2019-06-07, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waxworks
Det ligger en moské längre upp på Hamngatan (nr 49)
Vilket är en bit från explosionen, men i teorin skulle det ju kunna ligga en sk källarmoské på adressen.

Inte för att jag tror att det gör det ...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Kan nån vänlig själ som är sprängkunnig spåna lite om vilken typ av bomb som är den mest troliga, hur lätt/svårt det är att tillverka en sån och hur lätt/svårt det är att få tag i ingredienserna till en sån.
Jag tror på dynamit eller arméns sprängdeg. Dynamit får "vem som helst" tag på utan större problem, arméns deg finns det lager inom vissa kretsar, dock svårstulet idag. Tändhattar är faktiskt det svåra att få tag på.
Citera
Medlem
Nu förekommer blandade uppgifter i media både om att bandidos låg bakom och att bandidos var måltavla. Vilket är rätt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
I 3:an ligger en skomakare/nyckelservice, nycklar kan vara av intresse för ljusskygga grupperingar... ?
Därför spränger dom ett helt kvarter för att komma över lite nyckelämnen?
Jag tror du svävar iväg lite väl långt, om avsikten var att komma över nyckelämnen så misslyckades det samt att det är enklare att gå på den individen.
Förstår inte vad du anspelar mot, jag ser ingen vinst i ditt påstående.
Citera
2019-06-07, 16:51
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det enda som fattades ifrån polisens håll är denna slutkläm :

-det är ingen fara för allmänheten !

Tror du missade något, för de sa faktiskt att allmänheten ska fortsätta leva sina liv som att inget har hänt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
I SVT stod de att boråspolisen gått ut med att det var Bandidos som låg bakom explosionen. Hur nu dem fått den informationen. Jäkligt dåligt att vanligt folk blivit drabbade. Dem som ligger bakom de borde betala folks boenden

Verkar som att någon polis läckt till Borås Tidningen.

http://www.bt.se/boras/just-nu-uppgifter-till-bt-bandidos-kretsar-misstanks-ligga-bakom-sprangningen-i-linkoping/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
..Tändhattar är faktiskt det svåra att få tag på.

Tändhattar är väldigt lätt att komma över
Citera
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Håller ni på och gissar än? I en av statens radiokanaler har ju statens ordningsmakt låtit meddela att detonationen troligen rör sig om "någon sorts föremål".

Det var då bättre än det där "blixtnedslaget" som SVT gaggade om i morse.
Citera
Medlem
Jagtardindotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Nu förekommer blandade uppgifter i media både om att bandidos låg bakom och att bandidos var måltavla. Vilket är rätt?

Båda är rätt. Undergrupp i Bandidos som gör revolt för att ta över är snacket på stan
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Medvind? En tryckvåg förflyttar sig med en hastighet av flera tusen m/sek. Ska vi lägga på 8 m/sek?

Jag som trodde ljudets hastighet i luft var konstant, 340 m/s...
Citera
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag cyklade förbi, det var avspärrat så jag fick inte tillfälle att se eller fotografera den förstörda fasaden. Hela hamngatan var avspärrad. Jag fick använda min fantasi för att kunna ta mig i rätt riktning. Jag frågade en polisman vid vägspärren: "Har någon lekt litet ?" Han svarade hövligt att han inte visste något.
Citera
2019-06-07, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mekkaniker
Stämmer det att det var verksamheten som bedrevs i huset så får mussegissarna i tråden rätt.

Vet man vilken variant som stod bakom moskén? I så fall blir det lättare att hitta misstänkta antagonister.
Det finns inget som tyder på att det finns en moské på adressen.

Media skulle givetvis inte missa att göra den kopplingen i sin rapportering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in