2019-06-06, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jag skriver hur kort jag vill och jag har inte målat in mig i något hört. SAOL anger att båda är OK.
Jo, jag vet att båda är ok. Jag har själv hänvisat till SAOL i tråden. Men du skrev detta:

Citat:
Vanlig grammatik. T-genus.

En fika. Substantiv. Tack för den. Tack för fikat.
Vilket bara är helt förvirrat. Vad menar du med det här egentligen? Det går då fan inte att tolka som att båda är ok. I synnerhet inte när ditt första inlägg är att det heter "fikat".
Citera
2019-06-06, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Inget konstigt om du ätit fler än ett, men lite märkligt om du nöjde dig med ett. Alltså på samma sätt som du skrev när du tackade för kanelbullen.
Alltså du är knepig. Det är exakt likadant att förklarar hur och när man använder 'de och dem' . Ingen regel utan undantag som sagt!
Citera
2019-06-06, 14:34
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ono.
När man blivit bjuden på Digestivekex och snabbkaffe hos grannen och ska tacka för sig och för...ja, för vad, egentligen? Hur böjer man ordet för det ätna man blivit bjuden på?

Tack för fika?
Tack för fikat?
Tack för fikan?
Tack för Digestivekexet och snabbkaffet?
Tack för idag?
Tack för maten?

Vad säger ni?

Jag hade sagt:
- Tack för fikat.

Ordet "fika" hade jag använt i meningen:
- Vad ska vi köpa för fika?

Jag hade inte tackat för maten eftersom jag inte brukar ha just detta till lunch eller middag.

Att räkna upp snabbkaffe och digestivekex känns lite som en pik, att du velat haft mer godsaker och en annan typ av kaffe.
Citera
2019-06-06, 14:41
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Jo, jag vet att båda är ok. Jag har själv hänvisat till SAOL i tråden. Men du skrev detta:

Vilket bara är helt förvirrat. Vad menar du med det här egentligen? Det går då fan inte att tolka som att båda är ok. I synnerhet inte när ditt första inlägg är att det heter "fikat".

Jag svarade på frågan i trådstarten, "vad säger ni?". Jag säger "fikat", kommer aldrig säga annat.

Jag förklarade också varför jag gör det. Jag har aldrig hävdat att annat uttryckssätt är fel.

Vi kokar ner det, så kanske t.o.m. du förstår...

Frågan i trådstarten är: "Vad säger ni?".

Jag svarar "fikat".

Förstår du?
Citera
2019-06-06, 14:45
Medlem
Citat:
Jag svarade på frågan i trådstarten, "vad säger ni?". Jag säger "fikat", kommer aldrig säga annat.

Jag förklarade också varför jag gör det. Jag har aldrig hävdat att annat uttryckssätt är fel.

Vi kokar ner det, så kanske t.o.m. du förstår...

Frågan i trådstarten är: "Vad säger ni?".

Jag svarar "fikat".

Förstår du?
Japp jag förstår det alldeles utmärkt. Men när du ombads motivera det hela så hänvisade du till grammatik och sedan kom en helt vanvettig rappakalja.

Så försök en gång till nu. Vad är kopplingen mellan t-genus och "en fika"?
Citera
2019-06-06, 14:46
Medlem
bullet^s avatar
Tack för fikat. Lås tråd.
Citera
2019-06-06, 14:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Alltså du är knepig. Det är exakt likadant att förklarar hur och när man använder 'de och dem' . Ingen regel utan undantag som sagt!

Jag är inte knepigt. Du är det däremot som inte kan svara på frågan och hänvisar till någon »regel« som inte finns. Du skrev så här:

Citat:
Tack för fikan skulle jag välja om jag tackade för det jag bjöds på/åt. (tack för kanelbullen)

Jag frågade då vad du skulle säga om bjöds på ett wienerbröd. Är det så svårt att svara på?
Citera
2019-06-06, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag är inte knepigt. Du är det däremot som inte kan svara på frågan och hänvisar till någon »regel« som inte finns. Du skrev så här:

Jag frågade då vad du skulle säga om bjöds på ett wienerbröd. Är det så svårt att svara på?
Du är faan obetalbar. Jag skrev att jag skulle VÄLJA. Det är bara du som kokat ihop det till att jag påstår att det är en regel. Trög är bara det första jag tänker på...
Citera
2019-06-06, 15:06
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Det där var en väldigt underlig motivering.

en bil - bilen.
ett träd - trädet
en bok - boken
ett äckel - äcklet
en kuk - kuken
ett könsorgan - könsorganet

Detta är korrekt.

En fika -> fikan

Ett grammatikfel -> grammatikfelet
Citera
2019-06-06, 15:07
Medlem
Citat:
Vanlig grammatik. T-genus.

En fika. Substantiv. Tack för den. Tack för fikat.

Du blandar ju N- och T-genus hur som helst. Det är ju inget bevis
Citera
2019-06-06, 15:23
Medlem
Fika
Fikade
Fikat

Fikan är en böjningsform av fika.
Citera
2019-06-06, 15:38
Medlem
adddicts avatar
Jag säger "fikat" men skulle inte reagera om någon sa "fikan". Är det relaterat till dialekter kanske?
Senast redigerad av adddict 2019-06-06 kl. 15:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in