2019-06-07, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiddleback
Ahhm. Är det bara jag som tycker det ser ut som om hela betongfundamentet till balkong golv är borta på första våningen?

Fast väggen ser bränd ut på första våningens balkong (på det vita huset). Så ser det inte ut på Google maps.
Citera
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ja, man måste inte stirra sig blind på att bomben var inne i skjulet. Men den var definitivt i närheten.
Signaturen B.R.Donut noterade att soptunnan var borta, den kan ha blåst iväg av detonationen men kanske något hade lagts ned i papperskorgen?

https://pbs.twimg.com/media/D8cyBHSXsAAE6FY?format=jpg&name=4096x4096

Om du tittar på den nedre delen av Instagrambilden så ser du två svarta fläckar på marken (på den motsatta trottoarkanten).
Just framför dessa: https://goo.gl/maps/ukmX3pk4xVfgQDuu7
Jämför man Instagrambilden med Google map så ser man även att P-skylten har snurrat 180 grader.
Citera
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Ofta brukar personer som varnas vara väl medvetna om att dom har personer efter sig.
Om nån då spränger halva huset man bor i så skulle nog även den mest korkade personen förstå att det är riktat mot en.
Alternativt att man spränger och sen drar ett sms om att "nästa gången är den utanför din lägenhetsdörr"

Det är väl en sak om man spränger och sen skickar ett meddelande till vederbörande, det köper jag men tror nog inte vi kommer få reda på det. Sen är det inte dumt att dra in massa oskyldiga i det hela? Fast kriminella har väl inte riktigt varit dom intelligentaste.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Polisen vet inget.

Intressant , ska det va en meteorit som exploderat trotts allt? Man verkar ju inte hittat något explosivt.
Citera
Medlem
SkogsKonungs avatar
Lite illa när tjänstemännen ifrån sjukvård och räddningstjänst ger bättre och mer info än snuten.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jucvn
Vilken bra info från polisen. Inkompetenta fjantar vi har i Sverige.

Vad ska dom säga om dom inte har mer info?
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gojanO
Bilbomb a´la Breivik?

Breivik slog inte till flerfamiljshus ditt jävla klappträ.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Lär ju inte vara en olycka detta, även om vi inte vet.
Finns väl inget man råkar lägga där, mitt emot park-bänkarna, som går av såhär.
Sprängmedel hade ju skickat mer av de tyngre grejerna runt, detta känns som gas.
Nån tejpade en handgranat på en gas-tub?
Möjligen nån kraftigare/olaglig nyårssmällare.
Ska bli intressant med kamera-övervakning, en sån här tub drar man inte runt på obemärkt..

Nyårssällare, aa jo tjena! Jävligt troligt, sägs ju självt att det är en kraftig bomb som detonerat, inga jävla raketer
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Nej. Inte troligt. För det första är det väldigt ovanligt med gasexplosioner, för det andra så är det alldeles för stor explosion för att vara resultatet av gas.

Med största sannolikhet är det sprängämne, och rätt många kilo, jag uppskattar det till 10 kilo, men som sagt beror på vilket ämne det är frågan om. Frågan är ju om det är stulet militärt materiel som man smällt?

Det finns ett par tidigare sprängdåd i trakterna, kan ju finnas koppling till dom.
https://www.corren.se/nyheter/linkoping/polisen-soker-tva-efter-sprangdad-om5567312.aspx

I Göteborg har det ju varit ett par nazister som gjort ett antal sprängdåd, kanske finns aktiva högerextrema i Linköping med?

Polis och vittnen har även sagt emot att det skulle röra sig om gas. Finns ingen gas i området.
Om en ledning smällt under mark så hade skadorna inte varit så omfattande heller, hade t.ex funnits en sorts krater.
Gas-spåret är sönder.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
En meteor, vill jag påstå, är inte helt otänkbart.

Ser ganska likt ut till effekten och förödelsen.

https://www.meteorite-recon.com/home/meteorite-documentaries/chelyabinsk-superbolide
Citera
2019-06-07, 13:14
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonderaren
Vart epicentrum ligger är väl det enkla att ta reda på för bombskyddet.

Det jag är mest förbryllad över är skadorna på trafikskolan som ligger LÅNGT bort, och där fasad mellan denna och epicentrum inte är lika skadat. Det var ett elskåp, skyltfönster m.m. som hade tagit skada vid trafikskolan. Det hela verkar märkligt.
Fick ett bra svar av ett nicket cscs på det:

"Taket ifrån cykelskjul flög över gatan och kraschad in i körskolan. Kollar man tex Aftonbladets bilder så ser man delar av taket ligga dels halvvägs på vägen och framme vid körskolan."
Citera
2019-06-07, 13:14
Medlem
Hur kan man allvarligt tro att detta var lipo batterier, handgranat eller gasolflaska?

Ni ser inget mönster? Smällar runt omkring Sverige (oftast mitt i natten), nej givetvis bara spontan antändande "gasolflaskor" som börjat på senare år och givetvis också "anmälningsbenägenheten" som ökat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in