2019-05-31, 22:18
Medlem
unrecognizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blahablaha88
Hej! Jag har sökt 2 utbildningar.

1:a valet är det jag helst vill komma in på men som jag med ganska stor sannolikhet inte kommer komma in på. Iallafall inte i urval 1 & 2.

2:a valet är jag 100 % garanterad i urval 1.

Min fråga är då, om jag hamnar på reservlistan på 1:a valet men det slutar med att jag inte kommer in. Är mitt 2:a val kört då eftersom man inte kan välja 2 utbildningar eller "ramlar" det över så jag kommer in på mitt säkra 2:a val?

Alltså kan man tacka ja till reservplatsen och 2:a valet utan att riskera att kasta bort sitt 2:a val?
Du hamnar som reserv till ditt förstahandsval och blir antagen till ditt andrahandsval. Om du senare blir antagen till ditt förstahandsval i urval 2 stryks ditt andrahandsval.
Citera
2019-06-01, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unrecognized
Du hamnar som reserv till ditt förstahandsval och blir antagen till ditt andrahandsval. Om du senare blir antagen till ditt förstahandsval i urval 2 stryks ditt andrahandsval.
Okej ja precis. Men om jag inte kommer in som reserv på 1:a så kommer jag in på 2:a valet? Så jag ska alltså tacka ja till både den eventuella reservplatsen och 2:a valet jag blivit antagen till?
Citera
2019-06-01, 21:49
Medlem
unrecognizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blahablaha88
Okej ja precis. Men om jag inte kommer in som reserv på 1:a så kommer jag in på 2:a valet? Så jag ska alltså tacka ja till både den eventuella reservplatsen och 2:a valet jag blivit antagen till?
Precis så.
Citera
2019-06-01, 22:29
Medlem
Citat:
Precis så.
Gött då vet jag! Tack för klargörandet!
Citera
2019-06-05, 22:56
Medlem
Hur ser man vilket snitt en specifik utbildning kräver?
Citera
2019-06-06, 09:15
Medlem
Angående meritvärde-poängen och slutbetyg. Jag hade 11 av max 22,5 poäng till en utbildning.

Som jag förstod det räknar dom ut medelvärdet från gymnasiet, men jag hade ett par IG i några fordonskurser då jag gick fordon för länge sen, men jag har VG i engelska och svenska och matte.

det innebär i praktiken att någon som fått MVG i massa frisörkurser och som högst fått G i teoretiska ämnen går före mig till en akademisk utbildning?

Tyckte det verkade ologiskt men skulle inte förvåna mig i detta land.
Citera
2019-06-06, 10:30
Medlem
unrecognizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killeniyou
Hur ser man vilket snitt en specifik utbildning kräver?
https://statistik.uhr.se är det närmsta du kan komma. Visar inte snitt över en viss tid utan endast meritvärden för valt år.
Citera
2019-06-06, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Angående meritvärde-poängen och slutbetyg. Jag hade 11 av max 22,5 poäng till en utbildning.

Som jag förstod det räknar dom ut medelvärdet från gymnasiet, men jag hade ett par IG i några fordonskurser då jag gick fordon för länge sen, men jag har VG i engelska och svenska och matte.

det innebär i praktiken att någon som fått MVG i massa frisörkurser och som högst fått G i teoretiska ämnen går före mig till en akademisk utbildning?

Tyckte det verkade ologiskt men skulle inte förvåna mig i detta land.

Ja, det stämmer. Däremot lär en person som läst en teoretisk inriktning ha högre meritvärde, så det kanske kompenserar till viss del!
Citera
2019-06-07, 08:46
Medlem
Citat:
https://statistik.uhr.se är det närmsta du kan komma. Visar inte snitt över en viss tid utan endast meritvärden för valt år.

tack så mycket!
Citera
2019-06-27, 21:52
Medlem
NirvanAs avatar
Om jag fick slutbetyg för en kurs i Tisdags i ladok, varför är den inte tillgodoräknats på antagning.se än?
Citera
2019-07-02, 13:30
Medlem
unrecognizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puritanen
Jag var tvungen att komplettera mina betyg. Jag hade ej någon gymnasieexamen men jag fick den utfärdad innan 20 juni och jag kompletterade såklart innan sista kompletteringsdagen.

När jag loggar in på antagning så står det att jag är behörig till de utbildningar jag sökt.

Det jag undrade var om jag kommer att hamna i urval 2 eftersom jag kompletterade så "sent"? Jag känner att det hade varit skönt att komma in på min utbildning när svarsbeskeden kommer 11 juli och slippa vänta tills urval 2
Haha, lugn nu. Du får ett besked om du kommit in eller inte i urval 1 den 11e juli.
Citera
2019-07-02, 13:45
Medlem
Fridaynights avatar
Endast 9 dagar till de första beskeden skickas ut... Hur känner ni, osäkra eller säkra på utfallet?
Vilken tid på dagen brukar antagningsbeskeden gå ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in