2019-06-07, 16:22
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
I över ett år tjatade han om Melitta som uppfann kaffefiltret i papper också.
Vad hade världen varit utan det?
Inte utan kaffe i alla fall.

Melitta gjorde det roligare för hela världens kaffeälskare. Utom för de som bara dricker kokkaffe. Som du brukar göra, och på bit.

Du tycker Melittas kaffefilter är för enkelt för att kallas för uppfinning, men kom ihåg att de enklaste uppfinningarna oftast är de mest geniala.

Logga nu ut och ta dig en kopp nybryggt kaffe och njut av det tillsammans med en chocolate chip cookie (länk). Prova ett annorlunda sätt att dricka kaffe på bit. Häll ut kaffet på fatet. Sedan tar du en bit av chokladchip-cookien i munnen. Sen silar du kaffet genom den lilla kakbiten. Smaklig fika!

Hoppas det lite nyare sättet att fika gör dig på gott humör.
Citera
2019-06-07, 16:39
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Kvinnor har inte riktigt samma behov av att få sin höga intelligens verifierad. Naturlagen är att män vill imponera på kvinnor genom att visa upp någon form av utmärkelse. T ex medlemskap i Mensa, diplom i genomgången rallykurs, SM-mästerskap i plockepinn eller guldmedalj som hakets roligaste ståuppare. Vad som helst som män tror att kvinnor imponeras av.
Så bra. Under nuvarande förutsättningar är det alltså helt naturligt att 66% av MENSA är män. Dvs män är intelligentare än kvinnor. Undantaget soffpotatisar med hög intelligens som de inte vill testa mot MENSA typ jag själv och (påstått men obevisat) enorma mängder kvinnor.

Citat:
Din s k naturlag kan du kasta i soptunnan.
"Kvinnor har inte riktigt samma behov av att få sin höga intelligens verifierad". Skulle du kalla din egen formulering en naturlag?
Citera
2019-06-07, 16:44
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
När Nannerl Mozart fyllde 18 år tog hennes geniala musikkarriär slut, för hennes far valde ut en äldre man åt henne att gifta sig med. En änkling med fem barn. Hennes lott var i stort sett att uppfostra sin mans barn och föda tre egna barn. Tror du hon fick någon tid över till att komponera musik av mästarklass?
Man kan inte köra över ett Geni. Ett Geni är aldrig en mespropp. Ett Geni testas mot andra.

Jag skulle kunna fråga om några fakta som styrker din tes att hon var ett geni som tog hand om barn. Vad har gett dig den löjliga ideen, hur kan man någonsin veta det? Men tyvärr klickar jag aldrig på dina länkar så vi skippar det.
Citera
2019-06-07, 16:52
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det är bevisat att Nannerl var ett musikaliskt underbarn i nivå med sin bror Wolfgang Amadeus och att hon komponerade musik (före uppnådd giftasålder, 18 år). Hennes bror beundrade hennes arbeten i sin brevväxling med henne.
Aha, beviset är brorsans snälla brev till sin egen syster.

"Det är bevisat att hon komponerade musik före 18 års ålder".

Geni var ordet.
Citera
2019-06-07, 17:11
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är väl ingen slump att tråden står och stampar. Det finns helt enkelt ingenting om man inte har inbillnings-glasögonen på.

Att kvinnor är könet med friheten att komma sent till träffar är känt sedan 1700-talet. Det kan ju vara en myt, eller inte, i min verklighet tar kvinnor längre tid på sig med att "bli klara" vilket de män som orkar vänta har en vinst av.

Däremot har kvinnor större ångest av att inte uppfylla diverse krav som de själva och andra ställer på dem. Så visst, till möten på jobbet kanske kvinnor kommer något mer i tid. Eller, nja, så har det inte sett ut där jag jobbat. Busted skulle jag säga om den myten.

Ta av dig dina inbillnings-glasögon själv, så ser du att tråden inte alls står och stampar. Läs mina inlägg istället för att dra dina egna korkade slutledningar.

Det är unga män i 20-30 årsåldern, alltså sådana i din ålder, som är de värsta såspropparna och kommer för sent till jobbet. För mycket chips, öl, trollande på Flashbacks feministforum eller dataspel fredag-söndag. Måndagsmorgnar är värst, för då sover dessa utmattade unga män bort minst en halv arbetsdag och kommer först till jobbet nån gång efter lunch. Minst fem timmar försenade. Gissa om de får sparken.

Äldre kvinnor är de som är mest punktliga och till och med anländer till arbetsplatsen minst en halvtimme innan arbetsdagen börjar. Då hinner de piffa till sig och ta en extra kopp kaffe innan de är redo för ännu en hård arbetsdag.
Citera
2019-06-07, 17:25
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det är unga män i 20-30 årsåldern, alltså sådana i din ålder, som är de värsta såspropparna och kommer för sent till jobbet. För mycket chips, öl, trollande på Flashbacks feministforum eller dataspel fredag-söndag. Måndagsmorgnar är värst, för då sover dessa utmattade unga män bort minst en halv arbetsdag och kommer först till jobbet nån gång efter lunch. Minst fem timmar försenade. Gissa om de får sparken.

Äldre kvinnor är de som är mest punktliga och till och med anländer till arbetsplatsen minst en halvtimme innan arbetsdagen börjar. Då hinner de piffa till sig och ta en extra kopp kaffe innan de är redo för ännu en hård arbetsdag.
Så du har ett jobb!

Jag har alltid vetat att du är en gammal tant, förlåt äldre kvinna.

Jag googlade på Nannerl Mozart. Det finns inte en enda melodi hon bevisligen skrivit. Men varje dag på Kvinnodagen så poppar hon upp i artkilar i västerländska tidningar som Geni eftersom ni kvinnor måste ha lite lektyr på kvinnodagen. Kvinnor är verkligen naiva. Det är gulligt. Tills ni stänger ner kärnkraften, lurar hit 160.000 MENA, och 4000 tiggare som alla styrs av maffian.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-06-07 kl. 17:37.
Citera
2019-06-07, 17:27
Avslutad
Citat:
Ta av dig dina inbillnings-glasögon själv, så ser du att tråden inte alls står och stampar. Läs mina inlägg istället för att dra dina egna korkade slutledningar.

Den som börjar dra in superlativer har i regel förlorat fajten.
Citera
2019-06-07, 18:23
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Att förutsätta könet på en FB-skribent är väl att vara sexistisk?

Dina formuleringar var verkligen obegripliga. Ta emot den åsikten nu "som en man".

Lol nej det är de inte, skärp dig.
Citera
2019-06-07, 18:57
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Jag visste på förhand att du inte kan bifoga fakta som kan styrka ditt påstående att kvinnor kvoteras in på chefspositioner i bl a Kinas näringsliv på bekostnad av bättre meriterade individer av manligt kön.

Nej, jag är man.

S k måttfull kvotering tillämpas när man har två sökanden som har samma meriter och kompetenser. I sådana fall används kön, etnicitet eller andra faktorer som ett slags utslagsfaktor. Man väljer den sökande som tillhör den underrepresenterade gruppen. Syftet är att få en jämnare fördelning, t ex mer könsbalans.

Det händer då och då att två lika meriterade och kompetenta personer söker samma jobb. Tro det eller ej, men det finns faktiskt massvis av yrkeskvinnor som är mer kompetenta än män på arbetsmarknaden.

”#Metoo-tjafs” som du gafflar om beror helt enkelt på att det finns alltför många idioter av din sort som inte respekterar kvinnliga medarbetare och istället visar sitt kvinnoförakt genom oacceptabelt beteende i form av bl a sexuella trakasserier och nedlåtande sexistiska kommentarer. Vidare förekommer subtil mobbning som kan ta sig många olika uttryck. En mycket kompetent kvinnor kan tilldelas simplare arbetsuppgifter som är långt över hennes kapacitet, medan hennes mindre meriterade manliga kolleger får de mest eftertraktade uppgifterna, befordras snabbare och får högre lön.

Så länge det finns manliga anställda som vägrar acceptera duktiga yrkeskvinnor och upplever att de får sin manliga maktposition hotad av kvinnlig kompetens, kommer #metoo-kampanjen att bestå.

Fakta visar att du har fel på samtliga punkter och är ute och cyklar i det blå.

https://www.verdict.co.uk/female-movie-directors-just-qualified-men/

Varför har ni misogyna fjantar så svårt att acceptera att kvinnor i snitt presterar lika bra som män inom alla områden utom där fysisk styrka är avgörande? Jag har i tidigare inlägg gett ett litet axplock på ”grenar” i vilka kvinnor kan konkurrera med män på lika villkor.

Varje gång en kvinna är mer framgångsrik än en man kommer det en massa mer eller mindre fantasifulla bortförklaringar från misogyna snubbar som får sina sköra manliga egon krossade: hon fuskade, hon blev inkvoterad, hon gick sängvägen mot toppen, den manlige förloraren hade en dålig dag eller lät henne vinna, hon var ett extremt undantag och så vidare.
Nä, du är inte man. Att du låtsas vara det säger en hel del.

Vad har situationen att två lika meriterade personer söker samma jobb att göra med att det finns kvinnor som är mer meriterade än män? Förutom naturligtvis att den ena situationen aldrig händer (jag skulle tro att du inte kan hitta två personer med exakt samma meriter, det är alltid ungefärligt, speciellt ju mer välmeriterad man är och ju mer avancerat yrket man söker är), och att det andra är väldigt odefinierat - menar du att det finns kvinnor som är mer meriterade än alla män, eller en grupp av män? För om det är det sistnämnda så är det ju självklart. Varför ens nämna det?
För att du inte har egentliga argument? Jo kanske. Det du kallar "måttfull kvotering" innebär, precis som all kvotering, att man inofficiellt tar med personens kön som en merit. Och eftersom kvotering oftast används när det gäller mansdominerade yrken anses alltså det vara en merit att vara kvinna.
Vilket leder oss till att kunna anta att för någon viss position inom mansdominerade yrken så är personen som sitter där mindre meriterad om denna är kvinna. Eller åtminstone mindre skicklig på sitt faktiska arbete. Och just så är det ju, i genomsnitt vill säga.

Hmm, du säger "En mycket kompetent kvinnor kan tilldelas simplare arbetsuppgifter som är långt över hennes kapacitet", jag tror att jag faktiskt håller med om det uttalandet! Kvinnor som, i genomsnitt för kvinnor, är att anses som kompetenta kan tilldelas simpla arbetsuppgifter och dessa visar sig ofta vara just över hennes kapacitet. Och det är ju just för att "kompetenta" kvinnor väldigt ofta inte är det. De är kompetenta för att vara kvinnor, men när det gäller att verkligen göra något så... Ja.

Slateds undersökning visar på ganska konstiga tolkningar av de resultat de presenterar. T.ex. #2 att manliga och kvinnliga regissörer får ungefär samma avkastning på sina filmer (i genomsnitt per film per investerad peng). Jovisst är det så, det är ett naturligt resultat av hur ekonomi fungerar. De säger ju själva att det finns jämförelsevis få kvinnliga regissörer.
Men man kan ju dra exakt samma parallell mellan vilka två grupper som helst (som är tillräckligt stora). Räkna efter själv så får du se. Snarare är den mindre mängden kvinnliga regissörer just ett bevis på att de (i genomsnitt) inte är lika bra, eftersom bara de bästa (av kvinnorna) får större kontrakt, precis som bara de bästa (av männen) får det. Vilket då betyder att det finns färre kvinnor som platsar bland "de bästa".
Resten av artikeln är liknande, men jag vill även tala om slutsatsen. Där listar man "myterna" (som inte är myter) och nämner sedan att fler män blir återanställda. Istället för den naturliga slutsatsen att män återanställs för att de gör ett bättre jobb så hoppar man utan förklaring till att "man måste göra bättre ifrån sig" genom att anställa flera kvinnor - utan att en enda gång nämna att en så stor investering som en film görs bäst på personbasis, inte på könsbasis.

Nej, inte varje gång. Bara när det är befogat, vilket det nästan alltid är. Inte alltid. Nästan alltid.
Citera
2019-06-07, 18:58
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Måndagsmorgnar är värst
Enligt statistik är onsdag den dag då flest personer kommer försent till jobbet.
Citera
2019-06-07, 19:33
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Så bra. Under nuvarande förutsättningar är det alltså helt naturligt att 66% av MENSA är män. Dvs män är intelligentare än kvinnor. Undantaget soffpotatisar med hög intelligens som de inte vill testa mot MENSA typ jag själv och (påstått men obevisat) enorma mängder kvinnor.

Det är upp till 10 gånger fler män än kvinnor som skriver Mensa-testet. Hade lika många män som kvinnor testat sin intelligens skulle könsfördelningen naturligtvis bli betydligt jämnare än den nuvarande 66:34.

Jag vet att du är en soffpotatis med låg intelligens. Det behöver du inte tala om för mig. Dina korkade inlägg talar sitt tydliga språk. De ser ut att vara skrivna av en pubertal yngling som går i en särskola.

Citat:
"Kvinnor har inte riktigt samma behov av att få sin höga intelligens verifierad". Skulle du kalla din egen formulering en naturlag?

Ja, absolut! Kvinnor känner i genomsnitt mindre behov av att prestera för att imponera på män. För män dejtar inte så gärna kvinnor som är intelligentare, mer välutbildade eller tjänar mer än de själva. Enligt den rådande könsmaktsordningen ska män vara bättre än kvinnor i precis allt. Även i ”grenar” där kvinnor är signifikant överlägsna.

Kvinnor är inte heller lika benägna att ställa upp i en massa mer eller mindre meningslösa eller livsfarliga tävlingar och mäta sina krafter mot andra kvinnor och män också för den delen. Det är därför du nästan aldrig ser kvinnor ägna sig åt livsfarliga aktiviteter där risken att omkomma är överhängande. Män riskerar glatt sina liv endast för att både imponera på kvinnor och stiga i respekt hos andra män.
Citera
2019-06-07, 19:47
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Man kan inte köra över ett Geni. Ett Geni är aldrig en mespropp. Ett Geni testas mot andra.

Jag skulle kunna fråga om några fakta som styrker din tes att hon var ett geni som tog hand om barn. Vad har gett dig den löjliga ideen, hur kan man någonsin veta det? Men tyvärr klickar jag aldrig på dina länkar så vi skippar det.

Citat:
Aha, beviset är brorsans snälla brev till sin egen syster.

"Det är bevisat att hon komponerade musik före 18 års ålder".

Geni var ordet.

Det stämmer att genier inte är några mesproppar. Bara glin med låg IQ är det, framförallt såna som skickar misogynt trams på Flashback i inlägg efter inlägg eller ligger på soffan och dagdrömmer om en fridfull värld utan kvinnlig rösträtt och utan kvinnliga genier eller helst inga kvinnor alls.

Det var hennes pappa Leopold själv som hade upptäckt Nannerls musikaliska talanger och hoppades att sonen också skulle besitta samma förmågor som hon. När Wolfgang var 6 år och Nannerl 11, bestämde sig fadern för att ta med båda barnen på en europaturné och visa upp deras musikaliska talanger. Barnen turnerade i stora delar av Europa och hyllades bl a annat vid de kungliga hoven i Paris, Wien, München och London.

Så fort Nannerl uppnått giftasålder blev det slut på turnerandet och musicerandet. Trots livliga protester från brodern Wolfgang blev hon av sin far Leopold tvingad att avsluta sin musikkarriär för att gifta sig med en betydligt äldre man, en änkling med fem barn. Hon hade inget annat val än att lyda pappan och tillmötesgå hans krav.

https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/australiaandthepacific/australia/11848915/Mozarts-sister-composed-works-used-by-younger-brother.html

Eftersom du tydligen inte klickar på mina länkar bifogar jag spoilers här:

Här kommer en avslöjande artikel med bevis på att tonsättaren Johann Sebastian Bachs andra fru Anna Magdalena hade komponerat några av de mest älskade verken inklusive hans sex cellosviter:

https://www.telegraph.co.uk/news/uknews/1516423/Bach-works-were-written-by-his-second-wife-claims-academic.html

På svenska: https://www.svd.se/bachs-fru-pekas-ut-som-kompositor

Kvinnligt geni var ordet. Inget av dem var en mespropp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in