snabbkopplingen ska jag tillstå är funktionalitet och bra sådan. Men sen ur ett slutanvändarperspektiv, hur ofta demonterar man en skärm från dess fäste och är detta en funktion som varken hemanvändare eller professionella skulle tilltalas av, än mindre motivera prissättningen?
Märk väl jag är kritisk mot Apple och vad jag upplever är en absurd prissättning, jag förstår absolut resonemanget om att skärmen plus stativet kostar mindre än andra skärmar kostar. Men jag kan inte tycka det gör priset för stativet mer motiverat ändå. Någon skrev stativet borde varit billigare och skärmen dyrare, kanske är det bara marknadsföringsspsykologi, ungefär som att 200 kr med gratis frakt är billigare än 180 kr plus 29 kr frakt.