2019-06-04, 23:02
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du får gärna utveckla det här. Menar du att åklagarens indiciekedja kan bygga på helt lösa grunder, och att kanske ingenting av det vi har kunnat läsa om i tidningarna är sant?
Vem har skrivit att det inte är sant?
Att det kanske inte är relevant är en annan fråga.
Citera
2019-06-04, 23:09
Medlem
[quote=Philomena|67765733]
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666

Tidigare i tråden har vi diskuterat detta en hel del men aldrig fått några svar utan det har stannat vid spekulationer. Man skulle kunna spekulera om det eventuella (ej bekräftade?) samtalet mellan LW och SD som att LW ville berätta för HD för att...:

a) ... vinna SD och få HD att ge upp.

b) ... SD sagt till henne att han och hans fru HD hade en öppen relation och att HD följdaktligen inte brydde sig nämnvärt, utan snarare var glad om SD fann sex/sällskap på annat håll. Detta uppslag är helt baserat helt på en föreslagen möjlighet från kontot Snor-Johan som tidigt i tråden nämnde öppen relation som teoretisk möjlighet vid en diskussion om ifall HD hade motiv som försmådd, svartsjuk fru eller ej. Sedan har det funnits användare i tråden påstått att HD sagt på sitt arbete att hon varit glad över att hennes man hade sex med andra så hon själv slapp. Detta är ej bekräftat.

c) ... hon hade dåligt samvete, hade brutit med SD efter att ha slutat att tro på hans löften om en gemensam framtid (spekulation!) och ville få HD att fatta vilken tölp SD var. Kanske varit mot dem båda hela tiden?

d) ... LW var rädd för SD som inte lät henne gå vidare, filmade henne utanför hennes fönster, hade gnuggat knogarna mot henn... och i ett desperat försök att bli av med honom försökte vädja till hans fd fru om hjälp att få honom att besinna sig.

e) ... LW hade upplevt en farlig, våldsam sida av SD och när skimret fallit om honom insåg att HD kanske hade det ännu värre, varpå hon efter detta uppvaknande försökte förmå även HD att bryta sig loss från SD.

f) ... LW visste något ofördelaktigt om SD som hon ansåg HD borde få veta. I tråden har det givits förslag på att SD t ex skulle kunnat haft ytterligare otrohetsaffärer.

Samtliga uppslag här är bara spekulationer som kommit fram i tråden. Dvs ej bekräftade på något vis.

Angående det andra fetade så instämmer jag. Enligt källa i tråd som annars verkat haft insikt i fall kring Örebro så har det funnits vissa tecken på planering inför mordet. Samtidigt är val av BP underlig vid ett planerat mord. Riskabelt läge nära bostäder med risk för vittnen. En friluftsmänniska som SD kanske borde hellre ha passat på långt ute i skogen där han var van att navigera och lätt kunde ha fått mordet att se ut som en tragisk olycka. Allt detta tyder snarare på mord i affekt. Eller så har tankarna om att skada eller ta livet av LW funnits länge enligt vad polisen kan hitta men det är svårt att bevisa att just mordet som det skedde nu verkligen var planerat. Dvs, planering för mord kan ha funnits men inte specifikt för detta mord som nu kom att genomföras? Alternativt kan planering för mord betyda att det finns digital kontakt som går åt det hållet eller att det funnits något slags tillhygge på BP som GM bör ha tagit med sig och som inte borde funnits där naturligt. Men jag förstår inte heller varför ett ej fullskaligt planerat mord kunnat lämna så få tekniska bevis att GM inte åkt fast efter ett år!

c), d) och e) gissar jag på.

Jag tror jag varit tämligen ensam om att hävda att det att det är utstuderat planerat. Redan tidigt och jag har inte ändrat mig.

Tacksam att någon fler närmar sig tanken.
Citera
2019-06-05, 08:05
Medlem
[quote=Remark|67768161]
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena

Jag tror jag varit tämligen ensam om att hävda att det att det är utstuderat planerat. Redan tidigt och jag har inte ändrat mig.

Jag tror också att det ligger mycket i det. Vi har fått läsa en hel del om att det "finns mer" och att LW var rädd. Samtidigt tror jag att hon vacklade i det. SD jamsade runt och det var inte lätt att veta när det var allvar och när det var trams. Hur utstuderat planerat mordet var, vet jag inte, men jag tror att det var mycket som föregick det.
Citera
2019-06-05, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Mycket dåligt planerat, i synnerhet om SD är GM.
Att skicka ett sms liknande detta
"Kom ut , jag behöver snacka med dig"
(om det stämmer, det ska åtminstone vara "nära sanningen" enligt en skribent)
i nära anslutning till mordet känns inte som någon bra planering. Inte heller händelseförloppet med flera minuters skrikande (om det stämmer) känns som resultatet av en bra planering.

Han behövde kanske bara slänga en liten sten på fönstret så visste hon att det var just han. De har känt varann länge så behövdes garanterat inget telefonsamtal för att locka ut henne
Citera
2019-06-05, 08:18
Medlem
Citat:
Han behövde kanske bara slänga en liten sten på fönstret så visste hon att det var just han. De har känt varann länge så behövdes garanterat inget telefonsamtal för att locka ut henne

Har du någon teori om den öppna ytterdörren?
Citera
2019-06-05, 08:44
Medlem
Citat:

Han kan ha lämnat det sista digitala spåret på kvällen, en kontakt med BO. Uppgiften finns från MV som är betrodd av många och hade en trolig insyn initialt. Sök upp MVs inlägg om du inte har läst tråden från början.
Senast redigerad av VigosRos 2019-06-05 kl. 08:46.
Citera
2019-06-05, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Har du någon teori om den öppna ytterdörren?

Knäppandet i ytterdörrar har en förmåga att väcka en del barn. Den tror jag att LW lämnade på glänt för hon planerade att strax gå in igen.
Citera
2019-06-05, 08:56
Medlem
Citat:
Knäppandet i ytterdörrar har en förmåga att väcka en del barn. Den tror jag att LW lämnade på glänt för hon planerade att strax gå in igen.

Skulle kunna vara en orsak.
Citera
2019-06-05, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Han kan ha lämnat det sista digitala spåret på kvällen, en kontakt med BO. Uppgiften finns från MV som är betrodd av många och hade en trolig insyn initialt. Sök upp MVs inlägg om du inte har läst tråden från början.

Ok jag har läst mycket i tråden men ska se om jag hittar MV. Tack
Citera
2019-06-05, 09:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Jag tror också att det ligger mycket i det. Vi har fått läsa en hel del om att det "finns mer" och att LW var rädd. Samtidigt tror jag att hon vacklade i det. SD jamsade runt och det var inte lätt att veta när det var allvar och när det var trams. Hur utstuderat planerat mordet var, vet jag inte, men jag tror att det var mycket som föregick det.

Jag håller med.
Jag tror inte att man lämnar över material till en vän med orden "om något skulle hända", om det inte fanns en rädsla.

Kanske har det eskalerat tiden efter incidenterna bakom anmälningarna? Det måste ändå skavt rejält att LW inte drog tillbaka anmälningen med bilincidenten.

Det kan ju vara svårt för vem som helst att tro att någon man tycker sig känna väl, skulle kunna göra en riktigt, riktigt illa på riktigt. Men jag känner mig ganska säker på att hon har skymtat det riktigt otäcka bakom den glättiga, tramsiga färgklicken. Det har nu varit så många i tråden som vittnat om incidenter, och någon använde uttrycket "riktigt grova" saker.

Jag skulle tro att det då inte handlar om att man kallat någon fula ord, höjt rösten, slagit näven i bordet eller skakat av vrede.

Och med den utbildning LW hade är det inte alls osannolikt att hon förutom var rädd för sin egen säkerhet, undrade om HD blivit utsatt för liknande.

Mina fetningar:

Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Kort tid innan sade hon att hon blockerat SD och förbjudit honom att kontakta henne på något vis.
29/5-18:

Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Det där har kontrollerats, någon anmälning till sociala myndigheter har aldrig kommit in. Då normala gräl med tonåringar är rätt vanliga har uppgifter om misshandel osv avfärdats som lögner, ryktesspridning och smutskastning.

Det fetade får du förklara dig för, vilka uppgifter skulle det vara? Enligt vänner till LW hade hon kort innan mordet sagt att "det skitigt sig riktigt" med SD. Hon hade även lämnat över materialet du först nämnde till en betrodd vän, "ifall något skulle hända".
Låter inte riktigt som "en bra relation"... och såhär i efterhand kan vi alla konstatera att relationen aldrig varit bra för någon av de inblandade. Såtillvida du inte tycker att otrohet, polisanmälningar, hot, ofredanden och misshandel hör till i en "bra relation".
Citera
2019-06-05, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag håller med.
Jag tror inte att man lämnar över material till en vän med orden "om något skulle hända", om det inte fanns en rädsla.

Kanske har det eskalerat tiden efter incidenterna bakom anmälningarna? Det måste ändå skavt rejält att LW inte drog tillbaka anmälningen med bilincidenten.

Det kan ju vara svårt för vem som helst att tro att någon man tycker sig känna väl, skulle kunna göra en riktigt, riktigt illa på riktigt. Men jag känner mig ganska säker på att hon har skymtat det riktigt otäcka bakom den glättiga, tramsiga färgklicken. Det har nu varit så många i tråden som vittnat om incidenter, och någon använde uttrycket "riktigt grova" saker.

Jag skulle tro att det då inte handlar om att man kallat någon fula ord, höjt rösten, slagit näven i bordet eller skakat av vrede.

Och med den utbildning LW hade är det inte alls osannolikt att hon förutom var rädd för sin egen säkerhet, undrade om HD blivit utsatt för liknande.

Mina fetningar:

29/5-18:

Om det nu stämmer att hon har lämnat över någon form av bevisning till
en vän, så kan man väl anta att det ligger hos polisen nu.
Tyvärr så får man då också anta att det inte har bidragit till utredningen på
något betydande vis, dystert.
Citera
2019-06-05, 10:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om det nu stämmer att hon har lämnat över någon form av bevisning till
en vän, så kan man väl anta att det ligger hos polisen nu.
Tyvärr så får man då också anta att det inte har bidragit till utredningen på
något betydande vis, dystert.

Det är bra att vi har ett rättssystem som kräver bevis och/eller en indiekedja för ett åtal och en fällande dom.
Det är ändå inte alltid lätt, svart eller vitt att veta om det är rätt gm som fälls/går fri. Därför har vi den inställningen inskrivet i våra lagar som ska oss från att fälla en oskyldig, "hellre fria än fälla".

Och självklart är en misstänkt våldshistorik, tecken och vittnen som bekräftat till att det förekommit otrevliga saker före mordet en del i varför man kommit att misstänka denna mgm.

Men det är inget bevis på att det är just han.
- Det räcker inte med att han skrivit det sista meddelandet.
- Det räcker inte heller med att han önskat ses.
- Det räcker inte ens med att någon sett honom ute i området vid tidpunkten för mordet.

Man måste kunna knyta ihop honom på plats med LW bakom planket.

Inte sannolikt, men det skulle kunna hända:
Mgm skriver det sista sms:et till LW på kvällen.
Han vill ses. Hon vill inte.
Han går ändå ner till hennes dörr.
Hon öppnar, blir förbannad.
Ber honom gå, annars ringer hon polisen.
Han går.

Hon går en bit efter för att kolla att han verkligen går hemåt. Han försvinner ut sikte.
Hon vänder för att gå hemåt.

Då kommer en granne som sett henne genom fönstret...
Han har alltid haft ett öga till LW...
Och hur iall sin dar han undvek att avsätta det mista lilla DNA:t, det är en gåta.
Därför tror jag inte på det. Om han inte hade inköpt vit skyddsdräkt gömd i en garderob för just ett sådant tillfälle.

Nej, det är därför jag inte tror på detta.
Men man måste bevisa att det inte är någon annan som kan ha haft tillfället till att mörda LW.

Något jag undrar är hur länge kontakt DNA kan finnas kvar på kläder mm?

Tillägg:
Tänkte på det som Osamaj skrev:

[...]" Det finns DNA spår så det räcker och blir över efter SD men problemet är att binda dessa spår till mordet då han menar att de haft en relation nära inpå."[...]

https://www.flashback.org/p66844668#p66844668
Senast redigerad av notknapparen 2019-06-05 kl. 11:24. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in