Just det 'tjejer': humor, wit and snappy comments are a male discipline.
..just saying.
Förutom damfotboll så är det nog där som jag ser störst skillnad mellan män och kvinnor. Sättet att se världen, på ett komiskt sätt som en man kan skämta om och gör det, eller på ett kvinnligt sätt "allt är alltid på allvar, och därför kan jag verkligen inte komma på några one-liners". Inte några allvarliga problem eller skillnader. Bara väldigt distinkta.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-06-07 kl. 14:06.
Förutom damfotboll så är det nog där som jag ser störst skillnad mellan män och kvinnor. Sättet att se världen, på ett komiskt sätt som man kan skämta om och gör det, eller "allt är alltid på allvar, och därför kan jag verkligen inte komma på några one-liners". Inte några allvarliga problem. Bara väldigt distinkta.
Damfotboll... ..dont get me staaarted (Pesci)
Men jo, jag vill gärna attribuera kvinnors (gement) avsaknad av humor till sociala villkor. Handen på hjärtat har jag inte gett mycket hjärngymnastik till det.
Om Merapi lovar att hålla en neutral ingång till ämnet (nog så viktigt) så ska jag också göra det.
Att kalla ett barn "du är ett geni" och veta att barnet inte är ett geni är inte att ljuga. Jag kan även säga "du ritar som Rembrandt" utan att det är att ljuga. Och jag kan lova att Rembrandt är bättre än mina barn. Du har verkligen inga barn, bara mjäll.
Problemet med din definition av "geni" är att i så fall kan vem som helst kalla sig Geni. Det vattnar därmed ur begreppet Geni dess värde. Visst kan du ha din definition. Men den är meningslös. Det är som att säga att Usain Bolt INTE är snabbast i världen. För i Afrika kan det finnas någon som sprungit snabbare men vi känner bara inte till honom. Offerkofta i så fall. Usain Bolt var snabbast när det gällde, inte i TV-soffan.
"Världens längsta man" är världens längsta man. Punkt. Det kan finnas någon som är längre i Afrika. Och när han ger sig till känna blir han världens längsta man. Men inte innan. För man säger inte "världens längsta man FÖRUTOM de som är längre men som vi ännu inte hittat".
Intelligensen existerar oberoende av bragd. Det är inte lika enkelt att mäta som längd, det har du rätt i.
Har inte tagit upp någon tävling i "världens mest" någonting.
Jag har inga barn, korrekt. Du kan väl säga "Du målar jättefint" bara?
Vi talar som alltid förbi varann. Visst vet jag att förre Mensa-ordföranden var bagare. Han var naturligtvis extremt intelligent, men hade ingen drivkraft att använda den till annat än att baka bullar. Är han ändå ett geni i klass med Einstein? Självklart inte. Det finns inga dolda och gömda genier. Ett geni gör en insats för mänskligheten som ofta långt efter hans död fortfarande inte är överspelad. Mozart var ett geni, inte hans syster. Einstein var ett geni, inte hans fru. Mensa-bagaren är inte ett geni och kommer aldrig att vara ett geni, men han har hög mätbar IQ.
Noterar efter en kort googling att 66% av medlemmarna i Mensa är män. Den gamla vanliga proportionen 10-30% kvinnor dyker alltså upp än en gång. Jag är övertygad om att det är en naturlag.
Män är mycket mer benägna än kvinnor att ansöka om medlemskap i Mensa. På vissa dagar kan 20 män och 1 kvinna skriva testet. Ju fler män som skriver desto fler ”outliers” vaskas det fram, i detta fall de med IQ lägst 131. Föräldrar intelligenstestar sina pojkar i högre grad än flickor.
Kvinnor har inte riktigt samma behov av att få sin höga intelligens verifierad. Naturlagen är att män vill imponera på kvinnor genom att visa upp någon form av utmärkelse. T ex medlemskap i Mensa, diplom i genomgången rallykurs, SM-mästerskap i plockepinn eller guldmedalj som hakets roligaste ståuppare. Vad som helst som män tror att kvinnor imponeras av.
Skulle lika många kvinnor som män skriva Mensa-testet, då kommer det att bli jämnare könsfördelning bland Mensa-medlemmarna. I de studier man hittar fler variabla män inom intelligens, så är skillnaden mindre än 10 procent. Så den verkliga könsfördelningen i Mensa bör rimligtvis vara max 55:45 (M:F).
Alla dessa är numera väl kända för mig, bara att läsa på wikin och se att deras insatser var minimala, feminister har skrivit artiklarna och ändå är de totalt tomma på insatser. Finns ingen som rankar någon av dem på topp 1000 uppfinnare och upptäckare. Att mozart hade en genialisk syster som inte gjort något så man vet inget om henne är symptomatiskt.
Du använder inte ens cherrypicking. Ett plockat körsbär innebär att man hittar någon som verkligen tillförde något. Men dina namn är alla tomma ballonger.
Man borde hitta på ett eget ord för lupacs variant av picking av personer utan cherry-värde. En slags låtsas-cherrypicking som förutsätter att läsaren inte orkar kolla upp något.
Vilka rejäla förminskningar du gör av geniala kvinnors insatser.
Numera? Gick du inte ut gymnasiet för 7-8 år sedan? Då har du ju ignorerat alla avsnitt som handlat om alla dessa nämnda betydelsefulla kvinnor Émilie du Châtelet, Hypatia, Ada Lovelace, Grace Hopper och Jane Austen m fl, och bara fokuserat på allt vad män har gjort och presterat. Inte undra på att du fick urusla betyg i de ämnen där kvinnor omnämnts.
Émilie du Châtelet
var en av de första kvinnliga forskarna, blev medlem i vetenskapsakademien i Bologna 1746. Hennes största bedrift var en fransk översättning, med egna kommentarer och slutsatser kring mekanik och energiprincipen, av Newtons Principia. Den är fortfarande den franska standardöversättningen av detta verk.
Hypatia
utvecklade bland annat en apparat för destillering av vatten, uppfann hydrometern och en mätare av vätskors densitet (täthet) . Hon undervisade i klassisk mekanik och skrev flera viktiga böcker om matematik och geometri. Tack vare hennes förmåga att förenkla, sammanfatta och utveckla andras teorier har många matematiska idéer från antiken kunnat överleva till idag.
Ada Lovelace
är mest ihågkommen för sitt arbete med Charles Babbages mekaniska dator, den analytiska maskinen. Hon skrev den första algoritmen för en mekanisk dator och var en pionjär som förutsåg datorns möjligheter som allmän problemlösare.
Grace Hopper
skapade den första kompilatorn, ett program som kunde översätta text till datorspråk. Flow-Matic hette den och översatte engelska till maskinspråk. Hon var också bland annat med och utvecklade Harvard Mark I.
Jane Austen
en av den engelskspråkiga litteraturens klassiska författare i kategorin kärleksromaner. De mest kända titlarna är Förnuft och känsla (1811), Stolthet och fördom (1813), Mansfield Park (1814) och Emma (1816). Alla Jane Austens romaner har filmatiserats flera gånger.
Totalt tomma på insatser? Tomma ballonger? Du är tämligen ensam om din uppfattning av de nyss uppräknade kvinnor och alla andra framstående kvinnor.
Nu är det plötsligt feminister som skrivit wiki-artiklarna. Förut påstod du inte alltför länge sen att 85-93 % av artiklarna skrivits av män. Hur ska du ha det?
Kom du på det nu att jag inte använder mig av cherrypickande? Själv plockar du körsbär endast när du hittar män som skapade, konstruerade, uppfann eller tänkte stort och lämnar kvar de körsbär när du hittar lika framgångsrika kvinnor. Till skillnad från dig sysslar jag inte med subjektivt och känslobaserat cherrypickande, utan förlitar mig istället på vad senare forskning och empiri kommit fram till. Ditt cherrypickande är bara ett utslag av ett misogynt tyckande.
Jodå, det finns åtskilliga kvinnor rankade på topp 1000 uppfinnarlistan. Fyra stycken redan i den här 100-topplistan:
72. GRACE MURRAY HOPPER
79. VIRGINIA APGAR
84. GERTRUDE B. ELION
87. STEPHANIE KWOLEK
I topp 50 listan är Maria Christina Bruhn (ett säkert sätt att förvara krut i) och Josephine Cochrane (diskmaskin) på 36:te respektive 38:de plats. Det finns fler topplistor men dem får du själv snoka rätt på.
Du vet redan varför det var så få kvinnor bland upptäckare, forskare och uppfinnare m m under tiden från antiken till den första hälften av 1900-talet. Andelen kvinnor var under 1 procent i flera hundra år, och ändå fanns det 2-10 % som gjorde betydande avtryck inom vetenskap och uppfinningar.
Det är först nu under de senaste decennierna som kvinnor börjar ta plats inom de områden som var förbehållna män. Dessa fakta har du ju börjat acceptera. Eller?
Det är bevisat att Nannerl var ett musikaliskt underbarn i nivå med sin bror Wolfgang Amadeus och att hon komponerade musik (före uppnådd giftasålder, 18 år). Hennes bror beundrade hennes arbeten i sin brevväxling med henne.
Dagens garv, "vetenskapen som vi känner den" hade varit identisk helt utan kvinnor också.
Du har aldrig kommit på tanken att personer som låter sig osynliggöras faktiskt är mesiga töntar. "Einstein osynliggjordes" funkar liksom inte. För det är ingen som vill osynliggöra bra insatser, bara medelmåttiga. Utom kvinnorna i den här tråden naturligtvis. T.o.m Mozarts okända syster är lika mycket värd som WA Mozart för vissa här. Det är själva definitionen på Osynliggöra.
Hade vetenskapen varit identisk utan Marie Curie, Lise Meitner, Rosalind Franklin, Maria Goeppert Mayer, Vera Rubin plus ytterligare en hel drös av geniala kvinnor, både kända och okända? Nej! Det finns hundratals relativt okända kvinnor som genom historien förändrat världen med sin forskning.
Tierra Guinn Fletcher är en ung mycket smart kvinna av afroamerikanskt ursprung. Hon spås en lysande framtid i klass med 1950-1960 talets tre numera kända afroamerikanska tjejer i NASA.
När Nannerl Mozart fyllde 18 år tog hennes geniala musikkarriär slut, för hennes far valde ut en äldre man åt henne att gifta sig med. En änkling med fem barn. Hennes lott var i stort sett att uppfostra sin mans barn och föda tre egna barn. Tror du hon fick någon tid över till att komponera musik av mästarklass?