2017-08-03, 13:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av XX1
JAG KOM IN PÅ MITT PROGRAM !!!!!!!!!! jAG VAR 26e RESERV FYFAN VILKEN JÄVLA KÄNSLA!!!

Hallå allihopa, hur gör jag nu? Det står "antagen" , behöver jag göra något mer eller vad händer nu? Behöver jag inte svara någonstans?????
Grattis! Nej man kan inte svara men du måste gå på uppropet annars förlorar du din plats
Citera
2017-08-03, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brigg
Hej,
Jag såg precis att jag blivit antagen till min drömutbildning på Göteborgsuniversitet nu till hösten, vilket jag inte räknat med. Eftersom ja inte räknat med det har jag gjort upp planer för hösten (skaffat ett bra arbete med boende och allt i annan stad).

Jag har inte bestämt mig för om jag ska börja på studierna nu redan i höst eller vänta ett år eller två. Men nu till kruxket, jag vet ju inte om jag kommer in nästa år! Nu till min fråga - jag har hört om personer som gått på upprop och skrivit in sig på högskolan och sin utbildning, efter ca halva första terminen tagit kontakt med syon och sagt att de av famljeskäl inte kunnat studera i höst men gärna skulle vilja göra det nästa år vid samma skola. Detta har fått till följd att de har blivit beviljade studieuppehåll och börjat på studierna året efter. (detta har dock inte skett vid Göteborgs universitet)

Är det någon av er som har hört eller har själva gjort något liknande? Har ni några tips till mig? Och tror ni att det skulle fungera?

Säker möjligt att göra.

Men börja inte jobba ett år innan. Du kommer mest sannolikt aldrig börja studera igen. Vänjer du dig med lönen kommer det blir sjukt mycket svårare att sen gå ner på i princip existensminimum som student.

Så skit i jobbet om det verkligen är din drömutbildning som du tror dig få jobb på efteråt också. Bara köra så det ryker och kolla inte i backspegeln. Jobb finns massor av om man orkar leta lite. Så det är inte mycket du förlorar där.
Citera
2017-08-03, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTF1337
Jag sökte också den bara för lulz men vet ej vad det är för utbildning låter som ett flumigt utbildning, varför valde du den om du inte vet vad det är för utbildning? Ska du tacka ja?

Ja det låter riktigt flummigt, sökte det bara för att(också för att jag är "uttråkad" vill börja studera). Men Min plan är att söka ett annat program nästa termin/år, så jag ska tänka på om jag ska tacka nej eller inte! Har hört att det är bra att samla på sig några HP innan man börjar ett program .. Så jag kanske tackar ja, kom du in på någonting då?
Citera
2017-08-03, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alles889
Ja det låter riktigt flummigt, sökte det bara för att(också för att jag är "uttråkad" vill börja studera). Men Min plan är att söka ett annat program nästa termin/år, så jag ska tänka på om jag ska tacka nej eller inte! Har hört att det är bra att samla på sig några HP innan man börjar ett program .. Så jag kanske tackar ja, kom du in på någonting då?

Ja jag kom in på IMER i Malmö men tackade nej, ska fortsätta jobba istället tills nästa termin/år och försöka kanske öka min HP också eftersom den är skit.
Citera
2017-08-03, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alkalineVOLT
Ja oftast är det folk som inte dyker upp till uppropet eller hoppar av de första veckorna och då kan du erbjudas en plats. Men kolla information påå skolan så att du inte dyker upp där i onödan

Ok, läste i ett meddelande nu att man inte kunde påverka sin plats genom att dyka upp på uppropet eller ringa dem. Antar att man får sitta lugnt i båten och hoppas på att folk inte dyker upp då.
Citera
2017-08-03, 13:57
Medlem
Citat:
Jävlar grattis...vad var det du sökte? Fan alla kommer in det är bara jag som aldrig får ett skit år efter år, kanske dags att satsa på HP...

Jag sökte mäklarekonom programmet! Jag hade aldrig kommit in om det inte var tack vare HP, och jag har ändå ett snitt på 16.0, så ja, satsa på HP fort som fan, boka det nästa månad och gör det, du kommer inte ångra dig.
Citera
2017-08-03, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alkalineVOLT
Grattis! Nej man kan inte svara men du måste gå på uppropet annars förlorar du din plats

OK! Såg nu att det fanns ett meddelande där det står att jag kommer få ett välkomstmail och att jag måste registrera mig senast den 14e, mailet kommer den 8e.
Citera
2017-08-03, 14:02
Bannlyst
En fråga jag har, hur funkar det med csn? Måste man ansöka om det på deras hemsida eller gör man det när höstterminen startar?
Citera
2017-08-03, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX1
Jag sökte mäklarekonom programmet! Jag hade aldrig kommit in om det inte var tack vare HP, och jag har ändå ett snitt på 16.0, så ja, satsa på HP fort som fan, boka det nästa månad och gör det, du kommer inte ångra dig.

Har du någa tips på vad jag kan öva på? Matten kan jag och har för mig att det är oftast matte 2 nivå på HP.
Citera
2017-08-03, 14:38
Medlem
Slinans avatar
Efter urval 2 står jag som reserv #2 till förstahandsvalet och blev antagen till andrahandsvalet. Måste registrera mig senast den 14:e för att behålla min plats till den utbildning jag blivit antagen till. Men vad händer om jag får en plats på mitt förstahandsval, efter att jag har registrerat mig på mitt andrahandsval? Går det att hoppa av/byta?
Citera
2017-08-03, 14:56
Medlem
Hej!!
Jag har blivit antagen nu efter varit reservnummer 3, hur accepterar jag? Jag hade innan reserven accepterat till en annan utbildning men vill ändra mig!
Citera
2017-08-03, 15:08
Medlem
Bartender1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcop0lo
En fråga jag har, hur funkar det med csn? Måste man ansöka om det på deras hemsida eller gör man det när höstterminen startar?
Du söker det via hemsidan, går även att söka via appen om jag minns rätt. Gör det omgående, men du kan göra det även efter någon månad in i utbildningen och få betalt retroaktivt, tror upp till 6 månader, men är lite osäker på den siffran.

Citat:
Har du någa tips på vad jag kan öva på? Matten kan jag och har för mig att det är oftast matte 2 nivå på HP.
Det är bara söka, finns till och med forum dedikerade till just högskoleprovet.

Citat:
Ursprungligen postat av xluvxluv
Efter lite noggrannare eftersökningar ser jag utbildningen har 60 studieplatser. 68 stycken är antagna. Jag har reservplats 2 i BI gruppen med 33 antagna. Dvs. de behövs cirka 10 stycken avhopp, varav 2-3 från BI gruppen för att jag ska bli kontaktad, antar jag?! Någon med erfarenhet från tidigare högskolestudier som kan ge mig en prognos för hur mina ev. chanser ser ut?

Det är omöjligt att svara på, men det är även väldigt svårt att gissa då du inte sagt vilket program eller skola det gäller. Det är större chanser ifall det handlar om Södertörn Högskola än om det handlar om KTH.

Citat:
Ursprungligen postat av Slinan
Efter urval 2 står jag som reserv #2 till förstahandsvalet och blev antagen till andrahandsvalet. Måste registrera mig senast den 14:e för att behålla min plats till den utbildning jag blivit antagen till. Men vad händer om jag får en plats på mitt förstahandsval, efter att jag har registrerat mig på mitt andrahandsval? Går det att hoppa av/byta?

Det går att hoppa av/byta om du kommer in i ditt förstahandsval, se till bara att du accepterar både reservplatsen och ditt andrahandsval. Finns folk som byter veckor in efter att skolan börjat. Inga konstigheter

Citat:
Ursprungligen postat av Pooloooo
Hej!!
Jag har blivit antagen nu efter varit reservnummer 3, hur accepterar jag? Jag hade innan reserven accepterat till en annan utbildning men vill ändra mig!

Minns inte riktigt exakt, men om du blev accepterad till en utbildning högre upp än den du accepterat tidigare skall du bli antagen, antingen automatiskt eller så skall där finnas en tacka ja knapp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in