Funderar på om det kan vara en explosion underifrån, från ledningar under mark eller dylikt. Ingen verkar ju ha sett själva explosionen och inget ser bränt ut...
Intressant att huset ligger i exakt rak linje med en av landningsbanorna på flygbasen. Kanske nån som pillat på fel knapp i sitt flygplan och råkat tappa något. #foliehatt på
Nej, det kan vara terror-relaterat ändå. Det kan va en terrorist som ville testa sin bomb, så han vet hur mycket krut som behövs när den verkliga smällen sker.
Nej. Inte troligt. För det första är det väldigt ovanligt med gasexplosioner, för det andra så är det alldeles för stor explosion för att vara resultatet av gas.
Med största sannolikhet är det sprängämne, och rätt många kilo, jag uppskattar det till 10 kilo, men som sagt beror på vilket ämne det är frågan om. Frågan är ju om det är stulet militärt materiel som man smällt?
Men som jag sagt flera gånger så är det inte troligt att det var någon gasexplosion i detta fall om det skedde utomhus vilket polisen säger var fallet. Gasexplosion kan i stort sett uteslutas pga. de rådande omständigheterna, inte pga. kraften i explosionen.
Av de skadade som togs om hand om på platsen så skickade tre till Motala och tre till UV i Linköping. Två av de skadade på UV har lagts in. Lite oklart hur allvarligt skadade de är, men av presskonferensen att döma så är det inga livshotande skador.
Dock så blir man ju inte inlagt pga ytliga sårskador.
Tja, man blir ju inlagd för observation pga en hjärnskakning så det kan ju vara någon som slagit i huvudet hårt och svimmat.
Du tror inte att det regnat in vittnesmål då och att man redan klarlagt vad det var som smällde?
Rätt så centrerad förödelse också. En meteor hade förstört fönster på ett mycket större område.
Man sa att räddningstjänsten faktiskt fick släcka en mindre brand i en lägenhet dock...
Eftersom man inte verkar ha hittar något som kan ha exploderat , så ja kanske.
Var det en bomb måste sen varit rätt stor, och borde hittats delar efter en sådan.
Men som jag sagt flera gånger så är det inte troligt att det var någon gasexplosion i detta fall om det skedde utomhus vilket polisen säger var fallet. Gasexplosion kan i stort sett uteslutas pga. de rådande omständigheterna, inte pga. kraften i explosionen.
För femtielfte gången... Det finns ingen gas i området... Lägg ner det nu.
Skulle faktist kunna vara en meteorit. Men då borde man se en rätt din krater någonstans. Kanske upptäcks snart. Det är fullt möjligt men även brottslig gärning är så klart även möjligt. Men jävligt konstigt ställe att smälla på isåfall. Kanske gått snett vid tillverkning av bomb, men då borde vi ha minst en död tänker jag.
Ja visst kan det vara en meteorit och Elvis lever, Tomten finns och jorden är platt... och en spade är aldrig en spade!