2019-06-06, 15:40
Medlem
grungewhores avatar
Jag skulle säga "tack för fikan" om det var sällskapet jag syftade på, och "tack för fikat" om denne bjöd, alternativt till den som serverade.
Citera
2019-06-06, 15:44
Medlem
yggdrazils avatar
För mig känns det som att "fikan" syftar på en social sammankomst där man fikar. "Att ta en fika". En instans av fika.

Fikat däremot syftar på det man äter/dricker under fikan. Kaffet, bullarna. Fika i den bemärkelsen är en uncountable, typ som engelskans "furniture" (man säger inte "a furniture", utan "a piece of furniture", furniture är inte ett objekt, det är mer som ett material som man kan beskriva ett stycke av). "Tack för fikat". "Ett fika" låter fel, men inte för att det inte finns ett neutrum ord "fika", utan för att det är uncountable (en kaffe eller en bulle är inte "ett fika", utan "en bit fika" kan inkludera mer än ett objekt).

Men det är bara så jag tänker på det.
Senast redigerad av yggdrazil 2019-06-06 kl. 15:46.
Citera
2019-06-06, 15:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Du är faan obetalbar. Jag skrev att jag skulle VÄLJA. Det är bara du som kokat ihop det till att jag påstår att det är en regel. Trög är bara det första jag tänker på...

Nej, jag säger att det inte finns någon regel. Det är du som har fört in det resonemanget. I stället för att krumbukta dig som masken på kroken kan du väl helt enkelt svara på frågan vad du skulle säga om du blivit bjuden på ett wienerbröd?

När du blir bjuden på en kanelbulle säger du, enligt dig själv, så här:

Citat:
Tack för fikan skulle jag välja om jag tackade för det jag bjöds på/åt. (tack för kanelbullen)

Alltså om det är ett wienerbröd, vad rekommenderar du då? Det är gratis att svara, jag är inte obetalbar. Det är inte heller farligt att svara och det är du som bestämmer vad du tycker är att rekommendera som svar i detta fall.
Citera
2019-06-06, 16:15
Medlem
Fikan låter konstigt.
Vi väntar till fikan. Funkar iaf
Citera
2019-06-06, 16:16
Moderator
Neksnors avatar
Som tidigare påpekats funkar både fikan och fikat enligt SAOL. Appen säger
"fika substantiv ~t el.~n; pl. fikor...", vilket, bortsett från att alternativen (t och n) inte nämns i bokstavsordning, antyder att båda varianterna går lika bra.
I vissa fall kan man se något liknande "... substantiv ~t även ~n ...", men inte i fallet fika.
Citera
2019-06-06, 17:16
Medlem
Europes avatar
Kan tyvärr inte hitta något vettigt på nätet, utan får intrycket att det verkar gå att välja båda formerna. En gammal utgåva av SAOL här hemma verkar bekräfta det (edit: för detaljer, se förra användarens inlägg före mitt). T.ex. anges här substantivets böjningar i både utrum och neutrum:

https://sv.wiktionary.org/wiki/fika
Citera
2019-06-06, 17:24
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Fika är knoparmoj/sotarslang och kommer från kaffi (kaffe) där man kastat om stavelserna.
I så fall känns det mest rimligt och analogt att säga fikat eftersom man säger kaffet.

Citat:
Etymologi: Från adjektivet fiken, att vara sugen på något, att ha begär. Ordet fika är omgärdat av flera olika myter som att det är en omkastningar ordet kaffe och en sägen om plåtburkar i försvaret märkta med förkortningen F.I.K.A.

Det torde väl vara troligt, då man fortfarande använder uttrycket "fika efter" när någon suktar eller strävar efter något, alternativt är nyfiken och försöker få reda på mer om något (typ "snokar")? Sidan anger även "skynda" som en mer ålderdomlig betydelse.
Senast redigerad av Europe 2019-06-06 kl. 17:27.
Citera
2019-06-06, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag är inte knepigt. ...
Möjligt. Men du har inte svenska som modersmål, väl?
Citera
2019-06-06, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe

Det torde väl vara troligt, då man fortfarande använder uttrycket "fika efter" när någon suktar eller strävar efter något, alternativt är nyfiken och försöker få reda på mer om något (typ "snokar")? Sidan anger även "skynda" som en mer ålderdomlig betydelse.

Fast nu blandar du nog ihop ord med olika betydelse och med olika ursprung. Nyfiken har inget med fika att göra t ex.

"Ordet fika i betydelsen att dricka kaffe finns belagt sedan 1910.[7] Enligt språkvetaren Lars-Gunnar Andersson vände man på ordet kaffi (en sidoform till ”kaffe”). Från verbet bildades sedan ordet fik, i betydelsen ”kafé”, ”konditori”.[8]"

Lyssna 16.52 in i programmet. Språkprofessor Lars-Gunnar Andersson förklarar Fika.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/76017?programid=411

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fika
Senast redigerad av B.R.Donut 2019-06-06 kl. 17:53.
Citera
2019-06-06, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Som tidigare påpekats funkar både fikan och fikat enligt SAOL. Appen säger
"fika substantiv ~t el.~n; pl. fikor...", vilket, bortsett från att alternativen (t och n) inte nämns i bokstavsordning, antyder att båda varianterna går lika bra.
I vissa fall kan man se något liknande "... substantiv ~t även ~n ...", men inte i fallet fika.
Jag har bestämt för mig att när det står eller (”el.”) så är formerna likvärdiga medan om det står även (”äv.”) så är den sistnämnda formen underordnad.
Citera
2019-06-06, 17:54
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ono.
När man blivit bjuden på Digestivekex och snabbkaffe hos grannen och ska tacka för sig och för...ja, för vad, egentligen? Hur böjer man ordet för det ätna man blivit bjuden på?

Tack för fika?
Tack för fikat?
Tack för fikan?
Tack för Digestivekexet och snabbkaffet?
Tack för idag?
Tack för maten?

Vad säger ni?

Tack och heder! (Det fungerar i ALLA sammanhang!)
Citera
2019-06-06, 19:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gruva
Möjligt. Men du har inte svenska som modersmål, väl?

Jodå, men ibland slår man fel på tangenterna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in