2019-06-07, 16:28
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
För att skapa en tryckvåg som känns 1.4 mil bort?

Men för 242:a gången, ingen har känt någon "tryckvåg" (i någon vanlig betydelse när det gäller explosioner) 1,4 mil bort. Hade de gjort det hade det inte gått att se att det en gång hade stått ett bostadskvarter där det smällde!

Journaktivister och folk i gemen kan inte formulera sig klart, det är vad det handlar om. De kan ha hört smällen, eller kanske t o m känt markvibrationer, 1,4 mil bort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Konkurrensen är mördande inom barnomsorgen har jag hört.

Den "verksamhet" som avses är troligen knarkförsäljning.
Jo, det kan jag tänka mig, men de skriver verksamheten i en lokal i huset.

Som om någon har hyrt en lokal för att bedriva verksamhet.
Citera
Medlem
Ni som bor i Linköping, vet ni om det har pågått några sprängningar det senaste året i form av vägarbete mm? Tänker att om bomben i fråga ej är tillverkad med TATP, NPK, ANFO mm så borde ju polisen uppmana alla bolag som har tillgång till sprängmedel att inventera omedelbart.
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solensson
Polisen har pressträff.
De vet inte vad som inträffat. Inte ens var!

De tär det som inte sägs som man bör notera i såna här fall. Fö. Sverige är det pinsammaste landet i världen numera.
Citera
2019-06-07, 16:29
Medlem
Kul att hawaii-skjortan talade klarspråk angående sprängningar i dagens Sverige (frågan var om han såg någon koppling mellan Linköping och Motala): Det är tyvärr så det ser ut nuförtiden.
Citera
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Haha, varför inte skicka Samir som reporter istället?

Polisernas och journalisternas nivå är mer skrämmande än bomben själv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Du kan inte dra den kopplingen direkt. Att det måste vara ett annat MC gäng som ligger bakom om det är riktat mot ett. Det är ofta så men absolut inte så ofta att du direkt kan dra den kopplingen.

Det är inte omöjligt att ett babbegäng hamnar i krig mot dom.
I SVT stod de att boråspolisen gått ut med att det var Bandidos som låg bakom explosionen. Hur nu dem fått den informationen. Jäkligt dåligt att vanligt folk blivit drabbade. Dem som ligger bakom de borde betala folks boenden
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Men för 242:a gången, ingen har känt någon "tryckvåg" (i någon vanlig betydelse när det gäller explosioner) 1,4 mil bort. Hade de gjort det hade det inte gått att se att det en gång hade stått ett bostadskvarter där det smällde!

Journaktivister och folk i gemen kan inte formulera sig klart, det är vad det handlar om. De kan ha hört smällen, eller kanske t o m känt markvibrationer, 1,4 mil bort.
I det här fallet var det en privatperson. Finns i tråden.
Citera
2019-06-07, 16:30
Medlem
Flying.Swines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Jo, det kan jag tänka mig, men de skriver verksamheten i en lokal i huset.

Som om någon har hyrt en lokal för att bedriva verksamhet.
I det aktuella huset finns ju en trappa ner till källarvåningen som mycket väl kan innehålla en lokal. Den inhyser definitivt inte barnverksamhet.
Citera
2019-06-07, 16:31
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
I SVT stod de att boråspolisen gått ut med att det var Bandidos som låg bakom explosionen. Hur nu dem fått den informationen. Jäkligt dåligt att vanligt folk blivit drabbade. Dem som ligger bakom de borde betala folks boenden

Länka den artikeln då som källa. Annars blir det svårt ta det seriöst.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Jag förstod det som att det var den kåken som hade mest skador.
Ja, jag fick också den känslan när jag såg de första bilderna i media. Här ser man cykelskjulet och vinkeln bort till bilskolan.

https://www.google.com/maps/@58.4085252,15.6320242,3a,75y,311.22h,89.03t/data=!3m6!1e1!3m4!1s5ZO0vNTARrqn2ZkxWwuYYw!2e0!7i1 3312!8i6656
Citera
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Verkar mest var fönster och balkonger som skadats. Explosionen var helt enkelt inte kraftig nog för att demolera ett cykel förråd. Untill next time då.

Alla explosioners lika värde gäller inte…

Allt handlar om brännhastigheten på det explosiva materialet.

Låg brännhastighet (t.ex. svartkrut), ger mindre förmåga att krossa, bryta, förstöra (per gram) och ger mer utbredd tryckvåg (vilket verkar vara fallet i det aktuella exemplet).

Hög brännhastighet (t.ex. pentyl), ger högre förmåga att krossa, bryta, förstöra (per gram) och ger en mindre utbredd tryckvåg.

Snabba sprängämne använder man typ vill riva höghus och få dem falla ihop snyggt utan en massa arbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in