2019-06-07, 13:20
Medlem
Browndawgs avatar
Skulle faktist kunna vara en meteorit. Men då borde man se en rätt din krater någonstans. Kanske upptäcks snart. Det är fullt möjligt men även brottslig gärning är så klart även möjligt. Men jävligt konstigt ställe att smälla på isåfall. Kanske gått snett vid tillverkning av bomb, men då borde vi ha minst en död tänker jag.
Citera
2019-06-07, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Skulle faktist kunna vara en meteorit. Men då borde man se en rätt din krater någonstans. Kanske upptäcks snart. Det är fullt möjligt men även brottslig gärning är så klart även möjligt. Men jävligt konstigt ställe att smälla på isåfall. Kanske gått snett vid tillverkning av bomb, men då borde vi ha minst en död tänker jag.

Behöver ju inte ha varit en stor, den kan ju ha sprängts till smågrus , men lär bli en jävla tryckvåg ändå.
Citera
2019-06-07, 13:22
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
En meteorit, som över Chelyabinsk 2013, skulle ha detonerat när den kom in i atmosfären som börjar uppåt 100 km höjd, i Chelyabinsk 30-50 km höjd. Då skulle folk först ha sett ljusskenet lysa upp deras rum, gått till fönstret för att titta på ljusskådespelet på himlen, och när stötvågen kommit en halv minut senare fått ögonen skadade av krossade fönster. Att en meteor skulle ha orsakat en detonation på marknivå, utan att gräva en krater, är extremt osannolikt.

Inavlade muslimers terrorism är vardagligt i Sverige idag, den uppenbara förklaringen.

En bombverkstad som gått åt helvete pga. inkompetens hos bombmakarna verkar ju inte otroligt iaf. Metroitnedslag gå tillbaka till ert knarkforum ni gör bara bort er.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonderaren
Vart epicentrum ligger är väl det enkla att ta reda på för bombskyddet.

Det jag är mest förbryllad över är skadorna på trafikskolan som ligger LÅNGT bort, och där fasad mellan denna och epicentrum inte är lika skadat. Det var ett elskåp, skyltfönster m.m. som hade tagit skada vid trafikskolan. Det hela verkar märkligt.
Tidigare inlägg talar om att taket till cykelskjulet flugit in i skyltfönstret på bilskolan. På någon bild i flödet ska man visst kunna se delar av plåttaket där.

I så fall har bomben förmodligen varit inne i cykelskjulet och varit stark nog att få hela taket att lyfta över huset Ådalagatan 1 och landa på andra sidan Hamnvägen, i trafikskolans skylfönster.

Som jag bedömer det från Google Maps är det inte möjligt att delar från skjulet kan flyga raka vägen bredvid huset på Ådalagatan 1 och träffa skyltfönstret utan de måste ha gått över huset.

Vilket inte alls är orimligt med tanke på den mängd bråte som ligger ute på hamngatan på bilderna.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ja, om det skulle vara terror-relaterat så måste det ha skett ett misstag som gjorde att bomben gick av för tidigt, vid fel plats.

Precis.

Mina två cents. Någon kriminell har haft bomben gömd i närheten och den har smällt av av misstag.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ja, om det skulle vara terror-relaterat så måste det ha skett ett misstag som gjorde att bomben gick av för tidigt, vid fel plats.
Nej, det kan vara terror-relaterat ändå. Det kan va en terrorist som ville testa sin bomb, så han vet hur mycket krut som behövs när den verkliga smällen sker.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
En meteorit, som över Chelyabinsk 2013, skulle ha detonerat när den kom in i atmosfären som börjar uppåt 100 km höjd, i Chelyabinsk skedde den huvudsakliga detonationen på ungefär 30 km höjd. Då skulle folk först ha sett ljusskenet lysa upp deras rum, gått till fönstret för att titta på ljusskådespelet på himlen, och när stötvågen kommit en halv minut senare fått ögonen skadade av krossade fönster. Att en meteor skulle ha orsakat en detonation på marknivå, utan att gräva en krater, är extremt osannolikt.

Inavlade muslimers terrorism är vardagligt i Sverige idag, den uppenbara förklaringen.

Ibland händer det att en meteor exploderar i atmosfären innan den når marken. Visst kan detta vara långsökt. Men om man tittar på förödelsen och hur det ser ut, så verkar det samtidigt inte finnas någon bra förklaring till denna explosion ännu?

Det var flera timmar sedan detta hände, och man vet fortfarande ingenting?
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
En medicinsk benämning, gula = lättare skador, röda = kräver intensivvård.

Ok men hur blir man lätt skadad av en uppenbar high explosive kan man undra?
Citera
2019-06-07, 13:23
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Nej. Inte troligt. För det första är det väldigt ovanligt med gasexplosioner, för det andra så är det alldeles för stor explosion för att vara resultatet av gas.

Med största sannolikhet är det sprängämne, och rätt många kilo, jag uppskattar det till 10 kilo, men som sagt beror på vilket ämne det är frågan om. Frågan är ju om det är stulet militärt materiel som man smällt?

Det finns ett par tidigare sprängdåd i trakterna, kan ju finnas koppling till dom.
https://www.corren.se/nyheter/linkoping/polisen-soker-tva-efter-sprangdad-om5567312.aspx

I Göteborg har det ju varit ett par nazister som gjort ett antal sprängdåd, kanske finns aktiva högerextrema i Linköping med?

Som van amatörgissare är min gissning att 10 kilo trotyl eller motsvarande inte räcker för att göra denna typ av skada man kan se på bilderna förutsatt att detonationen har skett utomhus.

Du får minst dubbla den mängden. Frågan är var laddningen var placerad. Ser för mig ut strax under de balkongerna som har fått mest stryk. Inte heller verkar laddningen ha varit riktad på något sätt. Som sagt, bara lite amatörbetraktelser från min sida. Vi lär få se, detta ser inte alls bra ut för staten.

Tänker spontant att antingen har vi fått en ny Tingström på halsen eller så har vi att göra med någon nysvensk med nedsatt impulskontroll. Känns nästan så skumt att det krävs en ovanligt vrickad svensk för att genomföra. Alternatvit har någon förvarat ett en större mängd sprängämne och klantat sig rejält. Skönt att ingen blev allvarligt skadad, kan inte vara någon vidare rolig upplevelse speciellt om man lever med barn.
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
En bombverkstad som gått åt helvete pga. inkompetens hos bombmakarna verkar ju inte otroligt iaf. Metroitnedslag gå tillbaka till ert knarkforum ni gör bara bort er.

Då borde åtminstone tillverkaren vara stendöd. Vad jag förstått finns inga dödsoffer. Skumt.
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Hur tänker du då? Sprängdes meteoriten kan det ju ha flugit bitar flera kilometer, skadorna på byggnaderna är ju i så fall av tryckvågen .

Du tror seriöst detta handla rom en metroit.
Citera
2019-06-07, 13:24
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk

Menar du att någon satt och gjorde bomber i cykelgaraget utanför huset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in