Citat:
Ursprungligen postat av
Nihiliserad
Du är så hjärntvättad att du tror att det finns massa kvinnor som sitter på den ena superhiten efter den andra, men att massa vita feta medelålders män hindrar dem från att nå publiken? 😄
Nej det tror jag inte men jag tror att många människor som inte skriver musik skulle ha förmåga att skriva bra musik om det plötsligt blev ett intresse och en målsättning. Förväntningar påverkar också. För en musikalisk tjej som gillar att sjunga ses det som fullt naturligt att bara sjunga covers medan för en kille ses det nog mer som ett självklart steg att försöka sig på att skriva egen musik, det kanske till och med kan ses som lite fjolligt eller töntigt att bara spela och sjunga andras musik för en kille eftersom det är mer manligt att hävda sig och lämna sitt avtryck. Jag vet inte ens om det finns positiva associationer för en tjej att skriva egen musik, liksom om det finns något lyft i det gällande hur motsatta könet ser på en. Om det skulle uppfattas som att hon försöker hävda sig är det ju snarare minuspoäng, ungefär som en kille som bara sjunger covers och riskerar att uppfattas som tjejig. Om en tjej skrev musik som en väldigt privat och personlig syssla som hon knappt pratade om skulle nog smälta in bäst med omvärlden, minst risk att det uppfattades som stöddigt. Att skriva egen musik kan ses som att hävda sig i någon utsträckning, ja eller nej? Att hävda sig ses som manligt och därmed mer attraktivt hos män och mindre attraktivt hos kvinnor, ja eller nej?
Om det var så otroligt ovanligt att kvinnor hade potential och förmåga att skriva uppskattad musik borde chansen att artister som Britney Spears och Mariah Carey, som inte fått sina skivkontrakt baserade på sin låtskrivarförmåga, skulle ha förmåga att skriva hits vara extremt liten, ändå finns det flera sådana exempel på kvinnliga artister som fått kontrakt baserat på sångröst och image men som ändå skriver en del av sin musik själva, så som Britney Spears skrev Everytime. Men trots att Britney uppenbarligen kan skriva uppskattad musik tog det flera år som väletablerad artist inom musikindustrin med alla de rätta kontakterna innan hon ens försökte sig på att skriva en låt. Det är det som är grejen, man måste ju försöka sig på det för att veta. Och hon lyckades ju faktiskt väldigt bra med sin första egna låt, jag skulle tro att det är mer vanligt bland etablerade hitmakare till och med att de första låtarna man skriver inte är särskilt bra men om man fortsätter försöka så finns chansen att man utvecklas till något bra och intressant.