2019-06-04, 23:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Man behöver inte vara för ”ständigt stigande priser” om man ifrågasätter huruvida hela bostadsmarknaden fallerar för att ett litet företag som tillverkar bostäder i lyxsegment för 0,01% av befolkningen konkar. Det håller inte med floskler som ”sända svallvågor genom marknaden” eller ”skottet i Sarajevo”. Hävdar man något så dramatiskt och allvarligt så får man vara beredd att redogöra konkret för varför det kommer ske.
Det handlar inte om att marknaden fallerar. Det handlar om att optimismen minskar ytterligare, eller pessimismen ökar om man ser det så.
Sen är jag rätt säker på att en smäll för OP kommer dra med sig flera utvecklare om än små de med.
Om fler blir försiktigare så kommer priserna fortsätta att sjunka.
Sen kommer effekten av en stillastående eller svagt backande marknad resultera i att drivkraften av tidigare gjorda vinster sakteliga avtar. På en sådan marknad så sjunker andelen som bygger förmögenhet genom bostadskarriär. Utan de pengarna så kommer inte priserna kunna klättra.
Sen kan det som nu komma perioder där priserna lyfter. Det kommer vändas i fortsatt nedgång.
Senast redigerad av Sonnenwende 2019-06-04 kl. 23:27.
2019-06-04, 23:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag kan svara precis på alla frågor du ställer hur tramsiga de än är, men som jag sa till dig tidigare är kravet att du börjar debattera och svarar på de frågor du fått. Men uppenbarligen föredrar du att vara en floskelmaskin som vägrar svara på allt.
Är det tionde gången du vägrar svara. Varför Svenne? du vet varför du tror på fortsatt uppgång? Låt oss höra, du har säkert sett något vi andra missat?

Är det massiva ökningar av statsskulden som kommer pytsas ut på bostads och byggmarknaden? All statsskuld uppköpt av RB?
Lättnader i amorteringskraven? Ökad avdragsrätt för räntor?
Sänkta fastighetsavgifter?
10.000 st tyska rika bögar som måste köpa bostad i Sverige?
2019-06-04, 23:29
Avslutad
Citat:
Hur många tror du ens känner till OP, har du en uppskattning? Och varför skulle folk bli oroliga för att företag konkar, det händer hela tiden. Vad är din analys?

Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Man behöver inte vara för ”ständigt stigande priser” om man ifrågasätter huruvida hela bostadsmarknaden fallerar för att ett litet företag som tillverkar bostäder i lyxsegment för 0,01% av befolkningen konkar. Det håller inte med floskler som ”sända svallvågor genom marknaden” eller ”skottet i Sarajevo”. Hävdar man något så dramatiskt och allvarligt så får man vara beredd att redogöra konkret för varför det kommer ske.

Kraschar OP så sätts det finansiella systemet och finansmarknaden under stress. Det blir kreditförluster etc. Varför skulle finanssystemet öka sin kreditgivning till bostadsmarknaden om bostadsmarknaden är osäker? Varför skulle investerare öka sina investeringar i bostadsmarknaden om bostadsmarknaden är osäker?

En analogi; Senaste kraschen 07/08 så var det en liten andel dåliga CDOer som hade enorm inverkan på hela CDO-marknaden, som därmed satte hela finanssystemet i gungning.

Då blir folk oroliga, när finanssystemet sätts i gungning. Det blir nedåtgående spiral. Vill ni ha källa på det triviala så kan jag gräva fram.
2019-06-04, 23:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Kraschar OP så sätts det finansiella systemet och finansmarknaden under stress. Det blir kreditförluster etc. Varför skulle finanssystemet öka sin kreditgivning till bostadsmarknaden om bostadsmarknaden är osäker? Varför skulle investerare öka sina investeringar i bostadsmarknaden om bostadsmarknaden är osäker?

En analogi; Senaste kraschen 07/08 så var det en liten andel dåliga CDOer som hade enorm inverkan på hela CDO-marknaden, som därmed satte hela finanssystemet i gungning.

Då blir folk oroliga, när finanssystemet sätts i gungning. Det blir nedåtgående spiral. Vill ni ha källa på det triviala så kan jag gräva fram.

Var är dina siffror, hela finansiella system låter enormt, OP måste vara ett av våra storföretag va? Kom igen, ge dina siffror som stödjer analysen!
2019-06-05, 00:00
Avslutad
Citat:
Var är dina siffror, hela finansiella system låter enormt, OP måste vara ett av våra storföretag va? Kom igen, ge dina siffror som stödjer analysen!
Jag har inga siffror, jag kör på intuition

OP skriver i sin förvaltningsberättelse för 2018 att verksamheten kräver tillgång till krediter. Annars kraschar man. Man har rimligtvis flertalet underleverantörer och samarbetspartners som för sina verksamheter är beroende av att OP har tillgång till krediter.

Så pumpa upp luftslottet med ännu mer krediter (som exempelvis går till att köpa mark i Nacka som man inte får bygglov på) eller sänd svallvågor på finans- och bostadsmarknad.

Klarar banksystemet av att pumpa OP med krediter? Nää, priserna går ju nedåt. Och man kan inte förevigt göra fulvinst genom att lova Miele men leverera Siemens.

Att ta smällen nu eller pissa sig varm, det är frågan.
2019-06-05, 00:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag har inga siffror, jag kör på intuition

Det märks.

Kan förresten inte bara OP betala av alla sina lån genom att konsumera, du har ju sagt att det är det enda sättet att bli av med lånen?
2019-06-05, 00:05
Avslutad
Citat:
Det märks.

Kan förresten inte bara OP betala av alla sina lån genom att konsumera, du har ju sagt att det är det enda sättet att bli av med lånen?
OP gjorde -500 miljoner förlust 2018. Dom har nog inte utrymme att amortera sina lån.

Det är därför dom lovar Miele men levererar Siemens. Marknaden mår bra av att oärliga företag försvinner.
2019-06-05, 00:20
Medlem
Citat:

Jag håller i princip med dig om att bland annat på grund av leverage är det finansiella systemet känsligt, men OP är för litet för att tanka hela systemet. Bear Stearns var väl den bank som startade smällen 2008 men dom var relativt sett mycket större än OP. Jag tror att det sanna skälet till att man håller OP under armarna är att han har många kompisar. En annan orsak kan vara att ingen vill vara den som säger att marknaden för lyxbostädet i Stockholm har tagit slut.
2019-06-05, 00:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Jag håller i princip med dig om att bland annat på grund av leverage är det finansiella systemet känsligt, men OP är för litet för att tanka hela systemet. Bear Stearns var väl den bank som startade smällen 2008 men dom var relativt sett mycket större än OP. Jag tror att det sanna skälet till att man håller OP under armarna är att han har många kompisar. En annan orsak kan vara att ingen vill vara den som säger att marknaden för lyxbostädet i Stockholm har tagit slut.
Absolut, men Sverige är också relativt sett mycket mindre än USA.

Jag tror iallafall att det finns en psykologisk effekt på marknaden i stort (= finansbransch, andra företag och bostadsköpare) ifall OP kraschar. Det skulle explicit säga något om hur bostadsmarknaden faktiskt mår.
Senast redigerad av frasselito 2019-06-05 kl. 00:27.
2019-06-05, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det handlar inte om att marknaden fallerar. Det handlar om att optimismen minskar ytterligare, eller pessimismen ökar om man ser det så.
Sen är jag rätt säker på att en smäll för OP kommer dra med sig flera utvecklare om än små de med.
Om fler blir försiktigare så kommer priserna fortsätta att sjunka.
Sen kommer effekten av en stillastående eller svagt backande marknad resultera i att drivkraften av tidigare gjorda vinster sakteliga avtar. På en sådan marknad så sjunker andelen som bygger förmögenhet genom bostadskarriär. Utan de pengarna så kommer inte priserna kunna klättra.
Sen kan det som nu komma perioder där priserna lyfter. Det kommer vändas i fortsatt nedgång.

Det där är väl bara positivt. Bankerna och institutionerna förstog att kreditgivningen var för frikostig och satte restriktioner i form av amorteringskravet som satte stor press på marknaden. Numera verkar marknaden ha hittat sitt nya jämviktsläge, huruvida det är ett rimligt läge kan diskuteras.

I mina öron låter det bara positivt att det nu inte kommer att gå och göra ”bostadskarriär” och att priserna mer utvecklas efter inflation och löneutveckling. På så sätt så är vi påväg mot en sundare marknad. Min högst anektodeiska observation från vardagen bekräftar detta. Det är inga galna budgivningar längre, folk är försiktiga och säljarna har infunnit sig i den nya verkligheten. Visst är det något centralt objekt här och där som drar iväg ibland men det är inga fantasisummor längre.

Sentimentet med hela ditt argument är att folk köper bostad för att bli rika, det är inte sant. Vill man bo i en av våra tre största kommuner och inte har två siffriga antal år i den kommunala bostadskön så är det väldigt svårt att inte ta lån för en bostad. Man kan ha åsikter om det, men det är en annan diskussion. Folk handlar inte bostäder som om det vore värdepapper.
2019-06-05, 07:10
Medlem
Citat:
Ihåligt resonemang, bolag som inte ser så märkvärdiga ut till storlek har ställt till det förr.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nyckeln_(företag)

Inte för att OP’s kommande debacle kommer leda till motsvarande kris. Men att den skulle tas emot med en axelryckning med tanke på OP’s profilering tror jag heller inte på.
2019-06-05, 08:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Ihåligt resonemang, bolag som inte ser så märkvärdiga ut till storlek har ställt till det förr.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nyckeln_(företag)

Inte för att OP’s kommande debacle kommer leda till motsvarande kris. Men att den skulle tas emot med en axelryckning med tanke på OP’s profilering tror jag heller inte på.

Okej vi får väl se men kursen har redan fallit med ca 90% på börsen, hur mycket har det påverkat bopriserna?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in